Quadrupel, moeilijk om te brouwen?

Gestart door jooprules, 21-04-2021 15:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jooprules

Hallo,

Voor een quadrupel heb ik onderstaand recept in gedachten. De kandijsiroop wil ik vervangen door een mix van Zeeuwse keukenstroop en dadelstroop (70/30). Ik wil een eenstapsmaisch doen bij 66 graden. De gistslurry komt van een tripel, heb ik maandag gebotteld en in een potje gedaan (of zal ik korrelgist Nottingham toevoegen?). Doel is niet een perfecte kloon te maken, maar een lekkere quadrupel. Ik kan niet temperatuur gecontroleerd vergisten, maar mijn gangkast is redelijk constant 19-20 graden. O ja, ik brouw BIAB en op gas (buiten).

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptjoopmeister Popiejopie keukenstropie 10
Brouwdatum
BierstijlQuadrupel
Volume17,0 l
Begin SG1,090 SG
Berekende kleur (Morey)54 EBC
Berekende bitterheid (Rager)32 IBU
Brouwzaalrendement65,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
52,30 lWater uit Zutphen
-25,37 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC78,7 %
0,60 kgCara 120Dingemans120 EBC7,9 %
0,02 kgOntbitterde zwarte moutDingemans1400 EBC0,3 %
1,00 kgCandico kandijsiroopSupermarkt120 EBC13,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
67,0 °C20 min.60 min.5,0 l/kg
78,0 °C15 min.5 min.7,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,0 gZeuspellets14,0%90 min.25,5 IBU
20,0 gVanguardpellets5,5%10 min.4,0 IBU
20,0 gStrisslespaltpellets4,0%5 min.2,4 IBU

Gist
Gistslurry danstar abbaye


Snelbier

Citaat van: jooprules op 21-04-2021  15:55 u.. Voor een quadrupel heb ik onderstaand recept in gedachten...
- De kandijsiroop wil ik vervangen door een mix van Zeeuwse keukenstroop en dadelstroop (70/30)...
- Ik wil een eenstapsmaisch doen bij 66 graden.
- De gistslurry komt van een tripel, heb ik maandag gebotteld en in een potje gedaan (of zal ik korrelgist Nottingham toevoegen?).
- Doel is niet een perfecte kloon te maken, maar een lekkere quadrupel.
- Ik kan niet temperatuur gecontroleerd vergisten, maar mijn gangkast is redelijk constant 19-20 graden...
1e.  Candido schijnt wat melasse in te zitten, wordt niet door iedereen gewaardeerd. Daarnaast vooral karamelsmaak.
  Met je eigen stropen (Zeeuwse en dadel) krijg je misschien wel meer fruitige smaken, zou het graag proeven.
   Kleur zal lichter worden dan voorzien, maar als het lekker is drink ik desnoods een blonde quadrupel.
2e. Eenstapsmaisch 66'C? Moet lukken.  Dit bier mag best wat ver doorgisten... En komt niet op een halve graad.
3e. Gist slurry van een tripel, gist Danstar Abbaye? Een potje?
  Ben je bekend met opkweken van gist? Ik niét om eerlijk te zeggen, maar dat potje slurry vereist nog wat brouwersliefde  ^-^
4e. Gewoon een lekkere quadrupel, géén kloon.. Welkom op het forum. Hokjesgeesten doen we niet aan.
   Maar als je quadrupel noemt moet het er wél een beetje op lijken, toch?
5e. Temperatuurgecontroleerd.  Sleutelwoord voor een goede basis, en reproduceerbaar bier..
  Trapkast van 20'C of kelder van 8'C zeggen NIETS over temperatuur IN HET BIER.. Klassieke instinker, maar vaak gaat het goed.
   Vergisting genereert warmte, dus het gistend bier kan veel warmer zijn dan de omgevingstemperatuur.
    Meet je bier-temperatuur met een meter tegen het vat, ge-isoleerd van buitenlucht door een spons of zo.
     Indien te warm: nat T-shirt er over, scheelt 1-2'C. Beter dan niks.  Paar x per dag weer nat maken, simpel..
Recept-opmerkingen:
- Zwarte mout zal volgens puristen niet mogen, maar maak je lekker zelf uit.
  Zal gedaan zijn ivm kleur..  Reken er op dat je kleur met eigen stropen NOG lichter wordt..
- Hops.  Allemaal onbekenden voor mij, niet eerder gebruikt/geproefd.
   Zeker niet de gebruikelijke hops voor een quad.  Vraag me sowieso af hoeveel 'hop' men nog proeft in dit bier..
    En dan hop op 10 min en 5 min, met minimale hoeveelheden..  In dit bier: houd het simpel en gooi de late hops er bij 15 min in.
Succes,  Snelbier

goom

Ik zou special B gebruiken als mout ipv ontbitterde zwartemout

Juindorper

Niks mis met dit recept. Ik zou wel voor de Abaye gist gaan om het bier een Belgisch karakter te geven.
De Nottingham daarintegen is veel te neutraal en is meer geschikt voor bieren met veel hop.
Dat potje slurry kun je gewoon zo toevoegen als het niet te oud is.
En een beetje zwarte mout kan prima in een quadrupel. Succes :brouwen:

jooprules

Deze heb ik 24 april gebrouwen met een begin sg van 1081. Hij zat zaterdag op 1015. Ik wil woensdag nog eens meten en als het sg gelijk gebleven is, vrijdag bottelen. Of is dat te vroeg?

