Wat is er hier mis gegaan?

Gestart door scrappy, 19-03-2021 16:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

scrappy



Het is ons 2e brouwsel. De 1e (IPA) was goed gelukt, maar bij dit Witbier is er wat mis gegaan. De vergisting komt maar niet op gang.

ingrediënten (pakketje van Brew Monkey - Wit Bier):
575 gram Swaen Pilsmout
490 gram Tarwevlokken
7 gram Hallertauer Tradition hop
11.5 gram Fermentis SafAle WB-06 gist

4 liter maischwater
2 liter spoelwater

maischschema:
50 graden 30 minuten
62 graden 30 minuten
72 graden 30 minuten
78 graden 5 minuten

Kookschema:
75 minuten

Waar het allemaal misgegaan kan zijn (ik ben een groentje dus er gaat hier nog van alles mis):
  • Tijdens het maischen is de temperatuur 1x iets te hoog opgelopen, in plaats van het schema te volgen schoot de temperatuur even door naar dik 80 graden. Meteen het 'vuur' (ik brouw op inductie) weer lager gezet. Ik kan me niet voorstellen dat dit meteen einde oefening is, maar wie weet.
  • Het koken ging op een gegeven moment wel erg hard. De pan kookte een beetje over, we hadden allebei niet echt goed opgelet. De groene hop zat aan de randen vastgeplakt. We hadden ook amper 4 liter bier over terwijl we toch op 5 liter uit hadden moeten/kunnen komen.
  • De deksel zat half op de pan en ik heb inmiddels gelezen dat de deksel er tijdens het koken helemaal af moet.
  • 'iemand' leek het een goed idee om 5 minuten voor het eind als alternatief van een gedroogde sinaasappelschil de schil van een mandarijn toe te voegen voor extra smaak. (we waren behoorlijk overmoedig na het goed gelukt zijn van ons 1e IPA bier) Deze heeft maar kort meegekookt, maar nogmaals, ik ben een groentje
  • Het bier moest afkoelen tot 20 graden, maar het is denk ik met zo'n 24 graden het vat in gegaan (ongeduldig heh, dat moeten we afleren).
  • Het 'vat' wat we deze keer gebruikten is van glas. Leek ons een stuk beter dan de plastic emmer die we hiervoor gebruikt hadden. Moet toch geen probleem zijn?

Wat er op de foto te zien is:
  • Een dikke witte laag onderin het vat.
  • Het blauwe rondje is een iSpindel.
  • Een paar bubbeltjes bovenop, maar verder gebeurd er niet veel.

Misschien is het vat niet helemaal luchtdicht? Maar op mijn iSpindel zie ik de waardes ook niks veranderen.
We hebben op een zondag gebrouwen en hebben initieel tot woensdag gewacht zonder veel resultaat.
Het vat staat in de huiskamer, een temperatuur van 22 graden wat volgens de beschrijving nodig is redden we daar niet, maar de iSpindel geeft een redelijk constante 19 graden aan.
Als laatste redmiddel hebben we nogmaals gist toegevoegd wat we van onze eerste IPA poging over hadden. Stom als we zijn hadden we nog een halve liter gekookt water toegevoegd (omdat de 4 liter wel eg mager was) in het vat in plaats van het af laten koelen. Dit leek ook wel even te reageren, maar ik vermoed dat al het gist na die actie wel dood is? Aan de andere kant het is 'maar' een halve liter op 4 liter bier wat er wel meteen goed door geroerd is en het gist was er ook al doorheen geroerd dus dat dreef er niet bovenop of zo. De iSpindel gaf een verhoging aan van zo'n 4 graden.

Het vat is van glas, maar aangezien licht het vat in laten schijnen niet zo'n goede optie is hebben we daar een zwarte handdoek opheen gedaan (is ook nog te zien op te foto).

Dat is zo'n beetje alles wat ik kan bedenken. Ik wil vooral weten wat er nu mis gegaan is. Een heleboel, maar waarom start die vergisting überhaupt niet?
Daarnaast: is dit nog te redden? Ik sta op het punt deze poging aan de WC te gunnen en morgen met een nieuwe pakketje te beginnen.

