Vergisting - ziet dit er ok uit?

Gestart door Fred De Jaegher, 10-04-2021 09:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fred De Jaegher

Beste hobbybrouwers

Ik ben nog maar pas toe aan mijn tweede brouwsel. De eerste was mislukt om allerlei redenen. Ondertussen het boek 'Verander water in bier' van A. Otte aan het lezen en daar al heel wat uit geleerd in de hoop dat een tweede poging beter lukt.

Vorige zondag heb ik een pakket als dit bereid: https://www.brouwland.com/en/our-products/brewing-kits/Brewferm-beer-brew-kit/d/Brewferm-refill-kit-simcoe-ipa-1

Dit staat sinds zondag 4 april te gisten en ziet er nu (zaterdag 10 april) uit als op de foto's hieronder. Graag jullie mening of dit er "ok" uitziet of niet en wat ik er zou kunnen aan verbeteren.







Alvast bedankt voor jullie brouw-inzichten!

ExPeteriment

Citaat van: Fred De Jaegher op 10-04-2021  09:50 uBeste hobbybrouwers

Ik ben nog maar pas toe aan mijn tweede brouwsel. De eerste was mislukt om allerlei redenen. Ondertussen het boek 'Verander water in bier' van A. Otte aan het lezen en daar al heel wat uit geleerd in de hoop dat een tweede poging beter lukt.

Vorige zondag heb ik een pakket als dit bereid: https://www.brouwland.com/en/our-products/brewing-kits/Brewferm-beer-brew-kit/d/Brewferm-refill-kit-simcoe-ipa-1

Dit staat sinds zondag 4 april te gisten en ziet er nu (zaterdag 10 april) uit als op de foto's hieronder. Graag jullie mening of dit er "ok" uitziet of niet en wat ik er zou kunnen aan verbeteren.







Alvast bedankt voor jullie brouw-inzichten!
Het ziet er, qua gistkoek en troebelheid, heel normaal dus prima uit. Zo aan de aangedroogde schuimlaag bovenin was de dikte van de schuimlaag gemiddeld. Let op dat die soms flink dikker kan zijn en je waterslot kan bereiken.

Eriks

Over de fles wijn kan ik weinig zeggen, niet mijn specialiteit. Het gistingsvat met aankomend bier ziet er normaal uit!

Fred De Jaegher

ExPeteriment en Eriks, bedankt voor jullie reactie. Dan wacht ik verder af tot volgend weekend (er stond 2 weken in de handleiding)  :)

Pappa-M

Ziet er inderdaad goed uit. Maar in plaats van twee weken wachten kan je beter SG meten. Als het SG drie dagen onveranderd is, dan kan je bottelen. Dat kan dus eerder of later dan 14 dagen zijn. Sommige gistsoorten zijn langzamer, en dus nog niet klaar na twee weken. Als je dat bottelt krijg je bier bommetjes. Zie ook het boek (heb ik zelf ook). Een refractometer lijkt me een goede investering.

Fred De Jaegher

Citaat van: pappa-m op 10-04-2021  13:15 uZiet er inderdaad goed uit. Maar in plaats van twee weken wachten kan je beter SG meten. Als het SG drie dagen onveranderd is, dan kan je bottelen. Dat kan dus eerder of later dan 14 dagen zijn. Sommige gistsoorten zijn langzamer, en dus nog niet klaar na twee weken. Als je dat bottelt krijg je bier bommetjes. Zie ook het boek (heb ik zelf ook). Een refractometer lijkt me een goede investering.

Zo'n refractometer heb ik inderdaad nog niet. Valt zeker te overwegen. Lijkt dit een goede oplossing: https://www.Brouwland.com/en/our-products/measuring-lab/density-measurement/refractometers/d/refractometer-0-32-brix-0-2-specific-gravity-0-001-atc?

JanEric

Ziet er goed uit.
Ik zou het wel donker wegzetten of handdoeken o.i.d. erover

Fred De Jaegher

Citaat van: JanEric op 10-04-2021  14:14 uZiet er goed uit.
Ik zou het wel donker wegzetten of handdoeken o.i.d. erover

Dat is helemaal voor elkaar  :P  Donker laten vergisten was 1 van de zaken die ik al uit het boek heb opgepikt.
Ik heb de doos waarin de kit oorsponkelijk zat daarvoor lichtjes "getuned"  :D


Theo Mol

Citaat van: Fred De Jaegher op 10-04-2021  13:35 uZo'n refractometer heb ik inderdaad nog niet. Valt zeker te overwegen. Lijkt dit een goede oplossing: https://www.Brouwland.com/en/our-products/measuring-lab/density-measurement/refractometers/d/refractometer-0-32-brix-0-2-specific-gravity-0-001-atc?
Ja, zo een. Ze hebben voor- en nadelen, voor mij meer voor- dan na-.

Om donker te vergisten gebruik ik een t-shirt dat ik toch niet draag, dat zit als gegoten om de fermzilla.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.