Twijfel over bottelen

Gestart door Sjoerd, 23-05-2021 21:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjoerd

Besten,

Heb vorige week een batch gesplitst, het lijkt erop dat beide bieren na ruim 1 week al uitgegist zijn. Zou ze komend weekend na 2 weken kunnen bottelen, maar wil absoluut geen risico nemen. Wil ze dus eigenlijk nog een week laten staan op de hoofdgisting (ik hevel niet over). In mijn beleving moet dit goed kunnen, of is het toch verstandig gewoon te bottelen omdat het kan?

D.R.K.

Heb je de mogelijkheid om een sample te nemen, regel over het algemeen is dat je 3 dagen een stabiel SG moet hebben voordat je gaat bottelen.
Is wel beetje afhankelijk van de gist die je gebruikt hebt, een Saison gist kan lang door gaan.

Mocht je een gietkast hebben is een stabiele temperatuur ook altijd een goede indicatie.

Heb je wat gegeven over wat voor gist je gebruikt hebt en of je een sample kan nemen?


Jacques

Citaat van: Sjoerd op 23-05-2021  21:18 uBesten,

Heb vorige week een batch gesplitst, het lijkt erop dat beide bieren na ruim 1 week al uitgegist zijn. Zou ze komend weekend na 2 weken kunnen bottelen, maar wil absoluut geen risico nemen. Wil ze dus eigenlijk nog een week laten staan op de hoofdgisting (ik hevel niet over). In mijn beleving moet dit goed kunnen, of is het toch verstandig gewoon te bottelen omdat het kan?

Als de vergisting na een paar dagen afgerond kun je zonder veel problemen 2 weken na het brouwen bottelen. Dit kan niet als je gekoudhopt hebt of als je vergist hebt met een diastaticus gist. De vergisting loopt dan heel langzaam door. In die situatie is het verstandig een tijd te wachten met het bottelen. En ook een langere tijd te nemen voor het bepalen of het SG daalt.

Kramer

Citaat van: Sjoerd op 23-05-2021  21:18 uBesten,

Heb vorige week een batch gesplitst, het lijkt erop dat beide bieren na ruim 1 week al uitgegist zijn. Zou ze komend weekend na 2 weken kunnen bottelen, maar wil absoluut geen risico nemen. Wil ze dus eigenlijk nog een week laten staan op de hoofdgisting (ik hevel niet over). In mijn beleving moet dit goed kunnen, of is het toch verstandig gewoon te bottelen omdat het kan?

Ondertussen zal je wel gebotteld hebben gok ik, toch nog even een reactie. Feitelijk vraag je hier of het kwaad kan om na 3 weken te bottelen in plaats van 2. Dat kan volgens mij geen kwaad. Verhalen over dode gistcellen die al hun inhoud door je bier spuiten zijn misschien onder heel stressvolle condities (bijvoorbeeld 10 hectoliter vaten onder druk) realistisch maar voor een thuisbrouwer na drie weken geen gevaar.

Jacques

Citaat van: Kramer op 02-06-2021  23:40 uOndertussen zal je wel gebotteld hebben gok ik, toch nog even een reactie. Feitelijk vraag je hier of het kwaad kan om na 3 weken te bottelen in plaats van 2. Dat kan volgens mij geen kwaad. Verhalen over dode gistcellen die al hun inhoud door je bier spuiten zijn misschien onder heel stressvolle condities (bijvoorbeeld 10 hectoliter vaten onder druk) realistisch maar voor een thuisbrouwer na drie weken geen gevaar.

Er zijn meer factoren dan alleen druk die van invloed zijn.
Zo krijg je eerder last van autolyse wanneer je een overmaat aan gist geënt hebt of het bier gedurende een lange tijd op een hogere temperatuur laat staan (22 ºC of hoger). Ook de vitaliteit van de gist die je geënt hebt maakt uit.

Maar in de regel is het niet bezwaarlijk een bier 3 weken te bottelen na het brouwen zonder het bier over te hevelen. Voorwaarde is wel dat je gistvat goed afsluit om geen last te krijgen van oxidatie.

Kramer

Citaat van: Jacques op 03-06-2021  21:50 uEr zijn meer factoren dan alleen druk die van invloed zijn.
Zo krijg je eerder last van autolyse wanneer je een overmaat aan gist geënt hebt of het bier gedurende een lange tijd op een hogere temperatuur laat staan (22 ºC of hoger). Ook de vitaliteit van de gist die je geënt hebt maakt uit.

Er zijn inderdaad meer factoren van belang. Ik had het misschien niet zo algemeen moeten stellen. Echter, gezien de vraag van Sjoerd ging het mij er vooral om dat mensen snel bang gemaakt worden dat na 3 weken bottelen te laat is. Dat lijkt mij heel sterk.


Citaat van: Jacques op 03-06-2021  21:50 uMaar in de regel is het niet bezwaarlijk een bier 3 weken te bottelen na het brouwen zonder het bier over te hevelen. Voorwaarde is wel dat je gistvat goed afsluit om geen last te krijgen van oxidatie.

Zeker. Ik denk dat oxidatie een groter gevaar is dan autolyse.

Jacques

Citaat van: Kramer op 04-06-2021  22:08 uEr zijn inderdaad meer factoren van belang. Ik had het misschien niet zo algemeen moeten stellen. Echter, gezien de vraag van Sjoerd ging het mij er vooral om dat mensen snel bang gemaakt worden dat na 3 weken bottelen te laat is. Dat lijkt mij heel sterk.

Ik heb menig bier geproefd van hobbybrouwers waarin een autolyse-aroma goed in is waar te nemen. Het komt vaker voor dan wel eens gedacht wordt... Door je bier op tijd te ontdoen van een groot gedeelte van de gist heb je er geen last van. Voorkomen is beter dan genezen...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.