Nog te redden?

Gestart door Miss Beertje, 24-05-2021 19:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Miss Beertje

Beste mensen

Net begonnen. Boek van Adrie Otte helemaal opgegeten. Mijn brouwsel van een maand geleden heeft helemaal nooit gegist (zie foto) en gaat het toilet in. Heb ik in elk geval eens geschroot, gemaischt gekookt en gekoeld. Maar er staat ook een pils in wording die wel is gaan gisten, het waterslot was een paar dagen lekker aan het bubbelen, maar het stagneert nu. Ik hoop dat ik er nog wat aan kan doen als het mis is.

Brouwdag was woensdag 19 mei. BIAB. 3,2 pilsenmout geschroot (1.0 mm), 60 g Hallertauhopbloemen in twee fases, 2 zakjes gist MJ 84. 19 liter water. Bij 62 graden zak mout erin gelegd. Naar 66 graden, gemaischt, geroerd. Toen naar 78 graden. Tijdens brouwzak uitknijpen is de temp gezakt naar ca 56 graden. Volume voor koken 17 liter. Klein uurtje gekookt. Na koelen (platenkoeler) en overhevelen naar gistvat (veel gemorst, zenuwachtig of ik alles wel goed deed) gaf sgmeter 1.035 aan. Volume gistvat 13,5 liter. In kelder gezet (10/11 graden). Gisting kwam na een dag ongeveer op gang. Sinds gisteren is het waterslot stil.

Ik hoop dat ik hier nog iets van kan maken..

(het lukt niet om de foto te uploaden)

D.R.K.

Als je waterslot stil wordt na een tijdje kan het zijn dat je vergisting klaar is.
Beste wat je kan doen is gewoon een sample nemen en het SG meten dan kan je zien of dat ook het geval is.

Nergens om druk over te maken.

Miss Beertje

Citaat van: D.R.K. op 24-05-2021  19:48 uAls je waterslot stil wordt na een tijdje kan het zijn dat je vergisting klaar is.
Beste wat je kan doen is gewoon een sample nemen en het SG meten dan kan je zien of dat ook het geval is.

Nergens om druk over te maken.

Dank je!
Ga ik doen.

Miss Beertje

Recept:
Begin SG1,032
Eind SG1,004
(het recept is omgezet naar een groter volume door software door een forumlid)

Het begin was hier 1,035
Hij staat nu op 1,010
Ik weet nu even niet wat ik moet doen. Overhevelen naar een gistvat en dan wat warmer zetten? Hoe lang zou dat moeten? En daarna een coldcrash voor bottelen met 7 gram suiker per liter?

Sowieso dankjewel voor het reageren  :biersmile:

Derp

Citaat van: Miss Beertje op 24-05-2021  20:52 uRecept:
Begin SG1,032
Eind SG1,004
(het recept is omgezet naar een groter volume door software door een forumlid)

Het begin was hier 1,035
Hij staat nu op 1,010
Ik weet nu even niet wat ik moet doen. Overhevelen naar een gistvat en dan wat warmer zetten? Hoe lang zou dat moeten? En daarna een coldcrash voor bottelen met 7 gram suiker per liter?

Sowieso dankjewel voor het reageren  :biersmile:
Het zit nu dus 5 dagen in het vat en lijkt al een eind op weg als ik je goed begrijp, maar omdat ie nu minder bubbelt maak je je zorgen dat ie niets meer doet?

Voor deze gist is 10-11 graden goed volgens de fabrikant maar wel aan de lage kant van het bereik. Ik zou me nog geen zorgen maken na 5 dagen maar als ie over nog 5 dagen nog steeds hetzelfde SG heeft kun je overwegen om het vat naar een kamer te verplaatsen van rond de 15 graden (schuur of garage misschien?)

Maar nogmaals.. ik zou me nog geen zorgen maken.

Miss Beertje

Citaat van: Derp op 24-05-2021  21:36 uHet zit nu dus 5 dagen in het vat en lijkt al een eind op weg als ik je goed begrijp, maar omdat ie nu minder bubbelt maak je je zorgen dat ie niets meer doet?

Voor deze gist is 10-11 graden goed volgens de fabrikant maar wel aan de lage kant van het bereik. Ik zou me nog geen zorgen maken na 5 dagen maar als ie over nog 5 dagen nog steeds hetzelfde SG heeft kun je overwegen om het vat naar een kamer te verplaatsen van rond de 15 graden (schuur of garage misschien?)

