Verwarming vergistingskast - bomen & bos

Gestart door Belg, 21-05-2021 10:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Belg

Hallo beste forumleden,

Ik heb gisteren lokaal en voordelig eindelijk een puike tweedehands koelkast kunnen ophalen.



Deze wil ik ombouwen tot klimaatkast voor gecontroleerde vergisting van menig brouwsel.

Aansturen van de koeling en verwarming zal gebeuren via een Inkbird controller.

Maarrrrr... ik ben wat overweldigd door de keuzemogelijkheden tot verwarming.

Verwarmingsriemen, gloeilampen, matjes, schakelkastverwarming, keramische lampen, etc.

Ik weet dat er in het forum al heel wat topics hierover zijn maar men kan duidelijk niet tot een consensus komen wat de best optie is.


De enige vereiste hier is dat:

1. De verwarming voldoende is om op te warmen tot maximum +-35°C
2. Deze makkelijk online te verkrijgen is (verzending binnen of naar België)

Bedankt voor jullie input! :biersmile:

biking rebel

Waarom heb je er eentje gekocht met vriesvak? Dat neemt alleen maar ruimte in en je verbruik zal omhoog gaan.

Wat betreft keuzes: er is echt genoeg over te vinden en de keuze zul je zelf moeten maken.
Als je nu antwoorden krijgt zal het een herhaling worden van hetgeen wat al vaak besproken is.

Wat heb je zelf al gevonden in Belgie?

Derp

Het zijn keuzes.. zelf vind ik de brew belt heerlijk simpel en hij verwarmt direct het vat dus ik zweer erbij. Verzending is simpel, elke brouwwinkel heeft hem en je kan m ook via alie krijgen.

Niet geschikt voor het verwarmen van meerdere vaten in één koelkast, als je dat wilt dan moet je voor wat anders gaan. Maar als je één vat hebt zou ik niet weten waarom je voor wat anders zou gaan.

Maargoed, dit is zo'n dingetje waarbij 10 brouwers 10 meningen hebben. Je kan je aan een brew belt via alie geen buil vallen overigens.

Arjen1969

Ik heb op ali-expres aan 230 V ventilatortje gekocht waar ook PC's mee worden gekoeld. Daar heb ik een kastje omheen gebouwd en een gat in gemaakt voor een fitting waarin een gloeilamp kan worden geschroefd. Vervolgens de fitting in serie gezet met het ventilatortje en een kabel met stekker aan het geheel gemaakt, die ik in mijn inkbird kan schroeven. Met een 60 W halogeenlamp kan ik heel mooi en rustig verwarmen (in mijn geval een 20 liter vergistingsvat). Geen overshoot van temperatuur, en voor een kleine 15 euro en wat hobbytijd heb ik een prima vergistingskast.

Hopfenfox

Ik gebruik een Brewbelt en heb nu ook een cheape verwarmingsmantel van Ali. Die laatste wikkelt om het hele vat en verwarmt dus gelijkmatiger dan de riem, maar wel meteen flink. En je moet even niet kijken naar de open gesoldeerde verbindingen. Zoveel mensen zoveel oplossingen.

Woeka

Ik heb hier een gloeilamp van 35 watt. Voldoende om de sensor in de iSpindel binnen een graad te houden, meestal beter (gele lijn). Ik vergist emmers met circa 25l bier.


beermenke

Citaat van: Belg op 21-05-2021  10:28 uHallo beste forumleden,

Ik heb gisteren lokaal en voordelig eindelijk een puike tweedehands koelkast kunnen ophalen.



Deze wil ik ombouwen tot klimaatkast voor gecontroleerde vergisting van menig brouwsel.

Aansturen van de koeling en verwarming zal gebeuren via een Inkbird controller.

Maarrrrr... ik ben wat overweldigd door de keuzemogelijkheden tot verwarming.

Verwarmingsriemen, gloeilampen, matjes, schakelkastverwarming, keramische lampen, etc.

Ik weet dat er in het forum al heel wat topics hierover zijn maar men kan duidelijk niet tot een consensus komen wat de best optie is.


De enige vereiste hier is dat:

1. De verwarming voldoende is om op te warmen tot maximum +-35°C
2. Deze makkelijk online te verkrijgen is (verzending binnen of naar België)

Bedankt voor jullie input! :biersmile:

Je zult moeten kijken wat voor jou het beste werkt en dan moet je als basis nemen welk vergistingsvat je hebt.
Plastic, glas of RVS en welke vorm.
Ik heb een riem en een verwarmingsblokje eentje die gebruikt wordt in electrakasten tegen vorst en of vocht.
Riem inzetbaar bij fastferment en RVS vat
Blokje inzetbaar bij hergisting na bottelen.
Ik kies voor min of meer directe verwarming van het gistvat en wordt aangestuurd door sensor thermowell ff en sensor tegen rvsvat.
Mijn ispindel checkt of eea redelijk stabiel blijft en ja hoor, amper half graadje afwijking.
Zo denk ik dat diegene die verwarmingsdraden in de kast gemaakt heeft ook blij is met z'n systeem en dat dus zeker moet blijven gebruiken. Ik ben overtuigd dat het bij mij werkt zoals ik het verwacht en blijf dat dus nu lekker gebruiken. Kortom, vraag na 
nav je gistvat wie wat gebruikt en kies uit de ongetwijfeld verschillende meningen wat het beste bij jou past.
Succes en als er maar gebrouwen wordt is het altijd goed😀

