IJwit (brouwerij 't IJ) - Hoe brouw ik dit?

Gestart door Procion, 27-02-2021 23:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

L.win

Ziet er smakelijk uit Hans, ben ook benieuwd of de kloon het origineel benadert!?

Leuk dat je alle gegevens bijlevert. Zoveel gegevens houd ik (nog) niet bij.
De belangrijkste gegevens meet ik uiteraard, maar volgens mij meet jij ook de tussenwegen naar mijn metingen. Ik ga ze eens goed bekijken ;-)

IJwit is volgens mij nu in Groesbeek, Den Bosch,  Steenwijk en Gorinchem gebrouwen. Steenwijk ligt wat uit de richting, maar kunnen we niet ergens eens elkaars IJwit proeven??? Als we een aantal km kunnen rijden moet er toch een mooi middelpunt zijn waar we elkaars IJwitbieren kunnen vergelijken?

hansHalberstadt


Hopfenfox

Starter van 600 ml staat te schuimen op de magneetroerder. Vanavond in de koelkast, maandag brouwen. Zin in!

Markie Mark

Citaat van: L.win op 30-04-2021  10:15 uZiet er smakelijk uit Hans, ben ook benieuwd of de kloon het origineel benadert!?

Leuk dat je alle gegevens bijlevert. Zoveel gegevens houd ik (nog) niet bij.
De belangrijkste gegevens meet ik uiteraard, maar volgens mij meet jij ook de tussenwegen naar mijn metingen. Ik ga ze eens goed bekijken ;-)

IJwit is volgens mij nu in Groesbeek, Den Bosch,  Steenwijk en Gorinchem gebrouwen. Steenwijk ligt wat uit de richting, maar kunnen we niet ergens eens elkaars IJwit proeven??? Als we een aantal km kunnen rijden moet er toch een mooi middelpunt zijn waar we elkaars IJwitbieren kunnen vergelijken?

Een leuk initiatief! Ik zal dit weekend eens een flesje proeven.

Markie Mark

Nou het momentje ook meteen maar gepakt dit weekend met een beetje zonneschijn voor het drinken van dit witbier.
Er zat al een flinke sis op bij het openen van het flesje en het bier schuimde ook mooi en bleef goed schuimstabiel.
Qua uiterlijk niet ontevreden met een mooie kleur en mooi waasje.
Geur wat zoetig en wat muffig van een nog niet volledig gerijpt bier.
Smaak is ook nog te zoetig en er zit nog een bijsmaakje aan die hopelijk nog verdwijnt tijdens het verdere rijpen.
De typische geur en smaak van de bieren van 't IJ waren wel goed te herkennen (en dat is nog meer het geval bij de gistslurrie).
Ik heb de indruk dat ik teveel citroenschil heb toegevoegd en misschien het sap beter volledig weg had kunnen laten.
Uiteraard was het nog (te) vroeg om de smaak te beoordelen maar een eerste indruk is nog niet om een gat in de lucht te springen t.o.v. het origineel.


Hopfenfox

Citaat van: Markie Mark op 01-05-2021  19:20 uIk heb de indruk dat ik teveel citroenschil heb toegevoegd en misschien het sap beter volledig weg had kunnen laten.
Uiteraard was het nog (te) vroeg om de smaak te beoordelen maar een eerste indruk is nog niet om een gat in de lucht te springen t.o.v. het origineel.

Even teruggezocht naar je recept, is 90 gram citroen (schil en sap) en je hoeveelheid koriander ook niet wat fors voor 18 liter? Ik wilde voor 20 gram citroen uit de blender en 4 gram koriander gaan, voor 10 liter wort.

Vergisten wilde ik meteen op 25 graden doen, omdat 't Ij aangeeft dat ook zo warm te doen. Of zouden zij op 21 beginnen en langzaam opvoeren?

Markie Mark

Ja het was een startpunt in de zoektocht naar de juiste hoeveelheid.
Koriander en citroen waren nog twee relatief onbekende hoeveelheden in het recept.
Hoeveelheid wel gebaseerd op de discussies in dit topic.
Aan het gehopte wort zat na het koelen totaal geen citroensmaak en toen grapte ik nog dat het geen effect zou gaan hebben en nu denk ik dat het teveel/te sterk is.
Ik had 1 relatief kleine biologische citroen waarvan ik 80% heb gebruikt om het uit te persen en de schil vanaf te fileren.
Heb bewust de exacte gewichten opschreven aangezien de meesten hier spraken over 1 citroen per X liter maar de citroenen nogal verschillen qua grootte en hoeveelheid sap.
Het was nog vroeg om een flesje te openen maar wilde deze eerste indruk delen met de mensen die een brouwdag in de planning hebben en nog willen bijsturen in hun recept.

jpt

Ik heb het vandaag nog even nagevraagd bij Paul, de brouwer die daar al eeuwig brouwt.
Het recept stamt nog uit de tijd van Casper, we schrijven 1985. Dat recept is nooit aangepast.
Hij was er heel open over, een paar bio onbespoten of gekleurde citroentjes in de blender en de laatste 10 minuten meekoken.  Ik denk een verhouding van 60/40 gerst en tarwe, wat Perle en de huisgist. Dan kom je aardig in de buurt.

