Zelf gemaakte verwarmde roerder

Gestart door thepsych, 14-04-2021 15:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thepsych

Even een update na de melding dat het met de 2 liter erlenmeyer allemaal wat moeilijker ging.
Hier is een filmpje van het voldoende functioneren van het apparaat met een vlo van 3/4 cm in water met de oude magneten configuratie, twee tegenover elkaar:
https://thepsych111.stackstorage.com/s/A7HNJm6U57yQg3mg

Hier een foto van de nieuwe configuratie vergelijkbaar met de Spaanse versie met in totaal 8 magneten, van N35 en N45 op elkaar.



Filmpje van  deze werkende versie, 4x2 met water. Gaat wel beter dan voorheen. Je moet hoe dan ook de vlo boven de magneten brengen en de ventilator op langzaam zetten. Ik doe dat door de erlenmeyer schuin op het midden te zetten en dan hoorje en zie je dat ie m pakt en dan langzaam de erlenmeyer  naar het midden bewegen.
https://thepsych111.stackstorage.com/s/fkSRleJcLHhz7qNo

Waarom had ik nou zo'n problemen met de giststarter. Misschien een vloeistof met meer weerstand/visceuzer? Vloeistof gemaakt en verdikt met maizena, gekookt. Ook daar doet de verbeterde constructie het prima. Zie filmpje.

https://thepsych111.stackstorage.com/s/kpvYEwEofNiX9sZt

Conclusie: het gaat zeker werken. Voorwaarde is voldoende magneten. Kijk eens bij de Magneetgigant, stuurt voor weinig geld op, en neem wat reserve . Hoe hoger de N waarde hoe beter. En ik denk dat een schijfje van 15 mm toch beter werkt dan 10 mm.  En bestel er ook eentje om aan een klein staafje vast te maken met secondelijm  om de vlo uit de erlenmeyer te halen. Ik giet alles door een zeefje als ik de starter in het vat giet om de vlo niet in het vat te krijgen. Al blijft ie meestal wel zitten....
Ook schat ik in dat een langere vlo ook beter blijft zitten, maar.. dan wordt de weerstand in de vloeistof weer groter en wordt de belasting voor de ventilator groter.
Nu ik dit schrijf zit ik te denken dat de magneten 2 aan 2 misschien beter niet te ver van elkaar moeten zitten: als de vlo naar de ene kant trek van het duo van magneten komt ie weer wat verder van het andere duo van magneten te zitten en loopt ie misschien makkelijker uit de pas. Ik denk dus dat er per lengte van vlo een optimale afstand is. Theoretisch moet de vlo midden in het magnetische veld gaan zitten, dus maakt misschien toch niet zo veel uit. Maar laat weten als je andere overwegingen hebt.

LAM


thepsych

Even een update over de zelfgemaakte verwarmde roerder. Ik heb een aanpassing gemaakt door nu 4 magneten te gebruiken. Van de magneet gigant, 15x3 mm N52. Zo nodig plak je er nog een klein magneetje bovenop maar was bij mij niet nodig. Magneten heb ik in een rechthoek aangebracht, wat dichter bij elkaar als voorheen waardoor er vermoedelijk in het centrum van die rechthoek meer magnetische kracht is.  Het korte been is 3,2 cm het lange been 3.6 cm, gerekend vanuit centrum van de ronde magneten. ik heb het in de experimentele fase aangebracht door wat uithollingen uit het piepschuim te halen en daaroverheen een plaatje met grijze tape te plakken.  Let er op dat hoe meer gewicht de ventilator moet bewegen hoe langzamer ie gaat lopen. Zorg ook dat de bovenkant niet tegen de verwarming/deksel aan komt maar dat is logisch denk ik.
Hij werkt nu goed, niet meer geprobeerd met een verdikte vloeistof, maar heb alle vertrouwen dat het daar ook mee lukt.

Ik zag overigens dat de roerders uit China maar 12 cm in doorsnede zijn, en dat is vrij klein voor een twee liter erlenmeyer.

Hierbij nog een filmpje en foto



Filmje afspelen/downloaden: https://thepsych111.stackstorage.com/s/eOn85tQGakxgvSKF

LAM

Bedankt! Ik heb er het volste vertrouwen in! Ik heb 5 magneetjes van Ali dus dat gaat goed komen. Bedankt voor alle info!

hansHalberstadt

Ik vraag me af of magneetjes gemonteerd op een cirkel nut heeft. Alleen de magneetjes die binnen een paar mm van de roervlo zitten kunnen een bijdrage leveren aan de krachten om de roervlo op zijn plek te houden. En dan aan de ene kant noord boven en de andere kant zuid boven.

thepsych

Citaat van: LAM op 04-05-2021  20:35 uBedankt! Ik heb er het volste vertrouwen in! Ik heb 5 magneetjes van Ali dus dat gaat goed komen. Bedankt voor alle info!

Ik had eerst magneetjes van ebay , ik denk 9 mm doorsnede en 2 mm dik, maar die waren veel minder sterk dan die van de genoemde magneet shop. Daarvan kon ik de magneetjes soms niet van elkaar krijgen!! Als je ze te hard tegen elkaar laat klappen zijn ze zelfs kapot!!

