Eenpan systeem

Gestart door Bvk1983, 21-04-2021 10:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bvk1983

Na een tijd met weckketels op een Ikea inductieplaat te hebben gebrouwen ben ik langzaam aan het nadenken over de volgende brouw setup. Nu was mijn idee om met een RVS pan elektrisch te graan brouwen. Ik zou dan deze pan overwegen:



En een dergelijk verwarmingselement in willen bouwen:



De pan zou ik vervolgens combineren met een filterplaat en pomp. De verwarming moet echter aangestuurd worden, zeker bij maischen zal hij veel aan/uit geschakeld moeten worden. Dat kan het principe zijn van een STC1000 maar die is niet geschikt voor die wattages. Nu zie ik veel ingewikkelde PID kasten voor HERMS installaties. Die zijn hiervoor wel geschikt maar voor mij te ingewikkeld.

Ik ben eigenlijk op zoek naar de functionaliteit van een STC1000 maar dan geschikt voor 2.500/3.000 watt. Pomp zelf in- en uitschakelen e.d. vind ik geen probleem. Kan ik dit op een eenvoudige manier realiseren of denk ik te simpel?

Edit: het is overigens iets meer dan in- en uitschakelen van het element. Hij zou natuurlijk ook het wattage moeten kunnen sturen.

hopjesvla

Ik heb niet meteen een antwoord op je vraag, maar vraag me wel af of je na alle afzonderlijke investeringen, inclusief tijd, je niet gewoon beter af bent met een kant en klare automaat zoals een Easybrew/Brewmonk/ Klarstein e.d. ?

Bvk1983

De investering zal zeker in de buurt komen van een brouwautomaat, dus dat is absoluut de makkelijkste manier. Het knutselen is voor mij echter ook een deel van de lol, en met deze opzet zou ik later nog kunnen uitbreiden naar een 3-pan systeem mocht ik dat willen.

hopjesvla

Duidelijk. Zeker leuk als je het zelf kan knutselen. Misschien dat het kan met een stc3000, maar daar is wellicht iemand anders hier die er meer verstand van heeft.

Micha

Is brewuno (https://brewuno.com/) misschien wat voor je? Je kunt SSR's aansturen (zie schema https://github.com/uncodead/BrewUNO) en daarmee je verwarming controleren. Hoe makkelijk het voor 1 pan is in te richten weet ik niet, want ik ben er zelf ook pas net in gedoken. :)

Eric v B

Je kan met een STC 1000 een SSR (Solid State Relais) aansturen. Dan heb je geen hoge stroom door je STC1000. Er zijn dimmers te koop voor verwarmingselementen. Dan kun je maischen bij een lager vermogen en koken op een hoog vermogen.

biking rebel

De Inkbird IPB-16s heeft op 220V een output van 8A, dus 2400 watt. Slechts 100 euro inclusief aansluiting voor een pomp.

Wil je ook een binnenpan (al dan niet van gaas) gebruiken naar het voorbeeld van Clawhammer Supplies?

Bvk1983

Citaat van: biking rebel op 21-04-2021  14:26 uDe Inkbird IPB-16s heeft op 220V een output van 8A, dus 2400 watt. Slechts 100 euro inclusief aansluiting voor een pomp.

Wil je ook een binnenpan (al dan niet van gaas) gebruiken naar het voorbeeld van Clawhammer Supplies?

Zoiets lijkt me inderdaad voldoen aan mijn eisen. In hoeverre is dit anders dan een PID?

Ik wil er inderdaad net als Clawhammer supplies een binnenpan van gaas bij gaan gebruiken.

biking rebel

Citaat van: Bvk1983 op 21-04-2021  19:13 uZoiets lijkt me inderdaad voldoen aan mijn eisen. In hoeverre is dit anders dan een PID?

Ik wil er inderdaad net als Clawhammer supplies een binnenpan van gaas bij gaan gebruiken.

Niet volgens mij, sterker nog...het is een PID.  Het vermogen is alleen wat lager dan de duurdere modellen. Met 2400 watt kom je echt een heel eind. Voor de pomp heb je ook nog extra vermogen. Nu zijn er ook nog goedkopere Ali PID controllers, maar daar zou ik mijn vingers niet aan durven branden i.v.m. veiligheid.

