Nogmaals, hoeveel bottelsuiker in een fust?

Gestart door LAM, 21-04-2021 11:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LAM

Hallo medebrouwers,

Ik heb enkele topics doorgelezen over de hoeveelheid bottelsuiker in fusten. Ik ga straks een 30 liter fust vullen met een blond biertje. Blond bier bevat over het algemeen best wat koolzuur. Ik las waarden die varieerden van 2 tot zelfs 7 gram per liter. Het liefst heb ik mijn biertje gelijk klaar voor de tap als alle vrienden weer langs mogen komen. (Dan kun je niet zeggen kom morgen maar weer terug). Ik wil het dus doen zonder geforceerde carbonatie (als dat de juiste term is).
Hebben jullie een eenduidig antwoord? Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer...

Groetjes LAM

tdp

Af en toe vul ik fusten af waarbij ik gebruik maak van suiker voor hergisting. Ik ga dan vaak op de helft van het suiker zitten wat ik anders zou gebruiken wanneer ik het op fles afvul. Dus 4 gram op fust versus 8 gram op fles.

Maar wanneer je zeker wil weten dat het op tijd op druk is, zou ik juist geforceerd gaan carboniseren. Dan ben je niet afhankelijk, en kun je veel makkelijker sturen.

Drents Hopbier

Citaat van: tdp op 21-04-2021  13:29 uMaar wanneer je zeker wil weten dat het op tijd op druk is, zou ik juist geforceerd gaan carboniseren. Dan ben je niet afhankelijk, en kun je veel makkelijker sturen.

En als je gaat tappen, komt er geen gist mee.

Hopbier

LAM

Aha... Ik heb al even wat gegoogled en op Youtube gekeken maar daar gaat het allemaal over van die Amerikaanse vaatjes. Ik heb gewoon een fust met bajonet (korf/sankey) aansluiting. Hoe moet ik dat dan aanpakken?

Edit: Ik heb inmiddels gevonden wat ik zocht. Ik vind het wel een heel gedoe. Ik moet dan sowieso een kraantje aanschaffen die op de bier uitstroom opening moet van de koppeling. Ik ga het denk ik toch maar met suiker proberen...

Broutenaar

Citaat van: LAM op 21-04-2021  13:54 uAha... Ik heb al even wat gegoogled en op Youtube gekeken maar daar gaat het allemaal over van die Amerikaanse vaatjes. Ik heb gewoon een fust met bajonet (korf/sankey) aansluiting. Hoe moet ik dat dan aanpakken?

Edit: Ik heb inmiddels gevonden wat ik zocht. Ik vind het wel een heel gedoe. Ik moet dan sowieso een kraantje aanschaffen die op de bier uitstroom opening moet van de koppeling. Ik ga het denk ik toch maar met suiker proberen...

Ik wil ook graag weten hoe, wat zijn jouw ervaringen en wat heb je gevonden op YouTube en Google ??  :)

LAM

Citaat van: Broutenaar op 22-08-2021  02:41 uIk wil ook graag weten hoe, wat zijn jouw ervaringen en wat heb je gevonden op YouTube en Google ??  :)
Poeh, dat is lang geleden! Het fust staat nog steeds ongeopend in de schuur. Volgend weekend ga ik hem aansluiten en proberen of het wat is geworden. Ik heb als ik het goed herinner 100 gram suiker in een 30 liter fust toegevoegd. Hopelijk is dat de juiste hoeveelheid. De resultaten zal ik volgende week delen.

jwf

Ik gebruik de Brewfather app, en daar kun je gewoon aangeven hoe je wilt carboniseren, een optie in de software is keg + suiker.

Als ik invul:
Belgian blond ale krijg ik 2.6 - 3.2 CO2 vol. als typisch voor de stijl

Uitgaande van 2.6 CO2 vol, 30 liter, vergisting bij 20 graden Celsius geeft Brewfather 102,5 g kristalsuiker.

Ik hoop dat dat consistent is met wat je via andere bronnen vindt.

Mocht je andere parameters willen invoeren en je hebt geen toegang tot de software dan wil ik met plezier jouw andere parameters invoeren om een andere waarde voor de hoeveelheid suiker te geven.

jwf

Edit: ik zie dat dit al een oude post is, never mind...

hansHalberstadt

Ik bottel meestal gewoon met 8 gram per liter op fustjes. De gist komt alleen met de eerste paar glazen mee. Maar vaak gaat het tappen de eerste dagen toch met iets teveel schuim. Dus in het vervolg ga ik over naar 5 gram per liter. Je kunt immers altijd wat bij verzadigen.

Johan_vL

Citaat van: tdp op 21-04-2021  13:29 uAf en toe vul ik fusten af waarbij ik gebruik maak van suiker voor hergisting. Ik ga dan vaak op de helft van het suiker zitten wat ik anders zou gebruiken wanneer ik het op fles afvul. Dus 4 gram op fust versus 8 gram op fles.

