Aanbranden beslag witbier

Gestart door oneman, 07-04-2021 13:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwerij KOR

Citaat van: Burgt brouw op 09-04-2021  20:49 uEen beetje ver off topic, maar wel interessant:
Jacques, hoe kijk jij dan aan tegen continu rondpompen gecombineerd met continu langzaam roeren (middels een roermechanisme)?
(Roermechanisme wordt tegen het einde wel uitgezet, zodat een filterbed kan ontstaan)
Dit heb ik ook geprobeerd met een roerwerk. Was geen succes, het filter raakt hierbij verstopt. Wat wel zou kunnen is de pomp uitzetten daarna een tijd roeren, filterbed opnieuw vormen en dan de pomp weer aan.

Gr Ruud

Brouwerij KOR

Citaat van: Jacques op 09-04-2021  23:31 uWaarom zou je nog de moeite nemen om te pompen als je kunt roeren? Dat voegt dan niks meer toe. Of bedoel je roeren i.c.m. een valse bodem? Dan zou het nog kunnen helpen te voorkomen dat de warmte zich ophoopt onder de valse bodem misschien...


Bij de meeste brouwautomaten is rondpompen noodzakelijk om te zorgen voor het verspreiden van de warmte van het verwarmingselelment. Bij sommige systemen moet er sneller rondgepompt worden dan bij andere systemen.
Roeren zorgt een betere interactie tussen de enzymen en het substraat. Door op tijd te stoppen met roeren kan zich een filterbed vormen zodat je wort helderder wordt. Het wort hoeft niet kraakhelder te zijn maar het is wel gewenst dat het wort zo min mogelijke vaste deeltjes bevat en enigszins helder is.
Het kanaal vormen is iets wat ik bij mijn Rims installatie nog niet gezien heb. Ik vraag me ook af of het waar is dat je door roeren een betere interactie hebt tussen enzymen en substraat. Het filterbed wordt immers continue gespoeld waarbij enzymen ook worden verdeeld en rondgepompt. Is deze uitspraak ergens in literatuur terug te vinden of getest?

Gr Ruud

Burgt brouw

Citaat van: Rootsman op 10-04-2021  08:08 uDit heb ik ook geprobeerd met een roerwerk. Was geen succes, het filter raakt hierbij verstopt. Wat wel zou kunnen is de pomp uitzetten daarna een tijd roeren, filterbed opnieuw vormen en dan de pomp weer aan.

Gr Ruud

Hi Ruud,
Bedankt voor je reactie! Zeg je nu dat de pomp er voor zorgde dat je filter verstopt raakte of lees ik dat verkeerd? Heb je daar een verklaring voor? En met filter bedoel je de valse bodem/onderkant van je moutkorf? Of iets anders?

Brouwerij KOR

Citaat van: Burgt brouw op 10-04-2021  12:06 uHi Ruud,
Bedankt voor je reactie! Zeg je nu dat de pomp er voor zorgde dat je filter verstopt raakte of lees ik dat verkeerd? Heb je daar een verklaring voor? En met filter bedoel je de valse bodem/onderkant van je moutkorf? Of iets anders?
Nee roeren en pompen tegelijk verstopt de filterplaat in mijn installatie. Denk dat je deeltjes tussen de opening roert die blijven zitten. Wellicht bij elke filterplaat weer anders maar die ven blichmann hebben geen ronde gaatjes maar sleuven.

Jacques

Citaat van: Rootsman op 10-04-2021  08:08 uDit heb ik ook geprobeerd met een roerwerk. Was geen succes, het filter raakt hierbij verstopt. Wat wel zou kunnen is de pomp uitzetten daarna een tijd roeren, filterbed opnieuw vormen en dan de pomp weer aan.

Gr Ruud

Dit is ook systeem afhankelijk (fijnheid van de dubbele bodem).

Bij commerciƫle maischketels zonder dubbele bodem wordt continu geroerd... De warmte voor het opwarmen van het beslag wordt zo verspreid.

Brouwerij KOR

Citaat van: Jacques op 10-04-2021  21:41 uDit is ook systeem afhankelijk (fijnheid van de dubbele bodem).

Bij commerciƫle maischketels zonder dubbele bodem wordt continu geroerd... De warmte voor het opwarmen van het beslag wordt zo verspreid.
Goedemorgen Jacques,

Klopt maar dit wil niet zeggen dat met een RIMS recirculatie minder interactie is tussen enzymen en substraat. Enzymen worden continue door het substraat gepompt en verdeeld.

Gr Ruud

Jacques

Citaat van: Rootsman op 11-04-2021  10:37 uKlopt maar dit wil niet zeggen dat met een RIMS recirculatie minder interactie is tussen enzymen en substraat. Enzymen worden continue door het substraat gepompt en verdeeld.

Ik had het niet over de interactie maar over de fijnheid van het filter in combinatie met het aanbranden.

Overigens kan door kanaalvorming de interactie tussen enzymen en substraat minder worden wanneer je alleen rondpompt. Heel wat hobbybrouwers hebben ervaren dat zo nu en dan roeren door de moutkorf het rendement aanmerkelijk kan verhogen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.