Blokkie

Die 80 graden zijn voor de enzymen dodelijk. Wanneer was die temperatuur van 80 graden ? Gelijk aan het begin, middenin de maisch of op het eind ?

Wanneer het redelijk aan het begin van de maisch was, dan zal er weinig of geen suikers zijn gevormd.

scrappy

Citaat van: Blokkie op 19-03-2021  16:48 uDie 80 graden zijn voor de enzymen dodelijk. Wanneer was die temperatuur van 80 graden ? Gelijk aan het begin, middenin de maisch of op het eind ?

Wanneer het redelijk aan het begin van de maisch was, dan zal er weinig of geen suikers zijn gevormd.

Was na zo'n 45 minuten. Toen stonden we er nog wel met onze neus bovenop. Heeft niet lang geduurd. Meteen de pan even van het 'vuur' afgehaald, maar dat zou één van de redenen kunnen zijn.

tdp

Toevallig het SG al gemeten?

scrappy

Citaat van: tdp op 19-03-2021  20:12 uToevallig het SG al gemeten?

1061 en als ik iSpindel moet geloven is daar weinig aan veranderd. Kan het nog eens meten want dit lijkt mij verloren.

tdp

En met een hydrometer en/of refractometer? Vertrouw nooit blindelings op techniek ;)

scrappy

Citaat van: tdp op 19-03-2021  22:52 uEn met een hydrometer en/of refractometer? Vertrouw nooit blindelings op techniek ;)

Een hydrometer. Ik heb zo'n super simpel start pakket met alleen de basics. Ik vaag me alleen af wat er nu mis gegaan kan zijn waarom de boel niet gist.

Jacques

Citaat van: scrappy op 19-03-2021  23:31 uEen hydrometer. Ik heb zo'n super simpel start pakket met alleen de basics. Ik vaag me alleen af wat er nu mis gegaan kan zijn waarom de boel niet gist.

Heb je de gist mee laten koken?  :-\
Met 11,5 g gedroogde gist op 5 liter wort hoor je een super snelle vergisting te krijgen.
Als je bij het begin van het maischen op 80 ºC was gekomen had ik daar de oorzaak gezocht, maar als dat gebeurt is na 15 minuten bij de 62 ºC stap mag je een hogere vergistingsgraad verwachten. Als de uitschieter plaatsvond voor de 62 ºC stap dan ligt daar de oorzaak van de onvergistbaarheid van je wort.   


scrappy

Wat is de witte "troep" die ik nu onderin het vat zie?

scrappy

Citaat van: tdp op 19-03-2021  22:52 uEn met een hydrometer en/of refractometer? Vertrouw nooit blindelings op techniek ;)

OK. Ik snap nu pas je opmerkingen. Net met de hydrometer gemeten en ik heb nu een SG van 1012. Dat is te laag, maar er is wel wat gebeurd.
Conclusie nu? Iets teveel paniek. Die iSpindel is leuk, maar laat maar even. Er is wel vergisting. Dat ik niks in het waterslot zie ligt waarschijnlijk aan het vat wat niet luchtdicht is?
Alcohol percentage zou wat hoger uitkomen gezien de 2e lading gist die we hebben toegevoegd?
We blijven leren.

daanvandervleuten

Ziet er naar uit dat je 'n lekkage hebt icm een ispindel die er geen zin in heeft. Met dat 80 graden foutje kan een eind sg van 1012 best. Ik weet niet wat de vergistingsgraad is. (start sg?)
Ik zie onder in gist en eiwit. Verder eigenlijk niets speciaals.

Ik zou overhevelen naar een goed vat. Dan laat je de trub onderin liggen. Na een oar dagen sg meten blijft ie een tijdje gelijk, bottelen.

Een typisch witbier wordt 't toch niet met die gist if I'm correct.

CeesM

Citaat van: scrappy op 20-03-2021  09:19 uWat is de witte "troep" die ik nu onderin het vat zie?
Gistslurrie en eiwitten? :-\

Jacques

Citaat van: CeesM op 20-03-2021  19:02 uGistslurrie en eiwitten? :-\

Het vraagteken kun je weglaten...  ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.