Snelbier

Citaat van: jooprules op 03-05-2021  23:34 uDeze heb ik 24 april gebrouwen met een begin sg van 1081. Hij zat zaterdag op 1015. Ik wil woensdag nog eens meten en als het sg gelijk gebleven is, vrijdag bottelen. Of is dat te vroeg?
Bottelen als SG stabiel blijft, is het motto hier.   En dan komen de mitsen en maren; wat is stabiel en hoe lang..
- Ken de gist een beetje (makkelijk gezegd).. Sommige gisten zijn na 3 dagen stabiel SG-end ook echt klaar, anderen sudderen stiekem na met als gevolg dat je te vroeg bottelt.
Zonder de Danstar Abbaye te kennen stel ik:
Bij mij gaat er NIETS meer binnen 2 weken op fles, teveel missers (gushers door nagisting in de fles) gehad. Ik laat het liever een weekje langer op gist staan.
Voordeel van later bottelen is helderder bier, gist heeft tijd nodig om te settlen. Gebeurt NIET in een dag of 2, heeft tijd nodig..
Nadeel van langer op gist staan is mogelijk autolyse, minder fris bier. Zie search-forum: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=search2
-  Een zwaar bier als je nu hebt zou ik lekker een weekje extra laten uitgisten. Zekerheid dat het écht is uitvergist, én gist ruimt nog wat stofjes op die je niet in de fles wil.
NOTE: sneller bottelen geeft NIET sneller goed bier.  In het gistvat rijpt het ook, en misschien wel beter dan in dat kleine flessie..
Succes,  Snelbier

hansHalberstadt

Ook ik zou zo'n zwaar bier goed laten uitgisten en pas na een week of 3 na stabiel SG bottelen, maar wel met een klein startertje met verse gist bv 25ml/25 liter bier. De hoofdgist is uitgeput bij zo'n zwaar bier.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 04-05-2021  00:38 uNOTE: sneller bottelen geeft NIET sneller goed bier.  In het gistvat rijpt het ook, en misschien wel beter dan in dat kleine flessie..
Succes,  Snelbier

Lang wachten met bottelen geeft ook geen beter bier... Je krijgt meer autolyseproducten, er is een risico op oxidatie door temperatuurschommelingen waardoor zuurstof in je gistvat komen en mogelijk sluit je gistvat niet volledig af. Dat laatste is vaak het geval bij goedkope vergisitngsemmers. En... het rijpen van je bier gebeurt ook in een klein flesje.

Maar ik ben het met je eens dat je zeker moet zijn dat het bier is uitgegist en ook dat het goed is als zoveel mogelijk gist bezonken is wanneer je gaat bottelen. Kraakhelder is echter niet nodig.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 04-05-2021  23:17 uLang wachten met bottelen geeft ook geen beter bier... Je krijgt meer autolyseproducten, er is een risico op oxidatie door temperatuurschommelingen waardoor zuurstof in je gistvat komen en mogelijk sluit je gistvat niet volledig af.
Door het bier na einde gisting koel te zetten gaat autolyse veel langzamer en slaat sneller de gist neer want de gist van je hoofdgisting wil je zo veel mogelijk vanaf. En zuurstoftoetreding kun je voorkomen door via een T stukje in serie met je waterslot een extra toevoer van koolzuur te doen onder lichte overdruk. Daarvoor heb ik zelf een apparaatje gemaakt met een balgje, microswitch en elektrisch klepje wat je aan kunt sluiten op een koolzuurcilinder. Bottelen met wat verse gist  geeft dan weer reproduceerbaarheid mbt de hergisting op fles en daarna tijdje wat warmer geeft weer reproduceerbaarheid in net afbreken van ongewenste gistingsproducten. kortom alles via daarvoor best geschikte stappen doen.
 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 05-05-2021  04:20 uDoor het bier na einde gisting koel te zetten gaat autolyse veel langzamer en slaat sneller de gist neer want de gist van je hoofdgisting wil je zo veel mogelijk vanaf.

