Eerste poging Tripel

Gestart door Derp, 17-04-2021 09:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Derp

Hallo,

Vanmiddag gaan we onze eerste poging voor een Tipel doen. Doel is een mooie volle Tripel met een beetje een kruidensmaak erin.

  • Het kruidje willen we verkrijgen door T-58 te vergisten op 18 graden (hoger geeft meer banaan en weinig kruidige smaken hadden we begrepen). De starter is eergister al gemaakt en is mooi bezonken en klaar voor gebruik.
  • Het maischschema kon ik niet zo veel over vinden. Elders op internet werd dit schema gesuggereerd.
  • Om niet met een te hoog eind SG te eindigen werd op dit forum aangeraden om suiker toe te voegen en dat helpt mooi om aan een stevig begin SG te komen

We gaan om 5 uur vanmiddag brouwen. Suggesties en opmerkingen zijn welkom!

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptBrouwdouwers - Triple 2021
Brouwdatum
BierstijlTripel
Volume20.0 l
Begin SG1.079 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Rager)36 IBU
Brouwzaalrendement70.0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20.00 lNieuwkoops water
8.75 mlMelkzuur
7.71 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
24 mg/l15 mg/l102 mg/l211 mg/l87 mg/l46 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4.40 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC65.4 %
1.33 kgWhiteSwaen tarwemoutDe Swaen4 EBC19.8 %
1.00 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC14.9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62.0 °C1 min.20 min.3.5 l/kg
Stap 265.0 °C3 min.15 min.3.5 l/kg
stap 368.0 °C3 min.15 min.3.5 l/kg
Alfa-amylaserust71.0 °C3 min.15 min.3.5 l/kg
Uitmaischen78.0 °C10 min.5 min.3.5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
65.0 gSaazpellets3.4%60 min.35.6 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
6.00 gKorianderzaadspecerijkoken
5.00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
15.0 gSafBrew Specialty Ale (T-58)bovengist


vanderhoeve

Zal vast lekker worden, misschien nog een latere hopgift voor meer aromahop

Markie Mark

Ogenschijnlijk niet veel mis mee.
Moutstort is mooi.
Ik zou het maischschema versimpelen naar 30' @ 65°C, 30' @ 72°C en daarna 5' @ 78°C.
En niet alleen Saaz bitterhop pakken. Eerder 25 - 30 IBU uit de bitterhopgift halen en de laatste 10 uit een late 10' aromahopgift.
Succes zometeen!

trebvuister

Ik heb de T58 gebruikt in een dubbel, vergist op 19 graden en later verhoogd naar 20 graden
Inderdaad duidelijk peperige smaak, geen banaan

Derp

Dank allemaal! maischschema inderdaad versimpeld en zal de hopgift in 2 splitsen. Niet te veel aan het einde want een Tripel hoort niet heel erg veel hoparoma te hebben, maar iets is wel lekker natuurlijk.

Ik laat nog even weten hoe hij geworden is over iets meer dan een maandje!

Fractus

Ziet er goed uit, pas ook een tripel met de T-58 gebrouwen, is een prima biertje geworden! Moet ik nog maar een keer brouwen...

Wordt wel een latertje vandaag, als je pas om 5 uur begint ;)

seed7

Heel persoonlijk, ik zou die tarwemout er uit halen. Het maakt een bier weeïger, minder "kernachtig". Maar, zoals gezegd, persoonlijke smaak.

Ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 17-04-2021  23:09 uHeel persoonlijk, ik zou die tarwemout er uit halen. Het maakt een bier weeïger, minder "kernachtig". Maar, zoals gezegd, persoonlijke smaak.

Ingo

Ook mijn idee. Zelf zou ik ook de sinaasappelschil en koriander uit het recept halen.
Een tripel is toch wat anders dan een zwaar witbier, hoewel er zware witbieren als tripels verkocht worden...

Voor een kruidige smaak zou ik naast Saaz ook Hallertauer en Aurora gebruiken eventueel aangevuld met Ekuanot.
Alleen Saaz is een beetje saai...