Alles hang natuurlijk af van de afstand tot  de roervlo. In mijn systeem heb ik nog wat isolatie onder de verwarming zitten waardoor de afstand natuurlijk vergroot wordt tot de roervlo. In geval van nood kun je die weg halen om het dichter bij elkaar brengen, maar zak de verwarming minder efficient werken.
Gisteren nog 2 liter water in de keuken (20 graden) van 18 graden in ongeveer 3/4 uur op 22 gebracht. Dus t werkt prima. 

thepsych

Citaat van: hansHalberstadt op 05-05-2021  04:34 uIk vraag me af of magneetjes gemonteerd op een cirkel nut heeft. alleen de magneetjes die binnen een paar mm van de roervlo zitten kunnen een bijdrage leveren aan de krachten om de roervlo op zijn plek te houden. en dan aan de ene kant noord boven en de andere kant zuid boven.

De roervlo heeft ook een plus en min zeg maar. Door nu in een rechte lijn of rechthoek  ook een plus en min/magnetisch veld te creëren gaat die roervlo zich centreren in de rechthoek en door het draaien wordt ie meegenomen. Door de vier magneten niet te ver uit elkaar te zetten versterken ze elkaars veld.

Overigens heb ik toevallig net een PM naar je gestuurd.

Brouwerij De Stichting

Heb deze ooit gemaakt met een paar simpele lego magneetjes:
http://www.experimenten.nl/magneetroerder.html
Deed het altijd prima. Weliswaar zonder verwarming wat het iets gecompliceerder maakt natuurlijk. Commerciële verwarmde roerders hebben volgens mij meestal een verwarmingsspiraal om de magneten heen.

thepsych

Citaat van: Brouwerij De Stichting op 05-05-2021  21:43 uHeb deze ooit gemaakt met een paar simpele lego magneetjes:
http://www.experimenten.nl/magneetroerder.html
Deed het altijd prima. Weliswaar zonder verwarming wat het iets gecompliceerder maakt natuurlijk. Commerciële verwarmde roerders hebben volgens mij meestal een verwarmingsspiraal om de magneten heen.

Ja is inderdaad nog simpeler dan de mijne. Die ik overigens ook maar gekopieerd heb van DIYhomebrewers. Verwarmingsdraad rondom de fan voor verwarming is ook een idee!! Dan hoeven de magneten niet zo strek te zijn. Mijn opzet maakt het allemaal wel wat regelbaarder en dan kan de voeding constant zijn. Volgende roerder wordt misschien wel met warmtedraad!!

LAM

Zo! Die van mij is ook af. Bedankt voor het delen van alle linkjes en uitleg. Heb hem trouwens ook maar een mooi kleurtje gegeven en er een stekkertje aan gedaan, waardoor de voeding er ook af kan. Dat idee van de thermometer aan de buitenkant werkt ook top. Ik heb trouwens 8 magneetjes er in zitten. 4 x 2 op elkaar.




thepsych

Ziet er fantastisch uit!!
Heb je hem gespoten in die kleur gespoten? Werkt ie goed?
Overigens heb ik ook een "afkoppelbare voeding" is inderdaad wel zo handig...

LAM

Citaat van: thepsych op 21-05-2021  18:26 uZiet er fantastisch uit!!
Heb je hem gespoten in die kleur gespoten? Werkt ie goed?
Overigens heb ik ook een "afkoppelbare voeding" is inderdaad wel zo handig...
Hij werkt prima! Ik dnk wel dat de magneetjes te sterk zijn, want het draaien gaat niet zo snel. Het kleurtje heb ik er op gespoten.
Die koppelstukjes zijn trouwens maar een paar cent per stuk. Echt het geld en de moeite waard!

Derp

Heb er vrijdag ff gauw eentje geknutseld met een sigarendoosje, pc ventilator, 2 magneten van ons magneetveld geplukt en met een potmeter.

Zoals in dit filmpje, en dan nog niet eens met de verbeteringen die hij voorstelt:

Al met al een euro of 2 aan materiaal, de rest was afval. Eerste starter ermee gemaakt, ging top! Mooie kolk die lucht naar binnen trekt. Truc is om een kleinere roervlo te gebruiken, dan draait ie er niet af en hij trekt nog steeds makkelijk een kolk.

Geen verwarming in mijne, maar daar zie ik eerlijk gezegd toch het nut niet zo van.

Die afneembare stekker is een topidee. Ga ik ook doen. Ik vind het wel geinig dat het er uit ziet als een sigarendoos en als ik de voeding er helemaal in kan doen is dat wel geinig. Toevallig een linkje naar het type connectortje dat je gebruikt hebt?

LAM

Citaat van: Derp op 23-05-2021  09:32 uToevallig een linkje naar het type connectortje dat je gebruikt hebt?
https://nl.aliexpress.com/item/32990194795.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.6bae4c4dXYtsDQ
Deze. En dan heb je de female versie nodig.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.