Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zure tripel  (gelezen 1322 keer)

Offline Jackkiej

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Zure tripel
« Gepost op: 10-05-2021 22:19 u »
Hallo allemaal,

Nu al een paar maanden ervaringen aan het opdoen en al paar keer gebrouwen.
Eerste biertje was nog een voorgehopt moutextract (Mangrove Jacks golden lager), deze smaakte redelijk, alleen een beetje moutig van smaak en niet veel schuimhoudbaarheid.

Na gebrouwen te hebben met het moutextract wilden we een Brewferm moutpakket uitproberen, de Gabriel tripel. De ketel waar we dit in deden was een goedkope elektrische rvs ketel van ongeveer 27 liter. Deze bleek echter niet geschikt om te maischen voor een 20L brouwsel, het duurde uren, en de temperatuur was niet gelijk (geprobeerd te roeren, mogelijk veel te weinig geroerd). We deden dit overigens in een brouwzak.

Bij het koken de hop in hopzakjes, 1 bij begin, 2e bij 15 min voor einde samen met 5gr geplet korianderzaad, en 5 min voor einde de glucose uit het pakket toegevoegd.

Na het koken gekoeld met een spiraalkoeler (ging in 20 min) en met hevelslang door een brouwzak in de gistemmer, 2 zakjes van de korrelgist uit het pakket er bij en deksel met waterslot er op.

Begin SG was 1071 (weet even niet meer wat het doel was 1085 denk ik) en eind SG was 1014 (~7,7% dus waar 9% de bedoeling was).

We hadden de tripel gebrouwen op 7-3, laten gisten op ~21 graden in het donker en op 21-3 gebotteld (7,5 g/ltr kristalsuiker).

2 mei was het bier 6 weken aan het rijpen op kamertemperatuur en gingen we proeven, het bier smaakt en ruikt zuur, er is geen schuim en weinig koolzuur.
Ik ben bang dat het bier mislukt is, maar wat is daar de reden van geweest? Daar wil ik graag achterkomen, we hebben alles altijd schoongemaakt en laten weken in puro oxi (wel over datum).

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jackkiej

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Zure tripel
« Reactie #1 Gepost op: 10-05-2021 22:28 u »
Ons 3e brouwsel (Brewferm mr. White) hebben we overigens in een Grainfather gebrouwen wat perfect ging, 2 dagen terug nog SG gemeten en geproefd, hij smaakte al erg goed en zat al wat koolzuur in en goed schuim. Vandaag nog een keer gemeten en gebotteld en nu smaakte die zuur. Zou dit kunnen door het kraantje waar we 2 dagen terug nog het monster mee genomen hebben? Of is dit normaal en komt het met die nog wel goed?

Offline Dund

• Super lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
    • Udentse Fisturz Brouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 11-05-2021 07:23 u »
Klinkt alsof je een infectie te pakken hebt. Advies is om al je materiaal echt een keer goed schoon te maken met oxi en zodra je gaat vergisten ieder contactmoment met je bier zo schoon mogelijk moet houden. Overal even een spray star san erop. Dus ook na de oxi net voordat je bier in het vat gaat star san in het vat.

Offline oude geuze

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 11-05-2021 08:21 u »
Was het bier vooordat je het bottelde nog goed? Of heb je toen niet geproefd? Want als het toen nog goed was, kan de infectie misschien uit het flesje komen en is het een goed idee nog een ander flesje te proberen voordat de hele mikmak in het riool verdwijnt.

Offline Jackkiej

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 11-05-2021 14:30 u »
Klinkt alsof je een infectie te pakken hebt. Advies is om al je materiaal echt een keer goed schoon te maken met oxi en zodra je gaat vergisten ieder contactmoment met je bier zo schoon mogelijk moet houden. Overal even een spray star san erop. Dus ook na de oxi net voordat je bier in het vat gaat star san in het vat.
Star San kan gewoon zonder te spoelen in contact met het bier?
Star San moet ik overigens nog kopen, het enige wat ik nu heb is chemipro caustic en puro oxi, beiden zijn trouwens al over datum sinds 2016, is dat erg? (zou eigenlijk niet over datum kunnen toch?)
Ik vrees zelf ook dat het een infectie is, maar ben erg benieuwd naar waar het fout ging om dit te voorkomen, vooral omdat het witbiertje nu ook zurig smaakte vlak voor het bottelen.

