Na dryhoppen bier toch bitterder?!

Gestart door Zeepoog, 17-04-2021 18:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zeepoog

Beste allen,
Ik heb heel wat topics in de diverse fora gelezen en kan eigenlijk nergens antwoord vinden op mijn bevinding.
Ik heb onlangs een kleine batch APA gebrouwen. Tijdens de vergisting de SG gemeten en even geproefd.
Een mooie smaak van een APA met een klein bittertje, zoals het hoort. Alleen nog de dryhop (Amarillo 2,4 g/l) voor een paar dagen en klaar.
Helaas, na de dryhop met pellets in een micromesh filter, blijkt het bier een onaangename bitterheid te hebben. Het lijkt een beetje op een samentrekkende bitterheid.
Wat is hier mis gegaan? (Of is het juist gegaan zoals het hoort maar heb ik een fout gemaakt!)

Amarillo Single Hop (Mini)
American Pale Ale

4.9% / 12.5 °P
Recept door
Greg Hughes

Volmout

Batchvolume: 5 L
Kooktijd: 60 min


Maischwater: 4.53 L

Spoelwater: 4.28 L / 10 L Heetwatertank water
Totaal water: 14.53 L
Kookvolume: 8.03 L

SG voor koken: 1.036


Kenmerken
Begin SG: 1.051

Eind SG: 1.014

IBU (Noonan): 39

BU/GU: 0.76

Kleur: 16 EBC


Maischen
Temperatuur — 65 °C — 60 min

Mash Out — 77 °C — 10 min


Mouten (1.104 kg)
994 g (90%) — De Swaen Ale — Graan — 7 EBC
110 g (10%) — Thomas Fawcett Pale Crystal Malt — Graan — 75 EBC

Hop (22 g)
5 g (30 IBU) — Amarillo 9.8% — Koken — 60 min

2 g (5 IBU) — Amarillo 9.8% — Koken — 15 min

3 g (4 IBU) — Amarillo 9.8% — Koken — 5 min

12 g — Amarillo (Bloemen) 9.8% — Koudhop — dag 6


Gist
0,5 pkg — Mangrove Jack's M44 US West Coast Yeast 73%

Vergisten
Hoofdvergisting — 18 °C — 6 dagen

Navergisting — 20 °C — 2 dagen

Lageren — 12 °C — 14 dagen


Carbonisatie: 2.4 CO2-vol

seed7

Moeilijk om de vinger op te leggen. Eerste gevoel, "een paar dagen". Dat kan resulteren in meer tannines in het bier en het samentrekkende mondgevoel. Dryhoppen doen ik steeds korter en koeler. ~18 uur @ 15C of koeler.

Dryhoppen verhoogt de bitterheid. Hap maar eens in een bel, die's bitter.

Ingo

Jacques

Citaat van: Zeepoog op 17-04-2021  18:05 uBeste allen,
Ik heb heel wat topics in de diverse fora gelezen en kan eigenlijk nergens antwoord vinden op mijn bevinding.
Ik heb onlangs een kleine batch APA gebrouwen. Tijdens de vergisting de SG gemeten en even geproefd.
Een mooie smaak van een APA met een klein bittertje, zoals het hoort. Alleen nog de dryhop (Amarillo 2,4 g/l) voor een paar dagen en klaar.
Helaas, na de dryhop met pellets in een micromesh filter, blijkt het bier een onaangename bitterheid te hebben. Het lijkt een beetje op een samentrekkende bitterheid.
Wat is hier mis gegaan? (Of is het juist gegaan zoals het hoort maar heb ik een fout gemaakt!)

Amarillo Single Hop (Mini)
American Pale Ale

4.9% / 12.5 °P
Recept door
Greg Hughes

Volmout

Batchvolume: 5 L
Kooktijd: 60 min


Maischwater: 4.53 L

Spoelwater: 4.28 L / 10 L Heetwatertank water
Totaal water: 14.53 L
Kookvolume: 8.03 L

SG voor koken: 1.036


Kenmerken
Begin SG: 1.051

Eind SG: 1.014

IBU (Noonan): 39

BU/GU: 0.76

Kleur: 16 EBC


Maischen
Temperatuur — 65 °C — 60 min

Mash Out — 77 °C — 10 min


Mouten (1.104 kg)
994 g (90%) — De Swaen Ale — Graan — 7 EBC
110 g (10%) — Thomas Fawcett Pale Crystal Malt — Graan — 75 EBC