Hopfenfox

Veel info vind je op de eerste pagina's, hoe langer een topic hoe minder mensen teruglezen. Begrijpelijk.
Wat de huisgist betreft, dat is wel een fijne. Opgekweekt en gisterenmiddag aan de kloon toegevoegd. Binnen 2 uur gepruttel in het waterslot en vanochtend een laag schuim op het gistvat. Nog nooit een gist gehad die zo te keer ging, zelfs Westmalle gedroeg zich beschaafder. Voordeel: die gist geurt echt heerlijk dus het was geen straf om vandaag in mijn kantoor thuis te werken.

Hopfenfox

Oeps, na 72 uur op 24 graden liet de tape los en lag de sensor van de Inkbird de hele nacht op de grond. Gevolg is dat de temperatuurmat aan is gebleven en het 30 graden in het vat was. Ga er maar van uit dat de vergisting nu echt wel voorbij is...overhevelen en 10 dagen in een ander vat laten staan en dan bottelen. Hopelijk doet die 30 graden geen kwaad.

hansHalberstadt

Citaat van: Hopfenfox op 07-05-2021  08:40 uOeps, na 72 uur op 24 graden liet de tape los en lag de sensor van de Inkbird de hele nacht op de grond. Gevolg is dat de temperatuurmat aan is gebleven en het 30 graden in het vat was. Ga er maar van uit dat de vergisting nu echt wel voorbij is...overhevelen en 10 dagen in een ander vat laten staan en dan bottelen. Hopelijk doet die 30 graden geen kwaad.
Nu heb je gelijk de maximale hoeveelheid smaak van de gist zelf te pakken bij 30 graden. Mooi proefje dus. Ben ook heel benieuwd naar je SVG.

Hopfenfox

Citaat van: hansHalberstadt op 07-05-2021  08:46 uNu heb je gelijk de maximale hoeveelheid smaak van de gist zelf te pakken bij 30 graden. Mooi proefje dus. Ben ook heel benieuwd naar je SVG.

De iSpindel is uitgevallen gisteravond, maar net daarvoor, op zo'n 72 uur vergisting, was ie al van 1.060 naar 1.007 en dat is 88%. Meting is doorgaans aan het lage eind van het spectrum zo'n 2 puntjes te hoog, maar de 30 graden sessie zat er nog niet in. Dus die 88% lijkt me voor nu echt wel haalbaar te zijn.

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 07-05-2021  08:40 u...overhevelen en 10 dagen in een ander vat laten staan en dan bottelen. Hopelijk doet die 30 graden geen kwaad.

Waarom nog 10 dagen laten staan in een ander vat?
Ik zou de temperatuur verlagen naar zo'n 10 ºC voor 2 à 3 dagen en bottelen.
In dit stadium overhevelen is een oxidatierisico...

Als je bier uitgegist gaat het uitzakken van je gist snel, zeker als je calciumzouten hebt toegevoegd tijdens het maischen. 

Hopfenfox

Uit veiligheidsoogpunt heb ik nooit binnen de 2 weken gebotteld, vandaar. En als ik overhevel kan ik de slurry weer gebruiken voor de tripel die op het programma staat.

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 08-05-2021  08:45 uUit veiligheidsoogpunt heb ik nooit binnen de 2 weken gebotteld, vandaar. En als ik overhevel kan ik de slurry weer gebruiken voor de tripel die op het programma staat.

Een hogere vergistingstemperatuur zorgt voor een veel snellere hoofd- en nagisting. Dat betekent dat de tijden die je normaal aanhoudt anders zijn. Als het gaat om het brouwen van bier is het goed de vergisting te volgen en afhankelijk daarvan te handelen. Maar een paar dagen langer bij 20 ºC laten staan voordat je naar een lagere temperatuur gaat voor het bevorderen van het uitzakken van de gist kan geen kwaad. In die paar dagen bij 20 ºC kan het bier helemaal uitgisten. 

hansHalberstadt

Vandaag een proefje gestart waarbij ik de gist die ik een paar jaar geleden had opgekweekt uit IJwit bier ga vergelijken met gist opgekweekt uit PaasIJ (van Richard3). 2 potjes van 300 ml wort met wat achtergehouden wort van 16.8 Brix van mijn IJwit brouwsel. Ik check dan SVG en smaak voor zover mogelijk.
 