Maar nogmaals.. ik zou me nog geen zorgen maken.

Okee dankjewel!

Willem Broekema

Er komen redelijk wat posts van beginnende brouwers voorbij, die zich zorgen maken over de voortgang van hun vergisting. Dat is natuurlijk heel normaal, als je nog weinig ervaring hebt. (Had ik ook) Je weet soms nog niet precies wat je ziet, en wat je moet doen. :weetniet: . Je bent al aardig op weg met de theorie (lezen van een goed boek), maar nu moet je het nog "vertalen" naar de praktijk. En blijf vooral veel lezen op dit forum!  ;)
Het belangrijkste deel zou in brouwboeken een apart maar kort hoofdstuk mogen krijgen over belangrijkste deel van brouwen: geduld.
Mijn ervaring is, dat als je je aan de "regels" houdt, je het eigenlijk altijd  wel goed doen het wordt in ieder geval een biertje, al dan niet zoals je zelf in gedachten had..


Zet je biertje -als dat kan- eens een graadje warmer weg, en zie wat er gebeurt...
Succes! :biersmile:

Miss Beertje

Citaat van: Willem Broekema op 25-05-2021  14:12 uEr komen redelijk wat Posts van beginnende Brouwers voorbij, die zich zorgen maken over de voortgang van hun vergisting. Dat is natuurlijk heel normaal, als je nog weinig ervaring hebt. (Had ik ook) Je weet soms nog niet precies wat je ziet, en wat je moet doen. :weetniet: . Je bent al aardig op weg met de theorie (lezen van een goed boek), maar nu moet je het nog "vertalen" naar de praktijk. En blijf vooral veel lezen op dit forum!  ;)
Het belangrijkste deel zou in brouwboeken een apart maar kort hoofdstuk mogen krijgen over belangrijkste deel van brouwen: geduld.
Mijn ervaring is, dat als je je aan de "regels" houdt, je het eigenlijk altijd  wel goed doen het wordt in ieder geval een biertje, al dan niet zoals je zelf in gedachten had..


Zet je biertje -als dat kan- eens een graadje warmer weg, en zie wat er gebeurt...
Succes! :biersmile:

Jaaa ga ik proberen dank je wel! :D Weet je, in theorie, als alles goed gaat, snap ik denk ik een beetje hoe het ongeveer werkt. Maar als er ook maar íets kleins misgaat waardoor alles er anders uitziet weet ik niet hoe ik 'bij kan sturen'. En natuurlijk leer ik dat in de praktijk maar het staat niet in een boek. Dus ik snap dat je 'geduld' noemt als mogelijke oorzaak van dit probleem. Maar geduld heb ik wel. Het is alleen zo dat ik denk dat ik nu nog kan bijsturen.

Met de genoemde batch van vijf liter heb ik een keer kunnen schroten, maischen, koken, koelen en overhevelen. Mooi leerproces. Het was 'eigenlijk' mijn eerste kennismaking met brouwen (na een keer door een cadeaugekregen blikbrouwpakket enthousiast te zijn geworden).
Ik zag al veel fout gaan en had het eindprodukt al afgeschreven tijdens de brouwdag zelf, exact een maand geleden. Toen ik het vanmiddag wilde weggooien heb ik toch even geproefd. Het was geen azijn... en er zat na inschenken ook een minibeetje schuim op. Maar goed, het heeft een maand gestaan zonder schuim, en er was nu zuurstof bijgekomen dus ik heb er afscheid van genomen.

Het is voor mij als beginner lastig in te schatten wanneer ik moet ingrijpen. En op welke manieren dat kan... Met dit fantastische forum heb ik al zoveel kennis opgedaan! Ik blijf enthousiast. Het gaat me vast een keer lukken!

Proost! :biersmile:




D.R.K.

Wat je ook altijd nog kan doen is op de ledenkaart te kijken, mogelijk wonen er wat mensen in de buurt en kan je een keertje meekijken met iemand die aan het brouwen is.
Samen brouwen is erg leerzaam en vaak nog een gezellig dagje ook.

Veel plezier met de hobby :proost:

Miss Beertje

Citaat van: Derp op 24-05-2021  21:36 uHet zit nu dus 5 dagen in het vat en lijkt al een eind op weg als ik je goed begrijp, maar omdat ie nu minder bubbelt maak je je zorgen dat ie niets meer doet?

