Franziskaner gist opkweekbaar?

Gestart door LAM, 19-04-2021 09:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LAM

Goedemorgen!
In het volgende bericht van zo'n 17 jaar geleden staat dat Franziskaner gist niet op te kweken is. Is dit verouderde informatie? Of is er geen mogelijkheid om dit op te kweken? Of gebruiken ze misschien bottelgist?
De link in het bericht is trouwens verouderd.

Citaat van: Herman op 02-04-2004  21:02 uOk, wat verse info over geschiktheid van Weizengisten: Voor de niet Duits-lezende brouwers, het bovenste lijstje bevat geschikte gisten, de onderste zijn ongeschikt.

Het hele artikel lees je hier

Herman

tdp

Geen idee, maar het is geen straf om er eentje leeg te drinken en het te proberen, toch?

LAM

Citaat van: tdp op 19-04-2021  10:04 uGeen idee, maar het is geen straf om er eentje leeg te drinken en het te proberen, toch?
Klopt! Maar zou het zonde vinden als het lukt en het bottelgist blijkt te zijn. Dat geeft toch een ander eindresultaat dan de originele gist.

Jan de Graaff

Ik vond dit uit april 2020 hier.

CiteerAber so Biere wie Erdinger, Oettinger, Paulaner, Franziskaner, die sich mehr über Quantität als Qualität verkaufen, ist da nicht viel zu holen.

Het is geen brouwforum.

tdp

Waarom is iedereen zo bang voor 'bottelgist'? Sowieso verwacht ik dat niet bij een Duitse weizen, is een niet gefilterd bier welke (zeer) vers gedronken wordt, en ook 'jong' gebotteld.

Maar mocht dit al zo zijn, waarom zou het dan niet de hoofdgist zijn, die ze met bottelen hebben toegevoegd?

Overigens kun je daar best makkelijk achter komen, wanneer je opkweekt. Bottelgisten hebben normaliter een lage vergistingsgraad.

seed7

Citaat van: tdp op 19-04-2021  10:11 uMaar mocht dit al zo zijn, waarom zou het dan niet de hoofdgist zijn, die ze met bottelen hebben toegevoegd?

Precies.

Ingo

Rinus

Citaat van: tdp op 19-04-2021  10:11 uOverigens kun je daar best makkelijk achter komen, wanneer je opkweekt. Bottelgisten hebben normaliter een lage vergistingsgraad.
En hoe kom je er dan precies achter tijdens het opkweken?
Ik start altijd met appelsap, daarna opschalen met DME (1040).

LAM

Citaat van: Rinus op 19-04-2021  11:06 uEn hoe kom je er dan precies achter tijdens het opkweken?
Ik start altijd met appelsap, daarna opschalen met DME (1040).
Waarom start je eigenlijk met appelsap en niet gelijk met wort met eventueel wat gistvoeding? Ik ga binnenkort voor het eerst opkweken en heb alles al in huis gehaald. Heb alleen nog wat tips en zo nodig  haha

Rinus

Citaat van: LAM op 19-04-2021  11:13 uWaarom start je eigenlijk met appelsap en niet gelijk met wort met eventueel wat gistvoeding? Ik ga binnenkort voor het eerst opkweken en heb alles al in huis gehaald. Heb alleen nog wat tips en zo nodig  haha
Ik heb het zo geleerd, maar appelsap is ook ongeveer 1040 en is steriel vanuit het pakje en dus ideaal om de gist op te starten. Ik heb geen wort op voorraad en een kleine hoeveelheid maken is niet praktisch, vandaar appelsap.
Gistvoeding gebruik ik niet meer, omdat ik niet het idee heb dat het niet zoveel toevoegt :weetniet:
Wel gebruik ik in een paar druppels olijfolie, voor de sterke bouw van de gist celwand.
Opkweken van gist is niet zo moeilijk, maar als je wilt gaan "tweaken" dan ben je wel heel wat kweekjes verder, ook omdat er sowieso veel variatie in het proces zit. De natuur laat zich niet zomaar sturen :-)
Er is op het forum heel veel te vinden over opkweken...

LAM

Citaat van: Rinus op 19-04-2021  12:07 uIk heb het zo geleerd, maar appelsap is ook ongeveer 1040 en is steriel vanuit het pakje en dus ideaal om de gist op te starten. Ik heb geen wort op voorraad en een kleine hoeveelheid maken is niet praktisch, vandaar appelsap.
Gistvoeding gebruik ik niet meer, omdat ik niet het idee heb dat het niet zoveel toevoegt :weetniet:
Wel gebruik ik in een paar druppels olijfolie, voor de sterke bouw van de gist celwand.
Opkweken van gist is niet zo moeilijk, maar als je wilt gaan "tweaken" dan ben je wel heel wat kweekjes verder, ook omdat er sowieso veel variatie in het proces zit. De natuur laat zich niet zomaar sturen :-)
Er is op het forum heel veel te vinden over opkweken...
Hmm ik ga me er eens in verdiepen. Ik heb moutextract gekocht dus dan is het makkelijk om een kleine hoeveelheid wort te maken. Ik ga maar eens aan het experimenteren!