Het is zoeken naar het juiste compromis. Als je te maken heb met een diastaticus gist is koud wegzetten niet zo'n goed idee. Beter is het dan je bier juist warmer te laten staan zodat het helemaal uitgist.
Maar je hebt gelijk dat als je het bier warm (20 ºC of meer) laat staan dat je dan meer autolyse krijgt. Zeker als je je bier warm laat uitgisten is het beter niet te lang te wachten met bottelen. 

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 05-05-2021  22:09 uHet is zoeken naar het juiste compromis. Als je te maken heb met een diastaticus gist is koud wegzetten niet zo'n goed idee. Beter is het dan je bier juist warmer te laten staan zodat het helemaal uitgist.
Maar je hebt gelijk dat als je het bier warm (20 ºC of meer) laat staan dat je dan meer autolyse krijgt. Zeker als je je bier warm laat uitgisten is het beter niet te lang te wachten met bottelen. 
Daarom heb ik het ook over: na de gisting. Ook dat is weer scheiden van stappen.

jooprules

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb gisteren nog eens gemeten. Het SG was 1016 :weetniet:, dus er lijkt een punt bijgekomen. Kan ook zijn dat het gewoon lastig af te lezen is en dat ik er de eerste keer naast zat. Maar ik zal nog even wachten met bottelen. Ik ga vanaf zaterdag een weekje weg. Dan zou ik pas de zondag erop kunnen bottelen, dat zou drie weken plus 1 dag zijn na brouwen. Ik heb geen ervaring met bottelgist dus daar wil ik niet aan beginnen, maar het is ook weer niet zo'n superzwaar bier (van 1081 naar 1016) geworden dus hoop dat het niet nodig is.

Jacques

Citaat van: jooprules op 06-05-2021  10:34 uBedankt voor jullie reacties! Ik heb gisteren nog eens gemeten. Het SG was 1016 :weetniet:, dus er lijkt een punt bijgekomen. Kan ook zijn dat het gewoon lastig af te lezen is en dat ik er de eerste keer naast zat. Maar ik zal nog even wachten met bottelen. Ik ga vanaf zaterdag een weekje weg. Dan zou ik pas de zondag erop kunnen bottelen, dat zou drie weken plus 1 dag zijn na brouwen. Ik heb geen ervaring met bottelgist dus daar wil ik niet aan beginnen, maar het is ook weer niet zo'n superzwaar bier (van 1081 naar 1016) geworden dus hoop dat het niet nodig is.

Van 1081 naar 1016 betekent dat je bier nu een kleine 9% alcohol heeft. Dat is toch wel behoorlijk zwaar bier. Maar als je niet te lang wacht met bottelen komt het met de hergisting goed.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 06-05-2021  22:09 uVan 1081 naar 1016 betekent dat je bier nu een kleine 9% alcohol heeft. Dat is toch wel behoorlijk zwaar bier. Maar als je niet te lang wacht met bottelen komt het met de hergisting goed.
Maar wat is dan je doel: een comromis tussen neerslaan van gist en geen verse gist te hoeven gebruiken bij bottelen? Waarom wil je zo'n compromis. Je wilt immers zoveel mogelijk van je hoofdgist af.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 06-05-2021  22:29 uMaar wat is dan je doel: een comromis tussen neerslaan van gist en geen verse gist te hoeven gebruiken bij bottelen? Waarom wil je zo'n compromis. Je wilt immers zoveel mogelijk van je hoofdgist af.

Dat is maar de vraag. Speciale (korrel)bottelgist is neutraal van smaak. Door de gist te gebruiken van de hoofdgisting krijg je net wat meer esters wat beter bij het bier past dat je wilt brouwen. De gist van de hoofdgisting speciaal opkweken om als bottelgist te gebruiken kan, maar is meer werk dan de gist die nog actief in je bier de hergisting te laten doen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 06-05-2021  23:22 uDat is maar de vraag. Speciale (korrel)bottelgist is neutraal van smaak. Door de gist te gebruiken van de hoofdgisting krijg je net wat meer esters wat beter bij het bier past dat je wilt brouwen. De gist van de hoofdgisting speciaal opkweken om als bottelgist te gebruiken kan, maar is meer werk dan de gist die nog actief in je bier de hergisting te laten doen.
Het gaat vooral om reproduceerbaarheid. Ik heb al heel vaak gezien dat mensen problemen hebben met de hergisting op de fles bij zware bieren. en hobbybrouwen is toch al veel werk, dus een klein beetje verste starter maken lijkt me niet zo'n probleem, maar levert veel op. Je kunt dat zelfs al plannen door bij het aanenten van je hoofdbrouwsel een beetje starter te bewaren in de koelkast en dan bij bottelen een dagje ervoor wat appelsap of wort erbij. Kost nauwelijks tijd.  En meer gist in je flesjes (nodig omdat de de hoofdgist vrijwel is uitgeput) levert daarna ook meer ontledingsproducten van de gist (autolyse) Dus ook dat kan een doel zijn om zo min mogelijk gist nodig te hebben bij gegeven hoeveelheid koolzuurproductie tijdens de hergisting.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 07-05-2021  08:42 uHet gaat vooral om reproduceerbaarheid. Ik heb al heel vaak gezien dat mensen problemen hebben met de hergisting op de fles bij zware bieren. en hobbybrouwen is toch al veel werk, dus een klein beetje verste starter maken lijkt me niet zo'n probleem, maar levert veel op. Je kunt dat zelfs al plannen door bij het aanenten van je hoofdbrouwsel een beetje starter te bewaren in de koelkast en dan bij bottelen een dagje ervoor wat appelsap of wort erbij. Kost nauwelijks tijd.  En meer gist in je flesjes (nodig omdat de de hoofdgist vrijwel is uitgeput) levert daarna ook meer ontledingsproducten van de gist (autolyse) Dus ook dat kan een doel zijn om zo min mogelijk gist nodig te hebben bij gegeven hoeveelheid koolzuurproductie tijdens de hergisting.

