Ik wil een zoeter bier met een eind-sg van 1.012

Gestart door leo.baltus, 05-05-2021 17:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: leo.baltus op 08-05-2021  20:04 uIk heb vandaag een nieuwe weizen gebrouwen, zelfde ingrediënten. Heb toch maar besloten de vergistingstemperatuur niet te verhogen maar een 62C/30 min en een 73C/30 stap te gebruiken. In mijn originele post was dat een uur op 68 ºC, een dwaling van mijn kant denk ik, nu ik eens door mijn oude recepten ben gegaan.

Maischschema's hebben veel minder invloed op de zoetbeleving dan vaak gedacht wordt. Zoals Ingo terecht opmerkt hebben de niet vergistbare suikers een lage zoetkracht.
Andere factoren zoals de gebruikte gist, bitterheid en enthoeveelheden van de gist hebben veel meer invloed op het eindresultaat.

Eriks

Citaat van: Jacques op 08-05-2021  22:13 uMaischschema's hebben veel minder invloed op de zoetbeleving dan vaak gedacht wordt. Zoals Ingo terecht opmerkt hebben de niet vergistbare suikers een lage zoetkracht.
Andere factoren zoals de gebruikte gist, bitterheid en enthoeveelheden van de gist hebben veel meer invloed op het eindresultaat.

Hij zit niet in het rijtje, dacht dat brouwzouten ook een aardige invloed kunnen hebben op de zoetbeleving.

Jacques

Citaat van: Eriks op 08-05-2021  22:33 uHij zit niet in het rijtje, dacht dat brouwzouten ook een aardige invloed kunnen hebben op de zoetbeleving.

Niet alle brouwzouten... Maar chloride kan een vollere en moutigere smaak geven dat geassocieerd kan worden met zoetig.

leo.baltus

Citaat van: Jacques op 08-05-2021  22:55 uNiet alle brouwzouten... Maar chloride kan een vollere en moutigere smaak geven dat geassocieerd kan worden met zoetig.

Dit!

Ik voeg altijd een beetje calciumfosfaat toe aan mijn bieren, ooit mee ge-experimenteerd vond het wel prettig. Dat is volgens mijn aantekeningen al ruim 5 jaar geleden ook in mijn weizen recept geslopen. Dat geeft een drogere smaak, calciumchloride geeft inderdaad een meer vollere, zachtere smaak (Narziss pag 98). Ik denk dat ik weet wat aan mijn volgende brouwsel veranderd wordt :-)

Weizen komt altijd wel op. Ergens heeft iemand in deze draad gedacht dat ik mijn bieren niet lekker vind, dat heb ik niet gezegd, het gaat me juist om de verfijning van het recept.

leo.baltus

Inmiddels veel gelezen over waterbehandeling en zouten. Wist ik eigenlijk wel een beetje maar had er nooit veel aandacht aan besteed, want ingewikkeld, en vaag over wat ik er van zou kunnen verwachten.

Dat was een totaal verkeerde inschatting! Ik had ook in Brewersfriend de 'water chemistry' links laten liggen, en dat is toch wel een handige toevoeging (zij het wat onhandig in de bediening). Nu kan ik naar het gewenste waterprofiel toe rekenen.

Ik heb een weizen gebrouwen met dit waterprofiel:

Ca+2Mg+2Na+Cl-SO4-2HCO3-
106.34.052.5149.987.24.189

Wat voor mij neerkwam op het toevoegen van 3 g calciumsulfaat, 3 g keukenzout en 4 g calciumchloride (9 ml van een 33% oplossing).

Heb er deze week een Lowenweizen bij gepakt om te vergelijken en het verschil in zoetheid (beleving) is totaal weg! Ik kan het bijna niet geloven dat ik hier al die jaren overheen heb gekeken. Hier heeft zich een nieuwe dimensie van mijn brouwhobby geopend, zij het wat nerdy maar dat is oke.

Dank aan iedereen die heeft meegeholpen om tot dit inzicht te komen.

Derp

Kan dit filmpje dat in het waterbehandeling topic voorbij kwam ook aanraden.

Jacques

Citaat van: Derp op 17-06-2021  10:57 uKan dit filmpje dat in het waterbehandeling topic voorbij kwam ook aanraden.

Je bedoelt denk ik


Derp

Citaat van: Jacques op 17-06-2021  21:35 uJe bedoelt denk ik


Oeps, Was ik de link vergeten? Die bedoelde ik ja.

leo.baltus

Citaat van: Derp op 18-06-2021  10:03 uOeps, Was ik de link vergeten? Die bedoelde ik ja.

Ja, ik had hem gevonden hoor. Zeker interessant!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.