Fuller ESB "kloon"

Gestart door MaartenM, 10-05-2021 22:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MaartenM

Hoi allen,

ik wil een soort kloon van Fuller ESB gaan brouwen, met iets andere hop. Ik heb het recept gebaseerd op "Brew classic European beers at home" en "British real Ale".

Dit is mijn opzet:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptFuller ESB "kloon"
Kenmerk
Brouwdatum10/05/2021
BiertypeBitter (Ordinary & Best)
Aantal liters25
Gewenst begin SG1053 (5.7 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater36.3 liter
Maischdikte3.3 l/kg
Maischwater20.0 liter
Spoelwater16.3 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur34 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid39 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale ale mout, zomer gerst90.9 %5.500 kg5 EBC
Crystal malt9.1 %0.550 kg130 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Fuggle (UK)4.5 %40 gr90 minuten21 EBU
Challenger5.8 %10 gr90 minuten7 EBU
Northdown8.1 %10 gr90 minuten9 EBU
WGV7.8 %10 gr10 minuten3 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort1968 London ESB Ale
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
166°C90 minuten3.3 l/kg
278°C5 minuten3.3 l/kg

Ik zit alleen te stoeien met de waterbehandeling.

Ik dacht toe te voegen:

3.54 g CaSO4.2H2O
3.48 g CaCl2.2H20
0.4 g 80% melkzuur

Dit zou geven volgens BrouwVisie (met mijn water):

124 ppm Ca
220 ppm CO3
6.7 ppm Mg
76 ppm SO4
23 ppm Na
88 ppm Cl

Volgens Brewfather:

100 ppm Ca
43 ppm HCO3
0 ppm Mg
99 ppm SO4
6 ppm Na
88 ppm Cl

De gekozen hoeveelheden komen uit Brewfather's auto suggestie; maar ik had geen MgSO4, dus dat heb ik weggelaten en voor de pH correctie wat melkzuur gebruikt. De waarden die ik op internet tegen kom zijn nog een stuk extremer (Ca verdubbeling en SO4 verdrievoudiging. Misschien is dat wat heel extreem; suggesties zijn welkom

groeten
Maarten

Takkie83

Ik volg graag! Heb je bewust voor een niet-Engelse basismout gekozen of kwam het gewoon zo uit?

Mijn eerste bitter was niet echt een succes dus ik leer graag bij. Over waterbehandeling kan ik helaas geen zinnige dingen zeggen.

Succes!  :brouwen:

MaartenM

De mout was toevallig; had op black friday voor een prikkie 25 kg viking malt bij Twoj Browar gekocht :D

MaartenM

Ik ga het brouwen zoals boven aangegeven behalve dat ik volgens brewfather nog 2,33 g CaCl2 en 2,37 g CaSO4 toevoeg aan het spoelwater

MaartenM

Opbrengst 25 L met begin SG van 1054 vlg hydrometer en ispindel. Perfect verlopen brouwdag met opvallend snelle filtratie.

MaartenM

En dan de vraag: al bottelen of nog even wachten:



Hij was heel mooi stabiel 1020 en trilt nu wat tussen 1019 en 1020. Ik neig naar nog een aantal dagen wachten, wat denken jullie?

D.R.K.

Wat zou je verwachte eind SG moeten zijn? 1020 lijkt wat hoog als ik kijk naar je begin SG en verwacht % alcohol, dan zou je nog door moeten gaan tot een 1010 ongeveer.

Wat je kan doen is een sample nemen en nameten met je hydrometer, het kan zijn dat er wat vuiligheid op je Ispindel zit waardoor die wat hoog blijft.

Zelf zou ik nog even wachten want SG is nu net aan 3 dagen zo rond de 1020.

succes :proost:

MaartenM

Het verwachte eind SG is 1016 dus daar zit ik net boven. Ik wacht dan inderdaad nog een paar dagen en doe dan als hij een aantal dagen niet afneemt bij bottelen ook een meting met hydrometer. Dank voor de suggesties

MaartenM

Vandaag gebotteld. Eind SG was 1019 volgens iSpindel en 1016 volgens hydrometer. Ik heb gebotteld met 4.25 g/L suiker (5 mL oplossing per fles). Bottelen was een eitje met mijn aliexpress pomp. Snel en schoon en in de tijd dat hij een flesje vult kan ik de vorige kroonkurken!

MaartenM

Het bier heeft (nog) niet erg stabiel schuim, de geur en smaak hebben in eerste instantie iets wat ik niet helemaal kan plaatsen en waar ik niet tevreden mee ben. Ik zou zeggen: weeig/bloemig. Nasmaak is goed en mondgevoel ook. Ik snap niet waar het vandaan komt; temperatuur kan het niet zijn dus vermoedelijk niet de gist maar dan?! Graan of hop. Geen vies bier maar ook niet goed.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.