Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wyeast 1388  (gelezen 1390 keer)

Offline Keijzertje

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Wyeast 1388
« Gepost op: 28-04-2021 09:02 u »
Beste brouwers,

Na onder andere op dit forum inspiratie op te hebben gedaan was het afgelopen zondag zo ver, eindelijk mijn eerste brouwdag. Na een leuke dag, waar toch nog wel wat meer bij kwam kijken dan van tevoren gedacht het wort in de vergistingsemmer gedaan, de gist er bij en afwachten. Vanmorgen was er echter amper activiteit van het waterslot meer te zien en dit verbaasde mij een beetje.

Ik heb het Golden Beverius bier van Brewferm gebrouwen, met als toevoeging dat ik de laatste 5 minuten van de kook hier nog de rasp van twee biologische, goed schoongemaakte, sinaasappels en een stokje vanille bij heb gedaan. Als tip kwam ik tegen dat je voor optimaal resultaat ook de Wyeast 1388 Belgian Strong Ale gist kon gebruiken, in plaats van de bijgeleverde korrelgist dus dit heb ik gedaan. De smack pack heb ik 's ochtends geactiveerd en stond halverwege de brouwdag "op springen".

Omdat ik een vooraf samengesteld kant en klaar recept heb gebrouwen weet ik niet wat de precieze samenstelling van de stort is geweest. Ik heb het bijgeleverde maischschema gevolgd: 12 minuten op 52 graden, 30 minuten op 63 graden (deze schoot soms iets naar boven door), 40 minuten op 72 graden en 1 minuut op 78 graden. En vervolgens gespoeld met 4 liter spoelwater van 80 graden. Vervolgens 80 minuten gekookt, waarna ik na 15 minuten de bijgeleverde hop en kandijsuiker heb toegevoegd en de laatste 5 minuten de sinaasappelrasp en het vanillestokje. Daarna gekoeld met een dompelkoeler tot 20 graden, overgeheveld naar het vergistingsvat met een begin SG van 1.074 en de smack pack inhoud toegevoegd. So far so good.

Na een dag zag ik flinke activiteit van mijn waterslot en rook het fruitig. Inmiddels zo'n 2.5 dag later is er amper activiteit meer op het waterslot en nu vraag ik mij af of dit wel helemaal klopt. De Wyeast 1388 zou een "slow starter" moeten zijn, maar was bij mij vrij snel actief en zou lang door moeten gisten en lijkt nu al redelijk stil te vallen. Ik heb een sample uit het vat getapt waaraan ik geen vreemde geuren/vieze smaken kon ontdekken. Het was wel erg troebel (gist?). Het SG is op dit moment 1.035.

Nu is mijn vraag, maak ik mij als beginnend hobbybrouwer zorgen om niets en moet ik gewoon geduld hebben? Of is er iets wat ik kan/moet doen om de boel weer op gang te brengen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Eriks

• Vol lid
Re: Wyeast 1388
« Reactie #1 Gepost op: 28-04-2021 09:40 u »
Geduld hebben :)

Wat het veroorzaakt kan hebben wat je ziet is dat de hoeveelheid toegevoegde gist niet overeenkomt met wat nodig is voor je recept, geen idee of je dat gecheckt hebt. Maar dat kan er voor zorgen dat het veel sneller gaat dan gedacht
Andere, je vergist in een emmer. Deze zal waarschijnlijk lek zijn (veel voorkomend bij emmers). Hierdoor zie je de hoofdvergisting wel, flinke activiteit maar bij de navergisting verlies je de druk door een "lek"
Dat het nog heel troebel is duidt ook op dat de vergisting nog aan de gang is. Activiteit van de gist zorgt voor dat ook eiwit flink door de emmer heen geen. Nadat de gisting eindigt zal dit zakken en wordt je bier ook helderder

Offline Keijzertje

• *
« Reactie #2 Gepost op: 28-04-2021 10:56 u »
Bedankt voor je reactie. Volgens de verpakking zou de hoeveelheid gist goed moeten zijn voor 20 liter dus daarmee zou ik goed moeten zitten. Geduld hebben dus en over een week nog een keer een sample nemen

Offline dutch peter

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
« Reactie #3 Gepost op: 28-04-2021 13:03 u »
Keijzertje,

Klinkt alsof alles goed gaat. Ik twijfel ook elke keer weer of de vergisting wel goed gaat, is hij niet stil gevallen - toch maar weinig bubbels in het waterslot, maar na een week of 2-3 kom ik toch weer op de voorspelde s.g. uit. Geduld is echt de crux hierin, dus niks doen en over een week weer meten.

