Bottelsuiker doseren met automatisch hervullende injectiespuit

Gestart door Derp, 11-04-2021 14:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arjen1969

CiteerJep, deed ik eerst ook, maar had zo het idee dat ik meer zuurstofinslag had (zijn ellenlange discussies over, veel zeggen dat die er bijna niet is als je het rustig via de wand in de emmer laat lopen, maar aan de andere kant heb je ook brouwers die super obsessief elk beetje zuurstof voorkomen en zelfs de kopruimte van een flesje een stootje CO2 geven).

Maar mijn grootste reden hiervoor: ik probeer tijd te sparen door geen extra hevelstap en schoonmaak van een extra emmer te hebben. Die tijdsparing is er niet als je per flesje moet rommelen met de dosering, tenzij je dus zoiets als dit doet.

Offtopic.. ik denk dat ik over een tijdje waarschijnlijk overstap op vaten. Ben mezelf al aan het ompraten om de uitgave te doen en de ruimte in de schuur te maken. :lol:

Ik gebruik een afvulpijpje met zo'n klepje onderin. Alleen de eerste fles (kan) daardoor wat extra zuurstofinslag hebben, maar alle ander 55-60 flessen die ik normaal gesproken vul blijven vrij van zuurstof bij bottelen.

Rinus

Citaat van: Rinus op 12-04-2021  14:27 uIk heb zojuist deze besteld https://nl.aliexpress.com/item/4000270178535.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.20924c4dZ615na

Omdat ik dit ook wil gaan proberen.
Hij is (al) binnen, ziet er goed en degelijk uit, inderdaad instelbaar tussen 0 - 10 ml. (moest hem wel grondig ontvetten, maar hij is nu klaar voor gebruik (volgens de gebruiksaanwijzing mag je zelfs kokend water erdoorheen spoelen...
Binnenkort moet ik nog ca 16 L bottelen, dan probeer ik hem voor het eerst uit.

thepsych

Heb gisteren deze besteld.

https://nl.aliexpress.com/item/4001241470934.html?spm=a2g0o.cart.0.0.22dc3c00O1hjEc&mp=1

Eentje met 5 ml, omdat ik meestal maar 3 ml toevoeg. Denk nog na hoe ik het suikervloeistofflesje aan de fles vast kan maken. Dan wordt het één hand bedrijf. Lijkt me handiger

Als ik hem binnen heb en gebruikt heb zal ik melden hoe het bevalt.

Derp

Citaat van: thepsych op 22-04-2021  14:45 uHeb gisteren deze besteld.

https://nl.aliexpress.com/item/4001241470934.html?spm=a2g0o.cart.0.0.22dc3c00O1hjEc&mp=1

Eentje met 5 ml, omdat ik meestal maar 3 ml toevoeg. Denk nog na hoe ik het suikervloeistofflesje aan de fles vast kan maken. Dan wordt het één hand bedrijf. Lijkt me handiger

Als ik hem binnen heb en gebruikt heb zal ik melden hoe het bevalt.
Zit daar ook over te denken maar nog geen idee hoe.

Rinus

Citaat van: thepsych op 22-04-2021  14:45 udenk nog na hoe ik het suikervloeistofflesje aan de fles vast kan maken. dan wordt het één hand bedrijf. Lijkt me handiger
De spuit zuigt zelf de vloeistof aan, dus als je ervoor zorgt dat het slangetje in de suikeroplossing zit dan kan je gewoon met een hand de suikeroplossing toevoegen.
Ik heb wel gezien dat er 2 terugslag klepjes in zitten.
- Een bij de uitgang (aan de "naald" kant)
- Een bij de ingang waar het slangetje op gemonteerd wordt
Er is dus allemaal wel goed over nagedacht (waarschijnlijk om te voorkomen dat er lucht geïnjecteerd wordt bij het inenten van vee. Precies wat wij allemaal nodig hebben.

Derp

Deze opmerking werd net gemaakt in een ander topic en is relevant voor hier. Weet niet of Robert1968 zelf een notificatie krijgt op deze manier maar wilde het EasyBrew bucket topic niet vervuilen.

Aanleiding was dezelfde opmerking die aanleiding was voor mij om dit topic te maken: het kunnen overslaan van de bottelemmer met alle zuurstofinslag en extra schoonmaakwerk van dien.

Citaat van: Robert1968 op 26-04-2021  13:47 uGoed idee, maar dan overweeg ik eerder een verstelbare pipet met plastic pipettips die je na gebruik kunt weggooien of eenvoudig schoonmaken voor hergebruik.
Geen gehannes met suikeroplossing via een slangetje aanzuigen of moeten schoonmaken van de spuit.

