Koelkast ombouwen tot vergistingskast: probleem met aansluiten

Gestart door JeroenP, 29-04-2021 15:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JeroenP

In een ambitieuze bui een nieuwe koelkast (OK OFR34026A1) bij MM gehaald om om te bouwen tot vergistingskast op basis van https://www.brewpi.com/fridge-hacking-guide/.
Bij het starten van de werkzaamheden, blijkt het geheel in de praktijk er toch heel anders uit te zien dan de tutorial doet vermoeden.

Waar loop ik vast:
Het lijkt alsof de compressor maar met twee lijnen wordt aangestuurd: Neutraal en de schakeling van de thermostaat.
De aansluiting van de condensator/capacitor lijkt te ontbreken. De starter en condensator kan ik in zijn geheel niet ontdekken.
Neutraal loopt direct door naar de compressor, en hier zit geen condensator meer tussen.

Wat denk ik te weten:
De stroomkabel die binnenkomt, wordt doorgeleid naar de thermostaat en de lamp.
Ik vermoed dat de starter en condensator in de wand van de koelkast zitten (deze zit in zijn geheel dicht met pur, openmaken kan niet zonder de koelkast zware schade toe te brengen)
De condensator wordt op neutraal aangesloten, en zou zichtbaar moeten zijn vanaf de stroomkabel tot de compressor.
Het relais wat gebruikt wordt, lijkt verdomd veel op degene in deze https://www.indiamart.com/proddetail/refrigerator-relay-20298981530.html

Wat wil ik (primair) weten:
Kan ik de grijze aansluiting verplaatsen naar de SSR zoals gegeven in het schema van de tutorial en verwachten dat de boel gaat werken naar de bedoeling van de tutorial?
Wat zou ik anders moeten doen, of meer moeten weten om verder te komen?
Als er meer foto's nodig zijn, of meer info, dan hoor ik het graag!

Koelkast schema:


Voorbeeld schema tutorial:


Voorbeeld aangepast schema tutorial:
Is mijn vermoeden correct dat "C" in deze, de grijze draad is, die ik zie op de compressor, en kan ik deze aansluiten op de SSR zoals heronder aangegeven?


Aansluiting koelkast stroomkabel:
De (bovenste zwarte) stroomkabel wordt de wand van de koelkast ingeleid, en komt boven bij de thermostaat weer naar buiten, vergezeld van een additionele blauwe draad en een rode.
De (linksonder) stroomkabel komt retour en gaat naar de compressor.
De kabel rechtsonder brengt de prik vanaf de wancontactdoos.


Aansluiting thermostaat:
De rode draad is verder niet meer zichtbaar, de grijze retour gaat (volgens mij) uiteindelijk naar de compressor.


Aansluiting compressor koelkast:
De grijze draad sluit boven aan, neutraal onder.





Rinus

waarom gebruik je niet gewoon de stekker van de koelkast zelf?
Enig nadeel is dat de verlichting niet aangaat als je de deur open doet, behalve als de compressor draait natuurlijk.
Beter geen SSR gebruiken (voegt geen waarde toe), maar gebruik een normaal relais.
Maak het jezelf gemakkelijk en schaf een Inkbird aan of een ander merk :-) temperatuur controller.
p.s. let op dat de compressor 5-10 minuten moet rusten tussen uit en in schakelen.

Overigens is mijn ervaring dat verwarmen eigenlijk vrijwel nooit nodig is (tenzij de koelkast in een onverwarmde ruimte staat).

succes en keep it simple!  ;)

JeroenP

Tsjah, waarom op deze manier? Ik vind het een mooi systeem, en het leek knip en klaar...
Ik had waarschijnlijk de koelkast beter moeten bekijken in de MM, maar dat is wijsheid achteraf natuurlijk.

