Gistkoek hergebruiken voor Zwaar blondje?

Gestart door jooprules, 31-03-2021 17:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jooprules

Ik wil dit weekend twee vliegen in een klap slaan. Ik heb nog 20 liter wheat ale staan om te bottelen. Vervolgens wil ik de resterende gistkoek gebruiken om een nieuw bier te brouwen, een zwaar blond. Ik wil het nieuwe wort dus meteen (of een paar uur later) op de gistkoek van de wheat ale storten. Is dat een goed idee of zal ik toch gewoon een zakje gist gebruiken? Het is niet om te besparen of zo, leek me gewoon een aardig experiment. Hieronder het recept, hebben jullie daar nog vragen en of opmerkingen over?
BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptjoopmeister zwaar blond sorachi ace
Brouwdatum
BierstijlSterke Blonde
Volume17,0 l
Begin SG1,082 SG
Berekende kleur (Morey)11 EBC
Berekende bitterheid (Rager)40 IBU
Brouwzaalrendement65,0 %
Kooktijd60 min.

Vergistbare ingrediƫnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,50 kgPilsmoutDingemans3 EBC80,9 %
1,00 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC14,7 %
0,30 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC4,4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
7,5 gZeuspellets14,0%60 min.18,9 IBU
6,5 gSorachi Acepellets12,0%60 min.14,1 IBU
7,0 gSorachi Acepellets12,0%15 min.4,0 IBU
7,0 gZeuspellets14,0%0 min.2,9 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
gistkoekGistkoek wheat ale (gozdawa US)bovengist


daanvandervleuten

Gewoon direct er op storten.
Gaat prima.

Jacques

Citaat van: daanvandervleuten op 01-04-2021  20:55 uGewoon direct er op storten.
Gaat prima.

Je zult een hele snelle vergisting hebben omdat je veel gist hebt.

Maar,  aan het starten van een vergisting op de volldige slurry van een vorig brouwsel kleven ook nadelen... Je hebt namelijk ook heel veel uitgebluste en dode gistcellen naast de vele nog actieve gistcellen. Hierdoor krijg je meer last van autolyse, dat kan resulteren in een leeg bier met een verminderde schuimhoudbaarheid.

Als je slurry van een vorig brouwsel wilt gebruiken voor je volgend brouwsel kun je beter een klein beetje slurry uit het gistvat halen en dat opkweken. Op die manier krijg je gistcellen die in een goede conditie zijn en zorgen voor een beter smakend bier.

Je zou eens een brouwsel kunnen spitsen. Een gedeelte van het wort op de volledige slurry van een vorig brouwsel storten en het ander gedeelte van het wort in een ander gistvat vergisten. Voeg bij dat gedeelte een hoeveelheid gedroogde gist toe, De hoeveelheid gedroogde gist dient afgestemd te zijn op de zwaarte en hoeveelheid wort. Dus niet klakkeloos een zakje gist gebruiken...

daanvandervleuten

Goeie nuance.
Ik ga er gewoon vanuit dat je wel wat meer gist aflaat. Mijn ervaringen ermee zijn prima.

En nog 2 opmerkingen;
Brouw van licht naar donker. Het kleurt je slurry.

En nog 'n ding wat ik zou overwegen;
Ik heb dit zelf ooit niet gedaan omdat ik in de giskoek redelijk wat hop had zitten na een slechte spoeling na koken. (pellets) en die vervuiling wilde ik er niet in hebben.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.