IJwit gist PaasIJ depot2021 versus IJwit depot 2019

Gestart door hansHalberstadt, 10-05-2021 22:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Nav dit topic
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43043.msg653854.html#msg653854
heb ik een proef opgezet om de SVG en mogelijk smaak te vergelijken van beide depots.
Als het goed is dan is het dezelfde gist



Hopfenfox

Leuke test en ik ben erg benieuwd. Mijn IJwit met PaasIJ-gist is volgens de iSpindel van 1060 gezakt naar 1009 en dat is 84% SVG. Hij heeft zelfs op 1002 gestaan maar dat was toen de temperatuur in het vat per ongeluk was opgelopen tot 35 graden. De iSpindel corrigeert het SG duidelijk niet voor de temperatuur. Ik laat hem nog even zijn opruimwerk doen en dan gaat ie komend weekend de fles in. Dan kan ik ook met de hydrometer aan de slag want de iSpindel zit er altijd wel wat naast. Die 84% lijkt me echter een prima benadering.

hansHalberstadt

Citaat van: Hopfenfox op 11-05-2021  08:26 uDan kan ik ook met de hydrometer aan de slag want de iSpindel zit er altijd wel wat naast. Die 84% lijkt me echter een prima benadering.
Super. Mochten andere mensen gegevens hebben van SVG voor ijwit gist dan ook graag hier posten.

Markie Mark

Hierbij mijn input Hans.
Gist opgekweekt uit 3 flesjes PaasIJ 2021.
Dat opgebouwd naar een 0,8 liter giststarter voor 18 liter wort.
Brouwdatum: 11-04-2021
Botteldatum: 24-04-2021
Vergisting gestart op 21 graden Celsius en uit zichzelf op laten lopen tot max 25 graden Celsius en weer uit zichzelf terug laten zakken tot 21 graden Celsius en daarop vasthouden tot de botteldatum.
Er is Wyeast Nutrient Blend toegevoegd als gistvoeding en niet belucht.

begin SG 1061 hydrometer
eind SG 1015 hydrometer
SVG 75,8%

Mocht je meer info nodig hebben dan lees ik het wel.

hansHalberstadt

Citaat van: Markie Mark op 11-05-2021  20:38 uHierbij mijn input Hans.
Gist opgekweekt uit 3 flesjes PaasIJ 2021.
Dat opgebouwd naar een 0,8 liter giststarter voor 18 liter wort.
Brouwdatum: 11-04-2021
Botteldatum: 24-04-2021
Vergisting gestart op 21 graden Celsius en uit zichzelf op laten lopen tot max 25 graden Celsius en weer uit zichzelf terug laten zakken tot 21 graden Celsius en daarop vasthouden tot de botteldatum.
Er is Wyeast Nutrient Blend toegevoegd als gistvoeding en niet belucht.

begin SG 1061 hydrometer
eind SG 1015 hydrometer
SVG 75,8%

Mocht je meer info nodig hebben dan lees ik het wel.
is je nog iets opgevallen over de geur tijdens de gisting? Ik ruik banaantjes lijkt het.

Hopfenfox

Ja banaan, maar ook een soort kruidige vanille-achtige geur. Het deed me in elk geval meteen aan Ijwit en Zatte denken wat me sterkt in de gedachte dat de gist echt dat bier maakt.

Markie Mark

Citaat van: hansHalberstadt op 11-05-2021  20:54 uis je nog iets opgevallen over de geur tijdens de gisting? ik ruik banaantjes lijkt het.

Dat is inderdaad een herkenbare geur.
Ik had in mijn notities staan dat de geur deed denken aan:
Karakteristieke IJgistgeur (bekend van hun commerciële bieren)
Banaan
Vanille
en zelfs een hint van gerookt.

Richard3

Ik ga dit weekend bottelen, zal doorgeven wat het eind sg is geworden!

Wel leuk dat mijn opkweek hiervoor gebruikt wordt 😀

hansHalberstadt

Citaat van: Richard3 op 13-05-2021  18:07 uIk ga dit weekend bottelen, zal doorgeven wat het eind sg is geworden!

Wel leuk dat mijn opkweek hiervoor gebruikt wordt 😀

Ik zie toch wel een duidelijk verschil. De gist van Richard3 (PaasIJ) gedraagt zich sterk flocculerend en bij zwenken van het flesje komt het als een groot vel los van de bodem.
Mijn IJwit van 2019 heeft veel meer een stofgist karakter en bij zwenken lost de gist langzaam op van de bodem dat zie je ook omdat het flesje veel troebeler blijft. Toch gek want het zou dezelfde gist moeten zijn.
hier de gistingcurve via weging tot nu toe. PaasIJ bevat meer gist.

