IJwit (brouwerij 't IJ) - Hoe brouw ik dit?

Gestart door Procion, 27-02-2021 23:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwerij KOR

Ik heb de IIwit gist van Hans inmiddels op kweek staan. (Is na 1 dag al erg actief!) Nogmaals bedankt Hans.

Ga dit weekend brouwen. Zijn er meer mensen die met de gist van Hans gaan brouwen?
Valt me trouwens op dat de IJwit behoorlijk buiten de officiële witbier waarden valt.


middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 01-04-2021  12:21 uNiet gelukt om het hieruit op te kweken. Daarna een Zatte geprobeerd, maar ook dat geeft na een week nog geen gisting. Zelfs met een enkele gistcel heb je na een week een paar ml wort aan het gisten, dus er zit volgens mij geen levende gist meer in.

Hmm, ik heb hier twee flesjes Zatte staan. Er staat op dat het ongefilterd is. Over pasteuriseren staat er niks op, maar dan vrees ik dat het gepasteuriseerd is.

Ik zal vanavond eens een flesje met wat appelsap en een ballonnetje wegzetten, maar dat zal dan ook wel niks uithalen.

hansHalberstadt

ik ga dit weekend een IJwitje brouwen. Vanavond nog een keer eentje proeven en nogmaals kijken of ik die opgekweekt krijg. Het kan zijn dat er soms een paar celletjes het pasteuriseren overleven.

Richard3

Ik heb ook een poging gedaan met een fles Zatte, nu 24 uur later, nog geen activiteit.
Hans stuurt me nog een buisje op, dus er wordt hoe dan ook over 3 weken een IJwit gebrouwen.

Juindorper

Citaat van: hansHalberstadt op 01-04-2021  12:21 uNiet gelukt om het hieruit op te kweken. Daarna een Zatte geprobeerd, maar ook dat geeft na een week nog geen gisting. Zelfs met een enkele gistcel heb je na een week een paar ml wort aan het gisten, dus er zit volgens mij geen levende gist meer in.
Het lukt mij ook niet meer. Zowel met de Zatte als de IJwit niet. :(
Er ligt wel een vaste laag op de bodem van de erlenmeyer maar vreemd genoeg is er na anderhalve week nog geen bubbel uit het waterslot ontsnapt.

Richard3

Ik kreeg deze week van mijn werkgever een pakketje met lente bieren, er zat 1 PAASIJ in. Die vanmiddag burgemeester gemaakt en 20 ml appelsap in het flesje erbij. Na enkele uurtjes resultaat:



De aansteker is om morgen het elastiek makkelijk los te kunnen maken

Ik heb trouwens bij het IJ op de website bij t paasIJ de vraag gesteld of het bier gepasteuriseerd werd, dit werd ontkend. 
En morgen komt ook de gist binnen van Hans, de komende dagen eens kijken welke ik ga gebruiken.

hansHalberstadt

Citaat van: Richard3 op 05-04-2021  20:32 uIk kreeg deze week van mijn werkgever een pakketje met lente bieren, er zat 1 PAASIJ in. Die vanmiddag burgemeester gemaakt en 20 ml appelsap in het flesje erbij. Na enkele uurtjes resultaat:





De aansteker is om morgen het elastiek makkelijk los te kunnen maken

Ik heb trouwens bij het IJ op de website bij t paasIJ de vraag gesteld of het bier gepasteuriseerd werd, dit werd ontkend. 
En morgen komt ook de gist binnen van Hans, de komende dagen eens kijken welke ik ga gebruiken.

Na enkele uurtjes al is wel heel snel. Dan zit er toch redelijk veel actieve gist in.

Markie Mark

Dat het opkweken vanuit PaasIJ goed lijkt te gaan is mij ook opgevallen.
Ik kreeg op Goede Vrijdag drie PaasIJtjes en daar heb ik de test gedaan of de gist aan zou slaan als ik er de welbekende appelsaptechniek voor zou gebruiken.
Dat begon op zaterdag al vrij heftig te schuimen en op Paasmaandag heb ik de 3 flesjes overgebracht naar een erlenmeyer met 500 ml moutextractoplossing en die is nu al helemaal omgezet tot koffie verkeerd.
Dus dat PaasIJ nog ongefilterd en ongepasteuriseerd is geloof ik meteen en daarnaast makkelijk opkweekbaar.

