Pneumatische capper

Gestart door MaartenM, 20-05-2021 21:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MaartenM


Rinus

Deze lijkt mij wel erg goedkoop, en dat zie je er ook wel aan af.
Ik heb er een sinds een jaar in gebruik (wel van een betere kwaliteit ~500,-) ik zou echt niet meer zonder kunnen / willen. Het is echt een genot om met zo'n apparaat te werken, het is zelfs gewoon weer leuk geworden!
Afvullen en cappen is een fluitje van een cent geworden.
De voorbereidingen zoals naar het bottelvat overhevelen, schoonmaken desinfecteren van vul apparatuur en flesjes enz.  is het meeste werk geworden...)
Echt een aanrader! maar dan koop aub wel een stevig en stabiel apparaat.

p.s. nog een tip waar je goed op moet letten is dat de fles na het cappen niet aan het apparaat blijft hangen en je de fles los moet wrikken, dat is echt niet fijn! Dus na de pers van de kroonkurk moet de fles gewoon blijven staan en niet met de cilinder mee omhoog gaan. Tis een detail, maar wel een comfort verschil.

CeesM

Citaat van: MaartenM op 20-05-2021  21:57 uOp Aliexpress zijn ze vrij betaalbaar:
Je moet dan wel een compressor hebben of bij kopen.

MaartenM

Hartelijk dank voor de reacties. Ik heb de wat luxere modellen ook gezien maar hik dan tegen de prijs... wellicht ga ik nog een keer overstag voor het betere model. ik snap je opmerkingen zeker.

tav de compressor: dat moet ook bij het duurdere model

hans100w

Hier zie je een vrij duur apparaat in werking.


Rinus

Hierbij een filmpje van mijn vul lijn :-)

seed7

Citaat van: MaartenM op 20-05-2021  22:53 uk heb de wat luxere modellen ook gezien maar hik dan tegen de prijs...

Wat het eerste model in deze draad lijkt te missen is een goede centrering voor het flesje. De kans dat je een dopje er scheef op ramt is groot. Evenals de kans dat je een flesje sloopt.

Pneumatisch is ook niet sneller oid. De zwaarste Grifo dopper werkt moeiteloos, gaat een brouwers leven mee en vraagt geen verdere investeringen. En als je wilt kun je de arm langer maken zodat je nog minder kracht nodig hebt. Als je een vaste brouwopstelling hebt dan schroef je hem vast aan het werkblad voor nog mee werkcomfort.

Ingo


CeesM

Citaat van: hans100w op 21-05-2021  01:47 u

Hier zie je een vrij duur apparaat in werking.
Dezelfde handelingen als ik met mijn Lisa dopt. En het is goedkoper aan aanschaf, energieverbruik, minder lawaai en het kweekt spierballen. ;)

hansHalberstadt

En er zit onvoldoende beveiliging op zo te zien. 2 knoppen indrukken om zeker te zijn dat je je handen er niet tussen kunt krijgen anders ben je een vinger kwijt. Zou industrieel nooit mogen zo.

Rinus

Citaat van: hansHalberstadt op 21-05-2021  13:29 uEn er zit onvoldoende beveiliging op zo te zien. 2 knoppen indrukken om zeker te zijn dat je je handen er niet tussen kunt krijgen anders ben je een vinger kwijt. Zou industrieel nooit mogen zo.
Ja dat klopt, goed gezien!. Dat heb ik zelf zo gemaakt, is inderdaad niet volgens de veiligheidsregels, maar wel lekker snel zo.
Ik ben ook bezig om e.e.a. te automatiseren, dus een klein vullijntje dan komen er geen handen of kwetsbare ogen meer in de buurt :-) Er zit nu dus een elektrisch gestuurde klep op, die ik nu nog met de hand bedien.

hansHalberstadt

Citaat van: Rinus op 21-05-2021  17:46 uJa dat klopt, goed gezien!. Dat heb ik zelf zo gemaakt, is inderdaad niet volgens de veiligheidsregels, maar wel lekker snel zo.
Ik ben ook bezig om e.e.a. te automatiseren, dus een klein vullijntje dan komen er geen handen of kwetsbare ogen meer in de buurt :-) Er zit nu dus een elektrisch gestuurde klep op, die ik nu nog met de hand bedien.
Zolang je het alleen zelf gebruikt en je realiseert waar je mee bezig bent is het niet zo'n probleem lijkt mij. Maar dit soort dingen gaan snel fout als er derden aan te pas komen zoals kinderen of bezoekers die even komen kijken en overal aan willen zitten. 

thepsych

Citaat van: MaartenM op 20-05-2021  21:57 uHallo allemaal,

iemand al eens een pneumatische capper (bierdopper?) geprobeerd? Op Aliexpress zijn ze vrij betaalbaar:

https://nl.aliexpress.com/item/4001241753829.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.2d687c08CYeKU5&algo_pvid=fdddb255-ece3-4450-aa97-86ce3ab5ddb1&algo_expid=fdddb255-ece3-4450-aa97-86ce3ab5ddb1-13&btsid=0b0a555c16215402643972814e0832&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Maar geen idee of het een beetje te doen is.

