Hoe homogeen blijft wort?

Gestart door Ansius, 16-04-2021 16:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Bedoel je dat er laagje zich vormt in de overgangsgebied? Of komt er laagje bovenop? Bij het laatste komt dat doordat er voedingstoffen door diffusie naar boven zijn getransformeerd.

Verder laten de foto's zijn dat wort niet uitzakt maar zich verspreidt...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 27-04-2021  21:27 uBedoel je dat er laagje zich vormt in de overgangsgebied?
Het lijkt een soort dunne wolkenlaag van ca 1 mm dik op een hoogte van ca 70 ml. Vandaag voorzichtig helemaal gemengd. toen bleek dat die laag geen vlies was maar een soort troebel gedeelte maar wel vloeibaar. Maar uiteindelijk is de conclusie volgens mij wel dat diffusie te langzaam gaat om op te kunnen vertrouwen bij homogeen mengen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 27-04-2021  22:20 uHet lijkt een soort dunne wolkenlaag van ca 1 mm dik op een hoogte van ca 70 ml. Vandaag voorzichtig helemaal gemengd. toen bleek dat die laag geen vlies was maar een soort troebel gedeelte maar wel vloeibaar. Maar uiteindelijk is de conclusie volgens mij wel dat diffusie te langzaam gaat om op te kunnen vertrouwen bij homogeen mengen.

Dat ligt denk ik aan het verschil in viscositeit.

Als je druppel inkt in een glas laat vallen gaat de verspreiding sneller...

hans100w

De appelsap heeft na 4 dagen staan een homogene kleur en een homogeen SG, 1035. Dus appelsap blijft homogeen (vraag ik mij wel af waarom op het pakje staat "schudden voor gebruik")
Deze proef ga ik ook met wort van SG 1040 doen, ben benieuwd.



hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 27-04-2021  22:53 uDat ligt denk ik aan het verschil in viscositeit.

Als je druppel inkt in een glas laat vallen gaat de verspreiding sneller...
Als je dat wilt vergelijken dan moet je de inkt niet in het water laten vallen want da krijg je wervelingen waardoor het heel snel mengt. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 28-04-2021  18:08 uAls je dat wilt vergelijken dan moet je de inkt niet in het water laten vallen want da krijg je wervelingen waardoor het heel snel mengt.

Die wervelingen zijn een gevolg van het botsen van inkt op waterdeeltjes. De Brownse beweging doet de rest...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 28-04-2021  22:18 uDie wervelingen zijn een gevolg van het botsen van inkt op waterdeeltjes. De Brownse beweging doet de rest...
Zeker, maar wat is het punt wat je hier wilt maken? Het ging om jouw idee dat inkt een lagere viscositeit heeft dan wort, dus sneller diffundeert, maar nu betrek je er ook menging bij en dat menging werkt zal voor niemand een verrassing zijn.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 29-04-2021  14:08 uZeker, maar wat is het punt wat je hier wilt maken? Het ging om jouw idee dat inkt een lagere viscositeit heeft dan wort, dus sneller diffundeert, maar nu betrek je er ook menging bij en dat menging werkt zal voor niemand een verrassing zijn.

Het mengen gaat veel sneller door de lagere viscositeit. Het mengen gebeurt niet door te roeren maar door de Brownse beweging.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 29-04-2021  21:56 uHet mengen gaat veel sneller door de lagere viscositeit. Het mengen gebeurt niet door te roeren maar door de Brownse beweging.
Ok. Maar de referentie was suiker van normale sterkte (ca 1060) dus dat geeft denk ik goed aan hoe snel het diffundeert (vrijwel niet dus). En bv ook wat er gebeurt als je de suiker in je bottelvat niet goed doorroert.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 29-04-2021  23:05 uOk. Maar de referentie was suiker van normale sterkte (ca 1060) dus dat geeft denk ik goed aan hoe snel het diffundeert (vrijwel niet dus). En bv ook wat er gebeurt als je de suiker in je bottelvat niet goed doorroert.

Diffusie in een vloeistof gaat inderdaad niet erg snel als het gaat om een suikeroplossing. Goed doorroeren van bottelsuiker is daarom noodzakelijk. Het alternatief is de suikeroplossing niet te zwaar maken (lagere viscositeit) en daarover het jongbier hevelen. Door wervelwerking verspreidt de suiker zich zonder dat je hoeft te roeren.

hansHalberstadt


Ansius

Wat ik meet.
18,0 Brix boven en 17,0 Brix onder.