Brouwerij KOR

Om wat voor reden zou de brouwerij ervoor kiezen om het ene bier wel en het andere bier niet te pasteuriseren? Zou Brouwerij het IJ een gist gebruiken voor hun gehele range?

Gr Ruud

Snelbier

Citaat van: Rootsman op 06-04-2021  09:20 uOm wat voor rede zou de brouwerij ervoor kiezen om het ene bier wel en het andere bier niet te pasteuriseren? ...
... Zou Brouwerij het Ij een gist gebruiken voor hun gehele range?
- Pasteuriseren lijkt me vooral zinvol als je:
  > Een gist gebruikt met risico op doorgisten ná bottelen, bijv Diastaticus-gisten. Hebben een enzym dat extra vergistbare suikers maakt, kunnen sluipmoordenaars zijn.
 > Drooghop in het bier. Maakt (afhankelijk van hopsoort) ook enzymen aan die extra vergistbare suikers aanmaken.
    Gist gaat er weer mee aan de haal, tenzij dood-gepasteurideerd..
>>Genoeg 'standaardbieren' die géén pasteurisatie vereisen.  scheelt kosten, dus onderscheid per bier.
===============
Eén gist voor hele range?  Ik ken ze niet, maar het zijn géén blikbrouwers of zo .  Zou er geen cent op wedden.
Proost, Snelbier.

LAM

Citaat van: LAM op 22-03-2021  13:41 uHallo allemaal! Ik heb inmiddels een mail terug van Brouwerij 't IJ. Een brouwer vertelt hierin dat in PaasIJ, Natte en session IPa over het algemeen wat meer IJ-gist zit. In alle bieren wordt dezelfde gist gebruikt. Over IJwit vermeldde hij niet erg duidelijk of het wel of niet gepasteuriseerd is. Wel vertelde hij dat Brouwerij 't IJ geen bottelgist gebruikt.
Conclusie: wil je de gist van IJwit hebben? Haal die dan uit een ander IJ biertje.
Succes en brouw ze!
Jammer, ik heb het idee dat men hier overheen gelezen heeft. Ik had al eerder aangegeven dat in ieder geval paasIJ het zou moeten doen.

LAM

Citaat van: Rootsman op 06-04-2021  09:20 uZou Brouwerij het Ij een gist gebruiken voor hun gehele range?
Ja, ze noemen het IJgist zoals in het bericht hierboven staat.

hansHalberstadt

Citaat van: LAM op 06-04-2021  11:18 uJammer, ik heb het idee dat men hier overheen gelezen heeft. Ik had al eerder aangegeven dat in ieder geval paasIJ het zou moeten doen.
nee hoor ik heb jouw input wel gevolgd. Maar ze hadden hier helaas geen Paasij dus heb ik het met de Zatte geprobeerd, maar zonder succes.

LAM

Citaat van: hansHalberstadt op 06-04-2021  11:42 unee hoor ik heb jouw input wel gevolgd. Maar ze hadden hier helaas geen Paasij dus heb ik het met de Zatte geprobeerd, maar zonder succes.
Ohh haha oeps. Jammer dat dat niet lukte. De brouwer raadde aan ook aan Natte of session IPA te proberen. Deze bieren bevatten de meeste gist.

hansHalberstadt

Citaat van: LAM op 06-04-2021  12:31 uOhh haha oeps. Jammer dat dat niet lukte. De brouwer raadde aan ook aan Natte of session IPA te proberen. Deze bieren bevatten de meeste gist.
De ipa heb ik ook geprobeerd, maar daar ben ik niet eens met opkweken begonnen omdat ik daar helemaal geen gist op de bodem zag.