Ik weet dat voor jou een verse starter geen enkel probleem is. Echter niet iedereen is vertrouwd met het opkweken van gist.
Zelf heb ik in de 40 jaar heel wat zware bieren gebrouwen en en had daarbij geen bottelgist nodig voor een goede hergisting op de fles. De truc zit hem in niet weken te wachten met bottelen.

Overigens ben ik sinds een half jaar korrelbottelgist aan het gebruiken (Fermentis F2) om te bekijken of het verbetering is in de smaak van het bier. Mijn ervaringen zijn dat de hergisting net wat sneller is afgerond (1,5 à 2 weken) in plaats van bottelen zonder bottelgist (2 à 3 weken). De smaak is wat minder fuitig als je F2 gebruikt. Wel is het iets cleaner/minder vol van smaak.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 07-05-2021  22:32 uniet iedereen is vertrouwd met het opkweken van gist.
Daar is het forum en de bierverenigingen voor om dat te leren. Het alternatief is inderdaad bottelgist of sneller bottelen met genoemde compromissen

jooprules

Deze heb ik vandaag, heel eigenwijs  ;D, na twee weken en twee dagen gebotteld. Het SG was al 9 dagen ongewijzigd. Smaakte al erg lekker moet ik zeggen. Ze zeggen dat een quadrupel lang moet rijpen, maar ik denk dat deze het eind van het jaar niet haalt :proost:

Jacques

Citaat van: jooprules op 10-05-2021  15:32 uDeze heb ik vandaag, heel eigenwijs  ;D, na twee weken en twee dagen gebotteld. Het SG was al 9 dagen ongewijzigd. Smaakte al erg lekker moet ik zeggen. Ze zeggen dat een quadrupel lang moet rijpen, maar ik denk dat deze het eind van het jaar niet haalt :proost:

Het zou leuk en leerzaam zijn als je de ontwikkeling van dit bier op het forum rapporteert. Zoals het op gang komen van de hergisting en het moment waarop de hergisting op de fles is afgerond. Maar ook de smaakontwikkeling van het bier.

jooprules

Citaat van: Jacques op 10-05-2021  21:16 uHet zou leuk en leerzaam zijn als je de ontwikkeling van dit bier op het forum rapporteert. Zoals het op gang komen van de hergisting en het moment waarop de hergisting op de fles is afgerond. Maar ook de smaakontwikkeling van het bier.
Zal ik doen. Het is nooit een straf om af en toe een flesje open te maken ;-)

jooprules

Citaat van: Jacques op 10-05-2021  21:16 uHet zou leuk en leerzaam zijn als je de ontwikkeling van dit bier op het forum rapporteert. Zoals het op gang komen van de hergisting en het moment waarop de hergisting op de fles is afgerond. Maar ook de smaakontwikkeling van het bier.
Net eerste flesje opengemaakt. Flinke sis, dus genoeg koolzuur. Smaakt nog een beetje jong, maar niet zo gek na een week. Wordt wel lekker denk ik. Nu al fruitig karamellig en toch wel zwaar 😜

Jacques

Citaat van: jooprules op 19-05-2021  18:46 uNet eerste flesje opengemaakt. Flinke sis, dus genoeg koolzuur. Smaakt nog een beetje jong, maar niet zo gek na een week. Wordt wel lekker denk ik. Nu al fruitig karamellig en toch wel zwaar 😜

Als je over een paar weken opnieuw proeft zul je merken dat je bier veel voller van smaak is geworden.

jooprules

Citaat van: Jacques op 19-05-2021  21:40 uAls je over een paar weken opnieuw proeft zul je merken dat je bier veel voller van smaak is geworden.
Deze gisteren nog eens geproefd. Erg lekker nog steeds. Inderdaad al wat voller. Schuim was wel heeeeel snel weg.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.