Zeg het maar.

Laat ik mijn dobber bij het afwassen breken zeg, gloeiende gloeiende ...

Heb dus geen referentie met dobber.

Homogeen of niet, ik meet anders.

Jacques

Citaat van: Ansius op 02-05-2021  17:20 uWat ik meet.
18,0 Brix boven en 17,0 Brix onder.

Zeg het maar.

Laat ik mijn dobber bij het afwassen breken zeg, gloeiende gloeiende ...

Heb dus geen referentie met dobber.

Homogeen of niet, ik meet anders.

Onder welke omstandigheden heb je gemeten?
Hoe heb je monsters genomen?
Heb je water bij het wort gegoten?
Hoe lang heeft het wort gestaan?

hansHalberstadt

Citaat van: Ansius op 02-05-2021  17:20 uWat ik meet.
18,0 Brix boven en 17,0 Brix onder.

Zeg het maar.
Er zit meer gist onderin dan bovenin en de suiker wordt dus vooral vanaf onderen omgezet, dus lagere concentratie?

Ansius

Na het koken vlam uit.
In 2 sessies hop er bij.
Eerste op 99 ºC, de tweede op 90 ºC.
Daarna af laten koelen tot 80 ºC.
Tijdsduur ongeveer 3/4 uur.

Vervolgens overhevelen naar ander vat.
Gemeten aan begin en gemeten op het eind.

Zelfde hoeveelheid in een glas.
Nog een keer gefilterd door een koffiefilter.
Gemeten met refractometer.   

Als laatste zo rap mogelijk gekoeld.


Het zit hem denk ik in de filterende werking van de hop bij hevelen.
Welke processen daar allemaal plaats vinden weet ik niet.
Overhevelen gaat zeer rap.
Binnen 2 minuten klaar.

Aanhechten aan bloemen?

Meest waarschijnlijk ik meet te onnauwkeurig.


Jacques

Citaat van: Ansius op 02-05-2021  22:07 uNa het koken vlam uit.
In 2 sessies hop er bij.
Eerste op 99 ºC, de tweede op 90 ºC.
Daarna af laten koelen tot 80 ºC.
Tijdsduur ongeveer 3/4 uur.

Vervolgens overhevelen naar ander vat.
Gemeten aan begin en gemeten op het eind.

Zelfde hoeveelheid in een glas.
Nog een keer gefilterd door een koffiefilter.
Gemeten met refractometer.   

Als laatste zo rap mogelijk gekoeld.


Het zit hem denk ik in de filterende werking van de hop bij hevelen.
Welke processen daar allemaal plaats vinden weet ik niet.
Overhevelen gaat zeer rap.
Binnen 2 minuten klaar.

Aanhechten aan bloemen?

Meest waarschijnlijk ik meet te onnauwkeurig.

Begrijp ik het goed dat het gaat om twee monsters die op een ander tijdstip genomen zijn?

Ansius

Citaat van: Jacques op 02-05-2021  22:30 uBegrijp ik het goed dat het gaat om twee monsters die op een ander tijdstip genomen zijn?

Daar zit maximaal 2 minuten tussen.
Temperatuur gelijk te weten 80 ºC.

Af laten koelen in het glas en gemeten bij 20 ºC.
(2 gelijke glazen met gelijk volume)

Jacques

Citaat van: Ansius op 02-05-2021  22:34 uDaar zit maximaal 2 minuten tussen.
Temperatuur gelijk te weten 80 ºC.

Af laten koelen in het glas en gemeten bij 20 ºC.
(2 gelijke glazen met gelijk volume)

Waren beide monsters gefilterd? Troebele wort kun je niet betrouwbaar meten met een refractometer.

hansHalberstadt

Citaat van: Ansius op 02-05-2021  22:07 uMeest waarschijnlijk ik meet te onnauwkeurig.
Dat zou zeker kunnen. Met de refractometer sluipen er snel meetfouten in
-bv hete druppels verdampen deels nog voordat je het glaasje kunt sluiten (je meet te hoog)
-je prisma is niet droog en er gaat water mengen met je monster (je meet te laag)
-je filtert en neemt te snel een druppel: je filter moet eerst verzadigd worden met wort anders is de concentratie die eruit komt anders dan weat erin komt.
-je filtert niet en ziet alleen een vage streep dus onduidelijk wat de werkelijke waarde is.   

