Klopt mijn weizen recept?

Gestart door LAM, 19-04-2021 19:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LAM

Hallo allemaal,

Ik heb het volgende recept samengesteld via BrouwHulp. Ik heb alleen het idee dat er veel water wordt gebruikt. Het kan zijn dat ik het mis heb hoor maar het was iets dat me nogal opviel. Ik ga het brouwen in de Klarstein Mundschenk XXL (50 liter), vergelijkbaar met de brewmonk en easybrew.
De basis van het recept is het recept van Theo van Eijden, maar ik heb er zelf een klein beetje aan gesleuteld.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptWeisse Ria
Brouwdatum10-03-2021
BierstijlWeizen
Volume25,0 l
Begin SG1,055 SG
Eind SG1,012 SG
Schijnbare vergistingsgraad78,1%
Alcoholgehalte5,6 vol.%
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Rager)13 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
19,37 lDrutens water
2,63 mlFosforzuur
15,20 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
29 mg/l13 mg/l94 mg/l191 mg/l87 mg/l49 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,17 kgWhiteSwaen tarwemoutDe Swaen4 EBC63,8 %
2,37 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC36,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.35 min.3,0 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.20 min.3,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
11,6 gPerlebellen6,9%60 min.9,6 IBU
5,0 gPerlebellen6,9%30 min.2,1 IBU
6,6 gHallertau Traditionbellen6,0%15 min.1,3 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
2,0 l starterFranziskaner (opkweek)weizengist


Fractus

Ziet er aardig uit, het water komt denk ik wel goed. Je hebt in totaal ongeveer 35 liter water, je verliest ruim een liter water per kilo graan en je verdampt in die 90 minuten ook wel een paar liter dus dan kom je wel richting de 25.

Is er een reden dat je geen kruidnagelstap in je maischschema hebt? Normaal zie je bij weizen een rust op 45 graden, de zogenaamde ferulazuur-rust.

Takkie83

Oef goeie portie tarwe hoor! Heb ik zelf nog niet aangedurfd  ;D

Ferulazuurrust kun je inderdaad toevoegen voor meer kruidigheid, maar dan op 42/43 graden, volgens mij gaat 45 al aardig richting eiwitrust.

Maar waarom moeilijk doen met de gist? Mangrove Jack's M20 of Munich Classic van Lallemand al geprobeerd? Lekker strooien en klaar is Kees.

En het allerbelangrijkste: vergisten op 17 graden  8)

LAM

Citaat van: Takkie83 op 19-04-2021  21:26 uOef goeie portie tarwe hoor! Heb ik zelf nog niet aangedurfd  ;D
Klopt! Ven vergeten aan te vullen dat ik uiteraard rijsthulzen ga gebruiken. Anders wordt het een puinhoop ben ik bang.
Citaat van: Takkie83 op 19-04-2021  21:26 uFerulazuurrust kun je inderdaad toevoegen voor meer kruidigheid, maar dan op 42/43 graden, volgens mij gaat 45 al aardig richting eiwitrust.
Goeie! Net zoals Fractus dat aangaf. Om eerlijk te zijn heb ik er nog nooit van gehoord maar een beetje kruidnagel is altijd wel lekker. Ik zal de stap toevoegen. Hoelang moet die ongeveer duren?
Citaat van: Takkie83 op 19-04-2021  21:26 uMaar waarom moeilijk doen met de gist? Mangrove Jack's M20 of Munich Classic van Lallemand al geprobeerd? Lekker strooien en klaar is Kees.
En het allerbelangrijkste: vergisten op 17 graden  8)
Ik ga de Franziskaner gist gebruiken omdat ik nog nooit gist op heb gekweekt. Afgelopen weekend groots ingekocht bij Unibrew (erlenmeyer, gistvoeding, buisjes, glycerol enz.) dus ik ga het eens proberen. Ik heb ook een zakje M20 meegenomen voor als het niet lukt  :brouwen:
Ook die temperatuur zal ik eens proberen aan te houden. Volgensmij is de kruipruimte nog te koud. Ik heb namelijk geen speciale vergistingskoelkast

Bedankt voor de reacties!

tdp

Nu is het een kwestie van gewoon afwegen, maar ik begrijp nooit zo goed de gewichten 'achter de komma'. Waarom niet 4 kg Tarwe, en 2,5 kg pilsmout? Mooier is nog in procenten, dan is het generiek te gebruiken (60% tarwemout, 40% pilsmout.)

