Even voorstellen: Henk

Gestart door Ploaze, 17-05-2021 21:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ploaze

Hoi hoi!

Ik zou graag gelijk van alles willen vragen en delen maar volgens mij is het de gewoonte om eerst even hallo te zeggen  ;D

Ik ben Henk, kom uit Groningen en heb vorig jaar voor mijn verjaardag een brewmonkey 5 liter pakket gekregen van mijn vriendin (I know, niet zo handig van haar). Inmiddels zijn we 1 blond, 1 ipa, 1 triple en 1 chilli blond (standaard brewmonkey blond met halve theeleper chili per liter mee in de kook) verder en staan mijn eigen brouwsels te gisten.

Ik denk er over na om de Brew Monk te halen gezien ik nu 2 emmers van 5 liter heb staan van brew monkey en kook op een tien liter pan. Maar ben er nog niet helemaal over uit, zit beetje in dubio tussen weinig en vaak of lekker veel.... Mijn doel, ik moet en zal een lekker biertje hebben met een lichte smaak en een prik van een peper. Ik zal straks mijn eigen bier eens posten in de recepten hoek, maar in ieder geval nogmaals hallo!

trebvuister

Henk welkom
Vaker brouwen is leuker dan grotere hoeveelheden brouwen

Voor een pepersmaak moet je eens de gist fermentis T-58 proberen
Geeft een peperige afdronk

Derp

Welkom! Kleiner en vaker is inderdaad wel leuk voor de variatie maar het werk voor 20 liter verschilt niet zo veel van het werk voor 5 liter. Zelf brouw ik 20, en kan me voorstellen dat ergens tussen die 5 en 20 een mooie maat is.

Zoals Trebvuister al zegt: T-58 gist geeft een mooi kruidje, als je hem koel kunt vergisten constant zo rond de 17-18 graden tenminste. Ga je boven de 20 dan krijg je banaan (ook leuk soms). Heb toevallig eergister een tripeltje gebotteld met T-58.

Succes.

Jukkie

Hallo Henk,

Toevallig heb ik afgelopen weekend een Brewmonkey pakket gebruikt van iemand die er één had gekregen maar er niets mee ging doen.
Normaal brouw ik 25 - 30L; Ik vond het een leuk pakketje eerlijk gezegd. Alleen het filteren was wat gedoe, zowel de bostel als na het koken :)
Mijn pannen waren wat te groot voor de relatief kleine hoeveelheid  :D
Veel plezier met je volgende brouwsels!

joenedu

Wat leuk, nog een brouwer uit Groningen! Ik zit zelf in de kop van Drenthe maar werk in Groningen (als het weer mag  ::) ).
Ik heb ook al een aantal malen met chilipeper gebrouwen, de eerste (een Double IPA) was nog het meest geslaagd. Ik voeg 10 minuten voor het einde van het koken gesneden pepers toe. In de laatste IPA leek het net paprika. Begrijp ik nu goed dat jij het met poeder doet? Da's ook nog een optie...
Veel plezier!

Ploaze

Jazeker, Groningen! Geboren en getogen en momenteel woon en werk ik in de stad. Ik heb een poging gedaan met chilivlokken inderdaad, geeft een redelijke volle smaak met een nabrander. Niet helemaal waar ik naar op zoek was, ik zocht meer die prikkel over je tong heen zeg maar.

Ik ben nu mijn eigen Cayenne Purple, Habernero Limon, Royal Black en Cayenne Rood aan het opkweken om mijn eigen pepers erin te doen. Buiten heb ik nog een sichuan peper staan om ook te proberen. Denk dat of de verse peper of de sichuan met zijn verdovende kwaliteiten het wel eens kon zijn.

Mogelijk dat ik het nog eens met chilli vlokken doe, maar dan niet een halve per liter maar een kwart per liter.

Die gist gaat lastig worden, ik heb een nieuwbouwhuis met een constante 21 graden. Daarom heb ik ook de safbrew s33 gekozen, die valt heerlijk in mijn temperatuur categorie.

LAM

Citaat van: Ploaze op 18-05-2021  14:57 uik heb een nieuwbouwhuis met een constante 21 graden
Heb je een kruipruimte? Als je een matje op de grond legt en daar je gistvat op zet zit je in de zomer vaak rond een graad of 18. Precies goed voor de T58.

Ploaze

Citaat van: LAM op 18-05-2021  15:28 uHeb je een kruipruimte? Als je een matje op de grond legt en daar je gistvat op zet zit je in de zomer vaak rond een graad of 18. Precies goed voor de T58.
Nee, helaas. Geen kruipruimte. Alles in huis is rond die temperatuur.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Ploaze op 18-05-2021  14:57 uDie gist gaat lastig worden, ik heb een nieuwbouwhuis met een constante 21 graden.
Thermostaat aanpassen naar 19 graden, 21 graden is veel te warm.
Ik vergist mijn bieren gewoon in de woonkamer met vloerverwarming.

Ploaze

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 18-05-2021  18:27 uThermostaat aanpassen naar 19 graden, 21 graden is veel te warm.
Ik vergist mijn bieren gewoon in de woonkamer met vloerverwarming.

Vloerverwarming staat al 2 maand uit, huis is nog steeds dezelfde temperatuur. Zit hier in de muren en de vloeren, voordat ik het eruit heb zijn we wel een jaar verder. Hij staat nu bij mij in de kast beneden, constante temperatuur van 21. Ik ga me hier wel druk om maken als ik de rest beheers, stapje voor stapje

HarryL

Hallo Henk!

Welkom! Fijn :-) Nog een brouwer in het noorden!
Zelf woon ik in Assen, werk normaal gesproken in Groningen.
Leuk om zo je eerste brouwervaringen te lezen.
Zelf heb ik onlangs een 30 liter brouwketel van Klarstein gekocht.
Deze week of volgende week gaan we daar het eerste brouwsel mee maken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.