Etiket met Excel

Gestart door Josss, 17-03-2021 19:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Josss

Ik ben helaas niet zo handig met grafische programma's, ik maak in excel een A4' tje met 12 etiketten.
Wat ik dan met melk op het flesje plak.



 

Rinus

Ik heb dat ook geprobeerd, maar als je vrede hebt met niet al te unieke eigen ontwerpen, dan kan je zeker deze site eens proberen; https://www.beerlabelizer.com/
Je kan voor een bescheiden bedrag nog meer mogelijkheden vrij schakelen.

Voor mijzelf is dat de ideale oplossing! Ik gebruik etiketten alleen voor als het echt chique moet; bijvoorbeeld voor mijn proef panel of voor een proef avond met vrinden... (ook plakken met een verdund kuipje koffiemelk).

Dat voldoet namelijk ruim, omdat... ik op elke kroonkurk altijd een rond labeltje plak met gegevens van de brouw, dit print ik met een Brother label printer (label type: Brother DK-11218). Ooit op advies van Jacques mee begonnen, dat is voor mij de perfect oplossing want ik hoef nu ook geen labels van mijn lege flessen af te weken.
De kroonkurk met label gaat immers zo in de afvalbak....

Rely

Het etiket ziet er netjes uit, het is de kracht van de eenvoud.
Niet meer aan sleutelen zou ik zeggen.. :proost:

Josss

Met melk hoef je niet echt te weken hoor, is er zo af, in  het bestand staan alle gegevens.
Simpel en eenvoudig past me wel, geef er al genoeg geld aan uit :(

Maar een leuke website, ik zet hem wel bij de favorieten.

Jos

LAM

Ik heb een recept voor een biertje dat ik steeds vaker opnieuw brouw voor mijn vriendengroep. Daarom heb ik ervoor gekozen online vinyl stickers te bestellen. die kun je gewoon met warm water afspoelen. Dan kun je de flesjes met etiketten opnieuw gebruiken. Als de flesjes helemaal opgebruikt zijn moet de sticker er wel af, anders is het flesje niet recyclebaar.

Jan de Graaff

Citaat van: LAM op 18-03-2021  00:00 udie kun je gewoon met warm water afspoelen. Dan kun je de flesjes met etiketten opnieuw gebruiken.
Daar gebruik ik een krijtstift voor (€ 2 bij Xenos). Dat blijft prima zitten,  spoel je ook zo af en dan kan het direct gerecycled worden. Je kunt krijtstiften eventueel ook in verschillende kleuren krijgen, voor als je wat creatiever bent..

En anders zet ik gewoon een 'code' op de kroonkurk met een zwarte marker. De "Wz" staat voor de Weizen die ik net gebrouwen heb. "APA2" is de American Pale Ale – batch 2. "UP" = Ur-Pils. En ga zo maar door. Ik gebruik de krijtstift ook voor beugelflessen, omdat ik daar niks op de dop wil schrijven.

Beerlabelizer gebruik ik net als Rinus als het wat netter moet. Voor een verjaardag of zoiets. Etiketje maken, uitprinten, knippen, plakken, klaar. En het is ook leuk geven!
Voor eenmalig $8 heb je onbeperkt (lifetime) toegang.

Theo Mol

Eenvoudig en toch simpel, dat heeft ook wat.

Als je toch met Excel bezig bent dan kun je ook een sjabloon maken voor een A4 met etiketten die tekst overnemen die je op één plaats tikt. Ik zou mijn etiketten zo kunnen maken. Dit voorbeeld komt uit Libre Office.
Alleen een achtergrondafbeelding is lastig, maar die heb je misschien niet nodig.


seed7

Citaat van: JanDeGraaff op 18-03-2021  15:46 uDaar gebruik ik een krijtstift voor (€2 bij Xenos).

En dan voordien alle flesjes even in de zwarte schoolbordenverf dippen ;)

Ingo (wat me dan weer aan de simpele klieder kalk met een stempeltje op de champagnefles doet denken)

Josss

Voor nu voldoet dit:


Jan de Graaff

Citaat van: seed7 op 18-03-2021  18:21 uen dan voordien alle flesjes even in de zwarte schoolbordenverf dippen ;)
Nee hoor, krijtstift blijft prima zitten op een flesje (of op een raam, of een spiegel, of een... )

lier

Citaat van: Theo Mol op 18-03-2021  16:53 uEenvoudig en toch simpel, dat heeft ook wat.

Als je toch met Excel bezig bent dan kun je ook een sjabloon maken voor een A4 met etiketten die tekst overnemen die je op één plaats tikt. Ik zou mijn etiketten zo kunnen maken. Dit voorbeeld komt uit Libre Office.
Alleen een achtergrondafbeelding is lastig, maar die heb je misschien niet nodig.



Dat ziet er netjes uit, zou je dat blad niet kunnen delen, ik ben niet zo handig met Excel

jazon1963

Citaat van: Rinus op 17-03-2021  20:20 uIk heb dat ook geprobeerd, maar als je vrede hebt met niet al te unieke eigen ontwerpen, dan kan je zeker deze site eens proberen; https://www.beerlabelizer.com/
Je kan voor een bescheiden bedrag nog meer mogelijkheden vrij schakelen.