L.win

Citaat van: Bvk1983 op 21-04-2021  10:46 uNa een tijd met weckketels op een Ikea inductieplaat te hebben gebrouwen ben ik langzaam aan het nadenken over de volgende brouw setup. Nu was mijn idee om met een RVS pan elektrisch te graan brouwen. Ik zou dan deze pan overwegen:



En een dergelijk verwarmingselement in willen bouwen:



De pan zou ik vervolgens combineren met een filterplaat en pomp. De verwarming moet echter aangestuurd worden, zeker bij maischen zal hij veel aan/uit geschakeld moeten worden. Dat kan het principe zijn van een STC1000 maar die is niet geschikt voor die wattages. Nu zie ik veel ingewikkelde PID kasten voor HERMS installaties. Die zijn hiervoor wel geschikt maar voor mij te ingewikkeld.

Ik ben eigenlijk op zoek naar de functionaliteit van een STC1000 maar dan geschikt voor 2.500/3.000 watt. Pomp zelf in- en uitschakelen e.d. vind ik geen probleem. Kan ik dit op een eenvoudige manier realiseren of denk ik te simpel?

Edit: het is overigens iets meer dan in- en uitschakelen van het element. Hij zou natuurlijk ook het wattage moeten kunnen sturen.

Onze ketel kent 2 van dit soort verwarmingselementen  a 2400watt.
Wij sturen 1 van de elementen aan met een inkbird.  Nog nooit problemen mee gehad.
De pomp kun je inderdaad met gemak zelf controleren.

Bvk1983

Met een reguliere "gistkast" Inkbird of de hier boven genoemde Inkbird?

Het probleem met een reguliere Inkbird lijkt me dat het aan/uit is, toch? Dus stel dat het koken te hard gaat heb je alleen de optie "uit" en niet minder vermogen.

Jan de Graaff

Citaat van: Eric v B op 21-04-2021  13:06 uJe kan met een STC 1000 een SSR (Solid State Relais) aansturen. Dan heb je geen hoge stroom door je STC1000. Er zijn dimmers te koop voor verwarmingselementen. Dan kun je maischen bij een lager vermogen en koken op een hoog vermogen.
Dan kun je beter, zoals eerder geopperd, de BrewUNO met een SSR gebruiken; de BrewUNO software heeft een software-matige PID met automatische tuning erin gecodeerd. Dan heb je geen dimmer nodig; de software regelt het zelf en verbeterd zichzelf naar gelang de resultaten.

Het is wel een beetje solderen, maar ik ben er twee maanden geleden ook vanaf 0 vrij succesvol mee begonnen. Je hoeft geen raket-schakelingen voor een marsreis waarbij mensen gegarandeerd terug moeten kunnen komen in elkaar te solderen ;)

Bvk1983

Citaat van: JanDeGraaff op 21-04-2021  22:28 uDan kun je beter, zoals eerder geopperd, de BrewUNO met een SSR gebruiken; de BrewUNO software heeft een software-matige PID met automatische tuning erin gecodeerd. Dan heb je geen dimmer nodig; de software regelt het zelf en verbeterd zichzelf naar gelang de resultaten.

Het is wel een beetje solderen, maar ik ben er twee maanden geleden ook vanaf 0 vrij succesvol mee begonnen. Je hoeft geen raket-schakelingen voor een marsreis waarbij mensen gegarandeerd terug moeten kunnen komen in elkaar te solderen ;)

Zal me hier ook eens in verdiepen, ziet er interessant uit.

guidomarree

Op het Vlaamse forum heb ik eens beschreven hoe ik mijn installatie heb opgebouwd. Ik denk dat vooral het sturings gedeelte jou wel zou kunnen interesseren. Dit stuurt een elektrische weckketel aan met een SSR via craftbeerpi op een raspberry pi. Is dit te ingewikkeld voor jou? Anders zou ik een PID regelaar op Ali bestellen en deze een SSR laten aansturen die de ketel schakelt. Dat is de simpelste oplossing.

https://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?thread/11809-craftbeerpi/

Dit is de huidige installatie: https://1drv.ms/v/s!AjaCR5Oe89mYiWDUDJtv8Yu8045q

Bvk1983

Ik krijg op zich best wat geknutseld, het probleem is alleen dat ik daar echt een hele duidelijke handleiding of voorbeeld voor nodig heb. Ik ben namelijk totaal niet elektrotechnisch onderlegd. Het liefst heb ik zelfs een handleiding type Lego bouwpakket zeg maar.


oude geuze

Als je zo'n verwarmingselement direct in je beslag hebt tijdens het maischen, gaat dat dan niet verschrikkelijk aanbranden? Bij elektrische ketels of normale pannen verwarm je normaal gesproken de hele bodem van de ketel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.