Roast mout

Gestart door Kokkebil, 25-03-2021 10:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kokkebil

Hoe kan ik deze donkere mout zelf maken?
Ik ben momenteel bezig om diverse soorten roastmout zelf te maken.
Ik heb gezocht en iets gevonden hoe dit te doen.
Mout 5 uur weken.
1 uur op 60-80 graden
Temp. verhogen naar 150 en daarna naar 200 graden.
De mout begint lekker te kleuren (en te ruiken)
Maar ik wil de echte zwarte mout maken (zie foto).
De mout begint na verloop van tijd op 200 graden te roken, dus ik ben gestopt.


Hoe te handelen?
Waar kan ik een EBC kleurenkaart vinden van mout (dus niet van bier, die heb ik al gevonden)?

Kokkebil

Hier ben ik gestopt, begon te roken.
Enig idee wat de EBC waarde is?



LAM

Black malt should never lend a burnt or ashy flavor to beer — nor should it be acrid, an adjective most frequently used to describe the smell of smoke — because black malt does not combust when it is produced. Black malt is made from pale malt that is roasted at 221–233 °C (420–450 °F) for up to four hours. The temperature must be monitored closely as the malt can catch fire if it climbs above this. If a batch of black malt did catch fire in the kiln, it would not be sold to brewers.
Dit heb ik op het internet gevonden. Misschien dus toch laten roken en goed in de gaten houden dat het niet ontbrandt.

chthon

Echte zwarte roostmout wordt in een draaiende molen gemaakt waarbij alle korrels uniform kunnen worden blootgesteld aan de hitte (daarom noemen de Britten dit ook patent mout, vanwege de uitvinding er van in 1818), en waarbij het proces heel strak kan worden gecontroleerd. Ik denk dat je in een gewone oven nooit dit resultaat kan bereiken.

Ook staat er juist dat het niet mag roken: nor should it be acrid, an adjective most frequently used to describe the smell of smoke — because black malt does not combust when it is produced. Wanneer het rookt is het al te ver, het begint te ontbranden.

seed7

Zwarte mout zelf maken in een oven is niet te doen. Voor je het weet heb je licht grijze mout.

Kleur van mout bepaal je niet op het oog. Je moet er een mini brouwseltje van maken en daarvan de kleur meten of vergelijken met een bier van bekende kleur in een gelijk glas. Daarna terug rekenen.

Bij het roosteren van mout moet je proberen onder de 300 EBC te blijven of ruim boven de 500. Daartussen zitten er veel smaakstoffen in die niet te pruimen zijn. Die smaakstoffen raak je pas weer bij de hogere kleur (lees temperatuur) kwijt. Ruim boven de 500 is met hobbyspul eigenlijk niet te doen. Kleuren boven de 500EBC gewoon inkopen.

Praktisch ga ik nooit boven de 180C. Dan maar wat langer in de oven. Verder gebruik ik een hete lucht oven om een betere warmteverdeling te krijgen.

Verder snap ik de handleiding die je gevolgd hebt niet. Waarom zou je 5 uur moeten weken als je een donkere mout wilt maken? Je mout uit de zak kan zo de oven in, eventueel licht bevochtigen. Dan hoef je ook niet een uur op 60-80C te drogen.

Dit lijkt op een mengsel van instructies, half caramout half roast mout.

Ingo

Kokkebil

Prachtig gelukte karamelmout gefabriceerd!
Warm lekker plakkerig en heerlijke karamelgeur.


Snelbier

Citaat van: Kokkebil op 26-03-2021  15:04 uPrachtig gelukte karamelmout gefabriceerd!  Warm lekker plakkerig en heerlijke karamelgeur..
Prachtig, dit soort experimenten, of misschien hobby binnen de brouw-hobby..
Of het nu gist opkweken is, zelf mouten, suikerstroop/karamel maken, prachtig allemachtig.  Ik blijf leren.
Maar: man, man, wat een werk.. En is het reproduceerbaar..  En wat levert het op..
 Ik heb er helaas de tijd niet voor, druk genoeg met brouwen  :biersmile: en schoonmaken van de 'brouwerij' :huilen:.
Een brouwsel splitsen naar 2 gisten vind ik al een crime om te plannen..
Succes!  En laat eens weten wat je mouterij heeft opgeleverd qua bier.  Groet, Snelbier

Kokkebil

Zoveel werk was dit niet hoor! Mout laten weken,  3 uur op 60-70 graden in de oven,af en toe wat nat houden,1-2 uur op 150-170 gr in de oven met de ovendeur op een kier en klaar is Klara!

seed7

Citaat van: Snelbier op 26-03-2021  16:47 uMaar: man, man, wat een werk..

Hahaha, Snelbier, sorry, je bent gewoon een verwent nest ;)

Serieus. Toen ik begon met brouwen eind jaren 70 was er hoegenaamd niets. Ik was al blij als ik eens een beetje Muenchner kon scoren (kun je tot op zeker hoogte ook zelf van pilsmout maken). Op een gegeven moment kwam ik in contact met een Duitse Braumeister en Malzermeister. Die heeft me dit soort dingen geleerd. Dit was de manier om eens iets donkers met een andere smaak te brouwen. En dat zonder malle moutsiropen uit een plasieken liter dingske te gebruiken.

Serieus. Ik denk dat het een gemis is voor serieus geïnteresseerde brouwers dat er zo idioot veel beschikbaar is. "Senseobrouwers",

Ingo

Kokkebil

Citaat van: seed7 op 26-03-2021  23:42 uHahaha, Snelbier, sorry, je bent gewoon een verwent nest ;)

Serieus. Toen ik begon met brouwen eind jaren 70 was er hoegenaamd niets. Ik was al blij als ik eens een beetje Muenchner kon scoren (kun je tot op zeker hoogte ook zelf van pilsmout maken). Op een gegeven moment kwam ik in contact met een Duitse Braumeister en Malzermeister. Die heeft me dit soort dingen geleerd. Dit was de manier om eens iets donkers met een andere smaak te brouwen. En dat zonder malle moutsiropen uit een plasieken liter dingske te gebruiken.

Serieus. Ik denk dat het een gemis is voor serieus geïnteresseerde brouwers dat er zo idioot veel beschikbaar is. "Senseobrouwers",

Ingo

Gemak dient de mens, Ingo!
Als je er niks voor voelt om zelf te experimenteren is daar niks mis mee, denk ik.
Maar het is gewoon leuk om zelf te "klooien".
Zelf karamel maken van suiker is ook leuk, maar wel een enorme plakzooi!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.