Startdensiteit T-58

Gestart door leo18, 14-04-2021 21:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

leo18

Door een redeneerfout kwam ik afgelopen zondag op een startdensiteit van 25 Brix wat denk ik omgerekend overeen komt met 1,105
Daar heb ik T-58 aan toegevoegd en mijn vat stond al na enkele uren te pruttelen. Maar nu vraag ik me af, kan die gist zo'n hoge densiteit aan? Iemand ervaring daarmee?

Sjoerd

In zekere zin kan hij dat wel, gaat gewoon een vergistingsgraad van 70% halen (als het geen volmout is), maar je komt dus wel op een eind SG van net boven de 1030, wordt dus wel een dik en zoet bier

Snelbier

T58 zal dicht tegen zijn alcoholtolerantie komen, kan het uitgisten remmen.
Hangt ook af van hoeveelheid gist (meer is in dit geval beter) en voedingsstoffen in het wort ivm uitputting..
Probeer de gist gaande te houden, oa door temperatuur constant of langzaam stijgend tijdens hoofdgisting en beetje warm uitgisten.
Als je pech hebt blijft de boel op 9% alcohol hangen en heb je veel restsuikers door onvolledige vergisting.
Houd er ook rekening mee dat je bottelgist nodig zal hebben.  Er zal weinig actieve gist over zijn als je gaat bottelen.
Succes,  Snelbier.

leo18

Het is een volmout.
Heb 20 gram gist toegevoegd aan iets tussen 18 en 20 liter wort, dus dat zou ruim voldoende moeten zijn. De gist toegevoegd bij +/- 24°C en in een ruimte op 18°C op gang laten komen. Daarna bij 12 °C rustig verder laten gaan. Staat nu op 15 °C en naar het einde toe ga ik richting 18 à 20°C
Ik zou het graag zonder bottelsuiker willen proberen (zoals steeds)
Beetje zoet vind ik niet erg, mijn grootste angst was dat hij niet zou hergisten-op-fles.

biking rebel

Citaat van: leo18 op 15-04-2021  20:47 uHet is een volmout.
Heb 20 gram gist toegevoegd aan iets tussen 18 en 20 liter wort, dus dat zou ruim voldoende moeten zijn. De gist toegevoegd bij +/- 24°C en in een ruimte op 18°C op gang laten komen. Daarna bij 12 °C rustig verder laten gaan. Staat nu op 15 °C en naar het einde toe ga ik richting 18 à 20°C
Ik zou het graag zonder bottelsuiker willen proberen (zoals steeds)
Beetje zoet vind ik niet erg, mijn grootste angst was dat hij niet zou hergisten-op-fles.

Waarom zo laag gaan zitten met de temperatuur? De T-58 is een bovengist.

hansHalberstadt

Met zo'n zware wort zou ik niet te laag gaan zitten in temperatuur. Zeker als je niet hel veel gist hebt geënt. 18-20 graden bij start gisting en na de gistingspiek op dag 2 de temperatuur langzaam verhogen richting 22 graden. Bij sommige gisten heb je hogere temperatuur nodig als de gist het moeilijk heeft. 12-15 is echt te laag lijkt mij.

Snelbier

Citaat van: leo18 op 15-04-2021  20:47 u.. Ik zou het graag zonder bottelsuiker willen proberen (zoals steeds)
Beetje zoet vind ik niet erg, mijn grootste angst was dat hij niet zou hergisten-op-fles.
Bedoel je echt bottelen zonder bottelSUIKER of bottel-GIST..
Bottelen zonder extra suiker kan in theorie, maar geeft veel risico's en wordt daarom zelden gedaan, voor zover ik weet.
BottelGIST zou je als proef kunnen weglaten, met alleen risico op dood bier.
Proost, Snelbier.

leo18

De fabrikant raadt een vergistingstemperatuur aan van 15 tot 20°C, maar her en der lees ik dat vergisting vanaf 12°C mogelijk is en de eerder hogere temperaturen af te raden ivm vorming van hogere alcoholen en esters die niet iedereen kan waarderen. Vandaar dacht ik laag te beginnen en stilaan naar 20°C te evolueren.
Om de densiteit wat te verlagen dacht ik er aan van misschien een liter water toe te voegen of vinden jullie dat een slecht idee?

Ik bedoelde inderdaad zonder bottelgist, niet zonder bottelsuiker!

seed7

Citaat van: leo18 op 16-04-2021  20:07 uDe fabrikant raadt een vergistingstemperatuur aan van 15 tot 20°C, maar her en der lees ik dat vergisting vanaf 12°C mogelijk is
[...]
Om de densiteit wat te verlagen dacht ik er aan van misschien een liter water toe te voegen of vinden jullie dat een slecht idee?

Als de gist is wat ik denk dat het is dan is koele gisting een enkel probleem. Gewoon kijken wat er gebeurt.

