Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Elektrische Weckketel probleem  (gelezen 22544 keer)

Offline Jay

• Vol lid
    • JBB
Elektrische Weckketel probleem
« Gepost op: 08-05-2006 12:07 u »
Gisteren voor de 5e keer met mijn RVS Weck inmaakketel van 30 l gebrouwen. Tot nu toe was ik erg blij met dit ding. Het is lastig in mijn thuissituatie met gas te werken en dit lijkt echt een goedkope betrouwbare oplossing.
Gisteren heb ik echter voor het eerst een klein probleem met het ding gehad. Tijdens het koken sloeg hij tot 3 maal toe zo maar af. Dat was erg vervelend, want daardoor raakte de boel van de kook af. Er was niets dat ik kon doen om hem weer te laten verwarmen (de thermostaat stond op z'n hoogst: "entsaften"). Gelukkig sloeg hij na een minuut of twee spontaan weer aan. Heeft iemand dit ook al meegemaakt? Is er wat aan te doen? Of moet ik vrezen dat het ding kapot aan het gaan is?

Het enige verschil met eerdere brouwsels dat ik overigens verzinnen kan is dat er nu wat meer wort in zat. Zo'n 25 liter tegenover eerst 20 liter.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
Re: Weck kookketel slaat af tijdens koken
« Reactie #1 Gepost op: 08-05-2006 12:45 u »
Dit klink alsof er een automatische beveiliging inzit. Ik ken deze verwarming niet, maar op mijn werk hebben we van die dingen die als de temperatuur boven een bepaalde waarde komt, uitslaat en weer aan aanslaat wanneer hij afgekoeld is. Bij die van mijn werk kan je die instellingen niet veranderen.

Offline DenMaarten

• De Roerstok
  • Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 08-05-2006 13:33 u »
Jay,

Een aantal jaren geleden had ik ook een elektrische weckketel. Ik had dezelfde problemen, doorkoken werkte ging niet goed doordat hij telkens afsloeg. Wat ik toen gedaan heb is de thermostaat doorverbonden zodat de ketel altijd op max vermogen stond te koken. De thermostaat gebruikte ik toch niet omdat die niet nauwkeurig genoeg was. Een stekkerdoos met schakelaar ertussen en ik kon prima brouwen.

Groeten,
Maarten

Offline Jay

• Vol lid
    • JBB
« Reactie #3 Gepost op: 08-05-2006 14:06 u »
Ja dat zou inderdaad wel een oplossing zijn. Ik hoop dan alleen dat die beveiliging die JeroenCV vermoedt niet al te noodzakelijk is.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #4 Gepost op: 08-05-2006 14:31 u »
Vreemd dat dit plotseling optreedt. Iemand daar een verklaring voor?

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #5 Gepost op: 08-05-2006 15:07 u »
Vreemd dat dit plotseling optreedt. Iemand daar een verklaring voor?

Stel het is die beveiliging waar ik het over had, dan zit het in een electronisch circuit. Dus een weerstandje of zo. Die dingen kunnen kapot gaan door gebruik. Dan kan een verklaring zijn.

Iets anders is dat de beveiliging goed werkt en er iets echt stuk is (doorbranden???) dan is het niet gek dat het nu opeens stuk gaat, toch?

Maar nogmaals, ik weet niet of deze verwarming zo'n beveiliging heeft.

Offline Jay

• Vol lid
    • JBB
« Reactie #6 Gepost op: 08-05-2006 15:29 u »
Ik heb de juiste website voor weck-info gevonden, www.weckonline.com ipv de informatiespaarzame www.weck.de waar ik tot nu toe op gezocht heb. Had ik dat eerder geweten! :stom:

Het ding heeft inderdaad een oververhittings- en droogkookbeveiliging. Maar dan blijf inderdaad Edgar's vraag waarom ik dat nu ineens merk. Het zou natuurlijk te maken kunnen hebben met de grotere inhoud van mijn brouwsel op zaterdag dat daardoor langer nodig had om aan de kook te geraken. Bovendien was het zaterdag ook nog eens een graad of 10 warmer dan de termperatuur tijdens eerdere brouwsels. Een samenloop van omstandigheden misschien?

Offline Ariekanarie9

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 19-05-2006 12:20 u »
Ik denk dat het te maken heeft met de verspreiding van je warmte in de ketel. Als ie een kleine mengsel moet koken is ie sneller klaar en zal hij niet oververhit raken. Als je echter een grote mengsel kookt moet hij langer aanstaan en kan het verwarmingselement zelf zeggen dat ie te lang aanstaat/te heet wordt en dat hij even gaat afkoelen. Het water kan dan nog best 95 graden zijn het kookt alleen niet omdat koken veel energie kost en zonder nieuw verhitting deze dus snel op is.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 19-05-2006 13:11 u »
Werkt deze termische beveiliging niet mbv een bi-metaaltje (2 verschillende
metalen met een verschillend uitzettingscoefficient op elkaar geplakt)?
De meeste huishoudelijke apparaten werken hiermee.
Dat is de "klik" die je hoort als bv een waterkoker/koffiezetapparaat afslaat.
Dit kan evt lam worden na verloop van tijd.

