Alternatief voor Anvil Brewing cooling system?

Gestart door mvbakker, 11-05-2021 22:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mvbakker

Hoi allemaal!

Ik kom nog maar net kijken en ben de afgelopen weken vooral aan het lezen en onderzoek aan het doen. Heb nu een eerste starterspakket biertje gebrouwen en wil kijken of ik het wat serieuzer kan aanpakken, maar niet te gek. Toch lees ik veel dat de fermentatie temperatuur erg belangrijk is om te controleren om een goed bier te brouwen. Nu heb ik helaas niet de luxe van de ruimte om een koelkast kwijt te kunnen.

Nu kwam ik dit koelsysteem tegen en dacht ik, dat lijkt me wel wat:

Echter kan niet vinden waar het te koop is, waarschijnlijk is het vooral in de US? Heeft iemand ervaringen met zo'n koelsysteem? In principe kun je een inkbird combineren met een kleine koelbox met (ijs)water, een gebogen buisje en een aquarium pomp of iets dergelijks eventueel?

Ben benieuwd wat jullie vinden.

CeesM


Edwin brouwt


mvbakker

Dank CeesM! Vooral uit de opstelling van Martijn0172 maak ik op dat het best mogelijk is met een relatief simpel pompje koud water te laten circuleren om de temperatuur te regelen. Ook EdwinBrouwt bedankt! Mooi om te zien dat er zulke geavanceerde opties zijn. Helaas gaat dit voor mij nu nog veel te ver, maar voor de toekomst sluit ik niets uit!

Eerst ben ik van plan wat kleinere batches te brouwen van ongeveer 7~8 liter, hierdoor hoeft het koelvermogen niet gigantisch groot te zijn. Het staat in mijn woonkamer, waar de temperatuur nogal schommelt (tussen de 17 en 24 graden doorgaans, met uitschieters naar 30+ als het een zonnige dag is), dus is het wel belangrijk (en leuk!) om iets te hebben/maken dat de temperatuur reguleert.

Ik denk dat ik zelf een soort gelijk systeem ga maken als de Anvil Brewing cooling system. Een stalen buisje buigen, dusdanig dat-ie door een bung kan. Dan 1 slangetje aansluiten op een aquarium pompje dat in een kleine koelbox met ijswater staat. Andere slangetje laten uitkomen in deze koelbox. Vervolgens de pomp laten reguleren door een Inkbird. Misschien zie ik iets compleet over het hoofd op dit moment, dan hoor ik het graag. Of ik stuur een update als ik er zelf achter ben gekomen ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.