Dat water toevoegen was een goed idee geweest ca. 12 uur na aanvang gisting. Dan had je koud water kunnen nemen en had de gist de zuurstof graag gebruikt. Nu je al een stuk verder ben zou ik het gewoon op z'n beloop laten en het eind resultaat nemen zoals het is. Als het heel hoog eindigt kun je het eventueel versnijden met een jongbier dat net aan de hoofdgisting begint.

Ingo

Jacques

Citaat van: Snelbier op 16-04-2021  07:12 uBedoel je echt bottelen zonder bottelSUIKER of bottel-GIST..
Bottelen zonder extra suiker kan in theorie, maar geeft veel risico's en wordt daarom zelden gedaan, voor zover ik weet.
BottelGIST zou je als proef kunnen weglaten, met alleen risico op dood bier.

Mijn jarenlange ervaring heeft mij geleerd dat het toevoegen van bottelgist niet nodig is als je niet te lang wacht met het bottelen van je bier nadat de vergisting is afgerond. Met niet te lang bedoel ik maximaal 7 tot 10 dagen. Ligt ook een beetje aan de zwaarte van je bier. Bij hele zware bieren heb veel eerder bottelgist nodig dan bij minder zware bieren.

Jacques

Citaat van: leo18 op 16-04-2021  20:07 uDe fabrikant raadt een vergistingstemperatuur aan van 15 tot 20°C, maar her en der lees ik dat vergisting vanaf 12°C mogelijk is en de eerder hogere temperaturen af te raden ivm vorming van hogere alcoholen en esters die niet iedereen kan waarderen. Vandaar dacht ik laag te beginnen en stilaan naar 20°C te evolueren.
Om de densiteit wat te verlagen dacht ik er aan van misschien een liter water toe te voegen of vinden jullie dat een slecht idee?

Als je bij zulke lage temperatuur een bovengist wilt laten werken moet je meer gist enten om te zorgen dat je vlotte vergisting krijgt. Zelf zou ik niet lager gaan dan 15 ºC. De hoge alcoholen en esters maken onderdeel uit van het smaakprofiel van de gist...

seed7

Citaat van: Jacques op 17-04-2021  22:46 ulage temperatuur

Dit kon wel eens een hybride zijn die goed met lage temperaturen overweg kan, net als de Chimay- en Westmallegisten. Het is lastig om hier over een definitief ja-woord te krijgen.

Los daarvan, ja, meer gist bij lage temperaturen.

Ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 17-04-2021  23:17 uDit kon wel eens een hybride zijn die goed met lage temperaturen overweg kan, net als de Chimay- en Westmallegisten. Het is lastig om hier over een definitief ja-woord te krijgen.

Los daarvan, ja, meer gist bij lage temperaturen.

Ingo

Ik schrijf niet dat de T-58 niet werkt bij 12 ºC...
Maar omdat je bij 12 ºC de gist wilt laten werken heb je minstens 2 keer zo veel gist nodig dan normaal. Dat is een punt om in de gaten te houden. De vergisting gaat wat beter bij een temperatuur zoals de fabrikant aangeeft.

leo18

7 dagen na de brouwdag zat ik op een SG van ongeveer 1,027 maar hij blijft wel heel rustig pruttelen.
Ik blijk ongeveer een 16 liter over te houden en had daar zo 'n 20 gram korrelgist voor gebruikt, dus vermoedelijk toch wel genoeg (in theorie te veel)
Bottelen doe ik bijna steeds ongeveer 3 weken na de brouwdag, en steeds zonder bottelgist. Bij zwaardere bieren duurt het vaak wel 3 of 4 weken vooraleer er genoeg koolzuur in de flesjes zit, maar heb al jaren geen problemen met hergisting, ook niet met andere korrelgisten.

Snelbier

Zo te zien vergisting netjes afgemaakt, SVG~74%.  En nog actief gist..
Bottelsuiker   BottelGIST lijkt inderdaad overbodig.  Proost,  Snelbier
   Aangepast: suiker moet GIST zijn. Suiker blijft wél nodig

leo18

De tussentijdse meting was blijkbaar niet erg accuraat (onduidelijk beeld in de refractometer), vandaag zat ik na 3 weken gisten op 1,034 (gemeten met refracto én met hydrometer) en daarbij gebotteld, dus dat wordt inderdaad een zoet blond biertje

beermenke

Citaat van: Snelbier op 21-04-2021  08:01 uZo te zien vergisting netjes afgemaakt, SVG~74%.  En nog actief gist..
Bottelsuiker lijkt inderdaad overbodig.  Proost,  Snelbier
Wellicht volg ik het niet, wanneer bottelsuiker overbodig?

Snelbier

Citaat van: beermenke op 02-05-2021  22:05 uWellicht volg ik het niet, wanneer bottelsuiker overbodig?
Foutje, en nog een beste ook..
Moest bottel-GIST zijn!  Suiker is altijd nodig voor hergisting.
Proost, Snelbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.