Brouwerij KOR

Citaat van: hansHalberstadt op 10-05-2021  20:22 uVandaag een proefje gestart waarbij ik de gist die ik een paar jaar geleden had opgekweekt uit IJwit bier ga vergelijken met gist opgekweekt uit PaasIJ (van Richard3). 2 potjes van 300 ml wort met wat achtergehouden wort van 16.8 Brix van mijn IJwit brouwsel. Ik check dan SVG en smaak voor zover mogelijk.
Ben erg benieuwd!

hansHalberstadt

Citaat van: Rootsman op 10-05-2021  20:23 uBen erg benieuwd!
Als het goed is dan is het allemaal dezelfde gist. Maar omdat ik zo'n hoge SVG had en anderen idem die monsters hadden gekregen van mij is de vraag of de PaasIJ gist dat ook geeft.   
nieuw topic aangemaakt voor dit proefje: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43466.msg653878.html#msg653878

Hopfenfox

Vandaag gebotteld en netjes de nummers gehaald: begin SG 1060, eind SG 1014. ABV 6%.
Smaak is prima, mooi zacht witbier waarin de citroen aardig naar voren komt en de Ij-gist duidelijk te proeven en ruiken is. Eindoordeel als ik over twee weken een fles open plop, maar de vooruitzichten zijn prima. Ook omdat het dan eindelijk weer voor witbier is  8)

L.win



1 week op de fles, nog niet eerder zo'n lekker jongbier geproefd!
Mag nog even rijpen en wat klaren, maar wat lekker!

hansHalberstadt

Citaat van: L.win op 19-05-2021  21:06 u1 week op de fles, nog niet eerder zo'n lekker jongbier geproefd!
Mag nog even rijpen en wat klaren, maar wat lekker!

Kon even niet meer zo snel via jouw eerdere berichten achterhalen waaruit je die gist hebt opgekweekt. PaasIJ? Met de PaasIJ die ik van Richard 3 had gekregen en uitgetest gaf een zeer helder bier en plakkende gist op de bodem. Dat zie ik bij jou niet terug, vandaar. https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43466.msg654319.html#msg654319

Procion

Citaat van: L.win op 19-05-2021  21:06 u

1 week op de fles, nog niet eerder zo'n lekker jongbier geproefd!
Mag nog even rijpen en wat klaren, maar wat lekker!

Lastig haha. Het is dus wél een zeer smakelijk biertje geworden, volgens de bevindingen die je gepost hebt. Hoe smaakt het bier nu ongeveer 1 maand later?

Ondanks dat de smaak/geur goed is, blijkt het helaas géén IJwitkloon te zijn op basis van de laatste reacties uit dit topic:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43466.25.html

De brouwer geeft aan dat de opkweek van Hans mogelijk geïnfecteerd is, "PaasIJ ziet er logisch uit voor IJgist, dat uit IJwit is geen IJgist. Ergens in het proces misschien een diastaticus-variant binnengeslopen". Blijkbaar zorgt het evengoed voor een zéér smakelijk biertje, maar dan rest de vraag natuurlijk: Hoeveel wijkt het af van een origineel biertje Ijwit ;) En ondanks dat het dan géén kloonbier meer is, wellicht nog een belangrijkere vraag: smaakt het wellicht beter dan Ijwit (subjectieve vraag, maar ben wel nieuwsgierig naar je mening)?

Volgens mij zijn het allemaal prima biertjes geworden, maar hoe scoren ze tegenover het origineel?

L.win



Doordat het een andere gist is  (geworden?), is het in de vergelijking met het originele IJwit zeker een ander bier.
Smaak en geur zijn anders, mijn bier is iets donkerder maar schuimkraag is identiek.maar het bier smaakt heerlijk.
Voor een goede kloon ga ik toch de Blondie eens proberen op te kweken. En gebruiken in hetzelfde recept.

hansHalberstadt

De gist is niet de IJwit gist lijkt de conclusie, maar vanavond weer eentje open getrokken en het smaakt wel bijzonder goed. en het is nu ook mooi helder geworden. Dus ik zou die gist zeker eens proberen voor een Belgische tripel, zeker omdat hij zo ver doorgist. Ik weet niet of de brouwers van het ij kunnen achterhalen welke gisten er nog meer gebruikt orden in de brouwerij in België waar het IJwit ook gebrouwen wordt, maar zou me niets verbazen als ik hun gist heb opgekweekt omdat daar een klein deel onbewust was gemengd met de IJwitgist.   

jhazenberg

30-7-2021 een poging gedaan om een IJwit-kloon te brouwen.
Hieronder de foto van het resultaat.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.