IJwit (brouwerij 't IJ) - Hoe brouw ik dit?

Gestart door Procion, 27-02-2021 23:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopfenfox

Citaat van: LAM op 12-03-2021  16:36 uInteressant! Ik heb wel eens een witbiertje met citroengras op, echt een aanrader. Zou me niks verbazen als dat in het eiwit zou zitten.

In Ijwit zit citroen uit de blender en koriander, geen citroengras. Op de eerste pagina van dit topic zie je een video waarin de brouwerij alles uit de doeken doet. Leuk om te kijken.

Heb wel eens een Saison met citoengras gehad. Goed te doen.

hansHalberstadt

Citaat van: Hopfenfox op 12-03-2021  11:53 uDan lijkt het er dus sterk op dat dit bier gepasteuriseerd wordt!
Het is denk ik nog iets te vroeg voor die conclusie. kan soms wel een week duren voor het gist.

Jacques

Citaat van: Pieter1954 op 12-03-2021  16:31 uEn hoe zit dat met citroengras? Heeft iemand daar ervaring mee?

In plaats van citroengras zou ik Lemondops hop gebruiken...

Brouwerij KOR

Zijn er al mensen die een opzet van een receptuur hebben gemaakt?
Wellicht een leuk idee om gezamenlijk eenzelfde recept te brouwen waarna we flessen uitwisselen?

Gr ruud

hansHalberstadt

Recept
Geraspte schillen overgieten met gekookt water en extract gebruiken bij bottelen.
Citroen was iets te overheersend, dus wat minder gebruiken. Bitterheid kon nog wat lager (50 liter) maar bij anderen was het wel ok (20l)
Blijkbaar geeft de hop wat meer bitterheid bij grotere volumes.

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 11-03-2021  23:09 uik heb die gekozen met het pijltje om aan te enten in 3 ml steriele wort.
En die is daarna dus uit beeld verdwenen.

Ook de kolonie links erboven geraakt, dus niet helemaal meer van 1 moedergistcel dus.
Inmiddels via buisje wort, via 20ml naar 350ml startertje, dus staat nu maximaal te gisten bij 21 graden (bananenlucht komt je tegemoet) en zojuist koel gezet om te bezinken. Flesje IJwit gist nog steeds niet.

hansHalberstadt


L.win

Citaat van: hansHalberstadt op 17-03-2021  20:00 uFlesje IJwit gist nog steeds niet.

Ik heb hem weggegooid!

Ik hoop dat het gistje binnenkort dan maar op de deurmat ligt ;-)

hansHalberstadt

Citaat van: L.win op 17-03-2021  21:33 uIk heb hem weggegooid!

Ik hoop dat het gistje binnenkort dan maar op de deurmat ligt ;-)
De starter staat op dit moment te bezinken in de koelkast. ik ga hem in het weekend afgieten en dan glycerol erbij en dan buisjes maken. Zal dan als het goed is halverwege volgende week de gist kunnen opsturen aan de mensen die het besteld hebben.

jpt

Mijn bier is het niet, maar ik heb er met aandacht van geproefd.

Het gist is niets bijzonders, geen luxe Wyeast of zo, maar een doorsnee tarwebiergist. Waarschijnlijk korrelgist, iets als WB07.

Ik proef een lichte kaneeltint (dat hoort in witbier) en een overdaad aan vlierbloesem.  Sommigen noemen sereh, citroengras, dat zou wel eens dat laffe tegensmaakje kunnen verzorgen.

hansHalberstadt

Citaat van: jpt op 18-03-2021  04:28 uHet gist is niets bijzonders, geen luxe Wyeast of zo, maar een doorsnee tarwebiergist.
Volgens Jacques is de giststam afkomstig is van De Konink uit Antwerpen. Geen kleintje dus. Maar zowel bij De Konink bieren als IJwit bieren blijkbaar tegenwoordig niet meer op te kweken. Vandaar dat ik nog steeds bezig ben met dat flesje IJwit om dat te kunnen bevestigen of ontkennen. 

tdp

Heb de Köln van Lallemand gebruikt recentelijk, is een prima kandidaat.

jpt

Citaat van: hansHalberstadt op 18-03-2021  07:07 uVolgens Jacques is de giststam afkomstig is van De Konink uit Antwerpen. Geen kleintje dus. Maar zowel bij De Konink bieren als IJwit bieren blijkbaar tegenwoordig niet meer op te kweken. Vandaar dat ik nog steeds bezig ben met dat flesje IJwit om dat te kunnen bevestigen of ontkennen.
Zit de Koninck niet toevallig ook in de Duvel Moortgat stal? Ze hebben een belang in brouwerij 't IJ.