Ik zou dit gewoon kortsluiten. Je laat immers geen 20 liter bier droogkoken.

:degroeten:

Offline Harold

• Vol lid
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #9 Gepost op: 19-05-2006 23:03 u »
Hallo,
In het verleden heb ik wel eens gekeken naar elektrische verwarming voor wortkoken. Veel van de elementen hebben een beveiliging die aanslaat bij een temperatuur die net boven de 100C ligt; dan gaat het maar over 0,5 of 1 graad meer! Als je uitgaat van wort met een dichtheid van 1050 g/l betekent dit een suikerconc. van ongeveer 130 g/l; dit betekent een kookpuntsverhoging van ca 0,35 C (molaire kookpuntsverhoging van water is 0,52 C/mol). Bij een wort met een dichtheid van 1100 g/l is dat ongeveer het dubbele. Dit ligt dus in het gebied waarin de beveiliging kan aanslaan. Daarnaast is de temperatuur waarbij de beveiliging aanslaat bij het ene element iets hoger of lager dan bij het andere. Regelbare beveiligingen bestaan , maar €€€€€€.
De oplossing van Hoppie staat me het meest aan. Maar de veiligheidsrisico's kan ik goed inschatten (vervuling element, kortsluiting). Maar ja, valt misschien wel mee.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 20-05-2006 08:47 u »
Toen ik vele jaren geleden begon met het hobbybrouwen had ik een zogenaamde Brewheat, een grote plastic emmer met een elektrisch verwarmingselement en zo'n thermosstaat. Ook deze sloeg constant af. Ten einde raad heb ook ik de beveiliging omgeleid en de draad gewoon kortgesloten.
De Brewheat heb ik nog steeds. Ik gebruikte hem voor het opwarmen van spoelwater. Sinds ik niet meer spoel heeft hij geen functie meer. Wegdoen doe ik hem niet want je weer maar nooit welke functie hij nog kan hebben. Ik zou hem bijvoorbeeld kunnen gebruiken voor het verstijfselen/opkoken van ongemoute granen.

Offline halikidee

• Vol lid
elektrische Weckketel probleem
« Reactie #11 Gepost op: 02-05-2007 18:59 u »
Ik heb vanwege de afwezigheid van gas bij mij in de wijk, een elektrische weckketel waarmee ik mijn biertjes brouw.
Nu heb ik het probleem dat na ą 20 minuten koken de thermische beveiliging ingaat en na 10 minuten pas weer opnieuw kan beginnen met het aan de kook brengen van het wort.

Heeft iemand hier misschien ervaring mee?
Zo ja, heb je dan wat tips/trucs voor me?
Zo nee, heb je dan nog misschien een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?

Overigens is de garantietermijn van deze weckketel verlopen.

oranjeboombiertje

• Gast
Re: elektrische Weckketel probleem
« Reactie #12 Gepost op: 02-05-2007 19:25 u »
Is het misschien handig om dan op (flessen)gas te koken? Helaas heb ik geen ervaring met de elektrische weckketel, dus daar kan ik je niks over vertellen.

Wesley

Offline halikidee

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 02-05-2007 19:53 u »
Heb ondertussen de voorloper van de draad doorgelezen (bedankt voor de verwijzing)
Bij koeler weer, ą 10°C buitentemperatuur had ik geen problemen met de thermische beveiliging.
Pas bij warmer weer heb ik hier last van.
Ik zal de ketel maar eens openschroeven en kijken of ik de boel kan kortsluiten/bypassen/overbruggen zodat de ketel dan continue verwarmt.

Offline Jay

• Vol lid
    • JBB
« Reactie #14 Gepost op: 02-05-2007 21:28 u »
Overigens heb ik nog steeds last van dit probleem met mijn weckketel -- ben er gewoon nooit aan toe gekomen iets aan te doen. Echt heel erg is het niet, volgens mij want ik heb nog nooit er een slechter bier door gekregen.

Is koken wel echt noodzakelijk voor hopbitterheid, of voldoet een temperatuur tussen de 96 en 100 ēC ook wel?

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #15 Gepost op: 02-05-2007 21:33 u »
Koken is niet alleen noodzakelijk voor het omzetten van alfazuren in iso-alfazuren, maar ook voor het neerslaan van grote eiwitten, het verdampen van ongewenste stoffen en het ontsmetten. Die eerste twee zaken gebeuren vooral tijdens het koken op het grensvlak van de kookbellen. Behoorlijk ruig koken is dus aan te bevelen. Het verdampen van ongewenste stoffen gaat ook het best bij behoorlijk rigoureus koken.