Wanneer je een weizen wilt brouwen in de stijl van Fransiskaner, is denk ik een kruidnagelrust niet nodig, in mijn beleving is dat maximaal banaan! Pas je hem wel toe, dan is een temperatuur tussen de 40 en 45 graden prima (Verander water in bier: 42 graden, Ingo 44/45 graden, Jacques 42 tot 45 graden.

Qua hop: Pak je gewenste IBU gewoon bij het begin koken, het liefst met een hop met een relatief laag alfazuurpercentage.

Ben overigens benieuwd of het je lukt de Fransiskaner op te kweken, zou een maat van mij in ieder geval erg blij mee zijn :)

Citaat van: Takkie83 op 19-04-2021  21:26 u...
En het allerbelangrijkste: vergisten op 17 graden  8)

Best stellig, wanneer je niet weet wat LAM wil bereiken met zijn weizen. Zie onder andere dit onderzoek, ooit door forumleden uitgevoerd (Henielma, William, Adrie, etc...)

LAM

Citaat van: tdp op 20-04-2021  09:05 uNu is het een kwestie van gewoon afwegen, maar ik begrijp nooit zo goed de gewichten 'achter de komma'. Waarom niet 4 kg Tarwe, en 2,5 kg pilsmout? Mooier is nog in procenten, dan is het generiek te gebruiken (60% tarwemout, 40% pilsmout.)
Dat komt doordat ik het recept eerst een beetje heb aangepast en het toen heb opgeschaald. Dan maakt BrouwHulp er deze kromme getallen van.
Citaat van: tdp op 20-04-2021  09:05 u(Verander water in bier: 42 graden
Daar ben ik nog niet! Ik zit op pagina 80 nu  ;D ;D
Citaat van: tdp op 20-04-2021  09:05 uBen overigens benieuwd of het je lukt de Fransiskaner op te kweken, zou een maat van mij in ieder geval erg blij mee zijn :)
Als het lukt ga ik wat buisjes invriezen. Hij kan er best een keer eentje op komen halen voor een lekker biertje van hem ;)

LAM

Citaat van: tdp op 20-04-2021  09:05 uonderzoek
Even bekeken en geeft een hoop duidelijkheid. De Ferulazuurrust zal ik dan denk ik niet doen omdat Franziskaner niet heel veel kruidnagel heeft. Ik laat hem op kamertemperatuur vergisten dus dat kleine beetje kruidnagel zal hij wel krijgen denk ik. Vanwege praktische redenen vergist ik eigenlijk altijd op kamertemperatuur, met prima resultaten :)

Takkie83

Citaat van: LAM op 20-04-2021  09:00 uKlopt! ben vergeten aan te vullen dat ik uiteraard rijsthulzen ga gebruiken. Anders wordt het een puinhoop ben ik bang.

Oh dat bedoelde ik nog niet eens, maar kan geen kwaad  :) Ik ben bij een grote tarwestort altijd bang dat het een te weeïg en zurig bier wordt en meer naar witbier neigt, maar misschien moet ik het gewoon eens proberen. Ik hou zelf in ieder geval meer van de zoete bananensapjes  ;D

CiteerIk ga de Franziskaner gist gebruiken omdat ik nog nooit gist op heb gekweekt. Afgelopen weekend groots ingekocht bij Unibrew (erlenmeyer, gistvoeding, buisjes, glycerol enz.) dus ik ga het eens proberen.

Ja leuk! Het is best een momentje van euforie vind ik als het je vervolgens ook een lekker biertje of zelfs kloon oplevert  :brouwen:

Citaat van: tdp op 20-04-2021  09:05 uBest stellig, wanneer je niet weet wat LAM wil bereiken met zijn weizen.

Citeermaximaal banaan!

Dat dus. En klopt vrij stellig omdat het ook vrij stellig door een aantal grote heren is opgeschreven, waaronder Adrie en Zainasheff. Linkje naar het onderzoek dat je geeft levert trouwens een vrij onleesbare tekst op, dus ik kan niet zo snel vinden waar je op doelt. Maar omdat ik zelf ook niet zomaar iets aanneem en benieuwd was naar het verschil van een paar graden vergistingstemperatuur heb ik het vorig jaar getest met een splitbatch (een deel op 17 graden en een deel op kamertemperatuur). De batch die op 17 graden was vergist leverde een voller bier en meer banaan op. De andere weizen was frisser.

