Een IPA brouwen die niet bitter is

Gestart door HermanD, 15-03-2021 14:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HermanD

Ik heb nu een aantal IPA's geproefd en ik vind de fruitig en bloemige smaak wel lekker fris maar die bitterheid niet lekker.
Nu wil ik zelf gaan brouwen en vraag jullie advies.
Hebben jullie tips hoe ik dit het beste voor elkaar kan krijgen.

Haagse Wouter

Veel hop zo laat mogelijk toevoegen.
Geen bitterhop dus. Veel late hopgift, veel koudhop! Vlamuit hop, etectra

LAM

Allereerst leuk dat je het ook wil gaan proberen! Ik weet niet tot in hoeverre je het vakjargon kent maar dat komt nog wel.
Hoe langer je hop mee laat koken, hoe meer van de bittere stoffen je er uit haalt en je dus in je bier krijgt. Vaak wordt gebruik gemaakt van minimaal 2 hopgiften. Eentje aan het begin en eentje wat meer aan het einde. Die eerste is dus voor het bittertje. Die aan het einde haal je die bloemige en eventueel fruitige smaak uit.  Als je de hoeveelheid hop in het begin laag houdt en aan het einde juist wat hoog, is je bier een klein beetje bitter (want bier dat helemaal niet bitter is nar mijn mening niet zo lekker) maar dan heb je wel die (bloemige) hopsmaak. óf je bier een bloemige smaak krijgt hangt ook af van welke hop je gebruikt. Daar kun je eventueel de zoekfunctie op dit forum voor gebruiken of even googlen. Je zou ook kunnen koudhoppen. Dit is het toevoegen van hop wanneer je bier is afgekoeld of wanneer je bijvoorbeeld gaat lageren. Ook hierover zijn duizenden berichten met info te vinden op dit forum.
Veel succes!
Groetjes LAM

Jan de Graaff

Het lijkt erop, Herman, dat je meer een NEIPA zoekt – New England IPA. Die zijn veel minder bitter en veel fruitiger dan andere IPA's. Ik zou zoeken op dergelijke recepten – of anders eerst een of meerdere NEIPA's vinden en proberen om te kijken of je dat wat vind. Uiltje Brouwerij heeft er een aantal; Ciel Bleu, Mosaic Mamoth, My Life Span, enz.. Jopen Blurred Lines of Thrice as Nice. Homeland Ketelbinkie. En ga zo maar door.

Als je dat inderdaad zoekt, dan kun je recepten voor NEIPA's gebruiken als inspiratie. En dan gaat het echt alle kanten op, qua hop en koudhoppen..
Het belangrijkste blijft dat je niet vroeg bij de kook hop toevoegt, want dat geeft, zoals LAM en Wouter al zeggen, de bitterheid. Dus zo laat mogelijk. Maar, bier zonder enige bitterheid is ook niet lekker; dan is het meer een radler en zelfs daar zit ook nog de hopbitterheid in.

Johan_vL

Citaat van: JanDeGraaff op 15-03-2021  16:04 uHet lijkt erop, Herman, dat je meer een NEIPA zoekt – New England IPA. Die zijn veel minder bitter en veel fruitiger dan andere IPA's.
Ja, ben ik eens met #JanDeGraaff. Bij een NEIPA, doe ik meestal een hopgift op 10 min voor einde kook (max 15 IBU), Een whirlpool hopgift (±3g/L) dus bij flame-out (15 min bij 85 graden).
Dan 2x een koudhopgift, de eerste op 80% van de vergisting en de tweede als het eind sg is bereikt (Samen 8 a 10 gr/L).

Dan heb je veel hoparoma, maar weinig en andere bitter, dan als je de hop 60 a75 minuten mee laat koken.

biking rebel

American Pale Ale, minder bitter, toch fruitig en hoppig en een stuk makkelijker dan een NEIPA om te brouwen.

Rinus

Tip....