LAM

Citaat van: hansHalberstadt op 06-04-2021  12:57 uomdat ik daar helemaal geen gist op de bodem zag.
Ohh balen..

Jacques

Citaat van: Rootsman op 06-04-2021  09:20 uOm wat voor reden zou de brouwerij ervoor kiezen om het ene bier wel en het andere bier niet te pasteuriseren? Zou Brouwerij het IJ een gist gebruiken voor hun gehele range?

Gr Ruud

Voorkomen van hopcreep...

middelaersch

Ik heb de afgelopen dagen (eigenlijk tegen beter weten in, na bovenstaande posts van diverse mensen) ook geprobeerd de gist uit een Zatte op te kweken. Dat is mij dus ook niet gelukt.  :huilen:

In dit draadje en op andere plaatsen had ik gelezen dat 't IJ gist van De Koninck zou gebruiken, en dat was ook mijn motivatie om deze gist te willen opkweken.
Ik had nog niet eerder bier van 't IJ gedronken, maar na 'De Zatte' geproefd te hebben betwijfel ik of dit bier met gist van De Koninck is gebrouwen. Niets in de smaak van dit bier doet mij aan een 'Bolleke' denken. (Nou weet ik wel dat een tripel een heel ander bier is dan een Speciale Belge, maar als voor beide bieren dezelfde gist was gebruikt dan zou je dat toch moeten kunnen proeven lijkt me.)
Misschien dat ze vroeger wel gist van De Koninck hebben gebruikt. Op de site van 't IJ staat dat ze nu gist gebruiken van Weihenstephaner Hefe Bank.

https://www.brouwerijhetij.nl/raar-verhaal-ontdekking-gist/

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 06-04-2021  18:18 uIk heb de afgelopen dagen (eigenlijk tegen beter weten in, na bovenstaande posts van diverse mensen) ook geprobeerd de gist uit een Zatte op te kweken. Dat is mij dus ook niet gelukt.  :huilen:

In dit draadje en op andere plaatsen had ik gelezen dat 't IJ gist van De Koninck zou gebruiken, en dat was ook mijn motivatie om deze gist te willen opkweken.
Ik had nog niet eerder bier van 't IJ gedronken, maar na 'De Zatte' geproefd te hebben betwijfel ik of dit bier met gist van De Koninck is gebrouwen. Niets in de smaak van dit bier doet mij aan een 'Bolleke' denken. (Nou weet ik wel dat een tripel een heel ander bier is dan een Speciale Belge, maar als voor beide bieren dezelfde gist was gebruikt dan zou je dat toch moeten kunnen proeven lijkt me.)
Misschien dat ze vroeger wel gist van De Koninck hebben gebruikt. Op de site van 't IJ staat dat ze nu gist gebruiken van Weihenstephaner Hefe Bank.

https://www.brouwerijhetij.nl/raar-verhaal-ontdekking-gist/
Kan het zijn dat ze daar hun eigen gist ter bewaring hebben ondergebracht? Dan zou het nog steeds De Koninck kunnen zijn. Ik begreep dat bouwerwaldonk ook De Koninck gist heeft uit de brouwerij van De Koninck. ik heb hem al voorgesteld om die te checken tegen de IJ gist met een split batch, maar helaas nog geen reactie gekregen. 

hansHalberstadt

Vanavond heb ik een proefje gedaan met citroen:
De citroen in 3 stukken opgesplitst (3 potjes met deksel afsluitbaar):
1) de schil
2) het wit
3)het sap
Overgoten met kokend water en daarna gelijk deksel erop zodat geen geur kan verdampen, daarna 3 uur laten trekken en laten afkoelen.
Daarna de potjes verdunnen tot 1 citroen per 10 liter water.
Resultaat:
wit:
  geur geen,
  smaak geen
sap:
  geur geen
  smaak zuur ligt ongeveer op de smaakdrempel
schil:
  geur heel licht citroen, maar je moet het weten om het te ruiken,
  smaak: heel licht citroen net te proeven.

Op basis daarvan denk ik dat 1/4 citroen op 20 liter niet te ruiken en niet te proeven is in het bier.