Ansius

Wat ik probeer aan te geven is dat we (of ik dan toch) vaker iets meten wat niet klopt met de werkelijkheid.
Het moment, de omstandigheden, meetapparatuur, zuiverheid, en weet ik wat voor meer andere parameters.
De theorie en uitleg door door mensen met verstand van de materie is helder.
Wort is homogeen.

Wat me een beetje frusteert is dat ik anders meet.
Ik meet zo zuiver mogelijk en probeer zo veel mogelijk fouten uit te sluiten.

Het is allemaal niet zo erg, 17 of 18 Brix, een puntje of 4 in grammen per kubieke centimeter.

Een verklaring die ik nu voor waar aanneem is dat de hogere meting door onzuiverheid onjuist is vanwege toch wat meer troebelheid bij de start van overhevelen.


Een ander punt is, dat gezien ik het soortelijk gewicht schijnbaar niet juist meet, hoe juist mijn andere metingen zijn.

Daar zit een topic in.

Hoe juist meten wij?

hansHalberstadt

Citaat van: Ansius op 03-05-2021  19:46 uWat ik probeer aan te geven is dat we (of ik dan toch) vaker iets meten wat niet klopt met de werkelijkheid.

Wat me al opvalt is dat je de moeite neemt om zowel boven als beneden te meten. Zelf heb ik dat voor zover ik weet nog nooit gedaan omdat ik ervan uitga dat beiden hetzelfde zijn. Soms ga je (ik) dus al uit van veronderstellingen die al niet kloppen. Zolang er niet iets heel verkeerd gaat is dat ook niet erg. Maar als je dan tegen zoiets aanloopt dan wil je het toch snappen.
Ook de software die ik gebruik om refractometer metingen om te rekenen naar SG kloppen nooit helemaal en hoe dat komt is lastig te achterhalen. Dus zelfde verhaal daar.   

beermenke

Citaat van: hansHalberstadt op 03-05-2021  20:56 uWat me al opvalt is dat je de moeite neemt om zowel boven als beneden te meten. Zelf heb ik dat voor zover ik weet nog nooit gedaan omdat ik ervan uitga dat beiden hetzelfde zijn. Soms ga je (ik) dus al uit van veronderstellingen die al niet kloppen. Zolang er niet iets heel verkeerd gaat is dat ook niet erg. Maar als je dan tegen zoiets aanloopt dan wil je het toch snappen.
Ook de software die ik gebruik om refractometer metingen om te rekenen naar SG kloppen nooit helemaal en hoe dat komt is lastig te achterhalen. Dus zelfde verhaal daar.   
Laat ik vooral vooropstellen dat ik geen commentaar heb op voorgaande berichten en zeker niet op zij die op hun manier wat willen meten.

Voor me zelf vraag ik me af hoe zinvol het is om te weten en wat je er mee opschiet.
Ik meet zelf uiteraard ook maar alleen begin en eind en met ispindel.
Mijn redenering is, het is wat het is. Begin sg is een richtlijn en belangrijk vind ik dat ie uitgegist is en met een gerust hart kan bottelen. Verder.het eindresultaat van een lekker bier is mijn doel.
Kortom, wat kun je er aan veranderen en wat wordt er beter van?

hansHalberstadt

Citaat van: beermenke op 03-05-2021  21:42 uKortom, wat kun je er aan veranderen en wat wordt er beter van?
Bv voor een IPA wil je de dryhop zo laat mogelijk toevoegen eigenlijk net voordat de gisting ten einde is. idem voor een tripel met late suikergift. Het volgen van de gisting via metingen is voor mij dan wel een uitkomst. en ook bv om te zien of een gisting dreigt vast te lopen of erg traag gaat of juist snel. evt kun je dan nog ingrijpen met bv temperatuur

Ansius

Citaat van: beermenke op 03-05-2021  21:42 uKortom, wat kun je er aan veranderen en wat wordt er beter van?

Met die gedachte weinig.

Ter overweging.
Behandelen van water.
Bv bij maischen.
Corrigeren na meting.
Dan is het toch handig dat de meting klopt.

U heeft gelijk dat het voor mijn bier weinig uit maakt.
Dat is overgens niet de reden het topic.

.



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.