5 liter keg vullen onder druk vanuit ssbrewtech gistvat?

Gestart door wh_birra, 07-05-2021 09:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wh_birra

Na een tijdje wikken en wegen heb ik nu enkele MangroveJack mini-kegs staan (5 en 10). Die wil ik nu vullen. Ik heb het bier in een SS-brewtech brewbucket. Ik zie verschillende filmpjes over transfer onder druk vanuit de ssBrewtech naar de keg. Maar vraag me af kun je ook zonder druk het bier in de (gesloten) keg krijgen via de ball lock? Dus slang aan de bucket en andere einde aan de keg en dan laten instromen? Of gewoon met slang via de opening vullen? Hoe weet je trouwens hoeveel er in de keg zit met de transfer onder druk methode? Op weegschaal zetten?
Is het trouwens de moeite waard de SS Brwebucket aan te passen voor transfer onder druk? Snap dat er dan minder zuurstof in je bier komt. Maar is het de kosten waard? Zie vooral het gemak als voordeel :)

Wat is jullie aanpak / advies.

Guppie

Ik vul mijn keg vanuit de brewbucket "old school" gewoon deksel open en vullen.
Daarna sluiten, flinke stoot CO2 er op ontluchten en weer een flinke stoot, evt een paar keer herhalen.
Daarna zet ik er ruim 3 bar op, paar keer rollen en weer 3 bar er op, de volgende dagen wat bij blazen tot 3  en zet de keg dan weg in de kelder, uit ervaring weet ik dat het bier al makkelijk ruim een jaar goed blijft.

Johan_vL

Heb diverse methoden, 1 is gewoon bier hevelen in je fust en bottelgist toevoegen (4 a5 g/L ipv gebruikelijk meer 6 a 8 g/L). Werkt prima en als er al iets van zuurstof is, wordt dat dan verbruikt door de gist is het idee.

Andere methode is overdrukken, dat kan met druk en zonder druk. Handig is om een "spunding valve" op gas in/uitlaat vh fust te plaatsen.
Je zet er druk op, hij begint te lopen / vullen en stopt dan als de druk gelijk is. Dan draai je je spunding valve open totdat het bier weer begint te stromen, werkt prima.

Grote fusten zet ik op de weegschaal, zodat er voldoende kopruimte is. Als er cola of pepsi fusten gebruikt worden, is dat niet nodig. Daar zit immers een pijpje vast aan de gas in/uit van een paar centimeter, dus als je spunding valve pruttel geluidjes maakt stop je en dan heb je nog voldoende kopruimte.

 :brouwen: J.

Derp

Citaat van: Johan_vL op 31-05-2021  18:13 uHeb diverse methoden, 1 is gewoon bier hevelen in je fust en bottelgist toevoegen (4 a5 g/L ipv gebruikelijk meer 6 a 8 g/L). Werkt prima en als er al iets van zuurstof is, wordt dat dan verbruikt door de gist is het idee.

Volgens dit artikel reageert de zuurstof sneller met zaken waar je niet wilt dat het reageert dan dat de gist het verbruikt.

https://braumagazin.de/article/oxidation-und-bieralterung/

Johan_vL

Citaat van: Derp op 31-05-2021  21:01 uVolgens dit artikel reageert de zuurstof sneller met zaken waar je niet wilt dat het reageert dan dat de gist het verbruikt.

https://braumagazin.de/article/oxidation-und-bieralterung/

Wetenschappelijk gezien is dat ook juist, maar als je secuur werkt en slechts de kopruimte het enige verschil maakt, vind ik het zeer aannemelijk dat het effect de smaakdrempel niet overtreedt. Aangezien ik oxidatie smaakjes wel herken en ik dit ook wel eens heb gehad, heb ik mijn methode aangepast van werken. Maar alleen kopruimte bij bottelen met lucht niet. Punt is, dat feitelijkheden alleen praktisch in je methoden zouden moeten worden aangepast, of rekening mee zou moeten worden gehouden als het een "proefondervindelijke" uitslag tot gevolg heeft.
Goed artikel trouwens :-)

Hop meneer

Citaat van: wh_birra op 07-05-2021  09:50 uMaar vraag me af kun je ook zonder druk het bier in de (gesloten) keg krijgen via de ball lock? Dus slang aan de bucket en andere einde aan de keg en dan laten instromen? Of gewoon met slang via de opening vullen?


Ik heb afgelopen weekend nog 2 kegs via de ball lock gevuld vanuit mandflessen. Vooraf de keg even spoelen met CO2 om zuurstof contact te beperken, deksel dicht, mandfles op keuken hoogte, keg op de grond, aan de gas balllock een stuk slang en lopen maar. Het gaat natuurlijk niet zo snel als met een CO2 op de vergistingstank en je moet het vat/fles wel op tillen.

Sinds ik de Fermzilla en een aantal kegs heb aangeschaft, ik zou niet meer terug willen naar al die dopjes ;) Ik bottel alleen nog maar restjes op beugels of bieren die lang moeten liggen 


Bram86

Citaat van: Hop meneer op 14-06-2021  07:24 uIk heb afgelopen weekend nog 2 kegs via de ball lock gevuld vanuit mandflessen. Vooraf de keg even spoelen met CO2 om zuurstof contact te beperken, deksel dicht, mandfles op keuken hoogte, keg op de grond, aan de gas balllock een stuk slang en lopen maar. Het gaat natuurlijk niet zo snel als met een CO2 op de vergistingstank en je moet het vat/fles wel op tillen.

Sinds ik de Fermzilla en een aantal kegs heb aangeschaft, ik zou niet meer terug willen naar al die dopjes ;) Ik bottel alleen nog maar restjes op beugels of bieren die lang moeten liggen

Waarom vul jij via de gas balllock en niet via de liquid?
Ik ben ook aan het overstappen op kegs en via liquid out leek me juist beter omdat die via de bodem vult.

Derp

Citaat van: Bram86 op 14-06-2021  09:35 uWaarom vul jij via de gas balllock en niet via de liquid?
Ik ben ook aan het overstappen op kegs en via liquid out leek me juist beter omdat die via de bodem vult.
Ik denk dat ie bedoelt dat ie een gas ballock op de ontvangende keg zet zodat het gas weg kan. Anders is er geen ruimte voor het bier en gaat ie simpelweg niet lopen.

Wat ik zelf gedaan heb (voor het eerst) is dat stuk slang dan terug in de siliconen stop steken in het gistvat. Dan geeft ie dus gas terug aan het gistvat en komt daar geen zuurstof bovenop te liggen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.