Rely

Ik gebruik een kastverwarming van 100 watt, misschien is de wattage
aan de hoge kant maar het werkt super.

ik denk dat de meeste verwarmingsmogelijkheden goed zullen werken,
er zullen veel meningen zijn, het is een persoonlijk dingetje
wat het beste bij jou past.

suc6 :brouwen:

jwf

Ik heb goede ervaringen met een siliconen verwarmingskabel voor terraria. Je kunt kiezen uit verschillende wattages en ik vind het iets robuuster dan een brewbelt (heb ik overigens ook en werkt ook).

https://www.avonturiashop.nl/lucky-reptile-thermo-cable-50w-65m.html?search_query=thermo+cable&results=9

Success

WP

ik heb een warmtedraad gekocht die je normaal bij planten legt zodat deze niet bevriezen. 7mtr snoer 60wat. deze op 1 van de rekjes gemonteerd samen met een 120mm pc fan die ik heb aangesloten op een 9v adapter. dit werkt perfect. voordeel is dat de draad mooi gelijkmatig warmte afgeeft en door de fan er goede circulatie is ontstaan. bewust niet gekozen voor een lamp of infra rood lamp omdat ik het belangrijk vindt dat het gistende bier in een donkere omgeving staat.
maar er leiden vele wegen naar Rome. totale kosten van mijn verwarming was 20€.

succes met de keuzes

Belg

Bedankt voor de vele ideeën. Heeft iemand ervaring met een donkerlamp? Hitte zonder licht lijkt mij interessant hier. Snelle opwarming en niet duur.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk


Enos

Citaat van: Belg op 22-05-2021  16:57 uBedankt voor de vele ideeën. Heeft iemand ervaring met een donkerlamp? Hitte zonder licht lijkt mij interessant hier. Snelle opwarming en niet duur.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
Ik gebruik deze lampen en dan de 50watt .
Ik heb ze nu 2 jaar in gebruik en doen het nog steeds en met een gemiddeld gebruik van 1x in 3 weken.
https://nl.aliexpress.com/item/1005001834841992.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.3c8523370hOOrJ&algo_pvid=null&algo_expid=null&btsid=0bb0624216217168261427125ea9c2&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

MrJeJo

Ik gebruik twee keramische warmtelampen van 40 W en daarboven twee computerventilatoren. Alles aangestuurd met een STC-1000. Zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31700.msg483040.html

Werkt vrij goed. Hieronder de temperatuur gemeten in testopstelling met Brewbrain Float in water in de RVS CCT in de koelkast met temperatuur ingesteld op 20°C en een hysteresis van 0.3°C.


Hans VH

Deze verwarmingselementen vind ik zeer handig:
https://www.conrad.be/p/thermo-tech-polyester-verwarmingsfolie-zelfklevend-230-v-10-w-veiligheidstype-ipx4-l-x-b-210-mm-x-205-mm-189310

Ik kleef er 2 op de binnenwand van de koelkast en verbind ze met een temperatuurregelaar.
(let op, gebruik wel de 10W. Ik heb er ooit foutief besteld die meer vermogen hadden, en de wand van de koelkast smolt weg...)

In de winter zijn er 3 nodig om de koelkast op pakweg 20-23°C te brengen. Dus heb ik een derde op een tegel gekleefd, die ik kan switchen tussen mijn twee gistkasten, volgens noodzaak.

hansHalberstadt

Citaat van: MrJeJo op 23-05-2021  14:12 uIk gebruik twee keramische warmtelampen van 40 W en daarboven twee computerventilatoren. Alles aangestuurd met een STC-1000. Zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31700.msg483040.html

Werkt vrij goed. Hieronder de temperatuur gemeten in testopstelling met Brewbrain Float in water in de RVS CCT in de koelkast met temperatuur ingesteld op 20°C en een hysteresis van 0.3°C.


Die curve heeft denk ik alleen waarde om te vermelden als je er ook bij vermeld waar je STC-1000 zit en hoe die qua temperauur gekoppeld is met de temperatuur van je wort. in de lucht, op de wand al of niet geisoleerd, via thermowell?   

MrJeJo

Citaat van: hansHalberstadt op 30-05-2021  13:17 uDie curve heeft denk ik alleen waarde om te vermelden als je er ook bij vermeld waar je STC-1000 zit en hoe die qua temperauur gekoppeld is met de temperatuur van je wort. in de lucht, op de wand al of niet geisoleerd, via thermowell?

Dit is met de sensor in de thermowell.