Het gehele systeem ligt al klaar in de woonkamer, naast een gedeeltelijk gedemonteerde koelkast.
Ik vermoed dat het een simpele kwestie zal zijn voor iemand met kennis van zaken, en voor mij nu een gok die ik nét niet durf te nemen...

Iemand nog een suggestie? :)

hansHalberstadt

Er zijn koelkastmotoren met en zonder condensator. Kan zijn dat jij er een hebt zonder condensator. (dat zijn de meeste) Dan zit er wel een aanloopwikkeling is die nodig is om de motor een koppel te geven om te kunnen starten. die wordt dan via het startrelais even aangezet zolang er een grote aanloopstroom loopt als de motor nog niet op toeren is. Zodra de motor goed draait gaat de stroom vanzelf  omlaag en valt het startrelais af. De motor loopt dan alleen op 1 wikkeling. Dat alle zit in het zwarte blokje wat je op de motor klikt met 3 aansluitpinnen. dus als je 230V zet op de originele 2 draden die uit dat blokje komen dan zou het moeten werken inclusief startrelais. in jouw schema zie ik een condensator met gestippelde aansluitingen. waarschijnlijk betekent dat dat de condensator optioneel is en in dit geval niet aanwezig.

JeroenP

Woei!!
Ik heb een geforceerde leercurve vanavond!  ;D

Ik ga eens even kijken of ik je verhaal kan matchen aan hetgeen wat ik voor mij zie.
Gevalletje begrijpend lezen én kijken!

JeroenP

Met de aanwijzingen van Hans heb ik het aangedurfd om de boel los te wrikken.

Ik zie daar drie pinnen op de compressor verschijnen, de grijze draad (L) zit op de bovenste:




Ontkoppeld geeft dat het volgende overzicht:



Begrijp ik je goed Hans, dat wanneer ik die grijze draad vervang door 230V vanaf mijn temp controller (via de SSR volgens het diagram), ik goed zit?
Dat zou wel erg mooi zijn!  :biersmile:

hansHalberstadt

Ik kan het niet precies zien p de foto's, maar als je het weer in de originele status monteert dan gaan er als het goed is 2 draden naar het kastje wat op de motor zit. die 2 moet je dus 230V op aansluiten om de motor te laten draaien. 
Zo te zien komt bruin (fase) en blauw (nul) vanuit je netsnoer. Bruin gaat dan naar de thermostaat en komt vanaf de thermostaat als grijs terug en grijs en blauw gaan dan naar de motor zo te zien. als de thermostaat aan staat dan staat er dan 230 V tussen grijs (schakeldraad) en blauw(nul)

JeroenP

Precies, dan volg ik je helemaal.  :)
Held!

Morgen de boel monteren en aansluiten.
Dan is de volgende fase de brewspark configureren.

thx

Jacques

Citaat van: JeroenP op 29-04-2021  15:33 uIn een ambitieuze bui een nieuwe koelkast (OK OFR34026A1) bij MM gehaald om om te bouwen tot vergistingskast

MM? MM is een weinig gebruikte afkorting. Ik denk dat je MediaMarkt bedoeld hebt...

In ieder geval is deze koelkast van MediaMarkt (met een andere aanduiding) zeer schappelijk geprijsd en goed bruikbaar voor veel hobbybrouwers. https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_ok-ofr316f-1687986.html

JeroenP

Helemaal juist, Jacques.
Waarschijnlijk een regionaal dingetje, maar je hebt hem alsnog opgepikt!

Als ik de foto's zo bekijk, zien de werkende delen er behoorlijk hetzelfde uit. In het uiterste scenario dat de koelkast de transformatie niet overleefd, zal ik niet eenzelfde koelkast halen, maar een waarvan alle delen te benaderen en achterhalen zijn.
Evengoed hartelijk dank voor de tip.

Vandaag heb ik de aansluitingen voor de sensoren geplaatst, morgen zal ik beginnen aan de werkzaamheden om de SSR's te plaatsen waar de brewpi op aangesloten zal worden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.