Was het bier vooordat je het bottelde nog goed? Of heb je toen niet geproefd? Want als het toen nog goed was, kan de infectie misschien uit het flesje komen en is het een goed idee nog een ander flesje te proberen voordat de hele mikmak in het riool verdwijnt.
De tripel smaakte niet heel goed voor het bottelen, dit kan ik zelf niet helemaal bevestigen door smaakverlies die ik destijds had (corona), maar volgens mij was hij toen niet zuur, of niet heel zuur. (het was in ieder geval niet zo zuur als dat het nu is)
Het maischproces kan er niet voor zorgen dat het bier zuur wordt?
De flesjes hadden we ruim een uur laten weken in een bak heet water + soda, afgespoeld met oxi dmv flessenspoelers. Alle flesjes die ik heb geprobeerd (stuk of 5) zijn tot nu toe allemaal hetzelfde.

EDIT: is het witbier, de mr. White, nu ook een verloren zaak?

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #5 Gepost op: 11-05-2021 15:04 u »
Alles is een keertje goed ontsmetten, vooral de kraantjes, die gooien vaak roet in het eten. In geval van nood kun je ook dunne bleek gebruiken, niet erg milieuvriendelijk maar het werkt wel, alles wel goed naspoelen. Wel Dunne bleek gebruiken, die andere is gemaakt om aan de wand te blijven kleven.

Offline Jackkiej

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 11-05-2021 17:12 u »
Ik zal eens even gaan kijken wat ik heb liggen, en anders moet ik het nog even inslaan.
Maar is het dan echt mogelijk dat er bij het witbiertje een besmetting is ontstaan alleen maar door het opendraaien van het kraantje om een meting te verichten?

Offline Gossi

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 11-05-2021 17:36 u »
Het is zo moeilijk vast te stellen waar je besmetting vandaan komt. Dat gistvat is dat ook oud net als de oxi?
Koop een nieuwe liefst zonder kraantje. Als je één keer een besmetting hebt, raak je het haast niet meer kwijt met die miljarden gistcellen.
Brouw ze.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 11-05-2021 23:06 u »
Star San kan gewoon zonder te spoelen in contact met het bier?
Star San moet ik overigens nog kopen, het enige wat ik nu heb is chemipro caustic en puro oxi, beiden zijn trouwens al over datum sinds 2016, is dat erg? (zou eigenlijk niet over datum kunnen toch?)
Ik vrees zelf ook dat het een infectie is, maar ben erg benieuwd naar waar het fout ging om dit te voorkomen, vooral omdat het witbiertje nu ook zurig smaakte vlak voor het bottelen.

Chemipro Caustic en Puro Oxi zijn, mits droog bewaard, onbeperkt houdbaar.

Direct na het koken is je wort steriel. Zodra het wort afgekoeld is tot zo'n 40 ºC is het zeer gevoelig voor infecties. Vandaar ook dat het goed is snel af te koelen en snel gist te enten. Je gistvat moet goed gedesinfecteerd zijn. Kraantjes zijn een punt van aandacht. Dat geldt in het bijzonder voor kogelkranen. 

Offline Jackkiej

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 12-05-2021 18:25 u »
Denk dat het probleem wel is gevonden, kraantje helemaal gesloopt en stonk zelfs naar bier, ik wist niet dat de kraantjes helemaal uit elkaar moesten.

Offline LAM

• Senior lid
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
« Reactie #10 Gepost op: 12-05-2021 21:42 u »
Pfoe, dat ziet er niet goed uit. Ik ga mijn kraantjes ook maar eens checken...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 12-05-2021 22:56 u »
Denk dat het probleem wel is gevonden, kraantje helemaal gesloopt en stonk zelfs naar bier, ik wist niet dat de kraantjes helemaal uit elkaar moesten.

