In de Hopspider kookt het niet?

Gestart door Bobb, 21-03-2021 21:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bobb

Het kookt helemaal niet binnen in mijn Hopspider?  Het borrelt niet. Is dit bij andere brouwers ook opgevallen? 
Terwijl alles rondom de hopspider heftig borrelt en kookt is het rustig binnen de hopspider...en meet ik inderdaad maar T 98 graden in de spider zelf?
De vraag is nu of dit veel invloed heeft op de bitterstoffen die ontstaan tijdens het kookproces van de hop.
Zou een katoenen hopzak die ronddrijft een beter resultaat geven dan een spider?


CeesM

Komt doordat de luchtbellen de makkelijkste weg naar boven neemt. Dus niet door je hopspider.
Heeft geen effect op de bitterstoffen omdat deze al bij 80 ºC oplossen.

Bobb

 Ik lees in de boeken altijd dat het wort heftig moet koken vandaar mijn vraag. Maar het kan dus geen kwaad voor wat betreft de bitterstoffen.
bedankt.

biking rebel

Citaat van: CeesM op 22-03-2021  07:03 uKomt doordat de luchtbellen de makkelijkste weg naar boven neemt. Dus niet door je hopspider.
Heeft geen effect op de bitterstoffen omdat deze al bij 80 ºC oplossen.

Ware het niet dat de afgifte bij bijvoorbeeld 82 graden een stuk minder is dan bij 100 graden. Dus ja het heeft invloed, maar aangezien je 98 graden (Bobb) heb gemeten zal die invloed meevallen.

Bobb

Gebruiken jullie een hopspider? Het nadeel van die spider is dat hij vrij snel verstopt als je korreltjes gebruikt.  Met een hopzakje gaat het eigenlijke makkelijker. Je knijpt hem uit en gooit de troep weg klaar...   Ik gebruik de spider omdat ik denk dat er een beter contact is met de vloeistof dan dat alles in een dichtgeknoopt zakje zit.

middelaersch

Ik heb twee hopspiders. Een met een maaswijdte van 300 micron, en een met een maaswijdte van 800 micron.

In die van 300 heb ik dit probleem ook. Die fijne mazen slibben dicht, en dan werkt ie niet meer goed. Ik denk (!) dat dat de IBU afgifte niet ten goede komt. In die van 800 heb ik gewoon een 'rollende kook'.

Jan de Graaff

De rollende kook is niet van belang voor de smaak- of bitterstof-afgifte van de hop. De rollende kook is van belang voor het afkoken van onder andere precursoren van DMS en dergelijke stoffen. Voor de hop is een temperatuur van rond 100 ºC voldoende; 98 ºC werkt prima.
De convectie in de vloeistof zal er voor zorgen dat smaak- en bitterstoffen prima mengen in het wort.

De mazen van de 300 micron hopspider zullen enigszins dichtgeslibt blijken als je de hopspider uit het wort tilt. Zolang de hopspider in het kokende wort hangt is er niks aan de hand. Je zou de eerste zijn die een niet-gehopt wort door het gebruik van een hopspider krijgt...

Bobb

Bedankt voor de opmerkingen. Ik probeer de voor en nadelen op een rijtje te zetten bij het gebruik van Hopspider, hopzakjes en rechtstreekse toevoeging.
In het begin gooide ik alle hop en kruiden los in de pan. Ik heb nog steeds het idee dat dat het beste resultaat opleverde, wat betreft smaak en hoppigheid. Omdat alles daarna verstop raakte ben ik overgegaan op het gebruik van katoenenzakjes. Echter hier zit de hop weer strak bij elkaar opgesloten.  Vandaar dat ik nu de open spider gebruik waar de hop losjes in kan dwarrelen.... Maar nu borrelt het niet echt.
Samenvattend: De DMS moet er uitgekookt worden vandaar dat een krachtige borrelende kook gewenst is maar voor het verkrijgen van bitterstoffen is alleen de temperatuur belangrijk. (80-100 ºC). 
Het DMS volume in de spider  dat niet heftig mee kookt is dan misschien verwaarloosbaar?

middelaersch

Citaat van: JanDeGraaff op 22-03-2021  20:22 uDe rollende kook is niet van belang voor de smaak- of bitterstof-afgifte van de hop. De rollende kook is van belang voor het afkoken van onder andere precursoren van DMS en dergelijke stoffen. Voor de hop is een temperatuur van rond 100 ºC voldoende; 98 ºC werkt prima.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt anders: bij 98 graden is de hop utilisation  afgenomen tot minder dan 90% (t.o.v. koken), bij 95 graden is is die al afgenomen tot ongeveer 70%. Het moet echt koken.

lier

Citaat van: Bobb op 21-03-2021  21:26 uHet kookt helemaal niet binnen in mijn Hopspider?  Het borrelt niet. Is dit bij andere brouwers ook opgevallen? 
Terwijl alles rondom de hopspider heftig borrelt en kookt is het rustig binnen de hopspider...en meet ik inderdaad maar T 98 graden in de spider zelf?
De vraag is nu of dit veel invloed heeft op de bitterstoffen die ontstaan tijdens het kookproces van de hop.
Zou een katoenen hopzak die ronddrijft een beter resultaat geven dan een spider?

Heb ik ook, precies hetzelfde maar omdat het bier wat met de hopspider is gebrouwen niet anders smaakt dan zonder blijf ik hem gebruiken puur omdat het makkelijk is en er minder rotzooi op de bodem van de ketel ligt tijdens het leegpompen

Jacques

Citaat van: CeesM op 22-03-2021  07:03 uKomt doordat de luchtbellen de makkelijkste weg naar boven neemt. Dus niet door je hopspider.
Heeft geen effect op de bitterstoffen omdat deze al bij 80 ºC oplossen.