Ziet er wat knullig uit. Ik zou nooit dopjes op die manier in het apparaat stoppen gezien besmetting lijkt me.
Verder valt me op hoeveel thuisbrouwers enorm technisch bezig zijn. Mooie apparaten knutselen voor volgens mij niet al te veel bier. Maar vaak wel fantastische apparaten om te hebben en gebruiken. Zo te zien wordt er heel veel tijd en ruimte in deze hobby gestopt.

beermenke

Citaat van: Rinus op 20-05-2021  22:41 uDeze lijkt mij wel erg goedkoop, en dat zie je er ook wel aan af.
Ik heb er een sinds een jaar in gebruik (wel van een betere kwaliteit ~500,-) ik zou echt niet meer zonder kunnen / willen. Het is echt een genot om met zo'n apparaat te werken, het is zelfs gewoon weer leuk geworden!
Afvullen en cappen is een fluitje van een cent geworden.
De voorbereidingen zoals naar het bottelvat overhevelen, schoonmaken desinfecteren van vul apparatuur en flesjes enz.  is het meeste werk geworden...)
Echt een aanrader! maar dan koop aub wel een stevig en stabiel apparaat.

p.s. nog een tip waar je goed op moet letten is dat de fles na het cappen niet aan het apparaat blijft hangen en je de fles los moet wrikken, dat is echt niet fijn! Dus na de pers van de kroonkurk moet de fles gewoon blijven staan en niet met de cilinder mee omhoog gaan. Tis een detail, maar wel een comfort verschil.
Het gebruik van de enolmatic is een genot.
Het is voor het pompje beter om de vacuumdruk af te laten voordat je hem weer aanzet. Schijnt beter voor het pompje te zijn j en kan ik me iets bij voorstellen

Woeka

Citaat van: Rinus op 21-05-2021  17:46 uJa dat klopt, goed gezien!. Dat heb ik zelf zo gemaakt, is inderdaad niet volgens de veiligheidsregels, maar wel lekker snel zo.
Ik ben ook bezig om e.e.a. te automatiseren, dus een klein vullijntje dan komen er geen handen of kwetsbare ogen meer in de buurt :-) Er zit nu dus een elektrisch gestuurde klep op, die ik nu nog met de hand bedien.

En zit de perspex plaat toevallig ook verkeerd om? Die zou ik eerder voor de fles zelf verwachten zodat die wat tegenhoudt wanneer er een fles kapot gedrukt wordt.

Rinus

Citaat van: Woeka op 21-05-2021  20:57 uEn zit de perspex plaat toevallig ook verkeerd om? Die zou ik eerder voor de fles zelf verwachten zodat die wat tegenhoudt wanneer er een fles kapot gedrukt wordt.
Bij mijn opstelling is die in zijn geheel verwijderd, vaak wordt hij omhoog geklapt, waardoor hij zijn nut verliest. De kap is juist bedoeld om je ogen te beschermen als het mis gaat.
Hij hoort normaal gesproken inderdaad voor je neus te zitten, als een soort "spat scherm".

Rinus

Citaat van: beermenke op 21-05-2021  20:15 uHet gebruik van de enolmatic is een genot.
Het is voor het pompje beter om de vacuumdruk af te laten voordat je hem weer aanzet. Schijnt beter voor het pompje te zijn j en kan ik me iets bij voorstellen
De enolmatic is inderdaad een geweldig apparaat, eens je hem goed hebt afgesteld, je moet er wel even aan wennen.
Enige, maar dan ook echt het enige nadeel vind ik de hoeveelheid in het expansievat, ik bottel dat niet opnieuw, maar dat is dus afval. Ik verlies ongeveer 1 liter op 30 liter.

Rinus

Citaat van: hansHalberstadt op 21-05-2021  18:28 uZolang je het alleen zelf gebruikt en je realiseert waar je mee bezig bent is het niet zo'n probleem lijkt mij. Maar dit soort dingen gaan snel fout als er derden aan te pas komen zoals kinderen of bezoekers die even komen kijken en overal aan willen zitten.
Helemaal mee eens, ik ben de enige die het apparaat gebruikt en niemand anders, de opstelling staat ook niet altijd zomaar gebruiksklaar. Sowieso komen er geen kinderen of bezoekers die ergens aan kunnen / mogen zitten.
Kinderen of bezoekers komen ook niet zomaar een productie vloer op in een bedrijfsomgeving, dus ook bij mij niet.