Ook, 4 g/L in 20 L fustjes. Dan is het direct te tappen. Er staat na aansluiten wel 0.8 bar op de tapaansluiting, dus dan wordt het misschien weer iets meer. Maar voordeel is dat het wel direct te tappen is. Mijn ervaring is als je meer gebruikt dan 4 g/L je eerst een hoop schuim krijgt 1 of 2 pitchers vol, voordat het tappen goed lukt.
 :brouwen:

hansHalberstadt

Citaat van: Johan_vL op 22-08-2021  21:03 uMijn ervaring is als je meer gebruikt dan 4 g/L je eerst een hoop schuim krijgt 1 of 2 pitchers vol, voordat het tappen goed lukt.
 :brouwen:
Die ervaring heb ik ook. Bij teveel koolzuur in je bier krijg je uiteindelijk minder koolzuur in je glas dan wanneer je wat minder koolzuur in je bier doet. Klinkt gek maar er is dus een optimum. Daaronder heb je minder koolzuur in je glas en daarboven ook, maar dan ook nog eens heel veel schuim. Het optimum zal inderdaad bij 4-6 gram per liter liggen afhankelijk van de kwaliteit van je tapsysteem. (Goed bemeten qua bierleiding lengte en diameter, leiding gekoeld, geen dikte overgangen in de leiding etc.) en kouder tappen geeft je meer marge, maar je wil ook geen bier van 0 graden natuurlijk.

tdp

Ik heb een droogkoeler, fustjes staan op omgevingstemperatuur. Meestal zit er zo'n 2 bar op, op 20 graden Celsius +/-. Ongeveer eenzelfde druk heb ik vanaf de CO2 fles, voor het tappen.

LAM

Haha wat mooi dit. De verschillende cijfers die genoemd worden geven nog maar eens aan hoe verschillend men omgaat met het toevoegen van CO2 aan fustbier. Precies de reden waarom ik tóch een extra topic ben begonnen. Ik denk dat het gewoon een kwestie van proberen is. Vanavond zal ik misschien alvast een biertje tappen en eens kijken of er genoeg koolzuur in zit.

tdp

Zie bijlage, een mooi overzicht van welke druk je op welke temperatuur in het fust moet hebben. Met dank aan Jasper (EBC).

Teun

Broutenaar

Citaat van: LAM op 23-08-2021  10:40 uHaha wat mooi dit. De verschillende cijfers die genoemd worden geven nog maar eens aan hoe verschillend men omgaat met het toevoegen van CO2 aan fustbier. Precies de reden waarom ik tóch een extra topic ben begonnen. Ik denk dat het gewoon een kwestie van proberen is. Vanavond zal ik misschien alvast een biertje tappen en eens kijken of er genoeg koolzuur in zit.

Dus dat, ik lees wel suiker een beetje suiker, lang wachten, kort wachten. Op Youtube zie ik dat ze geen suiker toepassen bij bier in vat.
De hoeveelheden CO2 in de grafiek zijn zonder meer handig en duidelijk.
Nu (voor mij) nog even, hoe krijg ik de juiste hoeveelheid in mijn vat ?

tdp

Citaat van: Broutenaar op 24-08-2021  00:39 uDus dat, ik lees wel suiker een beetje suiker, lang wachten, kort wachten. Op Youtube zie ik dat ze geen suiker toepassen bij bier in vat.
De hoeveelheden CO2 in de grafiek zijn zonder meer handig en duidelijk.
Nu (voor mij) nog even, hoe krijg ik de juiste hoeveelheid in mijn vat ?

Er is niet één manier, net als dat met brouwen zelf er niet is. Wanneer je het vat met CO2 op druk wilt brengen, hanteer je gewoon het grafiekje en pas je daar de CO2 mee aan om zo het vat op druk te zetten.

Wanneer je suiker gebruikt voor hergisting op fust, kun je bijvoorbeeld BrouwHulp gebruiken om dit te berekenen voor je. Ik moet zeggen dat ik zelf (dat zeg ik, er zijn meerdere manieren ;)) dan +/- 4 gram suiker per liter toevoeg. Gewoon los onderin het fust, en laat daar het bier overheen lopen. Mocht de druk te hoog zijn, kun je dit aflaten met bijvoorbeeld het overdrukventiel, is het te laag kun je altijd nog de CO2 aansluiten.