Grtz,

Peter

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 29-04-2021 23:38 u »
Begin SG 1075 en gemeten eind SG 1035...
Dat klinkt als een meting met een refractometer zonder de uitkomst van de meting om te reken met een rekentool zoals de Android app Brewking of de rekentool van Hans Halberstadt.

Klopt het dat je gemeten hebt met een refractometer?

Offline Keijzertje

• *
« Reactie #5 Gepost op: 01-05-2021 09:50 u »
Dat klopt Jacques, daar heb ik inderdaad mee gemeten. De refractometer heeft naast de maat verdeling in Brix er ook een staan voor het SG. Maar als ik deze voor het SG toch altijd moet omrekenen, waarom staat hij dan wel in mijn refractometer?

Offline Keijzertje

• *
« Reactie #6 Gepost op: 01-05-2021 10:52 u »
Inmiddels omgerekend en kom dan op een huidig SG van 1.014. Net toch ook in al mijn nieuwsgierigheid een dag eerder dan gepland een nieuwe meting gedaan en deze is gelijk aan de meting van afgelopen woensdag en is nog steeds vrij troebel. Is dit een goed moment om over te hevelen?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 01-05-2021 12:08 u »
Dat klopt Jacques, daar heb ik inderdaad mee gemeten. De refractometer heeft naast de maat verdeling in Brix er ook een staan voor het SG. Maar als ik deze voor het SG toch altijd moet omrekenen, waarom staat hij dan wel in mijn refractometer?

Je kunt de SG-schaal gebruiken als er geen alcohol gevormd is. Voor de vergisting dus. Zodra er alcohol gevormd is heb je te maken met 3 stoffen (water, suikers en alcohol) met elk een eigen brekingindex.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 01-05-2021 12:10 u »
Inmiddels omgerekend en kom dan op een huidig SG van 1.014. Net toch ook in al mijn nieuwsgierigheid een dag eerder dan gepland een nieuwe meting gedaan en deze is gelijk aan de meting van afgelopen woensdag en is nog steeds vrij troebel. Is dit een goed moment om over te hevelen?

Als je nog een dag of 3 tot 4 wacht en het SG nog steeds onveranderd is kun je rustig bottelen. Je zult zien dat het bier dan ook wat helderder is geworden. Dat is gunstig want je wilt niet te veel gist in de flesjes hebben.

Offline Keijzertje

• *
« Reactie #9 Gepost op: 01-05-2021 12:29 u »
Je kunt de SG-schaal gebruiken als er geen alcohol gevormd is. Voor de vergisting dus. Zodra er alcohol gevormd is heb je te maken met 3 stoffen (water, suikers en alcohol) met elk een eigen brekingindex.

Bedankt voor je antwoord, daar had ik inderdaad geen rekening mee gehouden.

Als je nog een dag of 3 tot 4 wacht en het SG nog steeds onveranderd is kun je rustig bottelen. Je zult zien dat het bier dan ook wat helderder is geworden. Dat is gunstig want je wilt niet te veel gist in de flesjes hebben.

Is dat niet erg snel? Ik heb het bier een kleine week geleden gebrouwen en moet ik niet eerst nog een tijdje lageren? Vandaar ook mijn vraag over het overhevelen. Er ligt een duidelijke laag op de bodem van mijn vergistingsemmer, maar er is ook nog wel enige activiteit van het waterslot.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 01-05-2021 21:01 u »
Bedankt voor je antwoord, daar had ik inderdaad geen rekening mee gehouden.

Is dat niet erg snel? Ik heb het bier een kleine week geleden gebrouwen en moet ik niet eerst nog een tijdje lageren? Vandaar ook mijn vraag over het overhevelen. Er ligt een duidelijke laag op de bodem van mijn vergistingsemmer, maar er is ook nog wel enige activiteit van het waterslot.

Ik ging er vanuit dat er zo goed als geen geen activiteit meer was in je waterslot. Maar in principe kun je bottelen als het SG na 4 dagen niet gedaald is. Vaak is het verstandig om nog even te wachten om te zorgen dat de gist uitzakt. Maar je bier hoeft niet kraakhelder te zijn al je gaat bottelen. Je kunt dan bottelen zonder bottelgist toe te voegen. Wanneer je bier helemaal helder is ontkom je er niet aan om bottelgist toe te voegen voorafgaande aan het bottelen.