Het recept van Seef's bootjes bier (sloepjesbier) past ook goed; niet te bitter en heerlijk qua aroma en fruitigheid.
Dit heb ik maanden geleden eens gebrouwen, is echt goed geworden, echter ook voor mij nog iets te bitter naar mijn zin, daar zou ik het recept nog op aanpassen. Ik wacht nog op reacties van mijn testers.
Ook de koudhop tijdens de vergisting is van belang, er kwamen echt onweerstaanbare geuren uit de gistkast (koeling) heerlijk!
Recept vind je hier wel op het forum, anders moet ik het opzoeken wat ik heb gedaan.

Snelbier

Citaat van: HermanD op 15-03-2021  14:51 uIk heb nu een aantal ipa's geproefd en ik vind de fruitig en bloemige smaak wel lekker fris maar die bitterheid niet lekker.
Nu wil ik zelf gaan brouwen en vraag jullie advies.  Hebben jullie tips hoe ik dit het beste voor elkaar kan krijgen
Ik denk dat je nog wat kennis en ervaring mist, is géén schande. Lezen (ook op dit forum) en testen..
Bitterheid in bier wordt uitgedrukt in IBU, is een absolute/gemeten waarde voor hoeveelheid 'bitterstoffen'.
GEVOEL of smaakbeleving dat het bitter geeft is oa afhankelijk van restsuikers in het bier.
Bier met veel restsuikers (hoog eind-SG) zal minder bitter smaken bij een gelijk ibu.  Vergelijk een 'vies smaakje' op een suikerklontje, en dan los in de mond  >:D..
Er bestaan bieren (BarleyWine) met een ibu van ruim boven 60 die 'zacht' smaken door veel restsuikers, maar ook ipa's (Brewdog-Punk-Ipa) met slechts 40 ibu die toch 'pittig' smaken.
Ter vergelijk: een Hollands pilsje zit qua bitter rond 24 IBU.
IPA's die je hebt geproefd kunnen qua IBU tussen 35 en 80 zitten, met tegengestelde smaakgevoel..
==============
Je wilt wél de hoppige smaak maar niét het bittere gevoel? Aantal oplossingen is al aangedragen..
Simpelste is om minder bitter (IBU's) in het bier te brengen, dus minder hop bij aanvang koken en véél hop na koken of na vergisten (drooghop).
Oplossing 2 tm 99 is om meer restsuikers te houden.  Kan door aanpassing brouw/maischschema, ander gist, andere mouten, etc..
Welkom in de wereld van thuis/hobbybrouwen.  Baas over eigen bier.  Je toekomstige lekker brouwsel mag je noemen zoals je wil, hobby zonder grenzen.
Pils met een klap fruitige hop erin? verzin er een naam voor en geniet.  Proost, Snelbier.

Toevoeging: VRAAG als iets niet duidelijk is.  Antwoord krijg je altijd.
Indien nodig zullen forummers je naar de juiste sites sturen, boeken-adviezen, etc..
Het is hier wat dat betreft best gezellig, zelfs bij een opmerking als RTFM zal iemand wel een linkje erbij zetten  :proost:

Rinus

Citaat van: Rinus op 16-03-2021  19:47 uTip....

Het recept van Seef's bootjes bier (sloepjesbier) past ook goed; niet te bitter en heerlijk qua aroma en fruitigheid.
Dit heb ik maanden geleden eens gebrouwen, is echt goed geworden, echter ook voor mij nog iets te bitter naar mijn zin, daar zou ik het recept nog op aanpassen. Ik wacht nog op reacties van mijn testers.
Ook de koudhop tijdens de vergisting is van belang, er kwamen echt onweerstaanbare geuren uit de gistkast (koeling) heerlijk!
Recept vind je hier wel op het forum, anders moet ik het opzoeken wat ik heb gedaan.
Inmiddels heb ik 2 reacties van mijn proefpanel; 1. het beste bier wat je tot nu toe gebrouwen hebt. 2. IPA's zijn mijn favoriet, deze is precies goed in balans qua smaak, geur en bitterheid.
Dat is op zich al erg positief, ik houd persoonlijk voor wat meer zoet bij de volgende batch, maar een IPA hoort wel wat duidelijk aanwezige bitterheid te hebben.
Dus nogmaals; zoek het recept van "sloepjesbier" dat was de basis van dit brouwsel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.