Ischiev

Wat ik denk geleerd te hebben is dat de verwarming nét genoeg vermogen moet hebben, en niet teveel.
Dat geldt ook voor de koeling, veel vermogen maakt het erg onrustig, net genoeg werkt erg goed en gebalanceerd.

Brouwerij De Stichting

Citaat van: Ischiev op 30-05-2021  16:47 uWat ik denk geleerd te hebben is dat de verwarming nét genoeg vermogen moet hebben, en niet teveel.
Dat geldt ook voor de koeling, veel vermogen maakt het erg onrustig, net genoeg werkt erg goed en gebalanceerd.
Klopt helemaal, maar hoe regel je het koelvermogen van een koelkast?

hansHalberstadt

Citaat van: Brouwerij De Stichting op 30-05-2021  22:35 uKlopt helemaal, maar hoe regel je het koelvermogen van een koelkast?
Dat gaat niet lukken want het koelvermogen ligt vast. enige optie zou nog kunnen zijn om PWM toe te passen met relatief korte cyclus, maar dat is weer een compromis tussen slijtage (van het aanloop relais) en minimale tijd dat de motor uit moet zijn omdat hij anders niet aan kan lopen omdat er nog druk  in de leidingen zit. Dus in de praktijk zijn de mogelijkheden beperkt.

 

hansHalberstadt

Citaat van: Ischiev op 30-05-2021  16:47 uWat ik denk geleerd te hebben is dat de verwarming nét genoeg vermogen moet hebben, en niet teveel.
Dat geldt ook voor de koeling, veel vermogen maakt het erg onrustig, net genoeg werkt erg goed en gebalanceerd.
Ik denk zelf dat het optimum zit bij het dubbele vermogen beschikbaar hebben. Daarmee krijg je namelijk een gelijke aan en uittijd en minste temperatuur ripple.

Belg

Uiteindelijk is het een 50W donkerstraler geworden.



Is ondertussen wel wat secuurder afgewerkt dan op deze foto.

De eerste test is een Hefeweizen die op 21,5°C staat te vergisten.

Tijdens de hoofdvergisting was de koelkast goed in staat om de vergisting niet te heet laten worden.

Na wat spelen met de settings van de Inkbird ben ik uitgekomen bij een spreiding van -0,3°C en +0,3°C om deze optimaal binnen bereik te houden zonder dit bereik te overshooten in eender welke richting.

Compenseren door verhitten of koelen hoeft haast niet meer eenmaal deze op temperatuur is en de grafiek geeft een constante temperatuur aan voor de voorbije 18 uur. Enkel om 2 uur 's nachts dient er wat verwarmd te worden (T gedaald naar 21,2°C) maar tegen 6 uur was dit bijwarmen al niet meer nodig.


Ik heb voor deze vergisting ook al wat gespeeld met een gevuld vergistingsvat om te kijken hoe snel ik kan koelen of warmen met goede resultaten.
Dit is natuurlijk geen referentie gezien er geen vergisting plaatsvond die warmte aanmaakte maar dit wordt vervolgd! :degroeten:

Brouwerij De Stichting

Citaat van: hansHalberstadt op 30-05-2021  23:18 uDat gaat niet lukken want het koelvermogen ligt vast. enige optie zou nog kunnen zijn om PWM toe te passen met relatief korte cyclus, maar dat is weer een compromis tussen slijtage (van het aanloop relais) en minimale tijd dat de motor uit moet zijn omdat hij anders niet aan kan lopen omdat er nog druk  in de leidingen zit. Dus in de praktijk zijn de mogelijkheden beperkt.
Zou een gedeelte van de binnen-achterwand van de koelkast isoleren kunnen helpen om zo het koelproces minder efficiënt te maken? Minder koeloppervlak; minder koelvermogen?

Belg

Citaat van: Brouwerij De Stichting op 01-06-2021  13:19 uZou een gedeelte van de binnen-achterwand van de koelkast isoleren kunnen helpen om zo het koelproces minder efficiënt te maken? Minder koeloppervlak; minder koelvermogen?

Zou dit niet het omgekeerde effect hebben?

Je stuurt de koeling aan om je vergistend bier te koelen - hier bevindt zich ook de sensor die het opwarmen en koelen aanstuurt.

Als je dan een gedeelte van het 'koelbaar oppervlak' in de kast verkleint door deze van binnenuit te isoleren zou de kast toch net harder gaan koelen omdat deze belemmerd wordt in haar goede werking?
Of sla ik de bal hier volledig mis?

Het lijkt mij dat zo de kast net zwaarder belast wordt.

Brouwerij De Stichting

Naar mijn idee moet de koelkast inderdaad meer moeite doen om te koelen; ergo het koelvermogen gaat omlaag. Het zal er niet efficiënter op worden nee

Zjoske

240BC292-736C-41B8-AE46-629569971D7B.jpeg
Ik heb een 50 W verwarmingskabel op een plaatje multiplex getaped en gespijkerd aangesloten op een stc-1000, ook een 230 V ventilatortje op constant spanning.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.