Vergisting start niet bij ondergistende meibock (Wyeast 2206 Bavarian lager)

Gestart door Mascleta, 11-05-2021 20:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mascleta

Na 14 geslaagde brouwsels waarbij de vergisting zonder noemenswaardige problemen verliep was het wachten tot het een keer mis zou gaan. En dat is nu helaas het geval. En het stelt me gelijk voor een dilemma, wat te doen met mijn gestokte en nog amper gestarte vergisting.

Afgelopen zondag hebben we een meibock gebrouwen. Het brouwen ging prima en we hadden een Start SG van ongeveer 1065. Na het brouwen hadden we ongeveer 15 liter wort over dat we vergisten in een tot vergistingskast omgebouwde koelkast. 

Onze voorgaande brouwsels vergisten we meestal met korrelgist op temperaturen tussen de 19 en 35 graden (Kveik). Het recept dat we hebben gebruikt is een geschaalde versie van dit recept (https://www.twortwat.nl/recepten?id=183).
In dit recept stonden geen vergistingstemperatuur vermeld, en ook ook de Wyeast smackpackverpakking niet, maar wat googlen leverde een aanbevolen temperatuur tussen de 8 en 14 graden op. Besloten is om de vergisting te starten op 13 graden.

Nu komt eigenlijk de grootste fout die we hebben gemaakt gebaseerd op iets wat we ooit hoorden van een andere brouwer en op een eerdere ervaring met een smackpack van Wyeast. We hebben het pak twee dagen van te voren gesmackt en hij was mooi opgezwollen. We dachten dat dit genoeg moest zijn voor 15 liter wort en hebben hem zonder starter en vol vertrouwen direct toegevoegd aan het wort.

Toen er echter geen activiteit was in het waterslot 24 uur later begon ik ongerust te worden. En wat rondzoeken op internet en dit forum doet ons vermoeden bevestigen, we hebben te weinig gist en de vergisting komt eigenlijk niet op gang. vanmiddag heb ik een tijdje gekeken en in 5 minuten tijd heb ik twee keer het waterslot zien klepperen. Later in de middag leek die al weer tot stilstand gekomen. Er lijkt wel afscheiding van de gist te zijn op de bodem van het vat.   

Nu ons eigenlijk wel duidelijk is wat er verkeerd gegaan is komt de vervolgvraag. Wat nu te doen? Er moet toch iets te doen zijn om de vergisting voor elkaar te kijken en niet het wort de gootsteen in te moeten kiepen.  Komt de vergisting uiteindelijk toch nog op gang? Kan ik de temperatuur ophogen om het bier nog te redden? Of kan ik er bijvoorbeeld een zakje US-05 die ik nog heb liggen bij gooien om het bier te redden op pak hem beet 19 a 20 graden?

Alvast bedankt voor jullie suggesties.

PP

Niet te snel in paniek raken.
Er is voldoende actieve gist.
Opwarmen naar 20 C. Aanhouden totdat gisting aanslaat.
Daarna in stappen temperatuur verlagen.
Gisting is sowieso trager/ minder fel dan bovengist.
Komt goed, groet Paul.

Takkie83

Voor een bovengist is een zakje Wyeast op 15 liter misschien nog wel te doen, voor een ondergist wordt het tricky. De blubjes die je hebt gezien kunnen van temperatuur/drukverschil komen, maar het zou me ook niet verbazen als het gewoon langer dan 24 uur duurt voordat 'ie op gang komt. Een zakje korrels kost in ieder geval minder dan een brouwdag dus alstie echt niets gaat doen zou ik die erbij doen (heb je geen ondergist liggen?). Weggooien kan altijd nog. Ik zou de temperatuur op 14 zetten en morgen afwachten

Jacques

Citaat van: Mascleta op 11-05-2021  20:57 uKomt de vergisting uiteindelijk toch nog op gang? Kan ik de temperatuur ophogen om het bier nog te redden? Of kan ik er bijvoorbeeld een zakje US-05 die ik nog heb liggen bij gooien om het bier te redden op pak hem beet 19 a 20 graden?

Alvast bedankt voor jullie suggesties.

Ja de vergisting komt langzaam op gang. Ik vermoed dat terwijl ik deze regels op het forum plaats er een laagje schuim op het wort/jongbier ligt.
Het is geen enkel probleem om de temperatuur te verhogen tot zo'n 16 à 17 ºC. De vergisting gaat dan een stuk sneller terwijl de invloed op de smaak van je bier beperkt is.

Mascleta

Ik was inderdaad iets te ongeduldig. tussen de 48 en 72 uur begon de vergisting op gang te komen en ook nu een week na het brouwen klappert het vergistingsvat nog lekker.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.