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
« Reactie #16 Gepost op: 02-05-2007 21:40 u »
Zet je de ketel wel op entsaften ipv kochen? Bij kochen slaat mijn ketel ook af bij entsaften blijft de thermostaat constant aan staan.

Offline Jay

• Vol lid
    • JBB
« Reactie #17 Gepost op: 02-05-2007 22:09 u »
Koken is niet alleen noodzakelijk voor het omzetten van alfazuren in iso-alfazuren, maar ook voor het neerslaan van grote eiwitten, het verdampen van ongewenste stoffen en het ontsmetten. Die eerste twee zaken gebeuren vooral tijdens het koken op het grensvlak van de kookbellen. Behoorlijk ruig koken is dus aan te bevelen. Het verdampen van ongewenste stoffen gaat ook het best bij behoorlijk rigoureus koken.
Ok, maar af en toe van de kook af geraken is dan misschien nog steeds niet zo'n probleem zo lang je maar lang genoeg ruig kookt om het verdampen en het neerslaan van de eiwitten te laten lukken. Toch?

Zet je de ketel wel op entsaften in plaats van kochen? Bij kochen slaat mijn ketel ook af bij entsaften blijft de thermostaat constant aan staan.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit verschil heb gemerkt, maar ik draai de knop altijd volledig uit, op entsaften, dus.

Offline halikidee

• Vol lid
« Reactie #18 Gepost op: 03-05-2007 08:26 u »
Ikzelf ben nog op zoek naar een extra kookspiraal/verwarmings element waarmee ik het wort kokend kan houden tijdens de pauzes van de weckketel als tie weer eens is uitgevallen.
Bij staat de thermosstaat altijd op entsaften.

Ikzelf denk dat het een te kritisch afgestelde temperatuurs/oververhittings beveiliging is.
Vervangen door een minder kritisch exemplaar zou wenselijk zijn.
Helaas ben ik net niet technisch genoeg om dit zelf op te zoeken en te vervangen.

Heeft iemand hier wel ervaring mee?

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #19 Gepost op: 03-05-2007 08:52 u »
Als je ketel continu moet verwarmen en fel moet koken en je toch al bezig ben met elektra, gewoon een ouderwetse wasdompelaar er bij in hangen.
Je hoeft dan niets te veranderen aan je ketel.

Kun je geen wasdompelaar te pakken krijgen.
Zoek op internet naar heat stick.
Een heat stick is een willekeurig verwarmingselement dat is omgebouwd tot een dompelaar.

Zoiets als dit dus, maar er zijn nog veel meer voorbeelden te vinden.
http://www.cedarcreeknetworks.com/heatstick.htm

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #20 Gepost op: 03-05-2007 10:07 u »
Dat lijkt me een echt een super idee Schaep. Lekker aanbranden dat wort. Dacht je een blondje te brouwen, maak je een stout. Niet doen dus, zou mijn advies zijn.

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #21 Gepost op: 03-05-2007 10:23 u »
Aanbranden valt echt heel erg mee.
Wel ontstaat er wat karamellisatie aan het element.

Omdat er met een elektrische weckketel wordt gewerkt (waar dus ook een elektrische element in zit) zal dit fenomeen van karameliseren ook hier wel optreden.
Een blondje maken in een elektrische weckketel behoort dan ook daar niet echt tot de mogelijkheden.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #22 Gepost op: 03-05-2007 11:07 u »
Aanbranden valt echt heel erg mee.
Wel ontstaat er wat Karamellisatie aan het element.

Dat is toch aanbranden?

Offline Schaepekop

• -
  • Senior lid
« Reactie #23 Gepost op: 03-05-2007 11:11 u »

Omdat er met een elektrische weckketel wordt gewerkt (waar dus ook een elektrische element in zit) zal dit fenomeen van karameliseren ook hier wel optreden.
Een blondje maken in een elektrische weckketel behoort dan ook daar niet echt tot de mogelijkheden.

En wat is nu je punt.
Het verkolen van de moutsuiker is volgens mij aanbranden.
Karameliseren is volgens mij het punt waar verkolen nog net niet plaats vindt.

Offline Jay

• Vol lid
    • JBB
« Reactie #24 Gepost op: 03-05-2007 11:13 u »

Het mooie van die weckketels is nu juist dat het warmte element onder de bodem zit. Net zo veel aanbrandingsgevaar als bij direct gestookte pannen, dus. Ik ben het met MO eens dat een element in je wort steken vragen om problemen is. dat is echt iets heel anders dan de weckketelmethode.