Inentings percentage voor starter met gistslurrie

Gestart door Bobb, 06-04-2021 22:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bobb

Ik wil een starter maken van gistbezinking van mijn vorige brouwsel. W3787 (Trappist gist)
In dit forum begrijp ik langzaam maar zeker dat het bij een perfecte starter er om gaat om zoveel mogelijk nieuwe jonge vitale gistcellen te kweken.
Een goed bruisende gistarter is dus geen garantie dat je dit daadwerkelijk bereikt hebt omdat de starter bv. gemaakt is met veel teveel gistdepot. De bestaande oude gist verbruikt dan alle voedingstoffen en er heeft weinig groei plaats gevonden. Je hebt alleen oude gistcellen aan het werk gezet. Dit lijkt een goede starter, maar is het dus niet.

De Yeastcalculator.com  geeft aan hoeveel gist je voor de starter nodig hebt, aangegeven met  "Inentings percentage" [miljoen/ml] 
Mijn vraag is nu hoeveel gistcellen zitten er in 1ml gistdepot zodat ik het Inentingspercentage weet voor de starter... of hoeveel ml gistdrap moet ik gebruiken voor de starter.

Wolter

Citaat van: Bobb op 06-04-2021  22:47 uIk wil een starter maken van gistbezinking van mijn vorige brouwsel. W3787 (Trappist gist)
In dit forum begrijp ik langzaam maar zeker dat het bij een perfecte starter er om gaat om zoveel mogelijk nieuwe jonge vitale gistcellen te kweken.
Een goed bruisende gistarter is dus geen garantie dat je dit daadwerkelijk bereikt hebt omdat de starter bv. gemaakt is met veel teveel gistdepot. De bestaande oude gist verbruikt dan alle voedingstoffen en er heeft weinig groei plaats gevonden. Je hebt alleen oude gistcellen aan het werk gezet. Dit lijkt een goede starter, maar is het dus niet.

De Yeastcalculator.com  geeft aan hoeveel gist je voor de starter nodig hebt, aangegeven met  "Inentings percentage" [miljoen/ml]
Mijn vraag is nu hoeveel gistcellen zitten er in 1ml gistdepot zodat ik het Inentingspercentage weet voor de starter... of hoeveel ml gistdrap moet ik gebruiken voor de starter.

In dit geval zou je een verdunningsmethode die in het boek Yeast is beschreven kunnen gebruiken. Daarin wordt gesteld dat als je een hoeveelheid van de gistslurry gaat verdunnen er +/- 1 mlj/ ml in de vloeistof aanwezig zijn op het moment dat de vloeistof van troebel naar doorzichtig verandert. Als je dat afzet naar de mate van verdunning kan je uitrekenen hoeveel gistcellen er bij benadering in de rest van de hoeveelheid slurry aanwezig zijn.

hansHalberstadt

Ik ga ruwweg uit van een diameter van een gistcel van 10 um en dus heb je in een dichte slurry er 1000 op een rijtje in 1 cm dus 1 miljard in een cm3 dikke slurry.
 

Bobb

Citaat van: Wolter op 06-04-2021  23:02 uIn dit geval zou je een verdunningsmethode die in het boek Yeast is beschreven kunnen gebruiken. Daarin wordt gesteld dat als je een hoeveelheid van de gistslurry gaat verdunnen er +/- 1 mlj/ ml in de vloeistof aanwezig zijn op het moment dat de vloeistof van troebel naar doorzichtig verandert. Als je dat afzet naar de mate van verdunning kan je uitrekenen hoeveel gistcellen er bij benadering in de rest van de hoeveelheid slurry aanwezig zijn.

Interessant bedankt! Als ik dit vergelijk met de reactie van Hans dat 1 cm3 = 1 ml slurrie = 1 miljard cellen. Dan zou dit betekenen dat  1 ml slurrie 1000x verdunnen 1 ltr doorzichtige vloeistof oplevert met  1 milj cellen per ml... dus ook totaal 1 miljard cellen.
ik heb dit testje even gedaan en het is inderdaad niet echt troebel meer.
 Wat is doorzichtig? ...Beetje arbitrair  maar toch een leuke test!

Bobb

Citaat van: hansHalberstadt op 06-04-2021  23:35 uIk ga ruwweg uit van een diameter van een gistcel van 10 um en dus heb je in een dichte slurry er 1000 op een rijtje in 1 cm dus 1 miljard in een cm3 dikke slurry.