Derp

Citaat van: Fractus op 17-04-2021  20:39 uWordt wel een latertje vandaag, als je pas om 5 uur begint ;)

Dat klopte helaas..

Citaat van: seed7 op 17-04-2021  23:09 uHeel persoonlijk, ik zou die tarwemout er uit halen. Het maakt een bier weeïger, minder "kernachtig". Maar, zoals gezegd, persoonlijke smaak.

Ingo
Oef.. misschien voor versie 2. Goed om te weten waardoor het komt, mocht ik het proeven.

Citaat van: Jacques op 18-04-2021  00:17 uOok mijn idee. Zelf zou ik ook de sinaasappelschil en koriander uit het recept halen.
Een tripel is toch wat anders dan een zwaar witbier, hoewel er zware witbieren als tripels verkocht worden...

Voor een kruidige smaak zou ik naast Saaz ook Hallertauer en Aurora gebruiken eventueel aangevuld met Ekuanot.
Alleen Saaz is een beetje saai...
Benieuwd of ik m ook saai ga vinden, zo ja dan kan ik er volgende keer op verder bouwen. Denk er overigens wel over om na de hoofdgisting een paar liter af te tappen en grapefruit toe te voegen als experimentje.

Nogmaals, laat het over iets meer dan een maand weten!

Takkie83

Wordt wel lekker hoor deze, gaat zo te zien richting Karmeliet. Geen klassieke tripel, wel heel lekker  :)

Ik zou hem minimaal drie weken laten gisten trouwens en op de fles heeft 'ie ook zeker minimaal 2-3 weken nodig, liever nog 2-3 maanden.

Bij een volgende keer kun je jezelf de moeite van een starter maken trouwens besparen met een korrelgist. Die 15 g had je er zo over uit kunnen strooien, desnoods gewoon de volledige twee zakjes.

Proost alvast!  :biersmile:

LAM

Als je wat kruidiger/zoetje wilt hebben kun je ook een kardemompeul meekoken. Ontzettend lekker!! Gaat wel snel overheersen dus echt maximaal 1 peul per 20 liter gebruiken. Echt een aanrader voor een eventuele volgende tripel.

Jacques

Citaat van: LAM op 18-04-2021  23:14 uAls je wat kruidiger/zoetje wilt hebben kun je ook een kardemompeul meekoken. Ontzettend lekker!! Gaat wel snel overheersen dus echt maximaal 1 peul per 20 liter gebruiken. Echt een aanrader voor een eventuele volgende tripel.

Je moet wel heel erg een liefhebber zijn van kardemom als je een hele peul mee laat koken. Een paar pitjes uit de peul is ruim voldoende...

Derp

Citaat van: Takkie83 op 18-04-2021  21:10 uWordt wel lekker hoor deze, gaat zo te zien richting Karmeliet. Geen klassieke tripel, wel heel lekker  :)

Ik zou hem minimaal drie weken laten gisten trouwens en op de fles heeft 'ie ook zeker minimaal 2-3 weken nodig, liever nog 2-3 maanden.

Bij een volgende keer kun je jezelf de moeite van een starter maken trouwens besparen met een korrelgist. Die 15 g had je er zo over uit kunnen strooien, desnoods gewoon de volledige twee zakjes.

Proost alvast!  :biersmile:
Bedankt!

De opmerking over korrelgist moet ik me eens op inlezen. Lees wel vaker dat een starter zinloos is maar ik vat dat niet echt, aangezien ik volgens bijv mrmalty toch echt te kort cellen had met een zakje van 11.5 gram. En starten cellen van een starter ook niet sneller op waardoor het risico van besmetting kleiner is?

Misschien wat off topic hier. :)

Citaat van: LAM op 18-04-2021  23:14 uAls je wat kruidiger/zoetje wilt hebben kun je ook een kardemompeul meekoken. Ontzettend lekker!! Gaat wel snel overheersen dus echt maximaal 1 peul per 20 liter gebruiken. Echt een aanrader voor een eventuele volgende tripel.

