Bostel hergebruiken als filterbed

Gestart door LAM, 18-04-2021 12:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LAM

Hallo allemaal!
Gisteren heb ik een zak rijsthulzen gehaald omdat ik binnenkort een weizen en witbiertje wil gaan brouwen. Na twee brouwdagen ben je al met gemak door zo'n zak heen. Nu dacht ik, als ik weer een blond heb gebrouwen met een 100% pilsmout stort, is het dan niet mogelijk om de bostel goed te wassen in een bak water, te drogen in de oven en het dan de volgende keer als filterbed te gebruiken? Scheelt wat in de portemonnee én je kunt je ingrediënten hergebruiken in plaats van ze weg te gooien.
Benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes LAM

hopjesvla

Persoonlijk zou de hoeveelheid extra werk alleen al (nagelaten voor enige bijeffecten die misschien kunnen optreden) me er van weerhouden om dit te doen. Maar ben benieuwd naar real life ervaringen :)

Hoeveel rijsthulzen wil je eigenlijk gebruiken? In mijn laatste brouwsels heb ik ongeveer 3,5/4% gebruikt in de stort en dat lijkt een prima verhouding bij 50/50 pils/tarwe.

CeesM

Ik heb al 2x witbier gebrouwen met een 50/50 stort en nog nooit rijsthulzen gebruikt. Geregeld roeren doet wonderen.

LAM

Hmmm bedankt voor de tips! Ik ga zo'n 65% tarwe gebruiken dus ik doe er in ieder geval wel wat rijsthulzen in.

seed7

Bostel hergebruiken kan alleen direct, anders is m.i. het contaminatie risico te hoog. Het is een methode die wel eens bij roggebieren wordt gebruikt. De bostel blijft achter in de filterkuip en de gehele maisch van de rogge batch komt daar boven op. Moet je wel een aparte filterkuip gebruiken.

Ingo

thepsych

ik zou niet zoveel moeite doen. koop gewoon rijsthulzen. Met een kilo kan ik 2-3 keer vooruit. Als je 20 kilo koopt kost het geen drol meer. Heb je wel een grote zak in huis staan. Maar geen gedoe met drogen of extra filterbed.

De HaAn

ik heb een keer de bostel hergebruikt voor een alcohol arm bier was wel op dezelfde dag,
nadat ik een bier gebrouwen had de bostel in de filterkuip laten zitten heet water erop opwarmen tot de juiste themperatuur.
Daarna de kleine hoeveelheid mout storten en maischen en daarna filteren.
Was goed geslaagd maar hoe het werkt als je de bostel wil bewaren weet ik niet heb ik geen ervaring mee.

LAM

Bedankt voor de tips! Ik ga het gewoon met rijsthulzen doen denk ik haha

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.