Dus ja smaken verschillen uiteraard. Laat je weten hoe die geworden is LAM?

LAM

Ga ik doen! Het vergisten zal denk ik toch wel bij kamertemperatuur plaats vinden. De stort zal ik nog eens checken en vanavond trek ik een Franziskaner open om te proeven welke smaken er in het bier zitten. Een beetje weeïg moet het sowieso wel hebben omdat het een weizen is en de Franziskaner dat volgensmij ook heeft.
Ik zal het resultaat delen :) maar dat zal over een dikke maand zijn denk ik.
Bedankt voor alle input!

LAM

Citaat van: tdp op 20-04-2021  09:05 uBen overigens benieuwd of het je lukt de Fransiskaner op te kweken, zou een maat van mij in ieder geval erg blij mee zijn :)

We zullen het zien! Heb er maar twee gepakt om de kans te vergroten en als ze beide goed gaan, wat extra gist alvast te hebben.

LAM

Inmiddels twee dagen later en ik heb nog geen activiteit waargenomen... Ik ben bang dat er niks levends in de flesjes zit...
Of zou het kunnen dat het wat langer duurt voordat het op gang komt? Heb ze in de ruimte met de boiler gezet, daar is het een graad of 23 schat ik in.

Marco Aal



Gister ook een poging gedaan met opkweek van Maisels Weisse gist met appelsap staat goed schuim in de fles ballonetje strak, vanavond nog eentje opdrinken en ook maar op appelsap zetten en als die aanslaat vrijdag ochtend in de erlenmeyer en opkweken tot een 2 liter en brouwen maar.

Gr Marco

Marco Aal

Dit is ook een link met welke bieren je kunt strippen

https://www.youtube.com/redirect?event=video_description&redir_token=QUFFLUhqbUloWXF6Zng1YzJXQ0JYNkVWN05QaEVkWTBpUXxBQ3Jtc0tuVXM2cHAtZlVsTkFEekZBRmNTQ01zNDRNSzdfbmszUmU2dHBuWmRfZGpTTndzYnI4M2NSWE5KUDdnVnZUOXFvSFpnNlRLR0xOZndYVjdPY0Z2NldtN0VGc0kyMS0tTWFvbzZUbHdmRGxCRzZNczlfSQ&q=https%3A%2F%2Fhobbybrauer.de%2Fforum%2Fwiki%2Fdoku.php%2Fhefestripping

Wel in het Duits  en Fransikaner staat onder niet op te kweken

LAM

Citaat van: Marco Aal op 22-04-2021  13:04 uWel in het Duits  en Fransikaner staat onder niet op te kweken.
Ahh balen! Dan maar gewoon met een zakje van Mangrove Jack. Misschien dat ik zo nog een ander biertje probeer. Zag wel dat haast alle weizen bieren die we hier in de supermarkt hebben niet op te kweken zijn... Hetog Jan weizen is wel opkweekbaar maar of dit een lekkerder biertje geeft (en ook in de buurt komt van Franziskaner) dan gewoon een korrelgist, vraag ik me af.

LAM

Citaat van: LAM op 22-04-2021  14:32 uAhh balen! Dan maar gewoon met een zakje van Mangrove Jack. Misschien dat ik zo nog een ander biertje probeer. Zag wel dat haast alle weizen bieren die we hier in de supermarkt hebben niet op te kweken zijn... Hetog Jan weizen is wel opkweekbaar maar of dit een lekkerder biertje geeft (en ook in de buurt komt van Franziskaner) dan gewoon een korrelgist, vraag ik me af.
Ik heb de knoop doorgehakt. Ik ga de ene helft met Hertog Jan Weizener Schneider gist enten en de andere helft met korrelgist. Dan gaan we eens kijken wat een betere weizen oplevert.

Oscar

Citaat van: LAM op 19-04-2021  19:00 uIk heb alleen het idee dat er veel water wordt gebruikt.