Bobb

Citaat van: Broutenaar op 24-08-2021  00:39 uNu (voor mij) nog even, hoe krijg ik de juiste hoeveelheid in mijn vat ?
Een keg/vaatje bottel ik meestal niet meer dan 4 gram suiker per ltr. Volgens de tabel  zou dan ongeveer 1 bar koolzuurdruk opleveren bij 12-13 graden.
Bij meer suiker merk ik vaak dat er teveel schuim ontstaat bij het tappen en de druk te hoog wordt.  Wat ook van invloed is op de uiteindelijke koolzuurdruk is of je bier wel helemaal uitgegist was bij het bottelen. (Dan zijn er nog restsuikers aanwezig). Ik bottel meestal  +/-4 weken na de brouwdag.  Tegenwoordig controleer ik of de vergistingsgraad die bij het type gist hoort wel gehaald is. Als het eind SG aan de hoge kant is zal ik wat spaarzamer zijn met bottelsuiker anders kan de druk makkelijk >2 Bar  oplopen  ondanks dat ik maar 3-4 gram suiker/ltr toegevoegd had.

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 23-08-2021  11:38 uZie bijlage, een mooi overzicht van welke druk je op welke temperatuur in het fust moet hebben. Met dank aan Jasper (EBC).

Teun
Voor tapbier moet je denk ik midden in het grijze gebied zitten. 1 VOL is ca 2 gram koolzuur per liter en normale flesjes met 7 gram suiker per liter levert 3.5 g per liter koolzuur + 0.17 wat er al standaard is opgelost bij 20 graden, totaal dus 5.2 gram per liter (0.52% koolzuur) = 2.6 VOL
Voor tapbier met iets minder koolzuur is 1.8-2 VOL wel mooi schat ik (0.36-0.4% koolzuur). Met de tabel kun je dan zien welke druk daarbij hoort bij welke temperatuur van je fust.

Oscar

Op fust is ideaal 4,5 gram CO2 per liter of 0,45 gew%   :) veel hoger en je krijgt tapproblemen.   :brouwen:

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 24-08-2021  19:19 uOp fust is ideaal 4,5 gram CO2 per liter of 0,45 gew%   :) veel hoger en je krijgt tapproblemen.   :brouwen:
Zie jij qua optimum CO2% nog verschil tussen bieren die je tapt bij lage temperatuur zoals pils of speciaal bier wat bij een graad of 7 getapt wordt.

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 24-08-2021  19:24 uof speciaal bier wat bij een graad of 7 getapt wordt

Bier wordt altijd zo koud mogelijk getapt, ongeacht het soort/type! En zeker niet bij 7°C! Dan heb je meer kans op schuimvorming... (en dus last van...)

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 24-08-2021  19:30 uBier wordt altijd zo koud mogelijk getapt, ongeacht het soort/type! En zeker niet bij 7°C! Dan heb je meer kans op schuimvorming... (en dus last van...)
Ja natuurlijk, lagere temperatuur tapt makkelijker, maar een speciaal bier wil je niet tappen bij zo'n lage temperatuur omdat dat bij een hogere temperatuur gedronken hoort te worden vanwege het geur en smaakprofiel waar nu eenmaal temperatuur voor nodig is om dat vrij te maken. Ik gebruik daarom een langere remleiding en tap bij 7 graden. Je ziet vaak dat speciaal bieren getapt worden op een pilstapinstallatie. En dan zijn ze dus te koud.

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 24-08-2021  21:06 umaar een speciaal bier wil je niet tappen bij zo'n lage temperatuur omdat dat bij een hogere temperatuur gedronken hoort te worden vanwege het geur en smaakprofiel.

Bla bla bla... als je tapt doe je het koud! Anders is het een schuimfeest... Wil je bier warmer..dan wacht je met drinken (opwarmen in je glas) of je neemt een fles. Probeer op een bierfestival (herinner je dat nog?  ;) ) maar eens een imperial stout op 12 °C te krijgen van de tap.... :nut: :weetniet: :brouwen:.

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 24-08-2021  21:06 uJe ziet vaak dat speciaal bieren getapt worden op een pilstapinstallatie. en dan zijn ze dus te koud.

Nee !!!  1 tap installatie voor alle bieren! Heeft niets met pils te maken, maar met praktisch werken in de horeca.. ^-^ :biersmile:

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 24-08-2021  22:46 uNee !!!  1 tap installatie voor alle bieren! Heeft niets met pils te maken, maar met praktisch werken in de horeca.. ^-^ :biersmile:
Dus een pilstap want alle taps zijn hetzelfde en dus vnl ontworpen voor pils. Dat was mijn punt. Je kunt best een tap ontwerpen voor 10 graden, dat heb ik zelf ook gedaan mbt een langere remleiding dan voor lage temperatuur, maar daar zit een kostenplaatje aan dus doet men dat commercieel niet. Volgens mij zeggen we hetzelfde.

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 24-08-2021  22:43 uBla bla bla... als je tapt doe je het koud! Anders is het een schuimfeest... Wil je bier warmer..dan wacht je met drinken (opwarmen in je glas) of je neemt een fles. Probeer op een bierfestival (herinner je dat nog?  ;) ) maar eens een imperial stout op 12 °C te krijgen van de tap.... :nut: :weetniet: :brouwen:.

 :degroeten:
Dus dan krijg je een te koud bier omdat er geen geld is voor een passende tapinstallatie.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.