Het hangt natuurlijk af hoe dik (droog) de gistdrap is dan, maar bij benadering dus: 1 cm3 gistdepot = +/- 1miljard cellen. Mooi, dat kan ik invoeren in de gistcalculator

stel ik gebruik 10 cm3 = 10 ml    = 10 miljard = +/- 2 theelepels (a 5ml)van het pasta-achtige gistdepot.
ja, dit levert bruikbare waarden in de gistcalculator op voor een 2 liter starter. Bedankt!

hansHalberstadt

Citaat van: Bobb op 07-04-2021  12:36 uHet hangt natuurlijk af hoe dik (droog) de gistdrap is dan,

Ik ga dan uit van een potje gist waarvan de gist in een paar dagen helemaal naar de bodem is gezakt.
Bv hier 0.75 ml slurry = ca 750 miljoen cellen
Als resultaat van opkweken van 1 ml ingevroren gist met glycerol in 20 ml wort en idem met 1 ml niet ingevroren gist met glycerol in 20 ml wort. Het zefde aantal cellen dus. De gist was van een startertje met 20% glycerol om daarna in te kunnen vriezen. Testje was om te achterhalen hoeveel cellen je dan hebt na het opkweken als eerste stap naar 20 ml starter.

Bobb

Citaat van: hansHalberstadt op 07-04-2021  13:40 uIk ga dan uit van een potje gist waarvan de gist in een paar dagen helemaal naar de bodem is gezakt.
Bv hier 0.75 ml slurry = ca 750 miljoen cellen
Als resultaat van opkweken van 1 ml ingevroren gist met glycerol in 20 ml wort en idem met 1 ml niet ingevroren gist met glycerol in 20 ml wort. Het zefde aantal cellen dus. De gist was van een startertje met 20% glycerol om daarna in te kunnen vriezen. Testje was om te achterhalen hoeveel cellen je dan hebt na het opkweken als eerste stap naar 20 ml starter.

Mooi en hoelang blijft 1 zo'n ml slurry dan goed? En waarom gebruik je glycerol?

hansHalberstadt

Citaat van: Bobb op 07-04-2021  20:36 uMooi en hoelang blijft 1 zo'n ml slurry dan goed? En waarom gebruik je glycerol?
Glycerol gebruik je om de gist in te kunnen vriezen zonder veel schade. een slurry van 1 ml kun je wel een half jaar goed houden, maar dan moet je het wel weer opkweken met als eerste stap een startertje. Maar dat was in dit geval niet het doel. Het doel was om te zien hoeveel cellen je krijgt na een buisje ingevroren gist op te kweken in 20 ml starter. (Voor de mensen die van mij gist hebben gekregen: het gaat om zo'n klein plastic buisje van 1 ml)

Bobb

Citaat van: hansHalberstadt op 07-04-2021  22:26 ueen slurry van 1 ml kun je wel een half jaar goed houden,

En als je de rechtstreeks afgetapte slurry in de ijskast bewaart, hoe lang blijft het dan goed?

LAM

Citaat van: Bobb op 08-04-2021  08:32 uEn als je de rechtstreeks afgetapte slurry in de ijskast bewaart, hoe lang blijft het dan goed?
Ik heb in een ander topic gelezen dat dat volgens mij helemaal afhangt van wat je bedoelt met "goed". Goed als in dat het zo bij het wort gegooid kan worden is een paar weekjes (als het juist bewaard is). Maar als je het langer dan een maand bewaart wordt toch aangeraden een starter te maken. In dat geval kun je het maximaal een paar maanden bewaren.
Nogmaals, volgens mij.

Bobb

Citaat van: LAM op 08-04-2021  10:38 uIIk heb in een ander topic gelezen dat dat volgens mij helemaal afhangt van wat je bedoelt met "goed". Goed als in dat het zo bij het wort gegooid kan worden is een paar weekjes (als het juist bewaard is). Maar als je het langer dan een maand bewaart wordt toch aangeraden een starter te maken. In dat geval kun je het maximaal een paar maanden bewaren.
Nogmaals, volgens mij.

Ja ik bedoel goed genoeg om er nog een starter van te kunnen maken.  (Lijkt mij ook wel een paar maanden... Een flesjes trappist wat je wilt opkweken kan ook maanden in de winkel gelegen hebben)

middelaersch

Citaat van: Bobb op 08-04-2021  11:05 uJa ik bedoel goed genoeg om er nog een starter van te kunnen maken. (Lijkt mij ook wel een paar maanden... een flesjes trappist wat je wilt opkweken kan ook maanden in de winkel gelegen hebben)

Om een starter te maken hoef je natuurlijk niet een apart potje slurrie te bewaren.
Dat kun je ook gewoon uit een flesje bier. Ik denk dat je de meeste gisten op die manier vrij lang kunt bewaren.