Zo veel ideeën! Gaat op de lijst.

Jacques

Citaat van: Derp op 19-04-2021  21:22 uDe opmerking over korrelgist moet ik me eens op inlezen. Lees wel vaker dat een starter zinloos is maar ik vat dat niet echt, aangezien ik volgens bijv mrmalty toch echt te kort cellen had met een zakje van 11.5 gram. En starten cellen van een starter ook niet sneller op waardoor het risico van besmetting kleiner is?

Het maken van een starter kan soms een averechts effect hebben. Dit is vooral het geval als je in verhouding heel veel korrelgist ent op een relatief kleine hoeveelheid wort. De beschikbare suikers zijn dan heel snel verbruikt waarna de gist zijn reservestoffen dient aan te spreken. Dat wil je niet want daardoor wordt de gist geremd in de aanmaak van nieuwe cellen.

Bij een tripel kan het niet zo veel kwaad om minder gist te gebruiken dan Mr Malty aanbeveelt. Je krijgt dan wat meer esters en dat past prima bij het smaakprofiel van deze bierstijl. Zorg er wel voor dat de gist voldoende mineralen en bouwstenen heeft. Dat kan door middel van het toevoegen van complexe gistvoeding maar ook door een zakje oude gist mee te laten koken met het wort. De inhoud van de kapot gekookte gistcellen dient dan als gistvoeding.
Belucht ook het afgekoelde wort door deze flink te laten kletteren. De zuurstof gebruikt de gist voor de aanmaak van onverzadigde vetzuren en sterolen. Hierdoor kan de gist zich vaker delen.

Derp

Citaat van: Jacques op 19-04-2021  21:37 uHet maken van een starter kan soms een averechts effect hebben. Dit is vooral het geval als je in verhouding heel veel korrelgist ent op een relatief kleine hoeveelheid wort. De beschikbare suikers zijn dan heel snel verbruikt waarna de gist zijn reservestoffen dient aan te spreken. Dat wil je niet want daardoor wordt de gist geremd in de aanmaak van nieuwe cellen.

Bij een tripel kan het niet zo veel kwaad om minder gist te gebruiken dan Mr Malty aanbeveelt. Je krijgt dan wat meer esters en dat past prima bij het smaakprofiel van deze bierstijl. Zorg er wel voor dat de gist voldoende mineralen en bouwstenen heeft. Dat kan door middel van het toevoegen van complexe gistvoeding maar ook door een zakje oude gist mee te laten koken met het wort. De inhoud van de kapot gekookte gistcellen dient dan als gistvoeding.
Belucht ook het afgekoelde wort door deze flink te laten kletteren. De zuurstof gebruikt de gist voor de aanmaak van onverzadigde vetzuren en sterolen. Hierdoor kan de gist zich vaker delen.
Wat is een relatief kleine hoeveelheid wort? Normaal gesproken maak ik een starter van 2 liter wort van 1.040 op 11.5 korrelgist. Sinds ik dat doe heb ik het idee dat de vergisting veel sneller op gang komt, maar ik heb geen verschillen gemeten en ik weet dat je jezelf soms voor de gek kan houden..

Toch het boek van Chris White over gist eens lezen..

Jacques

Citaat van: Derp op 20-04-2021  08:05 uWat is een relatief kleine hoeveelheid wort? Normaal gesproken maak ik een starter van 2 liter wort van 1.040 op 11.5 korrelgist. Sinds ik dat doe heb ik het idee dat de vergisting veel sneller op gang komt, maar ik heb geen verschillen gemeten en ik weet dat je jezelf soms voor de gek kan houden..

Toch het boek van Chris White over gist eens lezen..

