Toevoegen fruit aan farmhouse ale

Gestart door tieskewieske, 25-03-2021 10:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tieskewieske

Goedemorgen,

Ik wil een 20 L Farmhouse Ale (Hornindal kveik) een maand laten rijpen op 1,7 kg blauwe bessen. Hoe ga ik te werk?

1. Moet ik mijn jongbier overhevelen naar een nieuw gistvat?
2. Op welke temperatuur moet ik het wegzetten? Er komen natuurlijk suikers uit de bessen die ook omgezet moeten worden. Het jongbier staat nu op 35 graden maar ik vrees dat dit voor het fruit niet zo best is.

Groetjes,

Matthijs

biking rebel

Ik zou het overhevelen naar een nieuw vat waarbij je zo weinig mogelijk kopruimte hebt en op 20 graden zetten. Hornindal vergist zelfs goed op 18 graden is mijn ervaring, alleen is de smaak dan cleaner. Echter voor die beperkte hoeveelheid suikers uit je bessen gaat dat niet veel meer uitmaken. Die typische smaak van Hornindal zit al in je jongbier.

Hou er wel rekening mee dat Hornindal heel goed flocculeert. Dus je kunt problemen gaan krijgen met hergisting op de fles. Als je het een maand laat rijpen in je vat zou ik bottelgist gebruiken.

tieskewieske

Citaat van: biking rebel op 25-03-2021  10:44 uHou er wel rekening mee dat Hornindal heel goed flocculeert. Dus je kunt problemen gaan krijgen met hergisting op de fles. Als je het een maand laat rijpen in je vat zou ik bottelgist gebruiken.

Ik schep altijd 1 a 2 eetlepels van de slurry van de bodem af en voeg deze toe aan het bottelvat. Werkt dit ook?

Jacques

Citaat van: tieskewieske op 25-03-2021  13:06 uIk schep altijd 1 a 2 eetlepels van de slurry van de bodem af en voeg deze toe aan het bottelvat. Werkt dit ook?

Het beste is een kleine hoeveelheid verse gist te gebruiken. De hergisting verloopt dan beter en je hebt minder last van autolyse in het gebotteld bier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.