Bv. deze (1-5 ml versie met 20 tips, circa 19 EURO incl. verzending): https://nl.aliexpress.com/item/10000418229872.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.613212e6j0l73d&algo_pvid=null&algo_expid=null&btsid=2100bb4a16194373432374353e2d29&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Ik heb er net één besteld.

Hoewel het mij persoonlijk minder handig lijkt (extra handeling omdat je telkens je suikeroplossing aan moet zuigen) vinden anderen dit wellicht ook handiger dan bovenstaand gelinkte apparaatjes met het aanzuigslangetje. Alles om het bottelen minder vervelend te maken, he. :)

Robert1968

Goed dat je het bericht in dit topic hebt geplaatst.

Met een chemische achtergrond ben ik gewend met pipetten te werken. Het aanzuigen (bv. direct vanuit een steelpannetje met de (gekookte) suikeroplossing) en vervolgens het toevoegen aan de fles is een zeer snelle handeling. Maar goed, het is wel één die je bv. 70x achter elkaar moet maken.

Rinus

Vandaag de spuit voor het eerst gebruikt, echt een geweldige (suiker)oplossing!  :)
Ik ben er erg blij mee, geen gedoe meer met suikerklontjes die net niet door de hals van de fles passen.
Ik heb steeds eerst 24 flesjes gevuld (nog geen dop, dus staan ze wel even open).
Vervolgens 24 x suikeroplossing ingespoten, dat geeft een schuimkraagje van ca 1cm.
Daarna vlug de kroonkurken erop en afsluiten. Ben benieuwd, maar de drukmeter begint al wat de doen.
Overigens veel minder schuimvorming dan dat ik normaal gewend ben.

Kortom; de injectiespuit is echt een aanrader (kies het model wat het beste bij je past)

Derp

Top!

Ik denk dat de beste volgorde is: eerst spuitje suikerwater, dan vullen met bier (op deze manier geen schuim en goede valhoogte), dop los erop (nu kan er niks in en doordat er koolzuur uit je bier komt dat zwaarder is dan zuurstof wordt vermoedelijk de zuurstof uit je flesje gedrukt), paar minuten later als je hele werkbank vol staat met flesjes doppen vastzetten. Voila!

Heyudude

Zo doe ik het ook
Eerst suiker oplossing erin spuiten dan in batches van 6 de dop erop... alles open laten staan lijkt me nietzon prettig idee

beermenke

Ik heb een dosseerspuit waar flacons opgeprikt worden. Ik dacht dat ik er niks mee kom maar ik heb t opgelost door er een leeg 100 ml flesje in te zetten en slangetje op aanzuiging te schuiven en boven door deksel van flesje. Kan ik 20 flesjes mee doen en tussendoor vul ik flesje bij voordat ie lucht zuigt.
Maak ik schoon door er bij het begin en eind warm water door te spoelen.

thepsych

als er veel koolzuur in het bier opgelost is dan zul je denk ik altijd wat schuim krijgen als de suiker gecombineerd wordt met het bier. Ik gok toch dat nadien toevoegen minder schuim al geven. Voordeel van nadien aanvullen met de suikeroplossing is dat de flesjes vollerzijn/er minder ruimte boven het bie blijft bestaan. Tenminste bij mij: ik gebruik een vulpijpje en als flesje vol is pijpje eruit. Dan nog drie ml suiker erbij, soms nog wat gist en dan zit het flesje mooi vol(op enkele ml na denk ik). Wat denken anderen hiervan?


Derp

Ik heb begrepen dat flessen eerder knallen met een te kleine kopruimte omdat gas wel gecomprimeerd kan worden en vloeistof niet. Geen eerstehands ervaring.

Jan de Graaff

Citaat van: Derp op 27-04-2021  18:22 uIk heb begrepen dat flessen eerder knallen met een te kleine kopruimte omdat gas wel gecomprimeerd kan worden en vloeistof niet. Geen eerstehands ervaring.
Klopt als een zwerende vinger.