LAM

Goedemiddag,
Ik wil zaterdag een weizen gaan brouwen met opgekweekte gist. Ik ga straks een fles Franziskaner kopen en vroeg me af wat het beste tijdschema is om de gist op te kweken. Wanneer kan ik het best beginnen? En hoe lang moet ik de gistende fles en de starter laten staan tot gebruik? Kan ik de starter ook een paar dagen in de koelkast bewaren?
Ik heb voor de zekerheid ook nog een zakje korrelgist klaar liggen voor als het mislukt.

Groetjes LAM

seed7

Citaat van: LAM op 19-04-2021  16:47 uGoedemiddag,
Ik wil zaterdag een weizen gaan brouwen met opgekweekte gist.

Eerste stap, 48 uur, als de gist in de fles aanslaat.
Dan volume per stap vergroten zodanig dat de laatste stap tussen de 8 tot 10x uit komt.
Tweede stap ~24 uur
Daarna 12 - 18 uur per stap.
Begin vooral niet met met veel sap/wort in de fles.

Ingo

Derp

Geinig. Is er ergens een stappenplan voor opkweken uit de fles?

bastiaandalen

Ik hou zelf altijd het stappenplan van Jacques aan, die staat in het topic van z´n prijs van de La Trappa Quadrupel Kloon:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32051.msg488717.html#msg488717

Met appelsap beginnen en daarna steeds verder opschalen in principe. Eerste keer vond ik het nog best spannend maar het is echt goed te doen gelukkig!

Derp

Cool, heb ik notitie van gemaakt.

LAM

Citaat van: bastiaandalen op 19-04-2021  22:21 uIk hou zelf altijd het stappenplan van Jacques aan, die staat in het topic van z´n prijs van de La Trappa Quadrupel Kloon:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32051.0.html
Top!! Nooit kunnen vinden hahaha. Bedankt, hier kan ik wat mee :)

Woeka

Op de wiki staat ook nog wel eens wat :)

LAM

Citaat van: Woeka op 20-04-2021  09:48 uOp de wiki staat ook nog wel eens wat :)
Die had ik gelezen inderdaad. De omschrijving van Jacques was nog iets gedetailleerder. Dat is prettig want dan kan het nog iets minder snel fout gaan  :P

tdp

Citaat van: Rinus op 19-04-2021  11:06 uEn hoe kom je er dan precies achter tijdens het opkweken?
Ik start altijd met appelsap, daarna opschalen met DME (1040).

Begin- en eind SG meten van je giststarter. Wanneer je een lage vergistingsgraad hebt, kan het een specifieke bottelgist zijn, wanneer het een te verwachten vergistingsgraad heeft, is het waarschijnlijk gewoon de hoofdgist.

Rinus

Volgens mij lopen er 2 topics over hetzelfde onderwerp?!

Ik heb deze week ook een poging gewaagd om de Franziskaner gist op te kweken, er zat aardig wat depot in de fles. Maar na bijna een week nog steeds geen activiteit, ik vrees dat er ook hier geen leven in zit.

LAM

Citaat van: Rinus op 25-04-2021  12:06 uVolgens mij lopen er 2 topics over hetzelfde onderwerp?!

Ik heb deze week ook een poging gewaagd om de franciscaner gist op te kweken, er zat aardig wat depot in de fles. Maar na bijna een week nog steeds geen activiteit, ik vrees dat er ook hier geen leven in zit.
Ja ik denk het wel, ik wist niet zo goed meer waar ik het verloop van de opkweek nou moest delen 😅

hansHalberstadt

Ik heb die gist op schuine buis, een jaar of 25 geleden opgekweekt door iemand van ons gilde. Maar weet niet of het een bottelgist is. Ik heb er ooit een keer een weizen mee gemaakt maat die was niet heel byzonder. Daarom dit jaar niet meer overgeent. Maar heb nog wel de buis van vorig jaar misschien. die ka ik misschien nog wel reinkweken. Als iemand hem wil proberen kan ik wel wat opkweken en opsturen tegen kostprijs. 

Jacques

Citaat van: Rinus op 25-04-2021  12:06 uVolgens mij lopen er 2 topics over hetzelfde onderwerp?!

Samengevoegd...

Rinus

Citaat van: Jacques op 25-04-2021  23:29 uSamengevoegd...
Dankjewel Jacques, dat je dit allemaal zo goed bijhoud voor ons  :groots:

Jacques

Citaat van: Rinus op 26-04-2021  08:55 uDankjewel Jacques, dat je dit allemaal zo goed bijhoud voor ons  :groots:

Graag gedaan.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.