 

L.win

Mijn resultaten met het brouwen van de IJwitgist uit 2019 van Hans;

Begin SG 1061
Eind SG    1011
SVG 82%
Alc 6,8%

Maischschema (als dat van invloed is)
10 min 54°c
20 min 63°c
40 min 72°c
5  min  78°c

Een heerlijke geur!! Zeker banaanachtig en fris.
Bier ziet er nog (erg) troebel uit, is dit herkenbaar?
Nu minimaal 2 weken wachten. Moeilijk! :-)

hansHalberstadt

Citaat van: L.win op 14-05-2021  10:10 uEen heerlijke geur!! Zeker banaanachtig en fris.
Bier ziet er nog (erg) troebel uit, is dit herkenbaar?
Nu minimaal 2 weken wachten. Moeilijk! :-)
Dat troebele zou goed kunnen. in mijn vergelijkend proefje kun je dat mooi zien. PaasIJ geeft een grote klont gist op de bodem, IJwit geeft een stofgist die langzaam oplost bij zwenken en lan blijft zweven.

L.win

Ben hem nu weer aan het opkweken vanuit de slurry. Ook nu weer hetzelfde beeld als uit jouw test.

Maar blijkbaar zijn dit toch verschillende gisten?!

hansHalberstadt

Citaat van: L.win op 14-05-2021  10:52 uBen hem nu weer aan het opkweken vanuit de slurry. Ook nu weer hetzelfde beeld als uit jouw test.

Maar blijkbaar zijn dit toch verschillende gisten?!
De ijwit komt uit mijn buisje met glycerol erbij en de paasij was van reincultuur gemaakt van een buisje afkomstig van Richard3. Ik weet niet of glycerol iets met uitvlokking vorkomen kan doen. verder moet ik nog de SVG bepalen als het helemaal uitgegist is en evt smaakverschil. Daarna ga ik nog een iets groter brouwsel maken en weer vergelijken. Dus echte conclusies zijn er nog niet. Maar wel vreemd inderdaad dat er zulke verschillen zijn in flocculatie.   

Richard3

Mijn begin SG was 1059
Mijn eind SG was 1016
Vergistingsgraad is dan 73%

Ik heb een opkweek gebruikt van een fles PaasIJ 2021, deze heeft Hans op reincultuur gezet en bovenstaande proef mee uitgevoerd.

Markie Mark

Citaat van: Richard3 op 15-05-2021  16:14 uMijn begin SG was 1059
Mijn eind SG was 1016
Vergistingsgraad is dan 73%

Ik heb een opkweek gebruikt van een fles Paasij 2021, deze heeft Hans op reincultuur gezet en bovenstaande proef mee uitgevoerd.

Dan zitten we dichtbij elkaar qua SVG in onafhankelijke bouwsels met deze PaasIJ 2021 gist. Ik heb nu een nieuw bouwsel ermee aan het vergisten staan sinds eergisteren. Versie 2.0 van mijn IJwitkloon met gistslurrie die weer opgestart was in een giststarter.

thepsych

Ik heb gisteren een halve liter giststarter met IJwit  gist van HansHalberstadt in de koelkast gezet omdat ik nog niet kan brouwen. Maar die zakt inderdaad slecht. Ik heb wel eens gelezen dat die gisten die niet zo goed zakken toch wat andere gisten zijn. Als je gisten alsmaar doorkweekt veranderd je verhouding van flocculerende versies en die dat niet doen. Ik vraag me dan ook af wat er gebeurd als je de fractie van Hans die goed uitgezakt is gebruikt voor een giststarter en daarna kijkt naar de flocculatie. Ik gok dat /drink er een biertje op dat die giststarter goed uitzakt.

Tegelijkertijd loop ik daardoor wel tegen een probleempje aan. Ik heb nu een halve liter giststarter die niet mooi uitzakt, na 1 dag, maar ik wil in mijn nieuwe brouwsel niet al die oude wort (en nog appelsap) erbij hebben. Tips hoe hier mee om te gaan?

Richard3

1 dag in de koelkast, dan zakt ie uit. Daarna afgieten en het bezinksel enten bij je brouwsel.

hansHalberstadt

De gist die Richard3 heeft zakt waarschijnlijk veel sneller uit dan die thepsych van mij had gekregen. Hoewel het dezelfde gist zou zijn. Ik denk niet dat je de eigenschappen van gist kunt veranderen door een flocculerend deel te isoleren. Of er moeten 2 verschillende gisten door elkaar gezeten hebben die we nu dus beiden gescheiden hebben door reinkweken. Ik ben er nog niet uit wat nu de eigenschappen zijn van de IJwit gist zoals die door de brouwerij gebruikt wordt. Of ze zouden toch een bottelgist gebruikt hebben voor PaasIJ. Die gist flocculeert namelijk wel heel erg en levert een soort kauwgomplak op de bodem. Maar dan zou de smaak ook anders zijn en zover ben ik nog niet bij mij.

thepsych

Ik ben eens wat gaan lezen en kwam dit tegen.

https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/166/365/RUG01-002166365_2014_0001_AC.pdf  Zoeken op flocculatie.