Ook bij lagere temperaturen lossen bitterstoffen op...
En alfazuren isomeriseren ook bij temperaturen onder de 80 ºC. Wel gaat de isomerisatie veel trager.

Davester

Citaat van: Jacques op 23-03-2021  23:02 uOok bij lagere temperaturen lossen bitterstoffen op...
En alfazuren isomeriseren ook bij temperaturen onder de 80 ºC. Wel gaat de isomerisatie veel trager.
Maar tegen de kook aan zal dat verschil toch slechts significant zijn?

Ik maak graag gebruik van de hopspider, maar kan niet vergelijken met gebruik van zakken want dat heb ik nog nooit gebruikt.

Jacques

Citaat van: lier op 22-03-2021  22:35 uHeb ik ook, precies hetzelfde maar omdat het bier wat met de hopspider is gebrouwen niet anders smaakt dan zonder blijf ik hem gebruiken puur omdat het makkelijk is en er minder rotzooi op de bodem van de ketel ligt tijdens het leegpompen

Ook ik heb ervaren dat het voor de smaak en bitterheid van je bier niet uitmaakt of je de hop los toevoegt of een hopspider gebruikt. Overigens gebruik ik een nylon filterzak van een maaswijdte van 100 micron. Deze verstopt niet door de beweging van het wort tijdens het koken. Het handige van een hopspider is dat eenvoudig meerdere hopgiften kunt doen. Als je zou willen zelfs elke minuut...  :)

Jacques

Citaat van: Davester op 23-03-2021  23:09 uMaar tegen de kook aan zal dat verschil toch slechts significant zijn?

Ik denk dat je bedoelt dat het verschil tussen bijvoorbeeld 98 en 101 ºC niet  significant is. Dat klopt.

Waar ik op reageerde is dat soms beweerd wordt dat je onder de 80 ºC geen toename hebt aan bitterheid. Dit is absoluut niet het geval. Zelf koudhoppen kan zorgen voor een hogere bitterheid! Overigens kan koudhoppen ook zorgen voor minder bitterheid. Zie het topic Invloed van koudhoppen op bitterheid bier - info Hopsteiner waarin dit uitgelegd wordt.

Davester

Citaat van: Jacques op 23-03-2021  23:21 uIk denk dat je bedoelt dat het verschil tussen bijvoorbeeld 98 en 101 ºC niet  significant is. Dat klopt.

Waar ik op reageerde is dat soms beweerd wordt dat je onder de 80 ºC geen toename hebt aan bitterheid. Dit is absoluut niet het geval. Zelf koudhoppen kan zorgen voor een hogere bitterheid! Overigens kan koudhoppen ook zorgen voor minder bitterheid. Zie het topic Invloed van koudhoppen op bitterheid bier - info Hopsteiner waarin dit uitgelegd wordt.

Yep, zo bedoelde ik hem exact ja, merci.

Bobb

Citaat van: Jacques op 23-03-2021  23:13 uOok ik heb ervaren dat het voor de smaak en bitterheid van je bier niet uitmaakt of je de hop los toevoegt of een hopspider gebruikt. Overigens gebruik ik een nylon filterzak van een maaswijdte van 100 micron. Deze verstopt niet door de beweging van het wort tijdens het koken. Het handige van een hopspider is dat eenvoudig meerdere hopgiften kunt doen. Als je zou willen zelfs elke minuut...  :)

"Deze vertopt niet door beweging van het wort" brengt mij op de volgende gedachte: ik haal herhaaldelijk de spider omhoog om het wort er uit te laten sijpelen, maar hoe vaker ik doe des te meer slipt hij dicht.  Het is dus beter dit niet te doen en de spider gewoon met rust te laten, dan behoud je de beste doorstroming...

Jan de Graaff

Citaat van: Bobb op 24-03-2021  09:34 u"Deze vertopt niet door beweging van het wort" brengt mij op de volgende gedachte : ik haal herhaaldelijk de spider omhoog om het wort er uit te laten sijpelen, maar hoe vaker ik doe des te meer slipt hij dicht.   Het is dus beter dit niet te doen en de spider gewoon met rust te laten, dan behoud je de beste doorstroming...

Precies dat dus

Citaat van: JanDeGraaff op 22-03-2021  20:22 uDe mazen van de 300 micron hopspider zullen enigszins dichtgeslibt blijken als je de hopspider uit het wort tilt. Zolang de hopspider in het kokende wort hangt is er niks aan de hand.

middelaersch

In onderstaande grafiek het verband tussen temperatuur en hop utilisation relatief t.o.v. 100 graden.



https://alchemyoverlord.wordpress.com/2016/03/06/an-analysis-of-sub-boiling-hop-utilization/

Bobb

Citaat van: JanDeGraaff op 24-03-2021  19:46 uPrecies dat dus

ja

Bobb

Citaat van: middelaersch op 24-03-2021  20:13 uIn onderstaande grafiek het verband tussen temperatuur en hop utilisation relatief t.o.v. 100 graden.



https://alchemyoverlord.wordpress.com/2016/03/06/an-analysis-of-sub-boiling-hop-utilization/
Ik weet niet wat de definitie is van Hop-utilisation, maar uit de grafiek blijkt dat de 98 graden in de hopspider nog steeds een hoge utilisation levert van >0,9 en dat de tijdsduur steeds minder van invloed is bij het kookpunt in de buurt. Ik hoef me dus geen zorgen te maken  :)   

Davester

Citaat van: middelaersch op 24-03-2021  20:13 uIn onderstaande grafiek het verband tussen temperatuur en hop utilisation relatief t.o.v. 100 graden.



https://alchemyoverlord.wordpress.com/2016/03/06/an-analysis-of-sub-boiling-hop-utilization/
Merci voor de link  :groots:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.