Bij zo veel gist op zo weinig wort heeft elke gistcel niet zo veel te eten... Na een aantal uren zijn de suikers op. Als de starter meteen bij het brouwsel gaat is er niet zo veel aan de hand maar als dat langer duurt dan teert de gist in op zijn reservestoffen. In de korte tijd dat de starter actief is heb je niet zo veel vermenigvuldiging aan gistcellen.
Zoals ik al eerder schreef kun je ook zorgen voor een vermeerdering van de gistcellen door het wort te beluchten. Wanneer je voldoende korrelgist ent is beluchten niet nodig.

Derp

Deze tripel heb ik vandaag gebotteld. Hij bleef al geruim een week op 1.018 a 1.019 hangen.

Begin SG was overigens 1.072 en dat is wel grotendeels dankzij bijvoegen van suiker geweest aangezien we ons rendement niet haalden ondanks een naar mijn idee fijne schroot van 1.27 mm. We hebben daarbij ook een half uur langer gemaischt dan gepland maar dat mocht op den duur niet meer baten helaas.

Maar goed, vandaag dus gebotteld. SVG 73.6%, of dat voor T-58 normaal is moet ik nog even opzoeken. Heb hem vergist op 18 graden en na de hoofdgisting heb ik met een halve graad per dag de temperatuur opgeschroefd naar 22 graden. Daar heeft ie nu een week op doorgebracht waarna het SG niet meer zakte.

De kleur is prachtig, soort sinaasappelkleur maar dan iets minder verzadigd.

Geur tijdens hoofdgisting was niet zwavelachtig, wat ik wel verwacht had. Bij een monstername vorige week en bij het bottelen was wel duidelijk zwavel aanwezig. Het monster zelf in het buisje rook vorige week wel wat zwavelachtig, echter vandaag nniet meer dus denk dat de lucht van vandaag uit vat kwam en niet meer in het bier aanwezig is. 

Gebotteld met 7 gram suiker per liter. Weggezet in koelkast in de schuur, die zal zo'n beetje net onder de 20 graden schommelen met dit weer (stekker is eruit).

Ik laat over een week of 2 - 3 weten hoe hij is geworden!

Takkie83

Klinkt goed! Ben benieuwd hoe die smaakt straks  :biersmile:

Derp

OK! Vandaag 3 weken -1 dag op de fles. De proefnotities voor de kennisdeling.

Hij is geëindigd op een SG van 1.019 en met een start SG van 1.072 kom je dan op 7.15% alcohol uit.

Het bier is denk ik de berekende 9 EBC geworden en is licht troebel (had hem troebeler verwacht). Weinig depot op de fles overigens. Schuim is de eerste minuten mooi, kleine bellen, goede kraag, na 2 minuten zakt deze redelijk in en daarna blijft er vooral aan de rand schuim aanwezig maar komt het bier in het midden vrij. Zie ik bij veel bieren overigens. 

De geur is zeker Tripelachtig. Als ie koud is ruikt hij vrij zoetig en als het bier een beetje opwarmt komt ook een beetje de zoete sinaasappel naar voren. Best leuk.

Koolzuur: Hij is gebotteld met 5 g suiker per liter en dat resulteert in een matig koolzuurgehalte. Voor de stijl mag er zeker 7g/liter in.

Smaak:
Hij heeft veel body en komt wat zoetig over. Op zich niet erg maar ik zou hem eigenlijk droger willen hebben zodat ie een kleine bite geeft zoals bijvoorbeeld een Saison. Niet gek dat het bier zo overkomt overigens met het eind SG van 1.019. Het kruidje is wat mij betreft te afwezig. Als ie wat opwarmt krijg je wel wat meer het lichte kruidje mee, maar zou op zich wel meer uitgesproken mogen zijn. Ik weet niet of ik nou meer koriander zou toevoegen of dat ik het in een andere gist moet zoeken. Hij is vergist met T-58 op 18 graden tot na de hoofdgisting, laatste week opgevoerd met een halve graad per dag tot 22 graden. Dit moet volgens het forum resulteren in een kruidje, geen banaan (krijg overigens ook geen banaan mee dus dat klopt).