Het beste is het kraantje te vervangen door een sanitaire kraan (vlinderklep) of voor een driedelige kraan die je makkelijk helemaal uit elkaar kunt halen voor een goede reiniging.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #12 Gepost op: 14-05-2021 19:17 u »
Goeiemorgen, zeg... Een plastic kraantje (waarschijnlijk op een plastic vergistingsvat) vervangen door een vlinderklepkraan – per definitie tri-clamp – is nogal wat. Niet alleen kwa kosten maar ook om het goed passend te krijgen...  Een vlag op een modderschuit staat beter.

Ik zou zelf eerder een overstap naar een RVS vergistingsvat met bijbehorende RVS kranen adviseren. Die zijn prima schoon te houden en mocht je dan verder willen gaan is een overstap naar tri-clamp en vlinderklepkranen makkelijker te maken en beter verdedigbaar...

Offline Jackkiej

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 14-05-2021 19:34 u »
Ja RVS vaten zullen vast nog wel komen, maar er zijn natuurlijk nog genoeg andere dingen die ik wil hebben.
We zijn nu bezig met een vergistingskast :).
Daarnaast hebben we nog wat nieuwe Ali plastic kraantjes liggen, die zal ik voor het volgende brouwsel dan gaan gebruiken en dit keer er nog meer op letten dat alles goed schoon is.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #14 Gepost op: 14-05-2021 21:25 u »
Als je plastic gebruikt – wat prima kan – moet je wel voorzichtig zijn met schoonmaken. Plastic krast relatief snel (schuursponsjes e.d.) en in paar diepere van die krassen kan zich een universum aan micro-organismen vormen nog groter dan de wereldbevolking. In een paar dagen tijd. Dus, de juiste middelen gebruiken en met beleid schoonmaken.

We hebben het in dit topic nou wel over het de kranen die wellicht jullie probleem veroorzaakt hebben, maar het kan net zo goed het vergistingsvat zelf zijn...

Offline Jackkiej

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 14-05-2021 21:39 u »
Wij maken niet schoon met schuursponsjes maar met een fijne doek, en eerste biertje was wel gelukt (vriend waarvan ik de spullen overnam had dus wel alles incl kraantje schoongemaakt). Als het volgende biertje weer mislukt dan koop ik direct een ander vat.

Offline chthon

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #16 Gepost op: 14-05-2021 21:50 u »
Zulke plastic kraantjes altijd direct doorspoelen na gebruik, en laten weken. Bij het bottelen emmer vullen met Oxi en laten doorspoelen, en twee keer in een jaar laten weken in een NaOH oplossing. Ik heb een aantal van die kraantjes die ik al vijf jaar heb, en nog nooit problemen mee gehad.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 14-05-2021 22:25 u »
Goeiemorgen, zeg... Een plastic kraantje (waarschijnlijk op een plastic vergistingsvat) vervangen door een vlinderklepkraan – per definitie tri-clamp – is nogal wat. Niet alleen kwa kosten maar ook om het goed passend te krijgen...  Een vlag op een modderschuit staat beter.

Ik zou zelf eerder een overstap naar een RVS vergistingsvat met bijbehorende RVS kranen adviseren. Die zijn prima schoon te houden en mocht je dan verder willen gaan is een overstap naar tri-clamp en vlinderklepkranen makkelijker te maken en beter verdedigbaar...

Mijn opmerking was meer bedoeld om aan te geven dat je kranen en kranen hebt. Op een plastic vergistingsemmer ga je niet snel een vlinderklepkraan  plaatsen. Zo'n kraan is behoorlijk prijzig. Je hebt gelijk dat dit een vlag op een moderschuit.
Maar op een rvs gistvat is het te overwegen een eenvoudige rvs kogelkraan te vervangen door door een vlinderklepkraan. Er zijn overigens ook vlinderklepkranen met schroefdraad.

En er zijn ook plastic vlinderklepkranen, maar rvs heeft de voorkeur.

Tags: