Eigen bier (circa 150 flesjes) laten brouwen

Gestart door JeroenHendriks, 20-03-2021 16:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JeroenHendriks

Hallo,

Mijn vriendin en ik gaan op 3-9-2021 trouwen. Aangezien we beide speciaalbierliefhebbers zijn, leek het ons leuk om ons eigen bier te laten brouwen voor tijdens de toast en als bedankje. We hebben (nog) geen ervaring met zelfbrouwen. We zouden graag o.l.v. een brouwer ons eigen recept willen samenstellen en het bier laten brouwen.

De oplage is beperkt, circa 150 flesjes van 33 cl. Hebben jullie suggesties van brouwerijen waar dit eventueel mogelijk is?
Alvast bedankt!

CeesM

Alvast gefeliciteerd met jullie plannen. :biersmile:
De meeste huurbrouwerijen gaan vanaf 500 liter. Misschien zit hier op het forum wel iemand die goed bier kan brouwen en de capiciteit voor 50 liter heeft. ;)

Jan de Graaff

Het is maar een ideetje, maar als het niet lukt of als je in tijdnood komt te zitten kun je eventueel ook bestaand bier 'om-etiketteren'. Dan is het toch ook een beetje van jezelf.
En alvast gefeliciteerd!  :biersmile:

ray71

Beste jeroen.

Officieel netjes volgens de letter der wet organiseren van zo een kleine hoeveelheid is lastig. Wat je kunt proberen is inderdaad bier aan te kopen. Om het een uniek tintje tegeven zou een wat kleine craft/ micro brouwer aan kunnen schrijven. Of zij eventueel een proefbrouw hebben. Dit maken zij meestal op een kleinere - lees hobby brouw setup- maar wordt wel op een accijns plaats gebrouwen. En mag daardoor wel worden verhandeld.

Succes

beermenke

Citaat van: ray71 op 20-03-2021  18:07 uBeste jeroen.

Officieel netjes volgens de letter der wet organiseren van zo een kleine hoeveelheid is lastig. Wat je kunt proberen is inderdaad bier aan te kopen. Om het een uniek tintje tegeven zou een wat kleine craft/ micro brouwer aan kunnen schrijven. Of zij eventueel een proefbrouw hebben. Dit maken zij meestal op een kleinere - lees hobby brouw setup- maar wordt wel op een accijns plaats gebrouwen. En mag daardoor wel worden verhandeld.

Succes
Het moet toch mogelijk zijn om gewoon een hoeveelheid van een bepaalde batch te kopen en daar je eigen etiket op te plakken. Onder verwijzing naar producent.

CeesM

Citaat van: ray71 op 20-03-2021  18:07 uOm het een uniek tintje tegeven zou een wat kleine craft/ micro brouwer aan kunnen schrijven. Of zij eventueel een proefbrouw hebben. Dit maken zij meestal op een kleinere - lees hobby brouw setup- maar wordt wel op een accijns plaats gebrouwen. En mag daardoor wel worden verhandeld.
Laat een forumlid je zien als een vriend. Dan kan je met hem een biertje brouwen volgens jullie zelfgemaakt recept. Het hoeft niet op een accijnsplaats gebrouwen te worden, want je mag de brouwsels weggeven aan familie en vrienden. Wie komen er over het algemeen op een bruiloft?

ray71

Is niet helemaal waar! Bier dat thuis gebrouwen wordt mag met vrienden en familie op de brouwlocatie genuttigd worden. Neemt niet weg dat een biertje meegeven niet tot problemen lijdt. Een commercieel gat aanboren als weggever op feesten en partijen is toch echt een andere orde. Doet een hobbybrouwer dit eenmalig dan zal het waarschijnlijk  wel los lopen.

Ofwel die optie ligt open. Mag officieel dus niet. Je draagt geen accijns af en er is geen agp controle.


Martijn0172

Citaat van: JeroenHendriks op 20-03-2021  16:41 uHallo,

Mijn vriendin en ik gaan op 3-9-2021 trouwen. Aangezien we beide speciaalbierliefhebbers zijn, leek het ons leuk om ons eigen bier te laten brouwen voor tijdens de toast en als bedankje. We hebben (nog) geen ervaring met zelfbrouwen. We zouden graag o.l.v. een brouwer ons eigen recept willen samenstellen en het bier laten brouwen.