Voor deze gist is 10-11 graden goed volgens de fabrikant maar wel aan de lage kant van het bereik. Ik zou me nog geen zorgen maken na 5 dagen maar als ie over nog 5 dagen nog steeds hetzelfde SG heeft kun je overwegen om het vat naar een kamer te verplaatsen van rond de 15 graden (schuur of garage misschien?)

Maar nogmaals.. ik zou me nog geen zorgen maken.

Gisteren heb ik het bier overgeheveld naar een mandfles voor een coldcrasch van een paar dagen. Het SG was toen 1008. Ik had de emmer zoals getipt wat warmer gezet voor een paar dagen maar dit heeft niet heel veel gedaan met de gist. Nu staat de mandfles in de koelkast met 1 graden. Omdat er per ongeluk wat water uit het waterslot in het bier is gekomen bij het overhevelen wil ik graag snel bottelen. Eigenlijk denk ik eraan om morgen of donderdag te gaan bottelen.

Een vraagje, hoe lang moet er tussen het suiker (in warm water laten oplossen, en afkoelen) toevoegen  en het bottelen zitten? Ik heb op het forum gezocht en kan daar niets over vinden. Wel of je moet roeren of niet. Daarover zijn tegenstrijdige berichten.

Welke temperatuur is het best om de suiker toe te voegen? Hij staat nu op 1 graden.


Miss Beertje

Citaat van: D.R.K. op 25-05-2021  20:26 uWat je ook altijd nog kan doen is op de ledenkaart te kijken, mogelijk wonen er wat mensen in de buurt en kan je een keertje meekijken met iemand die aan het brouwen is.
Samen brouwen is erg leerzaam en vaak nog een gezellig dagje ook.

Veel plezier met de hobby :proost:

Goeie tip!
Dankjewel

Bram86

Citaat van: Miss Beertje op 01-06-2021  07:44 uGisteren heb ik het bier overgeheveld naar een mandfles voor een coldcrasch van een paar dagen. Het SG was toen 1008. Ik had de emmer zoals getipt wat warmer gezet voor een paar dagen maar dit heeft niet heel veel gedaan met de gist. Nu staat de mandfles in de koelkast met 1 graden. Omdat er per ongeluk wat water uit het waterslot in het bier is gekomen bij het overhevelen wil ik graag snel bottelen. Eigenlijk denk ik eraan om morgen of donderdag te gaan bottelen.

Een vraagje, hoe lang moet er tussen het suiker (in warm water laten oplossen, en afkoelen) toevoegen  en het bottelen zitten? Ik heb op het forum gezocht en kan daar niets over vinden. Wel of je moet roeren of niet. Daarover zijn tegenstrijdige berichten.

Welke temperatuur is het best om de suiker toe te voegen? Hij staat nu op 1 graden.

Ik kook de suiker/water oplossing en voeg het daarna direct aan het bottelvat toe. Eerst suikerwater en laat het jongbier dan daarin lopen. Dan mengt het over het algemeen al goed. Je kan ook voorzichtig roeren, maar let op voor zuurstof.

Derp

Citaat van: Miss Beertje op 01-06-2021  07:44 uGisteren heb ik het bier overgeheveld naar een mandfles voor een coldcrasch van een paar dagen. Het SG was toen 1008. Ik had de emmer zoals getipt wat warmer gezet voor een paar dagen maar dit heeft niet heel veel gedaan met de gist. Nu staat de mandfles in de koelkast met 1 graden. Omdat er per ongeluk wat water uit het waterslot in het bier is gekomen bij het overhevelen wil ik graag snel bottelen. Eigenlijk denk ik eraan om morgen of donderdag te gaan bottelen.

Een vraagje, hoe lang moet er tussen het suiker (in warm water laten oplossen, en afkoelen) toevoegen  en het bottelen zitten? Ik heb op het forum gezocht en kan daar niets over vinden. Wel of je moet roeren of niet. Daarover zijn tegenstrijdige berichten.

Welke temperatuur is het best om de suiker toe te voegen? Hij staat nu op 1 graden.
1.008 lijkt me een net sg hoor! Vanwege je lage begin sg krijg je een licht biertje a 3.6%, misschien net 4 vanwege je bottelsuiker dat er nog bijkomt. Prima doordrinkertje dus.

Je kunt direct bottelen zodra de suiker erin zit. Suiker lost beter op in wat warmere vloeistof maar heb het zelf ook wel eens gedaan bij vbier van 3 graden en dat ging prima.