Hop (22 g)
5 g (30 IBU) — Amarillo 9.8% — Koken — 60 min

2 g (5 IBU) — Amarillo 9.8% — Koken — 15 min

3 g (4 IBU) — Amarillo 9.8% — Koken — 5 min

12 g — Amarillo (Bloemen) 9.8% — Koudhop — dag 6


Gist
0,5 pkg — Mangrove Jack's M44 US West Coast Yeast 73%

Vergisten
Hoofdvergisting — 18 °C — 6 dagen

Navergisting — 20 °C — 2 dagen

Lageren — 12 °C — 14 dagen


Carbonisatie: 2.4 CO2-vol

Heb je de pH van je bier gemeten? Zo ja, wat was deze voor en na het koudhoppen?
Koudhoppen zorgt voor een verhoging van de pH. Bij een hogere pH kunnen de bitterstoffen onaangenaam overkomen.

Overigens ligt het aan de bitterheid van je bier of koudhoppen zorgt voor meer of zelfs minder bitterheid.
Zie het topic Invloed van koudhoppen op bitterheid bier - info Hopsteiner

Zeepoog

Nee helaas, geen pH metingen gedaan.
Mocht het zo zijn dat het aan de zuurgraad ligt, dus de pH wordt hoger (basisch), wat valt er dan nu nog aan te doen? En hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen?

Zeepoog

Citaat van: seed7 op 17-04-2021  23:14 uMoeilijk om de vinger op te leggen. Eerste gevoel, "een paar dagen". Dat kan resulteren in meer tannines in het bier en het samentrekkende mondgevoel. Dryhoppen doen ik steeds korter en koeler. ~18 uur @ 15C of koeler.

Dryhoppen verhoogt de bitterheid. Hap maar eens in een bel, die's bitter.

Ingo

Het lijkt inderdaad alsof er meer tannines zijn vrijgekomen. Die samentrekkende wrange smaakbeleving. Maar dat zou toch niet kunnen met hooguit drie dagen dryhop?
Zou het kunnen komen door de relatieve hoge temperatuur bij het dryhoppen tijdens de navergisting (rond de 20 graden C.)?
Zou het kunnen komen van de achtergebleven hopresten in het bier die toch door het filter zijn gegaan?

Jacques

Citaat van: Zeepoog op 18-04-2021  12:46 uNee helaas, geen pH metingen gedaan.
Mocht het zo zijn dat het aan de zuurgraad ligt, dus de pH wordt hoger (basisch), wat valt er dan nu nog aan te doen? En hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen?

Je kunt een klein beetje melkzuur toevoegen aan een monster en kijken of dit een positief effect heeft.
Daarnaast kun je bij een ander monster ook keukenzout toevoegen. Door het verhogen van de hoeveelheid chloride verandert de beleving van de bitterheid. Begin met een heel klein beetje (een paar korreltjes) en voeg daarna wat meer toe. Dit kan heel verrassende effecten hebben.

Een wrange bittere smaak door hoptoevoegingen voorkom je door het wort voor het koken op een pH van 5,0 tot 5,2 te brengen.
Een pH verhoging door het toevoegen van koudhop kun je niet voorkomen. Wat je wel kunt doen is zorgen dat de hopgift tijdens het koken niet een wrange bittere smaak geeft, hierdoor is meer ruimte voor een koudhopgift.

Zeepoog

Thanks Jacques,
Daar ga ik mee aan de slag.

LAM

Ik heb ook wel eens een veel te bitter bier gebrouwen. Na een paar maanden was ie al veel lekkerder. Heb hem uiteindelijk toch maar door de stoofpot gegooid maar de bitterheid werd wel minder. Misschien is ie in de herfst al wel een stuk lekkerder!

Mikel

Soortgelijke ervaring hier gehad.
Twee keer zelfs, bij twee verschillende IPA's. Ik gok dan dat dit misschien door het dryhoppen en pH waarde te maken heeft dan. Voor het bottelen leek er niks aan de hand en smaakte het bier heerlijk maar na 2 weken op fles was ie zo bitter dat je wangen samen trokken en dat je een droge mond ervan kreeg. Ik ben toch benieuwd wat het probleem is, las ergens ook iets over geoxideerde hop (?) maar ik weet niet of dat echt een ding is.

Nu na 4 maanden beginnen de bieren iets lekkerder te worden maar nog steeds niet zoals ze moeten zijn helaas.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.