De oplage is beperkt, circa 150flesjes van 33cl. Hebben jullie suggesties van brouwerijen waar dit eventueel mogelijk is?
Alvast bedankt!

Check het Brouwhuis aan de Werf in Alphen aan den Rijn eens. Deze heeft dit als mogelijkheid

Roelof

Alvast gefeliciteerd. 
Waar wordt het feest gevierd? (welk dorp of stad)
Zou toch leuk zijn als jullie zelf mee zouden brouwen.

Natlip

Citaat van: Martijn0172 op 20-03-2021  19:59 uCheck het Brouwhuis aan de Werf in Alphen aan den Rijn eens. Deze heeft dit als mogelijkheid

Daar heb ik mijn eerste biertje leren brouwen. Frank heet hij volges mij. Topdag gehad met me mate en ieder mocht een doosje meenemen.

seed7

Citaat van: JanDeGraaff op 20-03-2021  17:26 uHet is maar een ideetje, maar als het niet lukt of als je in tijdnood komt te zitten kun je eventueel ook bestaand bier 'om-etiketteren'.

Exact dat.
Reken even mee Jeroen. Een brouwsel kost 6-8 uur. Dan een week of twee gisting waarbij de brouwer er hier en daar nog een uur of twee drie in moet stoppen. Dan nog minstens een halve werkdag afvullen.
Als je een fatsoenlijk uurloon rekent worden je flesjes onbetaalbaar.

De oplossing is inderdaad zelf etiketteren. Ga naar je lokale brouwer en vraag of die van zijn bier X jou 150 ongeetiketteerde flesjes wil leveren. Neem een doos of twee extra. Ga lekker een avondje met je maten je eigen etiketten plakken (en die twee doosjes extra zijn ineens op).

Cheers!

Jan de Graaff

Citaat van: seed7 op 20-03-2021  22:36 uGa naar je lokale brouwer en vraag of die van zijn bier X jou 150 ongeëtiketteerde flesjes wil leveren
Of zoek een lekker bier uit waarvan de etiketten makkelijk af te weken zijn.

In ieder geval de meeste van Hertog Jan en de meeste van Gulpener vallen er na 15 minuten in water zo af.. Er zullen er wel meer zijn. Maar sommigen zijn zo vastgeplakt alsof ze 500 jaar op de bodem van de Oosterschelde moeten overleven. Dan red je 150 flesjes om-etiketteren op 1 avond niet.
Het loont dus zeker wel dit even vooraf te onderzoeken – en het proeven van de inhoud daarnaast is ook geen straf..

Jacques

Citaat van: JanDeGraaff op 22-03-2021  17:17 uOf zoek een lekker bier uit waarvan de etiketten makkelijk af te weken zijn.

Dat is natuurlijk geen "eigen bier"...

Jan de Graaff

Citaat van: Jacques op 23-03-2021  22:09 uDat is natuurlijk geen "eigen bier"...
Nee, maar het alternatief is zeer waarschijnlijk "geen bier"... Zie de andere reacties.

Ik ken een stel die aan het einde van hun bruiloft iedereen een flesje water mee gaven. Dat waren flesjes Spa Blauw met een nieuw etiket waarop stond "Kater Water". Hartstikke leuk en niemand die wat zei over dat het eigenlijk Spa Blauw was. We zijn nu heel wat jaartjes verder en we hebben nog zo'n flesje (dicht) staan. Op de een of ander manier doe je het toch niet snel weg..

Jacques

Citaat van: JanDeGraaff op 23-03-2021  22:17 uNee, maar het alternatief is zeer waarschijnlijk "geen bier"... Zie de andere reacties.

Ik ken een stel die aan het einde van hun bruiloft iedereen een flesje water mee gaven. Dat waren flesjes Spa Blauw met een nieuw etiket waarop stond "Kater Water". Hartstikke leuk en niemand die wat zei over dat het eigenlijk Spa Blauw was. We zijn nu heel wat jaartjes verder en we hebben nog zo'n flesje staan. Op de een of ander manier doe je het toch niet snel weg..

