Even voorstellen Pascal

Gestart door Pascaldo, 02-05-2021 08:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pascaldo

Hallo allemaal,

Mijn naam is Pascal 45, woonachtig in zuid-Oost brabant en heb mij onlangs hier aangemeld omdat ik graag mijn eigen bier zou willen brouwen. Naast de ontdekkingsreis bierstijl/smaak ben ik ook met whisky op ontdekkingsreis.

Ik heb nog nooit 1 druppel zelf gebrouwen en ben vooralsnog mij aan het inlezen over het hoe en wat, zowel hier op het forum (waar een berg info staat) als op FB en in de boeken van Adrie en Jacques.

Mijn sterke voorkeur gaat uit naar een elektrisch pan (tussen 20 a 30 liter), omdat ik daarmee (in ieder geval voor mijn eigen gevoel) het beste, gecontroleerd de temperaturen consistent kan houden. Ik heb wel gemerkt dat je je hierin snel verliest en als beginner zat ik op een gegeven moment naar systemen te kijken van meer dan € 1000,-.
Ik denk dat voor mij het beste een simpele elektrisch ketel ala klarstein (de instapversies zonder pomp) zal zijn om mee te beginnen (andere tips of suggesties zijn altijd welkom) .

Alle musthaves staan al overzichtelijk in een excelsheet, zodat ik geen tot weinig budgettaire verassingen zal hebben en dan zit het in de planning om rond juli/augustus alles bij elkaar te hebben om dan mijn 1e biertje te brouwen.

Ik hoop in ieder geval nog veel te leren en als er nog tips, op of aanmerkingen zijn hoor ik dat graag.

Pascal

trebvuister

Welkom Pascal

Ik heb mijn eerste 5 liter bier gebrouwen met een pakket van Brouwbroeders. (Brouwbroeders.nl) Dat kan met een gewone grote pan en kost maar een paar tientjes. En er zit een duidelijke beschrijving bij.
Zo kun je mooi zien of bierbrouwen iets voor jou is

Er zijn trouwens ook pakketten van andere bedrijven

HarryL

Welkom!

Ik ben, net als trebvuister, begonnen met een pakket van Brouwbroeders.
Dit is mij goed bevallen en inderdaad, heel goede beschrijving er bij.

Onlangs heb ik een 30 liter brouwketel aangeschaft.
Hier ga ik binnenkort mijn eerste "grote" batch in brouwen.

Gossi

Welkom hier.
Goede tip om een pakket van Brouwbroeders te nemen. Kan je je eigen biertje brouwen en kijken of het wat voor je is.
Ik zou Marktplaats in de gaten houden. Er komt regelmatig mooi spul voorbij en dat is aardig voordeliger dan nieuw.
Een elektrische ketel zonder pomp zou ik niet nemen. Zonde van het geld, omdat je na een paar keer brouwen met lage rendementen er snel genoeg van hebt.
Brouw ze.

Jacques

Citaat van: Gossi op 02-05-2021  21:55 uEen elektrische ketel zonder pomp zou ik niet nemen. Zonde van het geld, omdat je na een paar keer brouwen met lage rendementen er snel genoeg van hebt.

Snap ik even niet. Met een elektrische ketel zonder moutkorf kun je een uitstekend rendement halen. Filteren met een hevelfilter of filterheks en spoelen met heet water. Je haalt daarmee zelfs hogere rendementen dan met een zogenaamde brouwautomaat.

thepsych

Ik denk dat het een uitdaging is om simpel te beginnen met een ketel die je verwarmd en een eenvoudig vergistingsvat met wel een koelkast om de temperatuur te regelen. Laat je niet opjuinen door al die mooie rvs spullen, dat kan allemaal later wel als je wat beter begrijpt  wat het inhoudt: veel schoonmaken!!!  Gebruik een goed programma, BrouwHulp is goed of Brewfather(betaald) Als je te veel geld hebt dan zou ik wel meteen met rvs spulletjes beginnen en alle meetapparatuur als pH meter, grammen weegschaal, Tilt/Ispindel etc.
Succes

Waar in zuid Oost Brabant? Ik woon in Rosmalen.

Pascaldo

Citaat van: thepsych op 03-05-2021  13:48 uWaar in zuid Oost Brabant? Ik woon in Rosmalen.


Ik werk in Den Bosch en woon in Schijndel.

Noem het gemakzucht of efficiënter zien te werken, maar ik zoek een beetje een makkelijk, temperatuur gestuurde ketel om mee te gaan brouwen. Dus met pannen en ketels op een inductieplaat met/zonder biab zie ikzelf niet echt zitten.
Naar mijn mening is dit beter te doen met een (half) automatische ketel dan met ketels op de inductie (in ieder geval voor mij).

Daarna inderdaad het plan om een 2e hands koelkastje op de kop weten te tikken met een warmteplaatje erbij en aan te sluiten op een Inkbird. Meetapparatuur zie ikzelf wel als een musthave en al het andere RVS "spul" (upgrades en vergistingketel(s)) is voor later inderdaad.


Harry-S

Hoi Pascal,

Welkom op het forum.

Ik ben ook nog niet zo lang geleden begonnen met brouwen, en ik kan je zeggen, het is echt leuk om te doen. 
Ik brouw inmiddels met twee elektrische inmaakketels. De eerste keer wilde het koken niet lukken en heb toen een tweede gekocht om te koken en heb hier de thermostaat van uitgeschakeld. 15 L kookt hij prima. Grotere hoeveelheden hoeft van mij ook nog niet.
Ook heb ik zelf een hevelfilter gemaakt en roermechanisme gemaakt, werkt perfect. En zo leren we elke keer weer een beetje bij. En zeker met de hulp van de forumleden.