Al met al ben ik niet teleurgesteld . Denk dat deze vooral bij warm weer prima te drinken is.

Als ik het recept zelf zou aanpassen naar eigen smaak denk ik aan:
-Tikje meer koriander
-Andere gist met een uitgesprokener kruidje en hogere vergistingsgraad
-Simpeler maischschema om tot een lager eind SG te komen
-Haver toevoegen
-Meer bottelsuiker

LAM

Citaat van: Derp op 04-06-2021  16:46 u-Haver toevoegen
Mooi resultaat! Waarom wil je aan je volgende brouwsel haver toevoegen? Ik heb Jacques wel eens gehoord (nouja, zijn berichten gelezen) over dat haver veel vet bevat en dit de schuimstabiliteit verlaagt.

Jacques

Citaat van: LAM op 07-06-2021  16:04 uMooi resultaat! Waarom wil je aan je volgende brouwsel haver toevoegen? Ik heb Jacques wel eens gehoord (nouja, zijn berichten gelezen) over dat haver veel vet bevat en dit de schuimstabiliteit verlaagt.

Alles heeft zijn voors en zijn tegens...
Haver zorgt voor een zachtere smaak/mondgevoel. Dat kan passen in een zachte tripel zoals Karmeliet of Leffe tripel.

joenedu

Grappig, zondag zo'n beetje hetzelfde gebrouwen (maar dan met Pale Ale ipv pilsmout, ook een boel tarwe, wel een beetje haver, ook Saaz hop maar op het eind citra hop voor citrustonen, zelfde gist). Ik neem je tip over bottelsuiker mee.

Derp

Citaat van: LAM op 07-06-2021  16:04 uMooi resultaat! Waarom wil je aan je volgende brouwsel haver toevoegen? Ik heb Jacques wel eens gehoord (nouja, zijn berichten gelezen) over dat haver veel vet bevat en dit de schuimstabiliteit verlaagt.
Eigenlijk om een vrij willekeurige reden: ik zie dat het in veel tripelrecepten zit en wil het effect wel eens ervaren :) Zal ze dan verstijfselen door ze 40 min te koken en dan in het beslag te gooien.

Citaat van: joenedu op 08-06-2021  10:40 uGrappig, zondag zo'n beetje hetzelfde gebrouwen (maar dan met Pale Ale ipv pilsmout, ook een boel tarwe, wel een beetje haver, ook Saaz hop maar op het eind citra hop voor citrustonen, zelfde gist). Ik neem je tip over bottelsuiker mee.
Leuk! Goed idee ook de Citra hop... Zou misschien ook mooi zijn om toe te voegen in de hopstand of zelfs als koudhop.

joenedu

Citaat van: Derp op 08-06-2021  16:51 uLeuk! Goed idee ook de Citra hop... Zou misschien ook mooi zijn om toe te voegen in de hopstand of zelfs als koudhop.
Ik heb hem einde kook en in de hopstand toegevoegd, koudhop zou ook nog kunnen maar ik heb laatst ergens gehoord dat je die koudhop net zo goed in de hopstand kunt gooien. Ik heb ooit een tripel gebrouwen met Mosaic in de koudhop en dat was me daar een fruitige tripel geworden, het kán dus wel!

Jacques

Citaat van: joenedu op 09-06-2021  09:26 uIk heb hem einde kook en in de hopstand toegevoegd, koudhop zou ook nog kunnen maar ik heb laatst ergens gehoord dat je die koudhop net zo goed in de hopstand kunt gooien.


Mijn ervaring is dat je andere hopsmaak krijgt door een hopstand bij 80 ºC dan bij koudhoppen.  Dit komt waarschijnlijk doordat de hopolie myrcreen (de meest voorkomende hopolie) zeer vluchtig is. Bij 80 ºC verdampt er een belangrijke hoeveelheid.

Zie ook het interessante artikel The multisensory perception of hop essential oil: a review

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.