Water is toch wat anders dan bier...

Als je een hobbybrouwer bent verwacht iedereen zelfgebrouwen bier en geen bier van een commerciële brouwerij dat je gewoon in de supermarkt kunt kopen. Als je dat wel doet dan voelt dat toch wel als valsspelen...
Dan kun je net zo goed een flesje water meegeven. Iedereen weet dat een gesloten flesje water uit de winkel komt...

biking rebel

Citaat van: Jacques op 23-03-2021  22:31 uWater is toch wat anders dan bier...

Als je een hobbybrouwer bent verwacht iedereen zelfgebrouwen bier...

"We hebben (nog) geen ervaring met zelfbrouwen."

Ze zijn dus geen hobbybrouwer  ;D ;)

Jan de Graaff

Citaat van: Jacques op 23-03-2021  22:31 uWater is toch wat anders dan bier...
Oh, echt?

Het was illustratief voor hoe leuk het is als je iets persoonlijks meegeeft aan het einde van de bruiloft. Het gaat er daarbij niet eens zozeer om dat je het helemaal van voor tot achter zelf gemaakt hebt. Het gaat erom dat jij erover nagedacht, het gepersonaliseerd en het vervolgens weggegeven hebt. Het gebaar, zogezegd.

We waren er al wel redelijk achter dat ze geen hobbybrouwers zijn en dat het allemaal toch echt een stuk lastiger te realiseren valt dan gedacht. En of je nu 150 etiketloze flesjes bier van een brouwer laat komen of 150 etiketten afweekt; daarin zit feitelijk geen verschil maar dat laatste geeft wel weer veel meer opties. We blijven met het aanstaande bruidspaar meedenken en we blijven meedenken in mogelijkheden.

Pieter1954

Alleen de bruidegom laat niets meer van zich weten na zoveel geklets.

LAM

Leuk idee! Ik had er best aan mee willen werken maar ik heb helaas een te kleine capaciteit (ruim 30 liter)....

biking rebel

Citaat van: LAM op 24-03-2021  10:31 uLeuk idee! Ik had er best aan mee willen werken maar ik heb helaas een te kleine capaciteit (ruim 30 liter)....

Als je geen professionele brouwerij hebt, kun je er sowieso niet aan meewerken. Iets met accijns...

D.R.K.

Er zijn brouwerijen met een kleinere capaciteit, zoals deze in oost Groningen, capaciteit van 500L dus dat past binnen je aanvraag.
Hieronder het linkje
https://www.brouwerij-westerwolde.nl/over-ons/

Mocht je wat dichter bij huis zoeken dan kan je ze altijd de vraag stellen, mogelijk dat ze wat in hun eigen netwerk hebben wat je de uitkomst gaat bieden waarnaar je opzoek bent.

Leuk idee en succes met je zoektocht.



LAM

Citaat van: biking rebel op 24-03-2021  10:43 uAls je geen professionele brouwerij hebt, kun je er sowieso niet aan meewerken. Iets met accijns...
Ik zag het net ja... Helaas... Jammer dat je in dit regeltjesland volgens de wet niet eens een zelf gebrouwen biertje aan de buurman mag geven.

biking rebel

Citaat van: LAM op 24-03-2021  13:47 uIk zag het net ja... Helaas... Jammer dat je in dit regeltjesland volgens de wet niet eens een zelf gebrouwen biertje aan de buurman mag geven.

Een biertje aan de buurman geven is natuurlijk niet te vergelijken met 150 flesjes weggeven op een bruiloft. Ik hoop dat we nog een reactie van de TS krijgen en hoop dat het lukt!

ramon86

Je kan het proberen bij Stadsbrouwerij Tilburg (niet 013, maar echt "Tilburg"), die bieden 30 en 150 liter aan (beiden voor verkoop).

CeesM

Citaat van: LAM op 24-03-2021  13:47 uIk zag het net ja... Helaas... Jammer dat je in dit regeltjesland volgens de wet niet eens een zelf gebrouwen biertje aan de buurman mag geven.
Drugs verkopen mag ook niet, maar er gaat daar meer geld in om dan met zelf bierbrouwen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.