Veel succes met het brouwen.

thepsych

Citaat van: Pascaldo op 03-05-2021  14:58 uIk werk in Den Bosch en woon in Schijndel.

Noem het gemakzucht of efficiënter zien te werken, maar ik zoek een beetje een makkelijk, temperatuur gestuurde ketel om mee te gaan brouwen. Dus met pannen en ketels op een inductieplaat met/zonder biab zie ikzelf niet echt zitten.
Naar mijn mening is dit beter te doen met een (half) automatische ketel dan met ketels op de inductie (in ieder geval voor mij).

Daarna inderdaad het plan om een 2e hands koelkastje op de kop weten te tikken met een warmteplaatje erbij en aan te sluiten op een Inkbird. Meetapparatuur zie ikzelf wel als een musthave en al het andere RVS "spul" (upgrades en vergistingketel(s)) is voor later inderdaad.

Ja daar heb ik niet over nagedacht, inductiekoken, dat is lastig met een ketel. Een ketel met een verwarmingselement lijkt me inderdaad dan het beste.  De sturing van de temperatuur is dan de vraag hoe dat gereguleerd moet worden.Kan de ketel dat zelf of heb je daar een regeling voor nodig. Misschien kunnen anderen dat vertellen. De koelkast heb ik jaren geregeld met een gloeilamp en een zelfgefabriceerde tempregeling met een printje uit China voor enkele euro's. Kom maar eens kijken als je wil.

Jacques

Citaat van: thepsych op 03-05-2021  22:43 uJa daar heb ik niet over nagedacht, inductiekoken, dat is lastig met een ketel. Een ketel met een verwarmingselement lijkt me inderdaad dan het beste.

Waarom denk je dat brouwen met een inductieplaat lastig is?

Wel is het lastig om een grote inductiekookplaat te vinden waarop een brouwketel van 27 tot 36 liter op past...

thepsych

Citaat van: Jacques op 03-05-2021  23:13 uWaarom denk je dat brouwen met een inductieplaat lastig is?

Wel is het lastig om een grote inductiekookplaat te vinden waarop een brouwketel van 27 tot 36 liter op past...
Ik heb vroeger op gas gebrouwen met een grote ketel op twee pitten op het fornuis. Ik zou het niet willen proberen met een grotere ketel op een glazen plaat in de keuken te gaan koken gezien het gewicht en de kans op beschadigingen en krassen. Ik denk dat mijn vrouw dan gaat klagen, hetgeen ze echter in het verleden nooit heeft gedaan. Losse kookplaten die je in de schuur kunt gebruiken met inductie lijkt me niet handig, dan is denk ik een elektrische brouwketel praktischer denk ik

Overigens is gewoon lekker eten koken op inductie wel prima. Zeker zo handig als gas (voor de hobbykoks onder ons)

Jacques

Citaat van: thepsych op 04-05-2021  16:46 uIk heb vroeger op gas gebrouwen met een grote ketel op twee pitten op het fornuis. Ik zou het niet willen proberen met een grotere ketel op een glazen plaat in de keuken te gaan koken gezien het gewicht en de kans op beschadigingen en krassen. Ik denk dat mijn vrouw dan gaat klagen, hetgeen ze echter in het verleden nooit heeft gedaan. Losse kookplaten die je in de schuur kunt gebruiken met inductie lijkt me niet handig, dan is denk ik een elektrische brouwketel praktischer denk ik

Overigens is gewoon lekker eten koken op inductie wel prima. Zeker zo handig als gas (voor de hobbykoks onder ons)

Als het gaat om een inductiekookplaat die je speciaal gebruikt het brouwen heb je geen meningsverschillen met je partner.
Het voordeel is dat zo'n plaat makkelijk kan sturen en dat je niet vastzit aan het formaat van elektrische kookketels.

Pascaldo

Toch maar even de goede raad opgevolgd en een 17 liter pan aangeschaft om te beginnen met biab. De meeste spullen zijn onderweg vanuit China (of opslagloods van Ali Europa) naar mijn huis toe. Voor de laatste paar spullen morgen naar Uni-brew Beek en Donk toe (lijstje met de benodigdheden heb ik bij me) en op de terugweg meteen langs SBI om wat granen op te halen.
Hopelijk kan ik dan begin juni beginnen met mijn 1e batch, wat hoe lastig het ook zal worden, een (hopelijk) lekkere stout te brouwen.

Verder zoek ik nog ideeën om (waarschijnlijk) een plastic gistvat van 10-15 liter te kunnen koelen zonder koelkast (Inkbird en warmtedeken(dat 25 Watt)) zijn ook onderweg, als ook een dompelpomp die ik in ieder geval wil gebruiken voor het wort te koelen.
Gezien sommige Amerikaanse YouTube kanalen zou dat moeten lukken met een koelbox. in ieder geval het proberen waard.

Grt

Jonathan Veldhuizen

Die koelkast gebruik ik zelf ook niet. Ik zit zelf nog steeds op pannen en emmer niveau om het zo te zeggen. Ik vind dit echter ook z'n charme hebben. Ik brouw zelf 10 liter per batch en dat bevalt prima, scheelt ook veel ruimte ( woon midden in de stad dus met beperkte ruimte). Elke huis heeft een ruimte die prima stabiel is en desnoods met een heat pad constant te houden is...

Succes!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.