Of het in een buisje met glycerol langer goed blijft weet ik niet.

hansHalberstadt

En paar maanden kun je het zeker bewaren. Maar je hoeft niet heel veel te bewaren als je er toch weer een starter van maakt. Als de gist eenmaal gaat groeien dan verdubbelt de hoeveelheid bv elk uur. Die exponentiele groei maakt dat het nauwelijks uitmaakt of je nu met 10000 cellen begint of 100000 of een miljoen. Een factor 10 is dan namelijk maar ruim 3 uurtjes wachten verschil. Dus om op 1 miljoen cellen te komen vanaf 10000 duurt maar 6 uur langer dan als je een starter met 1 miljoen cellen wilt oppeppen en 10 uur later zit je op een miljard cellen als je doorzet naar een groter startervolume.
Invriezen met 20% glycerol (5 delen slurry op 1 deel glyverol en 24 uur laten intrekken en dan invriezen) is nog handiger als je het lang wilt bewaren. Dan heb je aan een paar ml slurry genoeg.
Daarom heten het ook machten, (2 tot de macht) omdat het zo machtig is in vermeerderen.
 

Bobb

Citaat van: hansHalberstadt op 08-04-2021  18:29 uals de gist eenmaal gaat groeien dan verdubbelt de hoeveelheid bv elk uur.
Allemaal bedankt voor de reacties over de miljarden cellen in gist slurrys, doorschijnende vloeistof met miljoen cellen per ml, de exponentiele groei tijdens de kweek en het bewaren in glycerol, het heeft mij enthousiast gemaakt. Ik heb zojuist wat besteld bij Alie; een erlenmeyer met roerder, dan hoef ik die Pet- fles niet steeds te schudden en het opkweken schijnt veel sneller te gaan. Nu nog n paar lekkere flesjes Westmalle kopen bij AH in plaats van die dure smackpacks van 10 euro  waar amper 100 miljard cellen in zitten.
Hoeveel kostbare cellen zouden op de bodem liggen van een Westmalle flesje dat je koopt voor € 1,40? 

hansHalberstadt

Citaat van: Bobb op 08-04-2021  23:32 uNu nog n paar lekkere flesjes Westmalle kopen bij AH in plaats van die dure smackpacks van 10 euro  waar amper 100 miljard cellen in zitten.
Hoeveel kostbare cellen zouden op de bodem liggen van een Westmalle flesje dat je koopt voor € 1,40? 
jij hebt het begrepen. Wat koop je liever:  3 flesjes bier of 1 smackpack. 

LAM

Citaat van: hansHalberstadt op 08-04-2021  23:38 ujij hebt het begrepen. Wat koop je liever:  3 flesjes bier of 1 smackpack.
Een smackpack kun je niet opdrinken :weetniet:

hansHalberstadt

Citaat van: LAM op 09-04-2021  08:43 uEen smackpack kun je niet opdrinken :weetniet:
Precies. Bij de een heb je voor 8 euro bier om te drinken en gist. En bij de ander heb je voor 8 euro alleen gist. Dus wat kies je?

LAM

Citaat van: hansHalberstadt op 09-04-2021  15:07 uPrecies. Bij de een heb je voor 8 euro bier om te drinken en gist. En bij de ander heb je voor 8 euro alleen gist. Dus wat kies je?
Ik heb opeens een heel gek beeld bij Wyeast, enkele honderden bierliefhebbers die de hele dag bier aan het drinken zijn en de laatste slok in een zakje stoppen. Prima business 😂😝😝

Bobb

@ hansHalberstadt
Ik heb mijn erlenmeyer en roerder inmiddels ontvangen van Aliexpress. Alles intact Hoera!
Klopt de volgende werkwijze?:
- 0,5 g Wyeast nutrient poeder aan de kook  in 100 cc appelsap gedurende 10 min
- elenmeyer uitlaten lekken met Starsan  en vullen met 0,9 ltr appelsap 20g raden
- 2 theepels gistslurrie uit de koelkast in de erlenmeyer.
- draaisteentje afstellen tot een slurpende draaikolk. Zie foto
Dus 1 ltr starter voor de eerste ronde, daarna  bezinken en afgieten en cyclus herhalen toch?
Spannend ....  de gistslurrie Wyeast 1214 van mijn vorige brouwsel zat in een petfles in de koelkast en er zat een beetje koolzuuractiviteit op. Het stonk ook een beetje... kan dat kwaad?


