!!! Dringend !!! karamel (als kleurstof) toevoegen voor bottelen

Gestart door tieskewieske, 09-04-2021 21:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tieskewieske

Hallo brouwers,

We hebben een Westvleteren 12 kloon gebrouwen welke we willen bijkleuren met karamel E150 van Brouwmarkt. Nu zijn de enige bestanddelen gekaramelliseerde  suiker. Moeten we dan geen bottelsuiker meer toevoegen? Heb 50 ml op 16 L toegevoegd. Ik heb het bier in het bottelvat zitten en de flessen staan klaar vandaar de urgentie.

Groet, Matthijs

hansHalberstadt

Voor 16l en 8 gram per liter bottelsuiker kom je op 128 gram bottelsuiker. De vraag is hoeveel suiker er in die karamel zit. Dat kun je bepalen door het SG te meten van wat karamel evt verdund. Stel even dat het 75% suiker bevat. dan is het stroperig bij schenken en heb je in 50 ml ca 50 g suiker. Dus moet je nog ca 75g suiker toevoegen.

drik79

Daar E150 volgens mij geen vergistbare suikers meer bevat zou ik zeker bottelsuiker toevoegen.
Bron: http://www.food-info.net/nl/colour/caramel.htm

lier

Ik zou hem helemaal niet bijkleuren en bottelen zoals hij is

hansHalberstadt

Citaat van: tieskewieske op 09-04-2021  21:23 uHeb 50 ml op 16 L toegevoegd. Ik heb het bier in het bottelvat zitten en de flessen staan klaar vandaar de urgentie.

Citaat van: lier op 09-04-2021  21:54 uIk zou hem helemaal niet bijkleuren en bottelen zoals hij is
Dat is dan misschien nuttige info voor de volgende keer, maar nu te laat.

BrewBird

Ik zou eerst corrigeren, net als je doet aan het eind koken om het gewenste SG te behalen.
En dan gewoon met bottelsuiker bottelen. Dan loop je in ieder geval geen risico dat de hergisting op fles fout gaat.

hansHalberstadt

Zo zou ik het ook doen. Elke stap gebruiken waarvoor die bedoeld is. bottelen doe je met bottelsuiker waarmee je precies kunt bepalen hoeveel koolzuur je daarmee krijgt en evt wat verse gist. Bottelen met honing geeft bv al weer een onzekerheid. Dus als je honing wilt kun je dat beter bij de hoofdgisting toevoegen.

Uitzondering die ik nog wel eens maak is om de bottelen met bv extract van citroen. Maar dat heeft een duidelijke reden, nl dat je niet wilt dat het vluchtige citroen aroma uit de gistende wort gewassen wordt door de ontsnappende koolzuur tijdens de hoofdgisting.   

seed7

Citaat van: drik79 op 09-04-2021  21:41 uDaar E150 volgens mij geen vergistbare suikers meer bevat zou ik zeker bottelsuiker toevoegen.
Bron: http://www.food-info.net/nl/colour/karamel.htm

Exact. De karamelisatiegraad van E150c kleurstof is zodanig hoog dat er geen vergistbare suikers meer in zitten. Dit soort karamel is heel iets anders dan wij in een pannetje maken. Het is, zeg maar, de zwarte mout onder de suikers.

Ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 10-04-2021  15:49 uExact. De karamelisatiegraad van E150c kleurstof is zodanig hoog dat er geen vergistbare suikers meer in zitten. Dit soort karamel is heel iets anders dan wij in een pannetje maken. Het is, zeg maar, de zwarte mout onder de suikers.

Ingo

Inderdaad. Dit spul is niet zoet... Het heel veel kleur en nagenoeg smaakloos na verdunning.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.