Kardemom pitjes / peulen

Gestart door Woeka, 01-05-2021 18:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Woeka

We gaan morgen een Karmeliet kloon brouwen. We gaan het met kardemom proberen, ik lees er veel over.

We brouwen de meeste bieren twee keer, de eerste keer  houden we het recept aan. De tweede keer gaan we variëren mochten we dat nodig vinden.

Alleen heb ik een vraag over de dosering. Als ze het over de pitjes hebben van de peul dan hebben ze het over die kleine pitjes?



Rinus

Klopt inderdaad het gaat om de pitjes, hele peulen is echt veel en veel en veel te veel.
Uiteraard afhankelijk van het volume pas je het recept aan, je kunt er beter te weinig dan te veel van gebruiken het overheerst al snel.

Heuvinger brouwerij

Ik heb een keer kardemom in mijn bier gebruikt.
Is niet mijn smaak!
De rest gooi wel in de destileerketel.
Kruiden aan bier toevoegen is niet volgens het Deutsche Reinheitsgebot!

Jacques

Kardemom overheerst inderdaad heel snel. Hier moet voorzichtig mee omgaan.

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 01-05-2021  20:53 uKruiden aan bier toevoegen is niet volgens het Deutsche Reinheitsgebot!

Klopt. Maar als Nederlandse of Belgische hobbybrouwer zit je daar niet aan vast.
Traditioneel wordt er zeker in Belgische bieren veel gebrouwen met kruiden...

Heuvinger brouwerij

Ojadasawa, ik hap liever een bier welke lekker naar hop ruikt en naar Amarillo smaakt.
Ik heb die bieren ook gebrouwen met kardemom en ook met koriander.
Doch als ik smaak in de mond wil hebben, dan loop ik de badkamer (bij ons is er werkelijk een bad in de badkamer) wel in  en neem een hap zeep.
Kruiden horen in de Absinth en niet in bier.
Suiker aan je wort toevoegen vind ik prima, zeker daar zonder je bier dan vaak veel te dik smaakt.
Dat Bavaria de kruidenkast open moest trekken voor hun Lente bok,  vond ik een geweldige afknapper.
Gelukkig was mijn zoon bereid om dat vocht naar binnen te werken.

LAM

Ik heb een keer een tripel gebrouwen (volgens mij 15 liter ongeveer) met koriander, een kruidnagel, een flinke verse sinaasappelschil en een hele kardemom peul. Dat is mijn aller lekkerste tripeltje die ik daarom LAM heb genoemd :)
Je moet er maar net van houden. Ik vind hem heerlijk! En zo ook vele vrienden.
Ik wil best een keer het recept delen als iemand wil experimenteren met kardemom.

Stefan R.

Citaat van: LAM op 02-05-2021  00:45 uIk heb een keer een tripel gebrouwen (volgens mij 15 liter ongeveer) met koriander, een kruidnagel, een flinke verse sinaasappelschil en een hele kardemom peul. Dat is mijn aller lekkerste tripeltje die ik daarom LAM heb genoemd :)
Je moet er maar net van houden. Ik vind hem heerlijk! En zo ook vele vrienden.
Ik wil best een keer het recept delen als iemand wil experimenteren met kardemom.
Graag, wil ik wel eens gaan proberen. Hou wel van een toevoeging aan het bier.

Woeka

Citaat van: Rinus op 01-05-2021  19:16 uKlopt inderdaad het gaat om de pitjes, hele peulen is echt veel en veel en veel te veel.

Dank, duidelijk.

We gaan voor een Belgische kloon dus het Deutsche Reinheitsgebot is niet van toepassing en voel ik de vrijheid om te experimenteren als hobbybrouwer. We hebben eerder een bier gemaakt met alleen koriander als toevoeging en die was goed gelukt. We gaan zien proeven hoe het uit gaat vallen.

LAM

Citaat van: Stefan R. op 02-05-2021  08:30 uGraag, wil ik wel eens gaan proberen. Hou wel van een toevoeging aan het bier.
Bij deze:
BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptLAM tripel
Brouwdatum2-5-2021
BierstijlTripel
Volume20,0 l
Begin SG1,083 SG
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Rager)24 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
21,00 lDrutens water
2,46 mlFosforzuur
7,67 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
29 mg/l13 mg/l94 mg/l174 mg/l87 mg/l49 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,80 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC67,6 %
1,50 kgPale Ale moutDingemans7 EBC21,1 %
0,30 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC4,2 %
0,50 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC7,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
52,0 °C1 min.5 min.3,2 l/kg
62,0 °C15 min.20 min.3,2 l/kg
73,0 °C15 min.15 min.3,2 l/kg
78,0 °C10 min.5 min.3,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
17,6 gStyrian Goldingspellets3,4%60 min.9,3 IBU
15,5 gSaazbellen4,2%60 min.9,2 IBU
16,0 gStyrian Goldingspellets3,4%15 min.2,3 IBU
23,6 gSaazbellen4,2%10 min.2,8 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
6,00 gKorianderzaadspecerijkoken
1,00 gKruidnagel (1g=1 stuk)specerijkoken
2,00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken
1,00 gkardemom peul (1g=1 stuk)specerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafBrew Specialty Ale (T-58)bovengist

De sinaasappelschil was een stuk van een centimeter of 4 met de dunschiller. Het exacte gewicht heb ik niet gemeten. Ik kon volgensmij de kardemom en kruidnagel niet per stuk invullen, dus 1 gram telt even als 1 stuk. Het maischschema kan nog wat aan gedraaid worden want ik heb hem aangepast aan mijn brouwinstallatie. Dat is een beetje gokken want ik heb 'm nog nooit in deze installatie gebrouwen. Gewoon nog even een jodiumtestje doen :)


Stefan R.