Bij verdunning 1 citroen op 1 liter water bleek dat het wit geen smaak geeft en al helemaal geen bittere smaak. Ik proefde alleen wat citroen van restantjes geel die met het wit waren meegekomen.

Bij 1 citroen op 1 liter geeft de schil wel een behoorlijk intense citroen smaak en geur en het sap smaakt licht zuur, maar weinig geur, naast zuur weinig smaak.

Conclusie:
De smaak en geur moet denk ik dus van de schil komen. Het wit doet helemaal niets in geur en smaak. 

L.win

Citaat van: hansHalberstadt op 06-04-2021  23:23 uVanavond heb ik een proefje gedaan met citroen:
De citroen in 3 stukken opgesplitst (3 potjes met deksel afsluitbaar):
1) de schil
2) het wit
3)het sap
Overgoten met kokend water en daarna gelijk deksel erop zodat geen geur kan verdampen, daarna 3 uur laten trekken en laten afkoelen.
Daarna de potjes verdunnen tot 1 citroen per 10 liter water.
Resultaat:
wit:
  geur geen,
  smaak geen
sap:
  geur geen
  smaak zuur ligt ongeveer op de smaakdrempel
schil:
  geur heel licht citroen, maar je moet het weten om het te ruiken,
  smaak: heel licht citroen net te proeven.

Op basis daarvan denk ik dat 1/4 citroen op 20 liter niet te ruiken en niet te proeven is in het bier.

Bij verdunning 1 citroen op 1 liter water bleek dat het wit geen smaak geeft en al helemaal geen bittere smaak. Ik proefde alleen wat citroen van restantjes geel die met het wit waren meegekomen.

Bij 1 citroen op 1 liter geeft de schil wel een behoorlijk intense citroen smaak en geur en het sap smaakt licht zuur, maar weinig geur, naast zuur weinig smaak.

Conclusie:
De smaak en geur moet denk ik dus van de schil komen. Het wit doet helemaal niets in geur en smaak. 

Leuk experiment Hans!
Dit bevestigt nog meer dat ik de zest en het sap van een halve citroen ga gebruiken.

middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 06-04-2021  20:11 uKan het zijn dat ze daar hun eigen gist ter bewaring hebben ondergebracht? Dan zou het nog steeds De Koninck kunnen zijn.

Dat zou inderdaad kunnen. Maar als ik het bier proef vermoed ik dat ze nu andere gist hebben dan die van De Koninck.

hansHalberstadt

Mijn IJwit bier staat nog steeds te gisten en zit nu op bijna 90% SVG. als aanvulling op het recept heb ik wat Citra hop pellets toegevoegd (0.4 gram per liter) die ik om hopcreep te voorkomen heb overgoten met kokend water in een jampotje en daarna gelijk deksel erop en rustig laten afkoelen. Maar SGV 90% en nog steeds doorgisten zou toch kunnen duiden op hopcreep of een hele hoge vergistingsgraad van de gist.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen met de IJwit gist qua SVG?

Brouwerij KOR

Citaat van: hansHalberstadt op 13-04-2021  09:43 uMijn IJwit bier staat nog steeds te gisten en zit nu op bijna 90% SVG. als aanvulling op het recept heb ik wat Citra hop pellets toegevoegd (0.4 gram per liter) die ik om hopcreep te voorkomen heb overgoten met kokend water in een jampotje en daarna gelijk deksel erop en rustig laten afkoelen. Maar SGV 90% en nog steeds doorgisten zou toch kunnen duiden op hopcreep of een hele hoge vergistingsgraad van de gist.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen met de IJwit gist qua SVG?
Van mij is in een week vergist van 1,055 tot 1.008, vergisting lijkt op zijn einde. 85% vergistingsgraad

hansHalberstadt

Citaat van: Rootsman op 13-04-2021  09:52 uVan mij is in een week vergist van 1,055 tot 1.008, vergisting lijkt op zijn einde. 85% vergistingsgraad
85% is ook best hoog, dus bevestigt wel het beeld.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.