Bierbrouw film

Gestart door Roelof, 02-03-2021 19:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roelof


Rinus

Citaat van: Roelof op 02-03-2021  19:33 uLeuk filmpje.
Inderdaad leuk filmpje, bedankt voor het delen.

Micha

Leuk om die oorspronkelijke werkwijze nog eens in actie te zien. En die gist die tijdens het beluchten alle kanten op vliegt. :)

jazon1963

Mooi om te zien... Dank voor het delen!

Roelof

30 min. Ze zijn niet bang voor oxidatie. En dan durven wij het gistingsvat niet eventjes te openen om het SG te meten.  ;D ;D

tdp

Heerlijk he, Roelof? Oxidatie aan de koude en warme kant, en toch gewoon een perfect bier brouwen! Vind vooral het proces vanaf koken heel gaaf. Koelschip, 2e koeler, aanzetkuip, open vergisting en lageren. Vast en zeker kan dit meer industrieel aangepakt worden, maar deze mensen stralen een bepaalde passie uit omdat ze zo werken, da's gewoon gaaf!


*Zit met wilde plannen nu achter de PC*

Micha

Citaat van: tdp op 04-03-2021  13:22 uHeerlijk he, Roelof? Oxidatie aan de koude en warme kant, en toch gewoon een perfect bier brouwen! Vind vooral het proces vanaf koken heel gaaf. Koelschip, 2e koeler, aanzetkuip, open vergisting en lageren. Vast en zeker kan dit meer industrieel aangepakt worden, maar deze mensen stralen een bepaalde passie uit omdat ze zo werken, da's gewoon gaaf!


*Zit met wilde plannen nu achter de PC*

Ga je ook zo'n buizenkoeler bouwen? ;) ik vind het ergens ook wel geruststellend om te zien dat ze kennelijk toch verkoopbaar bier brouwen ondanks/dankzij die werkwijze.

tdp

Citaat van: Micha op 04-03-2021  13:44 uGa je ook zo'n buizenkoeler bouwen? ;) ik vind het ergens ook wel geruststellend om te zien dat ze kennelijk toch verkoopbaar bier maken ondanks/dankzij die werkwijze.

Dat, in combinatie met een koelschip en aanzetkuip ;). Gekheid, maar wel erg gaaf!

HuygenMeester

Citaat van: Micha op 04-03-2021  13:44 uGa je ook zo'n buizenkoeler bouwen? ;)
Dit type koeler werd jaren lang in de meeste brouwerijen gebruikt. Het heet Baudelot koeler. 

:degroeten:
HuygenMeester

Micha

Citaat van: HuygenMeester op 04-03-2021  18:36 udit type koeler werd jaren lang in de meeste brouwerijen gebruikt. Het heet Baudelot koeler. 

:degroeten:
HuygenMeester

Kijk weer wat geleerd vandaag, merci.

Jacques

Citaat van: Micha op 04-03-2021  13:44 uIk vind het ergens ook wel geruststellend om te zien dat ze kennelijk toch verkoopbaar bier brouwen ondanks/dankzij die werkwijze.

Het is een kwestie van smaak en bierstijl.

Door op te passen voor oxidatie zijn je bieren frisser van smaak en kun je ze langer bewaren zonder dat je papierachtige smaak krijgt. Bieren met uitgesproken hopkarakter zijn veel gevoeliger voor oxidatie dan bieren die een moutkarakter hebben.

Snelbier

Citaat van: HuygenMeester op 04-03-2021  18:36 uDit type koeler werd jaren lang in de meeste brouwerijen gebruikt. Het heet Baudelot koeler. 
Uit interesse: weet je (of iemand anders) hoe dat ding werkt?
Waar koeling, waar wort, etc.. Hang je het in het wort, of werd wort er (luchtgekoeld) doorgepompt?
Ben benieuwd naar de werking.  Proost, Snelbier.

Micha

Citaat van: Snelbier op 04-03-2021  23:29 uUit interesse: weet je (of iemand anders) hoe dat ding werkt?
Waar koeling, waar wort, etc.. Hang je het in het wort, of werd wort er (luchtgekoeld) doorgepompt?
Ben benieuwd naar de werking.  Proost, Snelbier.