SanderH

Citaat van: LAM op 02-05-2021  09:41 uBij deze:
BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptLAM tripel
Brouwdatum2-5-2021
BierstijlTripel
Volume20,0 l
Begin SG1,083 SG
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Rager)24 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
21,00 lDrutens water
2,46 mlFosforzuur
7,67 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
29 mg/l13 mg/l94 mg/l174 mg/l87 mg/l49 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,80 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC67,6 %
1,50 kgPale Ale moutDingemans7 EBC21,1 %
0,30 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC4,2 %
0,50 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC7,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
52,0 °C1 min.5 min.3,2 l/kg
62,0 °C15 min.20 min.3,2 l/kg
73,0 °C15 min.15 min.3,2 l/kg
78,0 °C10 min.5 min.3,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
17,6 gStyrian Goldingspellets3,4%60 min.9,3 IBU
15,5 gSaazbellen4,2%60 min.9,2 IBU
16,0 gStyrian Goldingspellets3,4%15 min.2,3 IBU
23,6 gSaazbellen4,2%10 min.2,8 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
6,00 gKorianderzaadspecerijkoken
1,00 gKruidnagel (1g=1 stuk)specerijkoken
2,00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken
1,00 gkardemom peul (1g=1 stuk)specerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafBrew Specialty Ale (T-58)bovengist

De sinaasappelschil was een stuk van een centimeter of 4 met de dunschiller. Het exacte gewicht heb ik niet gemeten. Ik kon volgensmij de kardemom en kruidnagel niet per stuk invullen, dus 1 gram telt even als 1 stuk. Het maischschema kan nog wat aan gedraaid worden want ik heb hem aangepast aan mijn brouwinstallatie. Dat is een beetje gokken want ik heb 'm nog nooit in deze installatie gebrouwen. Gewoon nog even een jodiumtestje doen :)

Kijk, zo kan het ook. Lekker open, meteen recept delen, top hoor Lam!

goom

Pas op met Kardemom... je gebruikt snel te veel.

Rinus

Citaat van: goom op 02-05-2021  17:54 uPas op met Kardemom... je gebruikt snel te veel.
Waarvan akte!


LAM

Citaat van: SanderH op 02-05-2021  10:42 uKijk, zo kan het ook. Lekker open, meteen recept delen, top hoor Lam!
Tja... ik vind niet dat we daar allemaal te moeilijk over moeten doen. Kijk, als het nou om een wedstrijd gaat is het anders.

Pimmels

In totaal 45 minuten maischen... Gaat dat goed?

Eskil

Ik vind kardemom heerlijk, maar niet te veel.op 25 liter tripel gebruik ik 3 peultjes, Die crush ik in de vijzel, grof ! Dan doe ik ze in een thee-ei en laat ze een kwartiertje mee koken tegen het einde van de kook.
Dan is de hoofdsmaak kardemom en proef je ook nog wat van de mout en hop.
Voor een zwaarblond (25 liter) rooster ik één peultje in een droge pan en die laat ik ook weer in een thee-ei 15 minuten mee koken, zo krijg ik een heel subtiel kardemom aroma.

Rinus

Citaat van: Eskil op 03-05-2021  08:25 uIk vind kardemom heerlijk, maar niet te veel.op 25 liter tripel gebruik ik 3 peultjes, Die crush ik in de vijzel, grof ! Dan doe ik ze in een thee-ei en laat ze een kwartiertje mee koken tegen het einde van de kook.
Dan is de hoofdsmaak kardemom en proef je ook nog wat van de mout en hop.
Voor een zwaarblond (25 liter) rooster ik één peultje in een droge pan en die laat ik ook weer in een thee-ei 15 minuten mee koken, zo krijg ik een heel subtiel kardemom aroma.
3 peultjes is volgens mij wel erg veel op 25 Liter, maar als je kardemom lekker vindt dan wil je het natuurlijk proeven ook!
Wat ook zou kunnen is dat we er te voorzichtig mee zijn, wat ik eens kan proberen is een keer een experiment te doen met een deel van de batch apart te koken met alle kruiden uit het recept van LAM (want dat heb ik natuurlijk ook wel alvast opgeslagen).

p.s. over delen van recepten; op dit forum is daar eigenlijk niets over te klagen, iedereen helpt elkaar is mijn ervaring, daarom vind ik dit ook zo'n fijn forum.