Hoe het zit met wegzetten daarna bij pils weet ik eigenlijk niet, maak zelf tot nu toe bovengisters. Ik denk dat ze nog steeds redelijk koel moeten staan en uiteraard helemaal donker.

Succes.

Miss Beertje

Okee dankjulliewel!  :) :)

Jan de Graaff

Je hebt sowieso teveel gist gebruikt. Twee zakjes MJ M84 op 13,5 liter in vergistingsvat is teveel. 1 zakje is ruim voldoende voor circa 23 liter...
Dat gaat invloed hebben op de vergisting (snelheid, karakteristieken) en de smaak. De gist wordt "lui" en zal ook niet zo ver doorvergisten als wanneer je het nauwkeuriger pitcht op basis van de batch-grootte.

Nou wordt er wel gezegd dat je als je bij lage temperaturen vergist meer gist bij het wort moet enten, maar dan hebben we het over ruim onder de 10ºC. Dan wordt het allemaal wat lastiger voor de gisten. Mangrove Jack heeft expliciet aangegeven dat het optimale temperatuurbereik voor deze gist 10–15ºC is en dat je 1 zakje per 23 liter nodig hebt. In dat geval kun je er dus vanuit gaan dat die informatie klopt. Dus, in jouw geval (13,5 liter op 10ºC) zou iets meer dan een half zakje genoeg zijn geweest. 1 zakje had misschien ook wel gekund, maar 2 is veel teveel.

Dat kan verklaren waarom het eind SG op 1.008 – ruim boven recept – is blijven steken, ondanks de hogere begin SG dan recept; de gist was er wel klaar mee..

Andere tip: knijp de BIAB-zak na maischen niet uit. Gewoon op de zwaartekracht uit laten lekken is beter. Als je gaat uitknijpen loop je het risico dat je de tanines in de mout er ook uit gaat knijpen en die kunnen een wrange bitterheid geven. Dat is geen lekkere bitterheid zoals hopbitterheid. Meer een soort gal-achtige bitterheid..

Bij voorkeur takel je de BIAB-zak langzaam uit het wort om 'm uit te laten lekken. Ondertussen kun je het wort eronder al op een hoog vuur zetten om het aan de kook te brengen. Dat scheelt je enorm veel tijd en je wort koelt niet af naar 57ºC; dat moet allemaal weer verhit worden. Dat laatste is niet erg, maar het kost tijd en energie terwijl dat niet hoeft..

Zoals Willem al aangaf: dit brouwsel wordt bier en je hebt er weer veel van geleerd. Je moet er ook niet raar van opkijken als dit één van je beste biertjes wordt! Dan moet je alles wel netjes opgeschreven hebben zodat je het kunt reproduceren – inclusief veel teveel gist en het uitwringen van de BIAB-zak ;)

Succes met deze en je volgende brouwsels!!

Miss Beertje

Citaat van: JanDeGraaff op 01-06-2021  10:49 uJe hebt sowieso teveel gist gebruikt. Twee zakjes MJ M84 op 13,5 liter in vergistingsvat is teveel. 1 zakje is ruim voldoende voor circa 23 liter...
Dat gaat invloed hebben op de vergisting (snelheid, karakteristieken) en de smaak. De gist wordt "lui" en zal ook niet zo ver doorvergisten als wanneer je het nauwkeuriger pitcht op basis van de batch-grootte.

Nou wordt er wel gezegd dat je als je bij lage temperaturen vergist meer gist bij het wort moet enten, maar dan hebben we het over ruim onder de 10ºC. Dan wordt het allemaal wat lastiger voor de gisten. Mangrove Jack heeft expliciet aangegeven dat het optimale temperatuurbereik voor deze gist 10–15ºC is en dat je 1 zakje per 23 liter nodig hebt. In dat geval kun je er dus vanuit gaan dat die informatie klopt. Dus, in jouw geval (13,5 liter op 10ºC) zou iets meer dan een half zakje genoeg zijn geweest. 1 zakje had misschien ook wel gekund, maar 2 is veel teveel.

Dat kan verklaren waarom het eind SG op 1.008 – ruim boven recept – is blijven steken, ondanks de hogere begin SG dan recept; de gist was er wel klaar mee..

Andere tip: knijp de BIAB-zak na maischen niet uit. Gewoon op de zwaartekracht uit laten lekken is beter. Als je gaat uitknijpen loop je het risico dat je de tanines in de mout er ook uit gaat knijpen en die kunnen een wrange bitterheid geven. Dat is geen lekkere bitterheid zoals hopbitterheid. Meer een soort gal-achtige bitterheid..

