Wyeast Smack Pack - kleiner brouwsel enten

Gestart door Belg, 11-05-2021 09:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Belg

Beste forumleden,

Ik heb binnenkort twee brouwdagen gepland.
Er zou een Amarillo IPA en een Hefeweizen uit de ketel getoverd moeten worden.

Om het wort te enten zal ik Wyeast gist gebruiken.
De gisten die ik wil gebruiken (American Ale en Weihenstephan) zijn enkel verkrijgbaar als smack pack.

Gezien deze testbrouwsels zijn wil ik maar telkens +-10 tot 11 liter brouwen.

De Smack Packs zijn echter voorzien op het enten van 5 gallon/19 liter bier.

Voeg ik de gist dan slechts gedeeltelijk toe aan het wort of kan ik zonder gevolgen (bijsmaken) het volledige pack in het wort pleuren?


Alvast bedankt en sorry voor de misschien domme vraag - het zou de eerste keer zijn dat ik met vloeibare gist werk. :nut:

Hopfenfox

Ondanks dat je andere resultaten kan krijgen met over- en underpitchen van gist, maak ik me er zelf niet zo druk om. Ik brouw ook 10 liter per keer en als ik vloeibare gist gebruik, is dat ook een heel smackpack. Bij korrelgist gebruik ik een volledig zakje en ook dat is wat overdadig.

jwf

Als ik berekeningen bekijk van software rond het doseren van gist dan lijkt Wyeast onder te pitchen. Ik zou zeggen dat het geen probleem is om een smack pack voor 10/11 liter te pitchen.

https://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/

Jacques

Citaat van: jwf op 11-05-2021  11:37 uAls ik berekeningen bekijk van software rond het doseren van gist dan lijkt Wyeast onder te pitchen. Ik zou zeggen dat het geen probleem is om een smack pack voor 10/11 liter te pitchen.

https://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/

De standaardinstelling van deze calculator is voor hoog...

Jacques

Citaat van: Belg op 11-05-2021  09:37 uBeste forumleden,

Ik heb binnenkort twee brouwdagen gepland.
Er zou een Amarillo IPA en een Hefeweizen uit de ketel getoverd moeten worden.

Om het wort te enten zal ik Wyeast gist gebruiken.
De gisten die ik wil gebruiken (American Ale en Weihenstephan) zijn enkel verkrijgbaar als smack pack.

Gezien deze testbrouwsels zijn wil ik maar telkens +-10 tot 11 liter brouwen.

De Smack Packs zijn echter voorzien op het enten van 5 gallon/19 liter bier.

Voeg ik de gist dan slechts gedeeltelijk toe aan het wort of kan ik zonder gevolgen (bijsmaken) het volledige pack in het wort pleuren?


Alvast bedankt en sorry voor de misschien domme vraag - het zou de eerste keer zijn dat ik met vloeibare gist werk. :nut:

Hoeveel gist je nodig hebt is ook afhankelijk van de zwaarte van het wort. Je moet eigenlijk kijken naar de hoeveelheid suikers die vergist moeten worden (liters x zwaarte). Gistcalculators houden daar rekening mee.

Verder is er een bandbreedte. Een miljard cellen meer of minder maakt niet zo veel uit.
Als je heel veel gist ent gaat de vergisting heel snel. Het is verstandig om als je veel gist ent je bier over te hevelen zodra je merkt dat de vergisting minder snel verloopt. Op die manier raak je veel gistcellen kwijt. Een overvloedige hoeveelheid gistcellen tijdens de nagisting en lagering van je bier kan negatief uitpakken.

Belg

Citaat van: Jacques op 11-05-2021  22:53 uHoeveel gist je nodig hebt is ook afhankelijk van de zwaarte van het wort. Je moet eigenlijk kijken naar de hoeveelheid suikers die vergist moeten worden (liters x zwaarte). Gistcalculators houden daar rekening mee.

Verder is er een bandbreedte. Een miljard cellen meer of minder maakt niet zo veel uit.
Als je heel veel gist ent gaat de vergisting heel snel. Het is verstandig om als je veel gist ent je bier over te hevelen zodra je merkt dat de vergisting minder snel verloopt. Op die manier raak je veel gistcellen kwijt. Een overvloedige hoeveelheid gistcellen tijdens de nagisting en lagering van je bier kan negatief uitpakken.

Geweldig leuk om je hier weer te treffen Jacques en bedankt voor de input

Het is toevallig het recept van jouw Duits Tarwebier dat ik ga brouwen. :groots:

Gewenst begin SG zou 1.050 moeten zijn en eind SG 1.010 met een vergistingsgraad van 73~77

Het is nu ook de eerste keer dat ik een Weizen brouw dus ik ben benieuwd.



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.