Jacques

Citaat van: Pimmels op 03-05-2021  07:56 uIn totaal 45 minuten maischen... Gaat dat goed?

Ja. Doordat tussentijds opgewarmd moet worden zal de totale tijd langer zijn. Uitgaande van een temperatuurstijging van 1 ºC per minuut komt er nog 26 minuten bij...

Overigens zou ik maischen bij 65 ºC in plaats van 62 ºC voor een iets hogere opbrengst in verband met de hogere versuikeringstemperatuur door de afgelopen hete zomers.   

Pimmels

Citaat van: Jacques op 03-05-2021  20:44 uJa. Doordat tussentijds opgewarmd moet worden zal de totale tijd langer zijn. Uitgaande van een temperatuurstijging van 1 ºC per minuut komt er nog 26 minuten bij...
Ik gebruik Brewfather en neem dus vanzelf altijd de netto tijden per temperatuur, dus zonder de aanloop mee te tellen.
Daar mee houd je het wel zuiver... dus zonder rekening te moeten houden met het ingestelde vermogen van de brouwketel...

Jacques

Citaat van: Pimmels op 03-05-2021  21:37 uIk gebruik Brewfather en neem dus vanzelf altijd de netto tijden per temperatuur, dus zonder de aanloop mee te tellen.
Daar mee houd je het wel zuiver... dus zonder rekening te moeten houden met het ingestelde vermogen van de brouwketel...

In de praktijk zijn de opwarmtijden natuurlijk wel maischtijden...
Wil je het echt zuiver houden dan zouden we ook de opwarmtijden moeten vermelden in recepten. Immers ook dan zijn enzymen actief.

Pimmels

Citaat van: Jacques op 03-05-2021  22:28 uIn de praktijk zijn de opwarmtijden natuurlijk wel maischtijden...
Wil je het echt zuiver houden dan zouden we ook de opwarmtijden moeten vermelden in recepten. Immers ook dan zijn enzymen actief.
Ja zo is het maar dat ben ik nog nooit tegen gekomen, en doe ik zelf ook nooit.
Het vermogen van de ketel pas ik aan aan de temperatuur van de ruimte waar ik brouw, en is dus vaak niet het zelfde.
Waar mee mijn opwarm tijd dus kan variëren....
Maar goed teug naar het topic lijkt me.. 😉

Woeka

Zondag gebrouwen met kardemom. Ook nog even het eindresultaat geproefd, klein slokje van de laatste liter vocht wat nog in de kookketel zat. Ik snap de opmerking over zeepsmaak .... we gaan zien hoe het gaat worden.

De vergisting is in ieder geval mooi opgestart.


Satch Brewing

Ik heb laatst bij mijn Karmeliet kloon van 28 liter 1 gram pitjes gebruikt (vijzel), zowel ik als mijn schoonzoon die Karmeliet liefhebber is vonden het een heerlijk bier geworden en zeker geen overdadige Kardemon smaak/geur. Je komt er achter als je zelf experimenteerd hiermee... Succes!

handleiding

2 maanden terug 2x 22,5 liter Karmeliet kloon gebrouwen ook met Kardemom, ik heb een half peultje in elk brouwsel gedaan, niet gecrusht.
In het bier proef je de smaak ook niet terug, de koriander wel (ook niet gecrusht).
Het bier is na de toevoeging van de suiker en een goede gist (Lallemand Abbaye) goed uitvergist tot onder de 1.010 SG.
Het is een lekker zwaar bier van 10% geworden.
In het volgende brouwsel verdubbel ik de hoeveelheid ongecrushte kardemom, om de kruidige smaak te vinden die een Karmeliet normaal gesproken heeft.

Ik las ook dat het toevoegen van kruiden niet volgens het Reinheitsgebot  is.  Offtopic: Dan mag je toch ook geen bottelsuiker toevoegen, dat mag dan ook niet. Hoe krijg je dan koolzuur in het bier op natuurlijke wijze?

Rinus

Citaat van: handleiding op 15-05-2021  13:58 u2 maanden terug 2x 22,5 liter Karmeliet kloon gebrouwen ook met Kardemom, ik heb een half peultje in elk brouwsel gedaan, niet gecrushed.
In het bier proef je de smaak ook niet terug, de koriander wel (ook niet gecrushed).
Het bier is na de toevoeging van de suiker en een goede gist (Lallemand Abbaye) goed uitvergist tot onder de 1.010 SG.
Het is een lekker zwaar bier van 10% geworden.
In het volgende brouwsel verdubbel ik de hoeveelheid ongecrushde cardemom, om de kruidige smaak te vinden die een Karmeliet normaal gesproken heeft.

Ik las ook dat het toevoegen van kruiden niet volgens het Reinheitsgebot  is.  Offtopic: Dan mag je toch ook geen bottelsuiker toevoegen, dat mag dan ook niet. Hoe krijg je dan koolzuur in het bier op natuurlijke wijze?
Ik denk dat je beter de kardemom pitjes in een vijzel kunt pletten, dan zal je de smaak zeer zeker proeven (wellicht dan zelfs beter wat minder gebruiken). Maar je moet er van houden...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.