Bij voorkeur takel je de BIAB-zak langzaam uit het wort om 'm uit te laten lekken. Ondertussen kun je het wort eronder al op een hoog vuur zetten om het aan de kook te brengen. Dat scheelt je enorm veel tijd en je wort koelt niet af naar 57ºC; dat moet allemaal weer verhit worden. Dat laatste is niet erg, maar het kost tijd en energie terwijl dat niet hoeft..

Zoals Willem al aangaf: dit brouwsel wordt bier en je hebt er weer veel van geleerd. Je moet er ook niet raar van opkijken als dit één van je beste biertjes wordt! Dan moet je alles wel netjes opgeschreven hebben zodat je het kunt reproduceren – inclusief veel teveel gist en het uitwringen van de BIAB-zak ;)

Succes met deze en je volgende brouwsels!!

Wauw wat een uitgebreid antwoord! Dankjewel JanDeGraaff! Ik heb gelijk al zin om een nieuwe batch te beginnen  :biersmile:

Ik ga het morgen bottelen en de flessen weer in de kelder (10 graden) zetten voor vier weken.

Nogmaals dank!  :)

Edwin brouwt

Citaat van: JanDeGraaff op 01-06-2021  10:49 uJe hebt sowieso teveel gist gebruikt. Twee zakjes MJ M84 op 13,5 liter in vergistingsvat is teveel. 1 zakje is ruim voldoende voor circa 23 liter...
Dat gaat invloed hebben op de vergisting (snelheid, karakteristieken) en de smaak. De gist wordt "lui" en zal ook niet zo ver doorvergisten als wanneer je het nauwkeuriger pitcht op basis van de batch-grootte.

Nou wordt er wel gezegd dat je als je bij lage temperaturen vergist meer gist bij het wort moet enten, maar dan hebben we het over ruim onder de 10ºC. Dan wordt het allemaal wat lastiger voor de gisten. Mangrove Jack heeft expliciet aangegeven dat het optimale temperatuurbereik voor deze gist 10–15ºC is en dat je 1 zakje per 23 liter nodig hebt. In dat geval kun je er dus vanuit gaan dat die informatie klopt. Dus, in jouw geval (13,5 liter op 10ºC) zou iets meer dan een half zakje genoeg zijn geweest. 1 zakje had misschien ook wel gekund, maar 2 is veel teveel.

Dat kan verklaren waarom het eind SG op 1.008 – ruim boven recept – is blijven steken, ondanks de hogere begin SG dan recept; de gist was er wel klaar mee..

Andere tip: knijp de BIAB-zak na maischen niet uit. Gewoon op de zwaartekracht uit laten lekken is beter. Als je gaat uitknijpen loop je het risico dat je de tanines in de mout er ook uit gaat knijpen en die kunnen een wrange bitterheid geven. Dat is geen lekkere bitterheid zoals hopbitterheid. Meer een soort gal-achtige bitterheid..

Bij voorkeur takel je de BIAB-zak langzaam uit het wort om 'm uit te laten lekken. Ondertussen kun je het wort eronder al op een hoog vuur zetten om het aan de kook te brengen. Dat scheelt je enorm veel tijd en je wort koelt niet af naar 57ºC; dat moet allemaal weer verhit worden. Dat laatste is niet erg, maar het kost tijd en energie terwijl dat niet hoeft..

Zoals Willem al aangaf: dit brouwsel wordt bier en je hebt er weer veel van geleerd. Je moet er ook niet raar van opkijken als dit één van je beste biertjes wordt! Dan moet je alles wel netjes opgeschreven hebben zodat je het kunt reproduceren – inclusief veel teveel gist en het uitwringen van de BIAB-zak ;)

Succes met deze en je volgende brouwsels!!


De discussie "to squeeze or not to squeeze" blijft nog even open, Jan  ;)

Hier 2 artikelen waarbij het uitknijpen  geen verschil maakt, zeker niet bij lichte bieren (bij donkere mouten  kan wel bitterheid optreden)

https://brulosophy.com/2017/05/22/brew-in-a-bag-the-impact-squeezing-the-bag-has-on-beer-character-exbeeriment-results/

En

https://byo.com/article/biab-tips-from-the-pros/





trebvuister

Citaat van: Miss Beertje op 01-06-2021  07:44 uGisteren heb ik het bier overgeheveld naar een mandfles voor een coldcrasch van een paar dagen

Welke temperatuur is het best om de suiker toe te voegen? Hij staat nu op 1 graden.
Ik doe met een klein schepje 2 gram suiker in een flesje en vul dan af met (koud) bier
Gaat prima

Jacques

Citaat van: JanDeGraaff op 01-06-2021  10:49 uJe hebt sowieso teveel gist gebruikt. Twee zakjes MJ M84 op 13,5 liter in vergistingsvat is teveel. 1 zakje is ruim voldoende voor circa 23 liter...