Voor mijzelf is dat de ideale oplossing! Ik gebruik etiketten alleen voor als het echt chique moet; bijvoorbeeld voor mijn proef panel of voor een proef avond met vrinden... (ook plakken met een verdund kuipje koffiemelk).

Dat voldoet namelijk ruim, omdat... ik op elke kroonkurk altijd een rond labeltje plak met gegevens van de brouw, dit print ik met een Brother label printer (label type: Brother DK-11218). Ooit op advies van Jacques mee begonnen, dat is voor mij de perfect oplossing want ik hoef nu ook geen labels van mijn lege flessen af te weken.
De kroonkurk met label gaat immers zo in de afvalbak....

Zo werk ik ook, in het begin dacht ik overal etiketten op, maar nu inderdaad alleen, zoals jij zegt, als het chique moet... En die doplabels zijn ook echt een uitkomst...

Theo Mol

Jos was me voor met een een mooi bruikbaar werkblad. Dat is fijn want ik had alleen een opzetje gemaakt en het is een boel werk om dat af te maken.
Mijn eigen etiketten blijf ik maken met photoshop waar ik me crea-bea kan uitleven.

Voor wie het wil proberen is hier mijn opzetje. Het is te openen in Excel en LibreOffice.

lier

Citaat van: Theo Mol op 19-03-2021  10:27 uJos was me voor met een een mooi bruikbaar werkblad. Dat is fijn want ik had alleen een opzetje gemaakt en het is een boel werk om dat af te maken.
Mijn eigen etiketten blijf ik maken met photoshop waar ik me crea-bea kan uitleven.

Voor wie het wil proberen is hier mijn opzetje. Het is te openen in Excel en LibreOffice.
Citaat van: Jos19669 op 19-03-2021  10:03 u:proost:

Thanx

Roelof

Is PowerPoint misschien ook een optie?  Voordat ik er weer veel tijd insteek en het niet lukt. :'(

lier

Alles kan het is maar net wat je makkelijk vindt.

D.R.K.

Citaat van: Roelof op 19-03-2021  12:16 uIs PowerPoint misschien ook een optie?  Voordat ik er weer veel tijd insteek en het niet lukt. :'(

Canva is een mooi online programma, het heeft zowel een gratis als een betaalde database met genoeg plaatjes en vormpjes.


Roelof

Citaat van: D.R.K. op 21-03-2021  10:29 uCanva is een mooi online programma, het heeft zowel een gratis als een betaalde database met genoeg plaatjes en vormpjes.


Bedankt voor de link. Ik ga er eens even kijken,

Josss

Bedankt voor de link van Canva, ik ga het eens proberen.
Voorlopig gebruik ik excel, ik heb het uitgebreid, er staan nu 6 kleuren in.

Jos

Theo Mol

Een paar maanden geleden heb ik een opzetje geplaatst om etiketten te maken met Excel of Libre Office. Dat werkte wel maar het zag er niet zo knap uit.

Nu ben ik "even" aan het knutselen geweest om er een mooiere versie van te maken. Dat is al een stuk beter geworden.
Het grootste verschil is dat je afbeeldingen achter de tekst kunt zetten.

Je kunt het gebruiken zoals het is, dan heb je vrij snel resultaat. Als je zelf aan de slag gaat met het ontwerpen van etiketten dan heb je meer werk.
Ik heb er een gebruiksaanwijzing (en een voorbeeld) bij gezet. Het werkt met Excel en ook met LibreOffice, dat laatste programma is gratis.

Als je watervaste etiketten wilt, druk dan af op een laserprinter - of - maak een afdruk en laat die kopiëren, de kopieerwinkel heeft waarschijnlijk een laserprinter. Ik plak ze met melk (maar plakband, behangerslijm of prittstift werkt ook).


ArmouredSP

Citaat van: Rinus op 17-03-2021  20:20 uIk heb dat ook geprobeerd, maar als je vrede hebt met niet al te unieke eigen ontwerpen, dan kan je zeker deze site eens proberen; https://www.beerlabelizer.com/
Je kan voor een bescheiden bedrag nog meer mogelijkheden vrij schakelen.

Voor mijzelf is dat de ideale oplossing! Ik gebruik etiketten alleen voor als het echt chique moet; bijvoorbeeld voor mijn proef panel of voor een proef avond met vrinden... (ook plakken met een verdund kuipje koffiemelk).

Dat voldoet namelijk ruim, omdat... ik op elke kroonkurk altijd een rond labeltje plak met gegevens van de brouw, dit print ik met een Brother label printer (label type: Brother DK-11218). Ooit op advies van Jacques mee begonnen, dat is voor mij de perfect oplossing want ik hoef nu ook geen labels van mijn lege flessen af te weken.
De kroonkurk met label gaat immers zo in de afvalbak....
Op die website staat: "Strongarm got its name because I put down a home brew and forgot to tighten the fermenter tap properly. The beer was leaking out around the edge of the tap. The only way to fix things was to reach into the fermenter with my arm and tighten the tap thread. So much for a nice sterile environment.

The rest is history. My arm turned out to have just the bacteria needed for an epic pilsner and Strongarm was born."

Wat voor ons wel grappig is gezien dat ongeveer bij ons eerste brouwsel is voorgekomen (al hebben wij het overgeheveld naar een niet lek vat zonder er onze arm in te stoken of iets dergelijks). Fijn om te zien dat we niet de enige zijn met die problemen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.