Voor zover ik het begrijp laat men de te koelen vloeistof in een dunne film over de buizen of vinnen lopen. In de buizen zit dan de koelvloeistof tegen vriespunt aan. De film moet precies dik genoeg zijn om optimale warmte overdracht te hebben bij een goede doorstroming. Tis mooi om te zien, dat is zeker. En leuk om eens wat meer over te lezen. 🙂

seed7

Als je het gebouw in de ochtend gloren ziet weet je al wat komt. Door en door klassiek Duits brouwen in een brouwhuis uit de jaren 50/60. Lage plafonds, want de mennekes waren toen heel wat kleiner. Tegeltjes "Vorschriftsgemaess" op de muur. Brouwersjargon voor iedere handeling. Het speciaal vormgegeven schoteltje voor de jodiumproef. De steenkoude gisting, 1.5 weken bij 6 ºC en echt lageren. De schoteltje onder het glas.


zum Wohl,

Ingo

tdp

Citaat van: seed7 op 05-03-2021  08:24 u.. De schoteltje onder het glas.


zum Wohl,

Ingo

Prachtig he, hetzelfde schoteltje die ze gebruiken voor de joodproef. Mag dit zo graag zien.


Puck

Bedankt voor het delen!  :biersmile: Super mooi!

tdp

Geweldig statement op de site van deze brouwerij:

Adler-Bräu bleibt seiner Heimat treu!
Nach TV- und Radioberichten werden wir stets überhäuft mit Anfragen aus der Ferne.
Vielen dank dafür. Darauf sind wir sehr stolz. Aber bitte:
Wir bleiben eine kleine regionale Brauerei. Wenn wir unser Bier für den Versandhandel präparieren wollten, müssten wir es verändern. Das tun wir nicht! Es widerspricht zudem unserer Einstellung vom lokalen Zusammenhalt. Bitte kauft beim Brauer vor Ort. Internethandel gibt's bei Amazon, nicht bei Adler. Bier braucht Heimat und Heimat braucht Bier.
Und wir bleiben unsrer Heimat treu, Euer Adler-Bräu!

Google Translate:

Adler-Bräu blijft trouw aan zijn vaderland!
Na tv- en radioreportages worden we altijd van ver overstelpt met vragen.
Heel erg bedankt hiervoor. Hier zijn we erg trots op. Maar alsjeblieft:
We blijven een kleine regionale brouwerij. Als we ons bier voor postorderbedrijven wilden klaarmaken, zouden we het moeten veranderen. Dat doen wij niet! Het is ook in tegenspraak met onze houding ten opzichte van lokale cohesie. Koop bij de brouwer ter plaatse. Internethandel is beschikbaar bij Amazon, niet bij Adler. Bier heeft thuis nodig en thuis heeft bier nodig.
En we blijven trouw aan ons vaderland, uw Adler-Bräu!

L.win

Leuke film!

Zijn er mensen met nog meer links naar leuke films rondom het bierbrouwen?

middelaersch

Citaat van: tdp op 06-03-2021  21:18 uGeweldig statement op de site van deze brouwerij:

Adler-Bräu bleibt seiner Heimat treu!
Nach TV- und Radioberichten werden wir stets überhäuft mit Anfragen aus der Ferne.
Vielen dank dafür. Darauf sind wir sehr stolz. Aber bitte:
Wir bleiben eine kleine regionale Brauerei. Wenn wir unser Bier für den Versandhandel präparieren wollten, müssten wir es verändern. Das tun wir nicht! Es widerspricht zudem unserer Einstellung vom lokalen Zusammenhalt. Bitte kauft beim Brauer vor Ort. Internethandel gibt's bei Amazon, nicht bei Adler. Bier braucht Heimat und Heimat braucht Bier.
Und wir bleiben unsrer Heimat treu, Euer Adler-Bräu!

Prachtige film, en mooi statement. Dat zo iets nog bestaat, geweldig!

Het filmpje zet me trouwens ook wel aan het nadenken over mijn werkwijze. Ik zie ze van alles doen waarvan ik zou verwachten dat dat tot problemen zou moeten leiden....