Hannes

Er is toch nooit een goede reden om onveilig te werken. Waanzin dit.

Voordeel, bij iedere afvulsessie een besparing van enkele minuten, want meer is het niet.

Nadelen, die kan ik zo niet op 9 vingers tellen.

Reken eens uit: is het hebben van 9 vingers echt dat voordeel in tijd waard?

Wat mij betreft niet, maar jij blijkbaar wel.

Wil ik nog 1 ding zeggen: Murphy is een rare klootzak. Succes en wees voorzichtig, je zult het nodig hebben in de toekomst.

Rinus

Dank voor jullie reacties, het is wel duidelijk nu.
Ieder heeft zo zijn eigen(wijze) werkwijze.

Terug naar het onderwerp aub, de vraag is of de pneumatische capper wel of niet een handig apparaat is en of de investering waard is, ik vind dus van wel.

Derp

Ik heb ervaring met beiden omdat we een keer zelf een pneumatische capper geknutseld hebben. Voordeel is zelf geen kracht hoeven zetten omdat je even op een knopje drukt. Maar het bespaart verder niet echt tijd.. Dus je hebt een groter apparaat met een rammende compressor op de achtergrond en uiteindelijk ben je niet echt sneller en ook niet echt comfortabeler als je een goeie handmatige dopper hebt. Ik gebruik hem dus persoonlijk niet meer.

Het ziet er wel gaaf uit.. dat wel. 

MaartenM

Citaat van: Rinus op 21-05-2021  07:06 uHierbij een filmpje van mijn vul lijn :-)


Ziet er gaaf uit Rinus! Ik heb een aliexpress vulpomp waar ik erg tevreden mee ben. Ook het spoelen gaat met de fastwasher een stuk sneller dus op om thepsych in te gaan: bij mij moet er wel een tijdswinst of gemaksverbetering in te zitten, niet alleen "voor de leuk".

De gedachte bij een pneumatische capper zit erin dat de handcapper die ik nu heb een wat vervormde mal heeft waardoor de flessen blijven hangen en hij ook wat zwaar gaat. Ik wil dus kijken naar een andere en was nu aan het inventariseren of ik een pneumatische wil of bv de grifo

Jacques

Citaat van: thepsych op 21-05-2021  19:50 uVerder valt me op hoeveel thuisbrouwers enorm technisch bezig zijn. Mooie apparaten knutselen voor volgens mij niet al te veel bier. Maar vaak wel fantastische apparaten om te hebben en gebruiken. Zo te zien wordt er heel veel tijd en ruimte in deze hobby gestopt.

Het zelf in elkaar knutselen van brouwapparatuur is een hobby binnen de hobby. Anderen zijn bezig met het ontwerpen van etiketten of met de wetenschappelijke kant van het brouwproces. Er zijn ook die steeds bezig zijn met recepten om zo een perfecte NEIPA te brouwen of een andere bierstijl. Weer anderen maken er sport van zo goedkoop mogelijk bier te brouwen. Iedereen is met de hobby bezig op zijn eigen manier.

MaartenM

Citaat van: seed7 op 21-05-2021  07:40 uWat het eerste model in deze draad lijkt te missen is een goede centrering voor het flesje. De kans dat je een dopje er scheef op ramt is groot. Evenals de kans dat je een flesje sloopt.

Pneumatisch is ook niet sneller oid. De zwaarste Grifo dopper werkt moeiteloos, gaat een brouwers leven mee en vraagt geen verdere investeringen. En als je wilt kun je de arm langer maken zodat je nog minder kracht nodig hebt. Als je een vaste brouwopstelling hebt dan schroef je hem vast aan het werkblad voor nog mee werkcomfort.

Ingo



Ik heb er nu ook maar zo een besteld. Braumarkt had hem in de aambieding, heb ik ook gelijk "vintage beers" van Pattinson besteld voor 6 euro!

Rinus

Oh ja, wat ik nog wil vermelden is dat er ook een versie bestaat met een elektromotor, hierdoor heb je geen last van de luidruchtige compressor. Ik kan zo even geen afbeelding vinden, maar ik heb ze ooit wel eens gezien, ik dacht zelfs bij onze bekende leverancier.

hansHalberstadt

Ik zie zelf niet echt een voordeel tov met de hand. Voordeel van apparaat met de hand is dat je beter aanvoelt wat je doet qua kracht en kost niet meer tijd.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.