Temperatuur Sub te wijzigen?

Gestart door Brouwerij De Stichting, 09-05-2021 13:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwerij De Stichting

Zoals de titel al zegt, is de temperatuur-instelling van de Sub te wijzigen? Standaard staat ie op 2 graden wat ik te koud vind als ik hem navul met wat zwaarder bier.

Ik heb hem ff open geschroefd en rechtsboven op de printplaat zit VR1 (variabel resistor) met een verzegeling. Zie foto:



Ik begrijp dat het zonder schema lastig is om er iets over te zeggen, maar zou dit de temperatuur instelling kunnen zijn?

Triplezzz

Ik heb even mijn reserve print erbij gepakt.
Het lijkt er inderdaad op dat dit de instelling is voor de temperatuur.
De rode 2 polige connector gaat namelijk naar de NTC (temperatuur sensor).
Beide gaan naar een LM324 (opamp).
Dus ik neem aan dat dit de temperatuur regeling is.
Verder is het je eigen verantwoordelijkheid als je dit gaat verstellen.

hansHalberstadt

ik zou niet aan potmetertjes op de print gaan draaien omdat dat waarschijnlijk calibraties zijn.
als het goed is zit er hoogstwaarschijnlijk een NTC voeler in. Hoe lager de temperatuur, hoe hoger de weerstand van die voeler. Meestal zijn die voelers 10 kOhm of 50 kOhm bij 25 graden. Als je een hogere temperatuur wil dan kun je een weerstandje in serie zetten met de voeler. Dat gaat de regeling dan compenseren door de temperatuur te verhogen waardoor de voeler exact dezelfde weerstand lager wordt zodat de print weer dezelfde weerstand ziet. Een lagere weerstand van de voeler is een hogere temperatuur.
Voordeel is dat je dit zo weer ongedaan kunt maken door de weerstand te verwijderen.

Staple

Als je dan ipv een weerstand, een potmeter gebruikt dan kan je 'm nog afstellen ook!

hansHalberstadt

Citaat van: Staple op 20-05-2021  16:46 uAls je dan ipv een weerstand, een potmeter gebruikt dan kan je 'm nog afstellen ook!
Jij snapt hem. Alleen nog even nagaan welke NTC met welke temperatuurcurve erin zit zodat je ook kunt uitrekenen welke weerstand je erbij moet stoppen om een bepaalde deltaT in te stellen. of proefondervindelijk uittesten.

CeesM

Zit er nergens een relais dat de koeling uitschakelt als het 2ÂșC is?

Triplezzz

Er zit geen relais in zoals je op de foto kan zien.
Wat was jou gedachte dan?

Brouwerij De Stichting

Iedereen bedankt voor het meedenken en de antwoorden. Zodra het me gelukt is laat ik het weten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.