Hij stelt dat de genetische eigenschap de belangrijkste bijdrage aan flocculatie geeft. Hij sluit niet uit dat herhaald gebruik genetische veranderingen geven die de flocculatie beinvloeden. Lijkt me hier niet zo waarschijnlijk als verklaring voor het verschil in flocculatie. Een fysieke verklaring voor verschil in dit gedrag van de gist lijkt onwaarschijnlijk. Zouden het dan niet toch twee gisten zijn, en waarom zouden die geen vergelijkbare smaak kunnen opleveren?

Ik ben benieuwd of we nog een antwoord op deze kwestie krijgen.

Hopfenfox

Vandaag gebotteld en de hydrometer kunnen gebruiken:

Begin SG 1060
Eind SG 1014
SVG 75,7%
ABV 6%

Maischen
Temperatuur — 63 °C — 30 min
Temperatuur — 72 °C — 30 min
Temperatuur — 78 °C — 10 min

hansHalberstadt

Vandaag het proefje gebotteld.
IJwit:
geur:esters, banaan
smaak: esters banaan fruitig
stofgist
SG 1005

PaasIJ:
geur: zurig, vrij neutraal
smaak:kruidnagel
SG 1012
sterke plakgist
Lijken dus duidelijk 2 verschillende gisten. Maar welke is nu de echte?

Hopfenfox

Dat zag ik niet aankomen, dan ben ik toch erg benieuwd. Ik vond de geuren uit het gistvat van de opgekweekte PaasIJ-gist toch echt typisch IJwit. Gistdepot onderin gistvat was best plakkerig. De kruidnagelsmaak had ik niet, maar ik had dan ook op 24 graden en hoger vergist.

hansHalberstadt

Citaat van: Hopfenfox op 18-05-2021  18:00 uDat zag ik niet aankomen, dan ben ik toch erg benieuwd. Ik vond de geuren uit het gistvat van de opgekweekte PaasIJ-gist toch echt typisch IJwit. Gistdepot onderin gistvat was best plakkerig. De kruidnagelsmaak had ik niet, maar ik had dan ook op 24 graden en hoger vergist.
Als ik jouw bier zo zie: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43043.msg654222.html#msg654222 dan lijkt dat heel sterk op wat ik met IJwit had: troebel door zwevende gist en eur zoals je verwacht. Daarom snap ik niet dat die paasij bij dat proefje van mij zoveel daarvan afweek. Begin me toch af te vragen of ze niet toevallig toch een paar batches PaasIJ met bottelgist hebben gebotteld, waaronder die van Richard3 die ik van hem heb gekregen.

L.win

Citaat van: hansHalberstadt op 19-05-2021  21:45 uAls ik jouw bier zo zie: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43043.msg654222.html#msg654222 dan lijkt dat heel sterk op wat ik met IJwit had: troebel door zwevende gist en eur zoals je verwacht. Daarom snap ik niet dat die paasij bij dat proefje van mij zoveel daarvan afweek. Begin me toch af te vragen of ze niet toevallig toch een paar batches PaasIJ met bottelgist hebben gebotteld, waaronder die van Richard3 die ik van hem heb gekregen.

Hans,
Ik heb van jou 2 kleine buisjes met IJwitgist uit 2019.
Nog veel troebelheid. Wel heerlijke smaak.  Ga hem over weekje of 3 eens naast het originele open trekken ter vergelijking.

Eigenlijk moeten we deze gebrouwen bieren, ergens in de zon eens naast elkaar kunnen zetten om ze eens goed met elkaar en met het origineel te vergelijken.

hansHalberstadt

Citaat van: L.win op 19-05-2021  21:58 uHans,
Ik heb van jou 2 kleine buisjes met IJwitgist uit 2019.
Nog veel troebelheid. Wel heerlijke smaak.  Ga hem over weekje of 3 eens naast het originele open trekken ter vergelijking.

Eigenlijk moeten we deze gebrouwen bieren, ergens in de zon eens naast elkaar kunnen zetten om ze eens goed met elkaar en met het origineel te vergelijken.
Dat zou zeker een goed idee zijn. Er is vast wel een handige plek ergens halverwege af te spreken op een mooie plek met mooi weer. Ik dacht dat er meer mensen waren die mijn IJwit gist hebben gekregen dat voorgesteld hadden, dus misschien met 3 of 4 man zou zelfs kunnen. misschien even verder via pb regelen. evt weekendje kamperen zou ook kunnen maar weet niet of dat tot de mogelijkheden behoort. Zou wel een mooi verslagje op kunnen leveren voor het forum. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.