Easybrew fermenting bucket

Gestart door Willem Broekema, 24-04-2021 09:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan de Graaff

Citaat van: jacob b op 29-04-2021  17:16 uLijkt me een koelkastje met inkbird toch een goedkopere optie...
Tsja, als je graag een volledig geïntegreerd systeem wilt hebben, dan mag het kennelijk ook wel wat kosten.. Wat ik gaf is nog niet eens volledig geïntegreerd, want de chiller moet er nog bij, de verwarming, de manier om het te allemaal te regelen en wat niet nog meer. Je bent er nog niet..
Quasi geïntegreerd komt meer in de buurt ;)

Dus als je volledig geïntegreerd wilt hebben dan mag moet je er nog wel wat bij optellen.

pim93

Ik overweeg ook dit vat of een soortgelijk vat aan te schaffen. Momenteel gebruik ik de plastic brew buckets icm inkbird en klimaatkast, waarbij ik de inkbird temperatuursensor met een sponsje aan de buitenkant van het vat er midden op plak. Is de inkbird ook "gewoon" op deze manier op de easybrew vaten te gebruiken of blijft de rvs buitenkant van het vat "koeler" tov plastic vaten?

Hopfenfox

Ik heb de SS Brew Bucket en plak de sensor ook met een sponsje tegen de buitenkant. Werkt prima, maar metaal geleidt de warmte veel beter en wordt snel heet. Je zult daarom denk ik meer aan/uit handelingen krijgen.

Sander83

Heeft iemand al ervaring opgedaan met het aflaten van gist?

Robert1968

Ik heb de ketel pas na 4 weken ontvangen van Braumarkt. Probleem met orderafhandelingssysteem, niet reageren op mijn emails, telefoontje met persoon die kort erna er niet meer werkte etc. etc.

Ben vandaag aan het brouwen, het wordt een splitbatch. De ene helft in mijn SS Brewtech Brewbucket, de andere helft in deze Easybrew. Ben benieuwd.

Kan echter geen gist racking arm in de verpakking vinden, ik weet ook niet of dit erbij hoort, op foto's op Braumarkt zie je dit nl. niet.


bravebunny

Citaat van: Robert1968 op 22-05-2021  15:26 uKan echter geen gist racking arm in de verpakking vinden, ik weet ook niet of dit erbij hoort, op foto's op Braumarkt zie je dit nl. niet.

Ik heb exact zo'n zelfde gistvat gekocht bij brouwmeester.shop, en kan bevestigen dat de racking arm niet bij de leveringsomvang zit.

Ergens eerder in dit draadje stond ook dat deze gistvaten niet stapelbaar zouden zijn en dat is flauwekul; je kunt ze gewoon stapelen ;-)

Robert1968

Aflaten van gist tijdens en na vergisting gaat prima met de Easybrew fermenting bucket. Ik gebruik wel mijn racking arm van mijn SS Brewbucket(s) om direct het uitvergistte bier vanuit de Easybrew fermenting bucket (of SS brew bucket) te bottelen.

Voor het eerst ook mijn AliExpress pipet geprobeerd waarmee ik de gewenste hoeveelheid suikeroplossing in mijn bierflesjes pipetteer en volgens het bier vanuit de EB/SS erin aflaat. Het scheelt me weer overhevelen in een aparte bottelemmer.

Bierflesjes gaan na gebruik de vaatwasser in (tot visueel brandschoon) en worden net voor vullen nog even gespoeld met enkel leidingwater. Gemak dient de mens.

Jan de Graaff

Robert,
Kun je een vergelijking van de kwaliteit tussen de Easybrew fermenting bucket en SS BrewBucket maken?
Bijvoorbeeld of de ene wat dikker RVS gebruikt of bij de andere de handvatten duidelijk steviger gemonteerd zijn of de pootjes wat instabiel zijn, dat soort dingetjes?

Jij hebt ze allebei, dus jij kan een goede vergelijking maken.
En, wat ook interessant is: als je er nóg eentje bij zou (moeten) kopen welke zou je dan doen? De Easybrew fermenting bucket of SS-BB? En als geld geen rol speelt, welke dan?

Ik ben erg benieuwd naar jouw bevindingen en mening! Alvast dank!!

Robert1968

Dag Jan. Natuurlijk kan ik dat, onderstaand een korte vergelijking tussen de SS en de Easybrew fermenting bucket

SS Brew bucket:
- totale inhoud 27 l
- enkele cm's minder hoog en kleiner in diameter (past wel in mijn koelkast voor de cold crash)
- dikker staal, iets zwaarder
- wel bottelkraan, geen gistaftapkraan op bodem
- poten ogen wat steviger, maar zijn niet in hoogte verstelbaar
- de versie incl. digitale thermometer 229 EURO

EasyBrew bucket:
- totale inhoud 33 l
- dunner staal, lichter maar toch stevige handgrepen
- past net niet in mijn koelkast voor coldcrash
- bottelkraan en gistaftapkraan op bodem
- poten in hoogte verstelbaar
- incl. analoge thermometer 149 EURO

Met beide vaten kon ik al na circa 10 dagen na brouwen direct mijn bier vanuit het vat vrij helder in de fles bottelen, daarvoor is de gist aftapkraan op de bodem niet nodig. Over verschillen in kwaliteit tussen beide bieren vergist in elk vat kan ik nog niets zeggen, die zullen vermoedelijk klein zijn.

Pluspunt voor de Easybrew fermenting bucket is zijn lagere prijs en het feit dat ik mijn Easybrew 30 brouwketelvolume maximaal kan benutten. Als de iets mindere, maar nog steeds prima, kwaliteit en de iets grotere afmetingen geen probleem voor je zijn, zou ik daarvoor gaan.

Groet,

Robert

hoppy

Citaat van: Hopfenfox op 04-05-2021  09:57 uIk heb de SS Brew Bucket en plak de sensor ook met een sponsje tegen de buitenkant. Werkt prima, maar metaal geleidt de warmte veel beter en wordt snel heet. Je zult daarom denk ik meer aan/uit handelingen krijgen.

Ik heb zelf de sensor rechtstreeks op de metalen SS Brew Bucket Mini geplakt. Ik heb een hysterese ingesteld van 0,7 C. De temperatuur is veel stabieler dan ik had verwacht. Hij schakelt 1x per 1 tot 3 uur. Dat hangt een beetje van de omstandigheden af.

De warmtegeleiding is in deze situatie nauwelijks relevant omdat de temperatuur zo constant mogelijk gehouden wordt. Warmtegeleiding treedt alleen op als er een temperatuurverschil is en dat is in deze situatie klein. Het metaal heeft als voordeel dat het sneller de temperatuurverhoging door het vergistingsproces waarneemt die optreedt aan het begin van dat proces.

Jan de Graaff

Citaat van: Robert1968 op 04-06-2021  21:50 uDag Jan. Natuurlijk kan ik dat, onderstaand een korte vergelijking tussen de SS en de Easybrew fermenting bucket
Bedankt Robert! Dit is een goede, heldere vergelijking.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.