Mijn contacten zijn helaas niet meer dusdanig dat ik de brouwers nog goed genoeg ken, anders zou ik wel wat gist vragen.
Als je wil, dan kan ik wel eens een vers flesje proberen van de brouwerij. Ze zitten hier toch om de hoek.

hansHalberstadt

Citaat van: jpt op 18-03-2021  22:08 uAls je wil, dan kan ik wel eens een vers flesje proberen van de brouwerij. Ze zitten hier toch om de hoek.

Daarbij is dan natuurlijk gelijk de vraag of het een bottelgist is of de originele gist in het flesje. Van brouwerij 't IJ is blijkbaar bekend dat het de hoofdgist is alleen lijkt die nu dus gepasteuriseerd.

LAM

Ik heb vanmiddag brouwerij het IJ een mailtje gestuurd met de vraag of het gepasteuriseerd is. Ze zouden hem doorsturen naar een brouwer die verantwoordlijk is voor IJwit en ik hoop daar morgen bericht van te hebben :)

Arelse Krijs

Citaat van: LAM op 18-03-2021  22:44 uIk heb vanmiddag brouwerij het IJ een mailtje gestuurd met de vraag of het gepasteuriseerd is. Ze zouden hem doorsturen naar een brouwer die verantwoordlijk is voor IJwit en ik hoop daar morgen bericht van te hebben :)
Dit is toch afgelopen jaar al door de heren van het ONK bevestigd!

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=40030.msg613801.msg#613801


hansHalberstadt

Citaat van: Arelse Krijs op 19-03-2021  07:47 uDit is toch afgelopen jaar al door de heren van het ONK bevestigd!

Maar het kan nooit kwaad om het van de brouwer zelf te horen en misschien ook sinds wanneer dat dan is ingegaan. In ieder geval heb ik volgens mij de originele gist want die is opgekweekt uit een flesje ijwit van botteldatum halverwege 2019 voor zover ik kan achterhalen.

Pieter1954

Brouwerwaldonk beschikt ook over de originele De Koninckgist.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Hopfenfox op 12-03-2021  11:53 uJammer, maar gelukkig kan het met een Natte of Paasij ook.
Gelukkig staat Paasij volgende week weer in de winkel!

hansHalberstadt

Citaat van: Pieter1954 op 19-03-2021  13:21 uBrouwerwaldonk beschikt ook over de originele De Koninckgist.
Misschien goed als wij die dan een keer onderling uitruilen en een testje doen op smaakprofiel en SVG met een proefbrouwseltje split up. Dan kunnen we misschien concluderen of het inderdaad over dezelfde gist gaat. Ik zal hem een PB sturen.

Pieter1954


L.win

Hoeveel citroenen zouden er in de blender moeten voor 20 liter bier?
Ik gok 2, iemand hier een idee van?

Arelse Krijs

Citaat van: L.win op 20-03-2021  17:26 uHoeveel citroenen zouden er in de blender moeten voor 20 liter bier?
Ik gok 2, iemand hier een idee van?
In de masterclass hadden ze het over enkelen citroenen en lagen er geloof ik een stuk of 4 citroenen klaar, dus iets van 1 citroen per 100 liter zou ik dan denken..
(Dit is verder niet op enige ervaring gebaseerd, dus ik verneem dan ook graag de mening  van andere brouwers)

Dan alvast de volgende vragen.
Hoeveel koriander moet er in?
En bij welke vergisting temperatuur?

hansHalberstadt

Ik had 0.8 gram geraspte schil per liter bier gebuikt en dat bij het bottelen toegevoegd na trekken in wat kokend water in een afgesloten potje. En dat was teveel dus volgende keer gebruik ik 0.4 gram per liter. (Dacht dat een hele citroenschil ongeveer 10 gram is, maar zou je even moeten wegen) In de blender vraag ik me af of dat handig is omdat het dan gelijk gaat oxideren lijkt mij. Ik zou het denk ik eerder in plakjes snijden en dan bij vlamuit erbij doen. Ik zou dan 1 citroen doen per 20 liter, maar om het effect te bepalen zou je eerst kunnen testen met toevoegen van de gewenste verhouding aan kokend water en dan af laten koelen in een dicht potje en dan het smaakeffect proeven.

jpt

Citaat van: hansHalberstadt op 18-03-2021  22:26 uDaarbij is dan natuurlijk gelijk de vraag of het een bottelgist is of de originele gist in het flesje. Van brouwerij 't IJ is blijkbaar bekend dat het de hoofdgist is alleen lijkt die nu dus gepasteuriseerd.
Gelul hou je altijd..

Inmiddels, kan ik na een vruchtbaar gesprek, melden dat de simpelheid het recept bepaalt. 60/40, meestal gerst/tarwe. Perle als hop, 12 IBU. Alleen het gist maakt het verschil. Goed om te weten. Je weet nu waarschijnlijk genoeg.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.