hansHalberstadt

Citaat van: Bobb op 06-05-2021  15:10 u@ hansHalberstadt
Ik heb mijn erlenmeyer en roerder inmiddels ontvangen van Aliexpress. Alles intact Hoera!
Klopt de volgende werkwijze?:
- 0,5 g Wyeast nutrient poeder aan de kook  in 100 cc appelsap gedurende 10 min
- elenmeyer uitlaten lekken met Starsan  en vullen met 0,9 ltr appelsap 20g raden
- 2 theepels gistslurrie uit de koelkast in de erlenmeyer.
- draaisteentje afstellen tot een slurpende draaikolk. Zie foto
Dus 1 ltr starter voor de eerste ronde, daarna  bezinken en afgieten en cyclus herhalen toch?
Spannend ....  de gistslurrie Wyeast 1214 van mijn vorige brouwsel zat in een petfles in de koelkast en er zat een beetje koolzuuractiviteit op. Het stonk ook een beetje... kan dat kwaad?
Ik zou die Wyeast nutrient poeder toevoegen aan warm water, maar geen kokend water. Met kokend water gaat stikstof voeding ontleden (ammoniak geur)
Verder is die draaikolk niet nodig, maar wel roeren. Beste is steriele luchttoevoer met slangetje boven het oppervlak zodat je ook nog optimale zuurstoftoevoer hebt tegen het einde als er al veel groei is en CO2 productie.

LAM

Citaat van: hansHalberstadt op 06-05-2021  17:21 uIk zou die Wyeast nutrient poeder toevoegen aan warm water, maar geen kokend water. met kokend water gaat stikstof voeding ontleden (ammoniak geur)
Die geur viel mij laatst ook op. Vreemd dat ze wel aanraden het 10 minuten mee te koken op het etiket.

Bobb

Citaat van: hansHalberstadt op 06-05-2021  17:21 uIk zou die Wyeast nutrient poeder toevoegen aan warm water, maar geen kokend water. met kokend water gaat stikstof voeding ontleden (ammoniak geur)
Verder is die draaikolk niet nodig, maar wel roeren. Beste is steriele luchttoevoer met slangetje boven het oppervlak zodat je ook nog optimale zuurstoftoevoer hebt tegen het einde als er al veel groei is en CO2 productie.
ok bedankt,  de draaikolk was nodig voor de zuurstof inbreng begreep ik ....en op de gistvoeding-gebruiksaanwijzing stond zoiets als 10 min voor einde kook toevoegen. vandaar

https://ibb.co/FWV0kZG


Bobb

Citaat van: hansHalberstadt op 06-05-2021  17:21 uBeste is steriele luchttoevoer met slangetje boven het oppervlak

https://ibb.co/wB8rGXc

ps. lukt me overigens niet om op de voorgeschreven wijze een foto mee te sturen omdat bij mij na het uploaden het scherm met code niet verschijnt..vandaar deze externe link.

hansHalberstadt

Citaat van: Bobb op 06-05-2021  18:29 uhttps://ibb.co/wB8rGXc

ps. lukt me overigens niet om op de voorgeschreven wijze een foto mee te sturen omdat bij mij na het uploaden het scherm met code niet verschijnt..vandaar deze externe link.
ja dat is het.
Die draaikolk zorgt dat je snel de maximale concentratie zuurstof bereikt, maar omdat beweging op zich al een continue rustige zuurstoftoevoer geeft is die draaikolk misschien hooguit tegen het einde van nut als de gist de maximale hoeveelheid cellen bereikt.
vergeet niet dat het aantal cellen elk uur verdubbelt dus de hoevelheid zuurstofopname ook dus in het begin 1,2,4,8,16 gaat heel snel dus een paar uurtjes voordat de piek bereikt wordt heb je nog nauwelijks zuurstof nodig en daarna gaat het ineens heel snel.   

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 06-05-2021  17:21 uIk zou die Wyeast nutrient poeder toevoegen aan warm water, maar geen kokend water. Met kokend water gaat stikstof voeding ontleden (ammoniak geur)

Kort koken is aan te bevelen. Wyeast nutrient poeder is hydroscopisch. Het is mogelijk dat micro-organismen zich ontwikkelen. Daarom heeft kort mee koken mijn voorkeur. Als er een ding is dat je niet wilt in een starter dan is dat de ontwikkeling van ongewenste micro-organismen...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.