De Mangrove Jack's M84 is een ondergist. Daarvan moet je meer gist enten dan bij bovengist. Ongeveer 1,7 keer zo veel...

Mangrove Jack's maakt op haar website ten onrechte geen onderscheid in verschillende gisten...

Jan de Graaff

Citaat van: Jacques op 02-06-2021  22:09 uMangrove Jack's maakt op haar website ten onrechte geen onderscheid in verschillende gisten...
Je bedoelt dus dat een producent het gebruik van zijn eigen producten niet kent en verkeerd uitlegt...?  :weetniet:

Maar, zelfs bij 1,7 keer enten is 1 zakje (10 gram) op 13,5 liter genoeg. Dan zou je 9,95 gram nodig hebben. 2 zakjes is dus nog steeds veel teveel.

Jacques

Citaat van: JanDeGraaff op 03-06-2021  12:53 uJe bedoelt dus dat een producent het gebruik van zijn eigen producten niet kent en verkeerd uitlegt...?  :weetniet:

Wat ik begrepen heb is dat Mangrove Jack's niet zelf gist produceert...  :)

In de handleidingen maakt Mangrove Jack's geen onderscheid tussen ondergist en bovengist terwijl deze gisten anders reageren. Het simpele feit dat een ondergist gebruikt wordt bij een lagere temperatuur dan een bovengist maakt al dat je meer gist moet enten. Daarnaast bleek uit de webinars die Fermentis gegeven heeft dat er in een zakje ondergist minder levende gistcellen zitten dan bij bovengist. Er is geen reden om te veronderstellen dat dit bij andere gistleveranciers anders is.

middelaersch

Even gekeken wat Fermentis, een echte gistproducent, adviseert voor de w34/70:

'PITCHING: 80 to 120 g/hl for fermentation at 12°C – 15°C (53.6-59°F).
increase pitching for fermentation lower than 12°C (53°F), up to 200 to 300 g/hl at 9°C (48°F)'

Ook in Yeast (White & Zainasheff) gaan ze voor ondergisten uit van ongeveer de dubbele hoeveelheid gist t..o.v. bovengisten.
Nogal een verschil met wat MJ adviseert, vreemd.  :weetniet:

Jacques

Citaat van: middelaersch op 04-06-2021  23:46 uEven gekeken wat Fermentis, een echte gistproducent, adviseert voor de w34/70:

'PITCHING: 80 to 120 g/hl for fermentation at 12°C – 15°C (53.6-59°F).
increase pitching for fermentation lower than 12°C (53°F), up to 200 to 300 g/hl at 9°C (48°F)'

Ook in Yeast (White & Zainasheff) gaan ze voor ondergisten uit van ongeveer de dubbele hoeveelheid gist t..o.v. bovengisten.
Nogal een verschil met wat MJ adviseert, vreemd.  :weetniet:

Dit adviseert Fermentis niet alleen voor de W34/70 maar ook voor andere ondergisters.
Ook Lallemand adviseert bij ondergist twee keer zo veel gist te gebruiken dan bij bovengist.

Het lijkt toch echt op een foutje van Mangrove Jack's...

chthon

Citaat van: Jacques op 02-06-2021  22:09 uDe Mangrove Jack's M84 is een ondergist. Daarvan moet je meer gist enten dan bij bovengist. Ongeveer 1,7 keer zo veel...

Mangrove Jack's maakt op haar website ten onrechte geen onderscheid in verschillende gisten...
In hun documentatieboekje wel hoor.

Jacques

Citaat van: chthon op 05-06-2021  12:27 uIn hun documentatieboekje wel hoor.



Hier staat het inderdaad beter vermeld.
Maar ik zou bij 23 liter wort met begin SG van 1053 geen 20 gram bovengist toevoegen als je een Belgische bierstijl brouwt.
En ook geen 40 g ondergist als je vergist bij 15 ºC...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.