Ik zou eerst suiker doen. Dat schuimen is niet erg, dat is inderdaad ten dele ook koolzuur die vrijkomt uit je bier. Als je niet meteen de kroonkurk erop vastzet (maar erop legt) kan het teveel ontsnappen en heb je op die manier ook een deel van de lucht in de kopruimte vervangen door CO2.

beermenke

Vandaag dosseerspuit gebruikt en bevalt prima doch zie voor mijn gebruik hier geen voordeel in TOV het vlak voor bottelen hevelen en bottelsuiker toevoegen en dan bottelen.
Gistvat staat in gistkast, met reden in tuinhuisje, en alle andere brouwspullen in de garage

Rinus

Citaat van: beermenke op 02-05-2021  20:15 uVandaag dosseerspuit gebruikt en bevalt prima doch zie voor mijn gebruik hier geen voordeel in TOV het vlak voor bottelen hevelen en bottelsuiker toevoegen en dan bottelen.
Gistvat staat in gistkast, met reden in tuinhuisje, en alle andere brouwspullen in de garage
Voordeel is dat je 100% zeker weet dat elk flesje de juiste dosering heeft (eventueel inclusief andere toevoegingen, zoals gist, SBT, antioxidant of schuimkraag verbeteraar).
Een suikeroplossing mengen in het bottelvat heb ik niet zoveel vertrouwen in, plus zuurstof, infectie enz.. gevaar.
Vanuit het gistvat is het al helemaal niet mogelijk (bijv. gebruik ik ook wel eens de Grainfather conical met dual valve) bottelsuiker in het vat toevoegen is echt een no go.
Dan is de injectie spuit echt een uitkomst!

Hay

Ik bottel altijd vanuit een bottelvat.
Daarin doe ik eerst de opgeloste bottelsuiker en eventueel bottelgist.
En dan laat ik voorzichtig zonder zuurstofinslag het te bottelen bier erin lopen.
En dat roer ik dan ook nog heel voorzichtig door.
Heb nog nooit verschil in koolzuur in flesjes gehad of infecties en zoals gezegd ook geen last van zuurstofinslag.
Dus kan wel.

beermenke

Leuk om de verschillende meningen te lezen, allen hebben een kern van waarheid.
Ieder zoekt toch zijn of haar eigen methode met behulp van ervaringen en adviezen elders. Dat blijft het leuke van brouwen.

Rinus

Inderdaad heeft zo iedereen zijn favoriete werkwijze en daar kan je van leren en blijven verbeteren door dingen uit te proberen.
Zo sta ik ook altijd open voor veranderingen als ik vind dat mijn proces verbeterd of aangepast kan worden.
Door te blijven experimenteren en/of fouten te maken leer je heel veel.
Op dit moment is dat middels de injectiespuit, maar dat kan best nog wel eens gaan veranderen ;-)

thepsych

Heb mijn spuitje binnen met reserve onderdelen.
Werkt prima denk ik.
Alleen het schoonmaken/steriel werken zal wel de nodige moeite kosten. Wat zouden jullie doen: uit elkaar halen, in de  chemipro san leggen en in elkaar zetten? Of toch netjes, wel schoon, in elkaar zetten en dan wat chemi san er doorheen spuiten??. Misschien wel beiden. Ik denk wel dat de spuit na gebruik uit elkaar moet of er moet iets met olie in want anders roesten de veertjes denk ik snel weg.
Maar het werkt wel heel handig. Nog wel iets fabriceren met een flesje er bovenop van bv 150 ml met suikervloestof. Misschien kan een bevriende 3 d printer iets voor me maken.


Heyudude

Ik heb er een van RVS, ik heb naar veelvuldig gebruik geen roest in de veertjes

Schoonmaken? Spoelen en dan starsan meer niet
Uit elkaar halen? Niet nodig denk jk

thepsych

Citaat van: Heyudude op 03-05-2021  13:46 uIk heb er een van RVS, ik heb naar veelvuldig gebruik geen roest in de veertjes

Schoonmaken? Spoelen en dan starsan meer niet
Uit elkaar halen? Niet nodig denk jk

Heb je die RVS versie ook uit China of elders gekocht?

Jacques

Citaat van: Rinus op 02-05-2021  20:24 uVoordeel is dat je 100% zeker weet dat elk flesje de juiste dosering heeft (eventueel inclusief andere toevoegingen, zoals gist, SBT, antioxidant of schuimkraag verbeteraar).

Het lijkt mij geen goed plan om bottelgist met de geconcentreerde suikeroplossing te doseren. Dat geeft een hoge osmotische druk. Ook geconcentreerde hoeveelheid antioxidant gaat niet goed samen met gist...

Heyudude


Rinus

Citaat van: Jacques op 03-05-2021  23:40 uHet lijkt mij geen goed plan om bottelgist met de geconcentreerde suikeroplossing te doseren. Dat geeft een hoge osmotische druk. Ook geconcentreerde hoeveelheid antioxidant gaat niet goed samen met gist...
Ik had er niet bij stil gestaan dat deze hoge concentraties elkaar in de weg kunnen zitten.
Dan kan het eventueel met meer dan een spuit achter elkaar doseren...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.