Deze opmerking snap ik niet helemaal... :weetniet: Je bepaald je maischdikte toch zelf ? En daarna is het "spoelen tot gewenst volume voor koken" ... :brouwen: hoe kun je dan te veel water hebben ? Je gebruikt zoveel je nodig hebt.... :brouwen: ^-^

Jacques

Citaat van: Marco Aal op 22-04-2021  13:04 uDit is ook een link met welke bieren je kunt strippen

https://www.youtube.com/redirect?event=video_description&redir_token=QUFFLUhqbUloWXF6Zng1YzJXQ0JYNkVWN05QaEVkWTBpUXxBQ3Jtc0tuVXM2cHAtZlVsTkFEekZBRmNTQ01zNDRNSzdfbmszUmU2dHBuWmRfZGpTTndzYnI4M2NSWE5KUDdnVnZUOXFvSFpnNlRLR0xOZndYVjdPY0Z2NldtN0VGc0kyMS0tTWFvbzZUbHdmRGxCRzZNczlfSQ&q=https%3A%2F%2Fhobbybrauer.de%2Fforum%2Fwiki%2Fdoku.php%2Fhefestripping

Wel in het Duits  en Fransikaner staat onder niet op te kweken

Beste Marco,

Je link werkt niet...

joenedu

Citaat van: Jacques op 22-04-2021  23:40 uBeste Marco,

Je link werkt niet...

Volgens mij linkt hij naar deze site: https://hobbybrauer.de/forum/wiki/doku.php/hefestripping.

LAM

Zoals verwacht vertoont de Franziskaner nog steeds geen leven op appelsap. Ik heb nu een Hertog Jan weizen staan en een Schneider weizen om eens te kijken of ik die aan de praat krijg. Ik heb in die twee al meer vertrouwen. De Hertog Jan lijkt heeel zachtjes iets te doen en de Schneider staat nog maar net maar er zit degelijk beweging in! (gist dat steeds naar boven gaat).
De Schneider ga ik gebruiken in de ene helft van mij batch en de andere batch ga ik met Mangrove Jack's M20 enten. Ook ben ik van plan een restje van de Schneider gist op glycerol in te vriezen, net als de Hertog Jan gist als die het redt.

Rinus

Ik heb deze week ook een poging gewaagd om de Franziskaner gist op te kweken, er zat aardig wat depot in de fles. Maar na bijna een week nog steeds geen activiteit, ik vrees dat er ook hier geen leven in zit.

LAM

Citaat van: Rinus op 25-04-2021  12:03 uIk heb deze week ook een poging gewaagd om de franciscaner gist op te kweken, er zat aardig wat depot in de fles. Maar na bijna een week nog steeds geen activiteit, ik vrees dat er ook hier geen leven in zit.
Die van mij is ook nog steeds helemaal levenloos...

Derp

Citaat van: LAM op 22-04-2021  14:49 uIk heb de knoop doorgehakt. Ik ga de ene helft met Hertog Jan Weizener gist enten en de andere helft met korrelgist. Dan gaan we eens kijken wat een betere weizen oplevert.
Dit is natuurlijk helemaal top. :) Als fan van Franziskaner ben ik erg benieuwd welke van de twee het meest in de buurt komt.

Na verder lezen gaat het dus tussen de Schneider Weisse en de korrelgist, nog steeds benieuwd.  ;D

LAM

Citaat van: Derp op 25-04-2021  13:58 uNa verder lezen gaat het dus tussen de Schneider Weisse en de korrelgist, nog steeds benieuwd.  ;D
Ohja! Ik pas het even aan, schept wat meer duidelijkheid. Ik heb trouwens de weizen van Hertog Jan vergeleken met die van Schneider en ik moet zeggen dat Schneider wel wat banaan had, maar toch ook erg veel kruidnagel. De maischstap bij 45 graden sla ik dus sowieso over om te voorkomen dat er veel kruidnagel in het bier naar boven komt. En hopelijk de banaan wat meer banaandrukt wordt (benadrukt natuurlijk ;) )
De Hertog Jan weizen vond ik sowieso maar matig, ik miste totaal die typische "muffige" weizen smaak en hij smaakte erg fruitig. Alleen niet echt banaanachtig. Die laat ik dus nog even staan om eventueel later te vergelijken met de lekkerste van deze test. We gaan het zien...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.