Temperatuur giststarter

Gestart door Brouwerij KOR, 11-05-2021 19:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwerij KOR

Wat is volgens jullie de beste temperatuur tijdens het opkweken van bovengist? Tijdens het vergisten van bier in vergistkast houd je de temperatuur constant op bijvoorbeeld 20 graden om hogere alcoholen te voorkomen. Is het oplopen van de temperatuur van een giststarter ook beter om te voorkomen?

Gr Ruud

Jacques

Citaat van: Rootsman op 11-05-2021  19:16 uWat is volgens jullie de beste temperatuur tijdens het opkweken van bovengist? Tijdens het vergisten van bier in vergistkast houd je de temperatuur constant op bijvoorbeeld 20 graden om hogere alcoholen te voorkomen. Is het oplopen van de temperatuur van een giststarter ook beter om te voorkomen?

Gr Ruud

Een hogere temperatuur van een starter bevordert een snelle vermenigvuldiging van de gistcellen.
Het oplopen van de temperatuur van een starter is niet zo'n probleem voor de smaak van je bier.
We raad ik aan om de temperatuur niet hoger te laten oplopen dan 27 tot maximaal 30 ºC. Over het algemeen wordt een temperatuur tussen de 20 en 25 ºC als optimaal gezien voor het opkweken van bovengist. Bij een hogere temperatuur zouden de celwanden minder stabiel zijn. 

Brouwerij KOR


beermenke

Ik wil de T58 op 18 graden laten vergisten maar heb m reeds in het wort gedaan ofschoon die 23 graden was. Temp in gistvat daalt met 1 graad per uur. Gist zit dus 5 uur in wort warmer dan streeftemperatuur. Is het merkbaar dat de gist is gestart op hogere temperatuur of is de vergistingstemperatuur tijdens de hoofdgisting bepalend?

Jacques

Citaat van: beermenke op 30-05-2021  21:28 uIk wil de T58 op 18 graden laten vergisten maar heb hem reeds in het wort gedaan ofschoon die 23 graden was. Temp in gistvat daalt met 1 graad per uur. Gist zit dus 5 uur in wort warmer dan streeftemperatuur. Is het merkbaar dat de gist is gestart op hogere temperatuur of is de vergistingstemperatuur tijdens de hoofdgisting bepalend?

De temperatuur tijdens de lag fase (de fase waar geen vergisting zichtbaar is waar te nemen) heeft invloed op de smaak van het bier. Zie https://www.mbaa.com/publications/tq/tqPastIssues/1973/Abstracts/tq73ab37.htm

Verder heb ik altijd begrepen dat vooral aan het begin van de vergisting meer hogere alcoholen gevormd worden bij een hogere temperatuur tijdens de lag fase.
Zie ook http://scottjanish.com/esters-and-fusel-alcohols/
"Examining the chart included in the study, it appears to me that fusel alcohols production begins in the first 10 hours of fermentation and really began to ramp up around the 24-hour mark, but at a much more drastic rate at warmer temperatures."

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.