Hoger alcoholgehalte door hergisting op de fles

Gestart door Tomazzive, 12-03-2021 09:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tomazzive

Tot op heden dacht ik dat hergisting op de fles enkel voor CO² zorgt.
Maar na berekening van mijn recepten in BrouwHulp zie ik dat mijn bier van 6,7% naar 8,2% stijgt als ik 4,8 g suiker toevoeg.

Hoe gaan jullie daar mee om?
Zorgen dat je met een lager SG begint om dat dan te compenseren tijdens de hergisting op fles?

#alcoholgehalte

Gerb

Bij een 'normale' toevoeging van bottelsuiker van 6-8 gram per liter, ontstaat er ongeveer 0,3% alcohol. Hoe moet ik de 4,8 gram zien? Per liter?

Tomazzive

Inderdaad, per liter.

In mijn voorbeeld kom ik aan een stijging van 1,9%
De berekeningen in BrouwHulp zijn meestal heel correct. Dus ik snap het niet helemaal.



LAM

Citaat van: Tomazzive op 12-03-2021  09:18 uIn mijn voorbeeld kom ik aan een stijging van 1,9%
Is de bottelsuiker het enige dat je hebt veranderd? Dan zou met 4,8 gram per liter een stijging van 1,9 procentpunt wel erg veel zijn.

Tomazzive

Inderdaad. Enkel bottelsuiker. In het tabblad ervoor kom ik aan 6,6% na de gisting:


LAM

Citaat van: Tomazzive op 12-03-2021  09:31 uInderdaad. Enkel bottelsuiker. In het tabblad ervoor kom ik aan 6,6% na de gisting
Heb je alle volumes gecheckt? Je voegt het uiteraard per liter toe maar dit is niet helemaal hoe het zou horen...

Fractus

Ik heb gemerkt dat er een bug in BrouwHulp zit die ervoor zorgt dat het alcoholpercentage na bottelen niet wordt herberekend als er iets verandert aan je gegevens in de andere tabbladen. Waarschijnlijk is die 8,2% berekend toen je eind-SG in het tabblad ervoor nog op de standaard 1.000 stond. Wat helpt is je hoeveelheid suiker een stapje omhoog en weer omlaag te doen, dan wordt alles herberekend. Misschien is het probleem dan opgelost

Tomazzive

In mijn eerste screenshot zie je dat de berekening wel klopt. 110 gram op 23 liter, dus 4,8 gram per liter.
Dus 1,6 g per flesje van 33 cl


Ik weet niet wat er is gebeurd, maar die 8,2% is plots 6,9% geworden. Dat is dus een stijging van 0,2%
Volgens mij had het te maken met de Eind SG in het tabblad vergisting die op 1000 stond.
En dat is niet onmiddellijk gerefresht. Nu klopt het dus wel!

De geruststelling was er al doordat hier bevestigd werd dat die stijging max 0,3% kon zijn. Waarvoor dank!

(Fractus, onze berichten kruisen elkaar! Dat is inderdaad het geval geweest!)

LAM

Citaat van: Fractus op 12-03-2021  10:05 uIk heb gemerkt dat er een bug in BrouwHulp zit die ervoor zorgt dat het alcoholpercentage na bottelen niet wordt herberekend als er iets verandert aan je gegevens in de andere tabbladen.
Dit maakt een hoop duidelijk! ik heb dit probleem ook gehad en dacht dat ik er zelf dan een paar procent bij op moest tellen.

EDIT: Ik heb het even aangepast in BrouwHulp en inderdaad, ik kreeg hetzelfde probleem als Tomazzive. Het eind sg stond bij mij nog op 1000 waardoor het alcoholpercentage veel te hoog uitviel. Eventjes aangepast naar de voorspelde waarde en hij klopt weer. Als je dan inderdaad de hoeveelheid bottelsuiker wat aanpast klopt het precies! Bedankt Fractus, ook mij geholpen.

Jaap W

Ik heb ergens in een naslagwerk (vraag me niet welke, want dat weet ik niet meer) gelezen dat tijdens de hergisting in de fles nog ongeveer 0,4% alcohol geproduceerd wordt. Gemakshalve neem ik dat dus maar altijd klakkeloos aan.  :proost: :nut:

Snelbier

Rekenblad van ons eigen forum, simpel.. https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/lib/exe/fetch.php?media=beginnende_brouwer:rekenblad_blikcursus.xls
Ik gebruik hem regelmatig voor snelle berekeningen etc.. Handig ding, niét alleen voor blikbrouwers.
BrouwHulp heeft de nodige hickups.  Hoe verder je in de tabbladen duikt hoe meer exacte input je moet geven om het te laten werken.
Ik zou persoonlijk (behalve een brouwcursus) best een cursusje willen doen in één van de brouwprogramma's..
Zien hoe het echt werkt blijft makkelijker dan zelf aanmodderen met trial&error.
Proost, Snelbier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.