Jacques

Citaat van: middelaersch op 06-03-2021  21:44 uPrachtige film, en mooi statement. Dat zo iets nog bestaat, geweldig!

Het filmpje zet me trouwens ook wel aan het nadenken over mijn werkwijze. Ik zie ze van alles doen waarvan ik zou verwachten dat dat tot problemen zou moeten leiden....

Wees er op bedacht dat moderne brouwinstallaties er niet voor niets er anders uitzien dan een brouwinstallatie van zo'n 50 jaar geleden.

Verder brouwen wij kleinere hoeveelheden. Hierdoor hebben wij eerder last van oxidatie.

Maar bij tijd en wijle je manier van brouwen tegen het licht houden is zeker niet verkeerd. Zo sluit ik tegenwoordig mijn gistvat de eerste dagen niet af met een waterslot. In plaats daarvan zit er een siliconen slang in het gat voor het waterslot. Deze slang hangt naar beneden zodat er geen micro-organismen in het gistvat kan komen. Pas als de hoofdgisting minder intens is plaats ik een waterslot. Dit kan allemaal doordat ik een BrewBrain Float heb waarmee ik de vergisting in de gaten kan houden. Voor een deel ben ik dus teruggegaan naar een oude techniek (open vergisting) dankzij moderne techniek. Bierbrouwen is iets wat continu in beweging is.

seed7

Citaat van: Jacques op 06-03-2021  22:03 uWees er op bedacht dat moderne brouwinstallaties er niet voor niets er anders uitzien dan een brouwinstallatie van zo'n 50 jaar geleden.

Schaalvergroting omdat we een raar economisch systeem hebben waarbij het voordeliger is om 100 ton in te kopen dan om 1 ton in te kopen, bijvoorbeeld. Ga je aan schaalvergroting doen moet de houdbaarheid, lees "versheid" van je bier voor langere tijd gegarandeerd zijn.

Dit is de reden waarom ik hobbybrouwers aanraad om 10l te brouwen. Da's vlot op.

Rotatie, rotatie, rotatie!

Oxidatie is een van de vele gereedschappen in de gereedschapskist en je moet weten dat niet alles in die kist een hamer of spijker is. Oxidatie is niet goed. Oxidatie is net slecht.

Is het niet heel erg grappig dat hordes Amerikaanse brouwers op zoek zijn naar de "elusive taste" van "het Duitse bier" en zich dan volledig richten op het "low oxigen brewing" twerwijl dit wat we in het filmpje zien decennia lang de norm was in het Duitse brouwen. Zelfs een Scheider en trawanten brouwen niet heel erg anders.

Dit is maar een brouwerij die we zien die het zo doet. Vrijwel alle Koelsch brouwerijen brouwen zo. Vrijwel alle Alt brouwerijen brouwen zo. Engelse dorpsbrouwerijen werken niet anders. Zelf groten niet. En de niet niet hele grote Belgen? 

Amerikaanse stijl IPA's gaan ook weer uit de mode en dan zijn er ten minste nog deze "echte bieren". Het hopsopje is niet zaligmakend. Een enkele genetische gistmanipulatie en je kunt al die fruitsaladehopvelden sluiten.

Ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 06-03-2021  22:50 uAmerikaanse stijl IPA's gaan ook weer uit de mode en dan zijn er ten minste nog deze "echte bieren".

Daar verschillen we van mening. Rond 1300 was het gebruik van hop in plaats van kruiden nieuwlichterij. Nu kunnen we ons geen bier meer voorstellen zonder hop.

Hetzelfde geldt voor pilsener. Een bierstijl die zo rond 1880 ineens populair werd door de opkomst van koelmachines. Veel van de "echte bieren" van weleer moesten hiervoor het veld ruimen. Het aandeel pilsbier is de laatste tijd kleiner geworden maar nog steeds is het de meest gedronken bierstijl...

Mijn inschatting is dat stevig gehopte gehopte bieren met een fruitige smaak blijvertjes zijn. Maar bierstijlen komen en gaan.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.